De kids helpen met scheiding en echtscheiding om te gaan:
Voor kinderen kan de echtscheiding stressvol, verdrietig, beangstigend, en verwarrend zijn. Op elke leeftijd, kunnen kinderen zich onzeker voelen of boos worden bij het vooruitzicht dat mama en papa splitsen. Als ouder kan je het proces en de effecten minder pijnlijk maken voor je kinderen. Het helpen van je kinderen omgaan met echtscheiding kan je doen door stabiliteit in je huis te bieden, en de behoeften van je kinderen met een geruststellend, positieve houding te vervullen. Het zal geen naadloos proces worden, maar deze tips kunnen helpen je kinderen ermee te leren omgaan.
Kinderen helpen omgaan met echtscheiding:
Als ouder is het normaal om onzeker te zijn over hoe je je kinderen de juiste ondersteuning kan bieden na echtscheiding of scheiding. Het kan onbekend terrein zijn, maar je kunt met succes deze verwarrende tijd overwinnen en je kinderen helpen zich geliefd, zelfverzekerd, en sterk te voelen.
Er zijn vele manieren waarop je kan helpen je kind of kinderen aan te passen aan scheiding of echtscheiding. Je geduld, geruststelling, en luisterend oor kunnen spanning minimaliseren als kinderen leren omgaan met nieuwe omstandigheden. Door het verstrekken van routines waar je kinderen op kunnen rekenen, kunnen ze op jou rekenen voor stabiliteit, structuur en zorg. En als je een werkende relatie met je ex kan behouden, kan je helpen kinderen te voorkomen dat ze de stress krijgen die wordt geleverd met het kijken naar de ouders in conflict. Deze periode zal niet makkelijk worden, maar je kunt krachtig de pijn van je kinderen verminderen door hun welzijn je hoogste prioriteit te maken.
Wat ik nodig heb van mijn moeder en vader: een lijst van de behoeften van een kind
• Ik heb jullie beiden nodig in mijn leven. Schrijf alstublieft brieven, bel me, en stel me veel vragen. Als je niet betrokken blijft, voel ik me alsof ik niet belangrijk ben en dat je niet echt van me houdt.
• Gelieve te stoppen met vechten en starten met hard werken aan de omgang met elkaar. Probeer het eens te worden over zaken die verband houden met mij. Als je vecht over mij, denk ik dat ik iets verkeerd heb gedaan en voel ik me schuldig.
• Ik wil dat jullie beiden houden en te genieten van de tijd die ik doorbreng met ieder van jullie. Steun mij en de tijd die ik doorbreng met ieder van jullie. Als je jaloers of boos handelt, voel ik me alsof ik één partij moet kiezen, en meer van de ene van de ouders moet houden, dan van de andere.
• Gelieve rechtstreeks te communiceren met mijn andere ouder, zodat ik geen berichten heen en weer hoef te sturen. Hou mij erbuiten.
• Wanneer we spreken over mijn andere ouder, zeg alstublieft alleen leuke dingen, of helemaal niets. Als je gemiddelde, onaardige dingen over mijn andere ouder zegt, heb ik het gevoel alsof je verwacht dat ik jou kant moet kiezen.
• Vergeet niet dat ik wil dat jullie beiden een deel van mijn leven zijn. Ik reken op mijn moeder en vader om mij te verhogen, om me te leren wat belangrijk is, en om me te helpen wanneer ik problemen heb.
Als het gaat om het vertellen van je kinderen over je scheiding, bevriezen veel ouders. Maak het gesprek een beetje makkelijker voor zowel jezelf als je kinderen door aanzienlijke voorbereiding te treffen voordat je gaat zitten om te praten. Als je moeilijke vragen kunt anticiperen, van tevoren omgaan met je eigen angsten, en een zorgvuldig plan maakt van wat je ze zult te vertellen, zul je beter in staat zijn om jezelf te helpen je kinderen leren omgaan met het nieuws.
Wat moet ik zeggen, en hoe vertel ik het op de beste manier?
Hoe moeilijk het ook kan zijn om te doen, probeer om een empathische toon aan te slaan en de belangrijkste punten te vermelden. Geef je kinderen het voordeel van een eerlijke – maar kindvriendelijke – verklaring.
• Vertel de waarheid. Je kinderen hebben het recht om te weten waarom je gaat scheiden, maar langdradige redenen kunnen ze alleen maar in verwarring brengen. Kies iets eenvoudig en eerlijk, zoals "We kunnen niet meer met elkaar opschieten." Misschien moet je je kinderen eraan herinneren dat, terwijl soms ook ouders en kinderen niet altijd goed met elkaar kunnen opschieten, ouders en kinderen niet stoppen met van elkaar te houden of gaan scheiden van elkaar.
