[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 1007: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3493)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4183: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3493)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4185: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3493)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4186: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3493)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4187: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3493)
Hulp bij angst • Toon onderwerp - Hoeveel calorieën verbranden per dag? (afvallen van gewicht)
Pagina 1 van 1

Hoeveel calorieën verbranden per dag? (afvallen van gewicht)

Nieuw berichtGeplaatst: za 05 sep 2015 21:54
door Mart
Veel mensen aarzelen om zelfs te proberen om gewicht te verliezen, omdat ze niet weten waar ze moeten beginnen. Ze weten dat ze op een dieet moeten gaan en actieve lichaamsbeweging moeten aanhouden, maar het ontbreken van meetbare doelstellingen schept onzekerheid en dit leidt tot falen voordat er zelfs aan afvallen wordt begonnen! Om dit probleem te omzeilen en duidelijke doelen te hebben over wat je wil bereiken, kan je je gewichtsverlies proces beginnen door het doen van enkele eenvoudige calorie berekeningen. Door het berekenen hoeveel calorieën je zou moeten eten per dag en hoeveel calorieën je per dag moet verbranden, kan je een beter beeld krijgen over je dagelijkse calorie behoeften en een ruwe schatting maken om te bepalen wanneer je in staat zal zijn om je ideale gewicht te bereiken.

Voordat we in het wiskundige deel duiken eerst een aantal fundamentele gewichtsverlies concepten die je zullen helpen begrijpen wat deze cijfers betekenen.

Wanneer is het nodig om je gewicht te verliezen?
Er zijn veel factoren die invloed hebben op hoeveel gewicht je kunt verliezen (en wanneer), maar in zijn eenvoudigste vorm van gewichtsverlies zal optreden als meer calorieën binnen krijgt dan je verbrand. Eten en drinken (denk aan je dieet) zijn de enige bron van calorieën die je verbruikt tijdens het sporten, lichamelijke activiteit en andere factoren van lichaamsdelen die van invloed zijn op calorieën verbranden. Dus als het je lukt om deze 2 bronnen te controleren en een calorie tekort creëert, zal je uiteindelijk beginnen met afvallen.

Wat is mijn dagelijkse calorie behoefte?
Vele studies hebben aangetoond dat in het algemeen vrouwen 1500-2000 kcal moeten verbranden om hun huidige gewicht te behouden en voor mannen gaat het bereik naar 2000-2500 Kcal. Dit nummer staat ook bekend als de Basic Metabolic Rate (BMR). In wezen geeft dit cijfer je het aantal calorieën dat je lichaam nodig heeft op een dagelijkse basis om goed te functioneren.

Opmerking: Dit is niet hoeveel calorieën je verbruikt per dag, maar hoeveel calorieën je lichaam nodig heeft om te functioneren.

Hoeveel calorieën eten als je wilt afvallen?
Voordat je in een echt voorbeeld van hoe de calorieën je zou moeten eten per dag om gewicht te verliezen te berekenen wil ik zeggen dat dit is slechts een schatting en het is niet gegarandeerd dat door het volgen van dit nummer vindt je winnen of verliezen gewicht. Er zijn vele andere factoren die betrokken zijn bij het verliezen van gewicht en het aantal calorieën je verbruikt is slechts één van de elementen en omdat het eenvoudig te berekenen kunt je deze gebruiken als uitgangspunt.

Hoeveel calorieën verbranden per dag als je wilt afvallen?
Als je wilt weten hoeveel calorieën je iedere dag zou moeten eten, kan je een calorie teller gebruiken om de hoeveelheid calorieën die je eigenlijk zou moeten eten (of drinken) te berekenen op een dagelijkse basis en de juiste hoeveelheid calorieën die je nodig hebt om te verbranden via sporten te vinden als je wilt afvallen.

Weet wat je eet.
Calorieën zijn de basiseenheid van energie die wordt gevonden in alle voedingsmiddelen en zijn noodzakelijk om de vitale functies of basaal metabolisme op een gezond niveau te behouden. De hoeveelheid calorieën die een persoon nodig heeft, hangt af van factoren zoals leeftijd, geslacht, en spiermassa. Het eten van te weinig calorieën voor een langdurige tijdsperiode kan leiden tot ondergewicht (per BMI) en leidt tot spieratrofie, verzwakte immuniteit, en uiteindelijk orgaanfalen. Omgekeerd, kan het eten van te veel calorieën veroorzaken dat een persoon overgewicht en obesitas ontwikkelt, het verhoogt hun kans op hart-en vaatziekten, type II diabetes en kanker. De hoeveelheid calorieën die een persoon nodig heeft, hangt af van hun leeftijd, geslacht, activiteitenniveau, en spiermassa. De DV voor calorieën is 2000 calorieën. Hieronder is een lijst van de top 10 calorierijke voedingsmiddelen waarvan je niet teveel moet eten als je wilt afvallen. Als je op zoek bent naar gewicht te winnen, kan je deze voedingsmiddelen gebruiken om aan te komen en meer gewicht te krijgen.

