Re: Lexapro

Nieuw berichtdoor Victoria » do 31 maart 2016 18:45

Lexapro (escitalopram) is een antidepressivum dat wordt gebruikt voor de behandeling van depressie, angst en depressieve stoornis. Deze medicatie is van invloed op de chemische stoffen in de hersenen die zijn gekoppeld aan depressie en angst. Er zijn een paar bekende bijwerkingen van Lexapro waar patiënten over moeten worden ingelicht. Hoewel bijwerkingen soms “normaal” zijn bij het gebruik van Lexapro/escitalopram, is het altijd belangrijk om ze aan je arts te melden.

Vaak voorkomende bijwerkingen van Lexapro:
Er zijn een aantal veel voorkomende bijwerkingen van Lexapro, waarvan de meeste op termijn zullen afnemen. Als ze niet weggaan of hinderlijk zijn, moet je dat overleggen met je arts.

– Moe of suf . Veel antidepressiva veroorzaken dat gebruikers zich meer vermoeid of slaperiger voelen dan normaal. Het beste wat je kunt proberen is om elke nacht langer te slapen, indien mogelijk.
– Slapeloosheid . Sommige mensen kunnen slapeloosheid of slecht slapen ervaren.
– Misselijkheid, maagklachten, en constipatie . Misselijkheid is een van de meest voorkomende bijwerkingen van Lexapro en zal meestal verdwijnen zodra je lichaam went aan de medicatie.
– Gewicht dat verandert . De bijwerkingen van Lexapro omvatten veranderingen in gewicht. Sommige mensen verliezen gewicht, terwijl anderen kunnen aankomen.
– Droge mond.

Als je een van deze bovenstaande symptomen ervaart, weet dat ze niet per se ernstig zijn, maar je moet ze wel melden aan je huisarts. Als ze hinderlijk worden of verergeren, moet je dat meteen aan je arts vertellen.

Er zijn ook andere bijwerkingen van Lexapro die minder gebruikelijk, maar zeer ernstig zijn. Als je een van de volgende klachten ervaart, is het belangrijk dat je stopt met Lexapro en onmiddellijk je huisarts belt.

– Ernstige misselijkheid, braken, diarree en verlies van eetlust.
– Moeite met concentreren, hoofdpijn en geheugenverlies.
– Onregelmatige of snelle hartslag, overmatig zweten, en hoge koorts.
– Hallucinaties, flauwvallen, of ademhalingsproblemen.

Aangezien Lexapro wordt gebruikt voor de behandeling van depressie en andere ernstige psychische aandoeningen, is het belangrijk dat je alle gedragsveranderingen in de gaten blijft houden. Als je veranderingen opmerkt in stemming of gedrag dat als verontrustend kan worden ervaren, dan moet je dat meteen met je arts overleggen. Als je je na het gebruik van Lexapro suïcidaal, opgewonden, of agressief voelt, dan ervaar je waarschijnlijk bijwerkingen van Lexapro die je huisarts moet weten. Als je begint met paniekaanvallen of met het ervaren van angst, laat het dan ook onmiddellijk aan je huisarts weten.

Victoria

Nieuw berichtdoor H73 » do 21 apr 2016 19:51

Hoi,

Ik gebruik lexapro al zes jaar. Overigens in een vrij lage dosering, nl 5 mg. Heb in het begin wel lichamelijke bijwerkingen gehad , met name had ik een wat grieperig gevoel. Heb ook een tijd 10 mg gebruikt maar daar werd ik mega onverschillig en duf van. Met welke dosering ben jij begonnen? ik hoor vaak dat mensen al direct starten met 10 mg, maar dat is best veel om mee te beginnen. Beter is om te beginnen met 5 mg en dan evt op te bouwen naar 10 . , is mijn ervaring. Sterkte!
groet H

H73

Nieuw berichtdoor Rifje » wo 27 apr 2016 14:49

Hoe is het inmiddels?

Rifje

Nieuw berichtdoor Meisje94 » wo 02 nov 2016 00:03

Hoi!

Even een hele late update. Ik heb na 7 weken pas weer dingen gevoelt die niet vreselijk waren. Maar echt goed geholpen heeft het niet. Ik werd erg vlak, en suf.
Ik ben nu 6 weken geleden in 1 week tijd gestopt en dat zorgde voor wat boze buien onverklaarbare emotisch maar ook meer vrolijkheid. Dit middel was het gewoon niet voor mij. Nu heb ik weer veel last van angst.
En mag ik indien nodig elke avond een pil quetiapine nemen max. 25mg. Ik ga nu beginnen aan venlafaxine..
Ik ben echt niet blij maar zo gaat het ook niet.. (zonder medicatie)
Dus ik ben benieuwd!
Het blijft oefenen oefenen oefenen.

Meisje94

Keer terug naar Medicijnen