• Zeg "ik hou van je." Hoe eenvoudig het ook klinkt, je kinderen laten weten dat je om hen geeft en dat het nooit zal veranderden, is een krachtige boodschap. Vertel hen dat je hen op elke manier helpen, vanuit de vaststelling van hun ontbijt, naar het helpen met huiswerk.
• Veranderingen. Vooruit vragen aan je kinderen over de veranderingen in hun leven kan helpen te erkennen dat sommige dingen nu anders zullen zijn, en andere dingen niet. Laat ze weten dat je altijd voor ze open zal staan.
Het is van vitaal belang om eerlijk te zijn met je kinderen, maar zonder kritiek van je echtgenoot. Dit kan vooral moeilijk zijn als er kwetsende gebeurtenissen, zoals ontrouw zijn geweest, maar met een beetje diplomatie, kan je voorkomen het schuld-spel te spelen.
• Presenteer een verenigd front. Probeer zoveel als je kunt om het samen eens te zijn over een verklaring voor jullie scheiding of echtscheiding – en hou je eraan.
• Plan je gesprekken. Maak plannen om met je kinderen te praten voordat er veranderingen in de woonsituatie optreden. En wees van plan om te praten wanneer je echtgenoot aanwezig is, indien mogelijk.
• Toon respect. Wees respectvol tegenover je echtgenoot bij het geven van de redenen voor de scheiding.
Vooral aan het begin van je scheiding of echtscheiding, moet je kiezen hoeveel je aan je kinderen gaat vertellen. Denk goed na over hoe bepaalde informatie hen kan beïnvloeden.
• Wees leeftijdsbewust. In het algemeen hebben jongere kinderen minder behoefte aan detail en zullen ze het beter doen met een simpele uitleg, terwijl de oudere kinderen meer informatie nodig hebben.
• Deel logistieke informatie. Vertellen kinderen over veranderingen in hun woonsituatie, school of activiteiten, maar overweldig ze niet met de details.
• Blijf reëel. Het maakt niet uit hoeveel of hoe weinig je besluit om je kinderen te vertellen, vergeet niet dat de informatie naar waarheid boven alles zou moeten zijn.
Ondersteun je kinderen door hen te helpen emoties te uiten, en zich verbinden om echt te luisteren naar deze gevoelens zonder dat het defensief is. Je volgende taak is geruststelling van hun angsten, het rechttrekken van misverstanden, en het tonen van je onvoorwaardelijke liefde. De bottom line: kinderen moeten weten dat je echtscheiding niet hun schuld is.
Help kinderen gevoelens te uiten:
Voor de kinderen, kan echtscheiding voelen als verlies: het verlies van een ouder, het verlies van het leven dat ze kennen. Je kan kinderen helpen met hun verdriet en aanpassen aan nieuwe omstandigheden door het ondersteunen van hun gevoelens.
• Luister. Stimuleer je kind om hun gevoelens te delen en luister echt naar hen. Ze kunnen verdriet, verlies of frustratie voelen over dingen die je misschien niet verwacht.
• Help ze woorden voor hun gevoelens te vinden. Het is normaal dat kinderen moeite hebben met het uiten van hun gevoelens. Je kan hen helpen door hun stemmingen op te merken en hen aan te moedigen om te praten.
• Laat ze eerlijk te zijn. Kinderen kunnen terughoudend zijn om hun ware gevoelens te delen uit angst om je pijn te doen. Laat hen weten dat wat ze zeggen oké is. Als ze niet in staat zijn om hun eerlijke gevoelens te delen, zullen ze een moeilijke periode moeten werken aan hen.
• Erken hun gevoelens. Je kan mogelijk niet in staat zijn om hun problemen op te lossen of hun verdriet te wijzigen naar geluk, maar het is belangrijk voor je om hun gevoelens te erkennen in plaats van ze af te doen. Je kan ook vertrouwen inspireren door te laten zien dat je het begrijpt.
Veel kinderen denken dat ze iets te maken had met de scheiding, herinnerend aan de keren dat ze ruzie hadden met hun ouders, slechte cijfers kregen, of in de problemen zaten. Je kan een kind helpen zich over deze misvatting heen te zetten.
• Zorg voor duidelijkheid. Herhaal waarom je hebt besloten om te scheiden. Soms kan het horen van de echte reden voor je beslissing helpen.
• Wees geduldig. Kinderen kunnen neigen om het de ene dag te begrijpen, en de volgende dag weer alles kwijt zijn. Behandel verwarring of misverstanden van je kind met geduld.
• Geruststellen. Zo vaak als het nodig is, herinner je kinderen dat beide ouders hen zullen blijven lief hebben en dat ze niet verantwoordelijk zijn voor de scheiding.