# 1: Vetten en oliën (rundvet, Reuzel, visolie, plantaardige olie)
# 2: Noten en zaden
# 3: Boters als Pindakaas
# 4: Donkere Chocolade (Cacao)
# 5: Gedroogd fruit en vruchtensappen (pruimen)
# 6: Avocado
# 7: Volle granen (volkoren pasta, gekookt)
# 8: Melk, zuivel en eieren (geitenkaas, Hard)
# 9: Vette vis (makreel, gekookt)
# 10: Vlees (rundvlees van borst, gekookt)

Calorieën verbranden: de behandeling
Als je calorieën wilt verbranden kan je voor het rekenwerk een gezondheidsspecialist om advies vragen. Door middel van je gewicht af te wegen kan je berekenen hoeveel calorieën je per dag mag eten om af te vallen naar het gewenste gewicht. Gezondheidsspecialisten zoals de diëtist kunnen je hierbij verder helpen.

Het is belangrijk om te weten welk voedsel hoeveel calorieën bevat, zodat je niet per ongeluk alsnog teveel calorieën binnen krijgt waardoor het kan lijken alsof je dieet niet werkt. Heel veel mensen haken op dit punt af omdat ze niet beseffen dat ze toch teveel calorieën binnen krijgen en daardoor denken dat het gewoon niet bij hen werkt. Met een beetje geduld, kennis van zaken, en goede begeleiding is het wel degelijk mogelijk om af te vallen door middel van calorieën verbranden.

Voordat de belangrijkste informatie komt, hier nog een aantal voedingsmiddelen met het aantal calorieën dat ze bevatten:

A
Appel – Een lekkere appel van medium formaat bevat 47 Kcal en 0.1 gram vet.

Aardbeien – Een rode aardbei van medium formaat bevat 4 calorieën, 0.6 gram suiker en 0.2 gram vezels.

Avocado – Het vlees van een gemiddeld formaat avocado bevat 227 calorieën, een vijfde deel van het fruit zou dus 45 calorieën binnen krijgen.

Appelflap – Een normale appelflap is circa 200 calorieën per 55 gram.

B
Banaan – Een gemiddeld banaantje bevat 48 calorieën

Bier – Alcohol bevat veel calorieën, het scheelt per biermerk.

Brood – Wit brood bevat 24 calorieën per boterham, bruin brood bevat 74 calorieën, er zitten meer gezonde voedingsstoffen in.

C
Courgette – iedere 28 gram van een Courgette bevat 5 calorieën

Chips – Het scheelt per merk, maar een zak chips bevat snel honderden calorieën Kijk op de achterkant van de verpakking naar welke ingrediënten er in zitten.

Cola – Ook bij Cola scheelt het aantal calorieën per merk, hoewel het altijd veel is. Laat je overigens niet verleiden om light cola te halen want hier zit aspartaam – geproduceerd van de uitscheiding van E-colli bacterie – en zoetstoffen in, er zijn grote vraagtekens bij de gezondheid ervan op lange termijn.

D
Druiven – 1 rode of groene druif bevat gemiddeld 3 calorieën per druifje.

Dadels – Een opgedroogde dadel beschikt over circa 16 calorieën

Drop – Kattendrop, honingdrop, zoethout, het is allemaal heel erg lekker, maar bevat ook heel veel calorieën Kijk op de achterkant van de verpakking naar welke ingrediënten er in verwerkt zitten. Probeer zoveel mogelijk chemische ingrediënten te vermijden, of Google ernaar om te zien of er vraagtekens bij zijn.

E
Ei – Een redelijk groot formaat Ei bevat ongeveer 66 calorieën

Eierkoek – Deze bevatten zeer veel calorieën Kijk op de verpakking hoeveel calorieën per 100 gram er in zitten.

