Re: Sociale angst lotgenoot in Noord-Holland

Nieuw berichtdoor Jack » di 13 jun 2017 12:33

Hallo Lilian,

Je verhaal is voor mij herkenbaar. Zelf heb
Ik sociale fobie of hoe je het ook wil noemen.
Sinds een paar maanden
Doe ik cognitieve gedragstherapie en daar
Ben ik erg blij mee. Ik heb zeker nog een
Lange weg te gaan omdat ik er al zo lang
Mee loop. Wat dat betreft is het positief
Dat je nu hulp zoekt.

Als je wat hulp wil of ervaringen wil
Uitwisselen?

Gr jack

Jack

Re: Sociale angst lotgenoot in Noord-Holland

Nieuw berichtdoor Oreganootje » vr 30 jun 2017 11:42

Verschillende dingen die je beschrijft herken ik wel, Lilian.
De stille zijn in een pratend groepje mensen; niets kunnen verzinnen om te zeggen etc...

Maar ik ben al een stukje ouder dan jij en ik ben er ook al een tijdje langer mee aan het werk.
Ik heb in de loop der tijd allerlei soorten hulp geprobeerd en aan het ene had ik iets, aan het andere niet.
Maar door dingen die ik daar geleerd heb en ook door het ouder worden en andere ervaringen, kan ik er tegenwoordig veel beter mee omgaan dan toen ik 24 was.

Het goede nieuws is dus dat het zeker mogelijk is om er iets aan te veranderen.
Helaas niet even snel, door een wondermiddeltje. het kost tijd en uitzoekwerk wat voor jou helpt.
En een een sociaal supertalent ben ik ook niet geworden. Maar wel een sociale neuroot die veel beter accepteert dat ze een sociale neuroot is en die ook wel iets beter functioneert dan vroeger :-)

Ik heb diverse soorten trainingen sociale vaardigheden en assertiviteit gedaan.
En ook diverse boeken daarover gelezen in de loop der tijd en op internet via forums e.d. dingen gelezen en besproken.
In de praktijk dingen doen, dus in de enge echte wereld, via de trainingen e.d., heeft me meer geholpen dan internet en boeken.
Al is dat laatste wel een goede eerste stap naar meer geweest.
Waar ik het meeste aan gehad heb is de Vereniging van Verlegen Mensen (VVM); daar geven ze trainingen waar je dingen in kleine stapjes opbouwt over vrij lange tijd. Dat werkte voor mij beter dan iets met een paar bijeenkomsten in veel kortere tijd.
En bij die vereniging kun je ook meegaan met uitstapjes met andere mensen met hetzelfde probleem, zodat je herkenning en oefenmateriaal hebt.
Ik kan je aanraden om te kijken of dat ook iets voor jou is.

Oreganootje

Keer terug naar Lotgenoten