Kinderen hebben een opmerkelijk vermogen om te genezen wanneer gegeven de steun en liefde die ze nodig hebben wordt gegeven. Jou woorden, handelingen, en het vermogen om consistent te blijven zijn alle belangrijke tools waarmee je je kinderen met je onveranderlijke liefde gerust kan stellen.
• Beide ouders zullen er zijn. Laat je kinderen weten dat hoewel de fysieke omstandigheden van het gezin zal veranderen, ze door kunnen gaan met gezonde, liefdevolle relaties met hun beide ouders.
• Het komt wel goed. Vertel de kinderen dat de dingen niet altijd gemakkelijk zijn, maar dat ze zullen werken. Weet dat het een goede stimulans voor je kinderen kan zijn om een nieuwe situatie een kans te geven zijn.
• Nabijheid. Fysieke nabijheid in de vorm van knuffels, schouderklopjes, of een eenvoudige aai over de bol – is een krachtige manier om je kind gerust te stellen over je liefde.
• Wees eerlijk. Als kinderen zich zorgen maken of angst hebben, reageer naar waarheid. Als je het antwoord niet weet, zeg voorzichtig dat je niet zeker weet nu, maar dat je het uit zal zoeken en het vast wel goed komt.
Het helpen van kinderen omgaan met echtscheiding: Zorg voor stabiliteit en structuur
Hoewel het goed voor kinderen is om te leren flexibel te zijn, kan zich aanpassen aan veel nieuwe dingen tegelijk heel moeilijk zijn. Help je kinderen aan te passen aan veranderingen door het verstrekken van zo veel mogelijk stabiliteit en structuur in hun dagelijks leven.
Vergeet niet dat de oprichting van structuur en continuïteit niet betekent dat je rigide schema's nodig hebt, of dat mama en papa's routine niet precies dezelfde hoeven zijn. Maar het creëren van enkele reguliere routines bij elk huishouden en consequent communiceren met je kinderen wat te verwachten, zal je kinderen voorzien van een gevoel van rust en stabiliteit.
Het voordeel van het schema en de organisatie voor jongere kinderen wordt algemeen erkend, maar veel mensen realiseren zich niet dat oudere kinderen even goed routine waarderen. Kinderen voelen zich veiliger en zekerder als ze weten wat ze kunnen verwachten. Wetende dat, zelfs wanneer ze van woning overschakelen, etenstijd wordt gevolgd door een bad en dan huiswerk, bijvoorbeeld, kan de geest van een kind op zijn gemak stellen.
Het handhaven van routine betekent ook blijven regels, beloningen, en discipline met je kinderen. Weersta de verleiding om kinderen te verwennen tijdens een echtscheiding door limieten niet af te dwingen of waardoor ze regels overtreden.
De eerste veiligheidsinstructie voor een vliegtuig in nood is om eerst het zuurstof masker bij jezelf op te zetten voordat je het bij je kind op zet. Het thuis-breng bericht: zorg goed voor jezelf, zodat je er kan zijn voor je kinderen.
Je eigen herstel
Als je in staat bent rustig en emotioneel aanwezig te zijn, zullen je kinderen meer op hun gemak voelen. De volgende stappen die je kunt nemen naar het verbeteren van je eigen welzijn en vooruitzichten zijn alsvolgt:
• Ga vaak sporten of bewegen en eet een gezond dieet. Actief bewegen verlicht de opgehoopte stress en frustratie die samengaan met echtscheiding. En hoewel het koken voor één persoon moeilijk kan zijn, door gezond te eten voel je je beter, binnen en buiten – dus sla de fast food over.
• Ga vaak naar vrienden. Het kan verleidelijk zijn om op je gat te gaan zitten en vrienden en familie te vermijden die onvermijdelijk vragen zullen stellen over de scheiding, maar de realiteit is dat je de afleiding nodig hebt. Vraag vrienden om het onderwerp te vermijden; ze zullen je begrijpen.
• Houd een dagboek bij. Het opschrijven van je gevoelens, gedachten en stemmingen kunnen je helpen je spanning, verdriet en boosheid loslaten. Naarmate de tijd verstrijkt, kan je terugkijken op hoe ver je bent gekomen.
Je zult ondersteuning nodig hebben
Op zijn minst, is echtscheiding ingewikkeld en stressvol – en kan het verwoestend worden zonder ondersteuning.
• Zoek steun op bij vrienden. Praat met vrienden of een steungroep over je bitterheid, woede, frustratie, wat het gevoel kan zijn – zo ga je het niet op je kinderen uiten.
• Geef nooit negatieve gevoelens door aan je kind. Wat je ook doet, praat het niet met je kind uit zoals je zou doen met een vriend.
• Houd humor. Probeer humor te injecteren en te spelen en lachen in je leven en het leven van je kinderen zo veel als je kunt leuker te maken; het kan stress verlichten en jullie allemaal een pauze van verdriet en woede geven.