Eiwitten – 1 gram eiwit levert 4 kcal

F
Friet – Het is vooral de Mayonaise bij de friet die erg veel calorieën bevat. In tegenstelling tot de vette Mayonaise is Curry veel gezonder.

Frikandel – Ik vind ze ook lekker hoor. Maar vind je ze ook nog lekker als je er achter komt dat het van overblijfselen van dieren wordt gemaakt? Hersenen, al het afvalvlees zit in een frikandel. Deze snak bevat 190 calorieën per stuk.

G
Galiameloen – Een kopje gesneden blokjes van Galiameloen bevat 36 calorieën

Gehaktbal – Een traditionele gehaktbal die goed bij ons land past bevat 373 kcal per 100 gram.

H
Havermout – Havermout is een lekkere start als ontbijt. Het bevat 367 kcal per 100 gram.

Haring – Verse haring uit de zee bevat 39 calorieën per stuk. Hap ze!

I
IJs – 72 gram ijs bevat 145 calorieën IJsjes zoals roomijs, en vanille ijs bevatten vrij veel calorieën

J
Jenever – Een lekker drankje op zijn tijd moet kunnen, zeggen mensen vaak. 100 gr. Jenever bevat 47 Kcal.

Jodenkoek – Een Enkhuizer Jodenkoek van 16 gram bevat 80 Kcal.

Jus – Het scheelt per Jus, maar het bevat vrij veel calorieën

K
Kersen – Een kersje bevat 5 calorieën

Kroket – Deze snack met paardenvlees bevat 150 calorieën

Komkommer – Een kopje in blokjes gesneden komkommer bevat 16 calorieën

Krentenbol – Een normale grote krentenbol bevat 130 Kcal.

L
Loempia – Iedere 100 gram loempia wat je weg eet, bevat 204 Kcal.

Lasagne – De calorieën verschillen per manier waarop de lasagne bereid wordt.

M
Mango – Een mango van 207 gram bevat 145 calorieën

Magnum – Een Magnum Classic bevat 260 calorieën

Mars – 100 gram Mars bevat 449 calorieën

O
Oliebol – Een oliebol bevat al snel 200 tot 250 calorieën

Olijfolie – Olijfolie bevat omdat het puur vet is, 120 calorieën per eetlepel.

P
Perzik – Een kleine perzik bevat 51 calorieën

Pizza – Het ligt er maar net aan welke pizza er wordt gegeten, maar een pizza Margarita bevat 175 calorieën per 100 gram.

R
Rijst – 1 kopje rijst bevat 242 calorieën

Rozijnen – Een zaadloos rozijntje bevat 2 calorieën

S
Saucijzenbroodjes – Een saucijzenbroodje bevat 373 Kcal per 100 gram.

Sushi – Het verschilt per recept, maar kan van weinig tot net zoveel calorieën bevatten als een Big-Mac

T
Tomaat – Een tomaatje van klein formaat bevat 16 calorieën

U
Ui – Een eetlepel gesneden uitjes bevat 4 calorieën

W
Watermeloen – Er zitten 46 calorieën in een kopje met in blokjes gesneden watermeloen. Het fruit bevat vooral veel water. Goed voor de warme dagen en als gezond tussendoortje.

Wijn – Een glas van 125ml wijn bevat 85 calorieën

X
Xxl frikandel –Xxl frikandellen zijn mega grote frikandellen. Deze bevatten gemiddeld maar liefst 400 calorieën

Y
Yoghurt – Per kopje: normale Yoghurt 154 calorieën, Vanille Yoghurt 208 calorieën, en Yoghurt met fruit 250 calorieën

Yorkham – Het verschilt per merk, maar de Yorkham van de AH bevat 125 Kcal per 100 gram.

Z
Zalm – Gebakken zal bevat 271 Kcal per 100 gram.


Blijf vooral doorzetten. Heb geduld. En verwacht niet dat je binnen enkele weken al op gewicht bent. Ga vooral niet tegen jezelf liegen, bijvoorbeeld door een geheim kastje vol met snoep te stoppen. Dan heeft geen enkel dieet zin. Zodra je een gezond dieet uitkiest en ermee bezig blijft, dan zou alles goed moeten komen op ten duur. Afvallen kost tijd en moeite. Zodra je bent afgevallen zal je worden beloond door je eigen inzet, initiatief, en geduld. Hoe moeilijk het soms ook lijkt, anderen hebben hun overgewicht ook overwonnen. Dus jij kan het ook! Mits je de wilskracht hebt om er echt iets aan te doen uiteraard.

Eet smakelijk!