• Zoek een therapeut op. Als je intense woede, angst, verdriet, schaamte of schuld voelt, is het wellicht een optie om een professional te vinden om je te helpen door middel van die gevoelens te werken.
Conflicten tussen ouders – gescheiden of niet – kunnen zeer schadelijk zijn voor kinderen. Het is van cruciaal belang om te voorkomen dat je kinderen in het midden van je gevechten staan, waardoor ze het gevoel dat ze moeten kiezen tussen jou en je ex.
Vuistregels
Vergeet niet je doel: het voorkomen van blijvende stress en pijn bij je kinderen. De volgende tips kunnen ze een hoop verdriet besparen.
• Neem het ergens anders heen. Maak nooit ruzie in het bijzijn van je kinderen, of het nu in persoon is of via de telefoon. Vraag je ex om op een ander tijdstip te praten, of laat het gesprek helemaal vallen.
• Gebruik tactiek. Praat nooit met je kinderen over de details van het gedrag van hun andere ouder. Het is de oudste regel in het boek: als je niets aardigs te zeggen hebt, zeg dan helemaal niets.
• Wees aardig. Wees beleefd in je interacties met je ex-echtgenoot. Dit stelt niet alleen een goed voorbeeld voor je kinderen, maar kan ook leiden tot je ex om genadig te reageren.
• Bekijk het eens van de zonnige kant. Kies om je te concentreren op de sterke punten van alle gezinsleden. Moedig je kinderen aan om hetzelfde te doen.
• Werken. Maak het een prioriteit om zo snel mogelijk een vriendschappelijke relatie met je ex-echtgenoot te ontwikkelen. Kijkend naar jou hoe vriendelijk je bent, kan de kinderen geruststellen en probleemoplossende vaardigheden leren.
Het grote plaatje
Als je jezelf, keer op keer, opgesloten en in gevecht met je ex voelt over de details van het ouderschap, probeer om een stap terug te nemen en vergeet niet het grotere doel.
• Relatie met beide ouders. Wat is het beste voor je kinderen op de lange termijn? Het hebben van een goede relatie met zowel beide van hun ouders gedurende hun hele leven.
• De lange termijn. Als je lange termijn doelen: de lichamelijke en geestelijke gezondheid van je kinderen, onafhankelijk kan houden in het achterhoofd, kan in staat zijn om meningsverschillen over dagelijkse details te vermijden. Denk vooruit om kalm te blijven.
• Iedereen is welzijn. Het geluk van je kinderen, jezelf, en, ja, zelfs je ex, moeten de brede penseelstreken zijn in het grote plaatje van je nieuwe leven na de scheiding.
Sommige kinderen gaan door een scheiding met relatief weinig problemen, terwijl anderen een zeer moeilijke periode hebben. Het is normaal voor kinderen om een reeks van moeilijke emoties te voelen, maar de tijd, liefde, en geruststelling moet hen helpen om te genezen. Als je kinderen overweldigd blijven, dan kan het nodig zijn om professionele hulp te zoeken.
Hoewel sterke gevoelens voor kinderen zwaar kunnen zijn, kunnen de volgende reacties als normaal voor kinderen worden beschouwd:
• Woede. je kinderen kunnen hun boosheid, woede en wrok naar jou en je echtgenoot uiten door het vernietigen van hun gevoel van normaliteit.
• Angst. Het is natuurlijk voor de kinderen om zich angstig te voelen wanneer zij worden geconfronteerd met grote veranderingen in hun leven.
• Milde depressie. Verdriet over de familie van de nieuwe situatie is normaal en verdriet gaat gepaard met een gevoel van hopeloosheid en hulpeloosheid. Als het in het gezin voorkomt, dan is het waarschijnlijk een milde vorm van depressie.
Het kan voor je kids enige tijd kosten over de scheiding of echtscheiding heen te komen, maar je moet in de tijd een geleidelijke verbetering zien.
Als het na een aantal maanden slechter gaat in plaats van beter, kan het een teken zijn dat je kind vastzit in een depressie, angst of woede en kan hij of zij wel wat extra steun gebruiken. Kijk uit voor deze waarschuwingssignalen van echtscheiding–gerelateerde depressie of angst:
• Slaapproblemen
• Slechte concentratie
• Problemen op school
• Drugs of alcohol misbruik
• Zelfverwonding, snijden, of eetstoornissen
• Regelmatig boos of gewelddadige uitbarstingen
• Terugtrekking van dierbaren
• Weigering van activiteiten
Bespreek deze of andere scheidingsgerelateerde waarschuwingssignalen met je arts, de leerkrachten van je kind, of raadpleeg een therapeut voor kinderen voor begeleiding bij het omgaan met specifieke problemen.