Pagina 1 van 1

Bijna iedereen heeft magnesiumtekort – jij ook?

Nieuw berichtGeplaatst: za 26 aug 2017 16:37
door FoodPro
Magnesium – een mineraal wat we nodig hebben om onder andere andere vitamines en mineralen in het lichaam te kunnen opslaan – wordt heel vaak over het hoofd gezien. Bijna iedereen – 80 procent van de bevolking op aarde – in de moderne samenleving heeft een magnesiumtekort. De oorzaken hiervan zijn uitgeputte gronden waar groenten in worden gekweekt.

Er is iets heel goed mis met ons voedsel. Uitgeputte bodems zorgen voor minder mineralen in groenten en fruit. Niet biologische groenten en fruit zitten vol met pesticiden, die er onder andere voor zorgen dat we minder goed voedsel op kunnen nemen, wat mineraaltekorten en vitaminetekorten kan verergeren. En dan wil ik nog niet eens beginnen over wat al die chemicaliën in tandpasta, scheerschuim, gel, shampoo en zeep kunnen veroorzaken.

Er is een diepe relatie gaande tussen angst, onverklaarbare klachten en magnesiumtekort.

Magnesium en calcium zijn familie:
Magnesium is een soort neef van calcium, ze binden zich aan dezelfde cellen in het lichaam. Ze hebben elkaar nodig om ons lichaam goed in balans te houden. Een dieet met veel calcium maar weinig magnesium is zeer schadelijk, omdat de cellen dan allemaal calcium zouden opslaan, en er geen cellen met magnesium meer overblijven. Als je veel melk drinkt, dan krijg je veel calcium binnen. Ongeveer een tiende deel in melk is magnesium, en de rest is calcium. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je inname van calcium wordt gecombineerd met de juiste hoeveelheid magnesium. Deskundigen raden een 2-1 calcium-magnesium verhouding aan. Magnesium is ook belangrijk voor voor een goede instandhouding van de tanden en botten. Calcium is nodig om onder andere botontkalking (osteoporose) tegen te gaan, maar een teveel aan calcium met een tekort aan magnesium kan ook leiden tot botontkalking.

Oorzaken van magnesiumtekort:
De meest voorkomende oorzaken van magnesiumtekort:
– Minder dan 3 keer per dag groenten eten
– Teveel alcohol consumptie
– Een dieet hoog in suiker en vooral fytinezuur
– Medicijnen zoals antibiotica en plastabletten
- Een slechte absorptie door lekkende darm

Als je veel bruin brood of producten met soja eet dan krijg je veel fytinezuur binnen, en is er een grote kans dat je een magnesiumtekort hebt. Een traditioneel dieet heeft ongeveer een 1-1 of 2-1 ratio van calcium tegenover magnesium. Maar met het moderne dieet, consumeren we een 3.5-1 ratio, welke een lage waarde van magnesium veroorzaakt. Vergeet ook niet dat ons lichaam magnesium nodig heeft om calcium te kunnen verwerken. Dus er zijn miljoenen mensen die calciumsupplementen nemen zonder aan magnesium te denken, terwijl ze er nul vooruitgang mee boeken.

Waarom magnesium gebruiken?
Magnesium is o.a. goed voor:
– De eiwitsynthese
– De functie van de zenuwen
– Bloedsuikerspiegel onder controle te houden
– (Hoge) bloeddruk onder controle te houden
– Neurotransmitters, tegen angst en nervositeit
– Metabolisme, het verhogen van de snelheid waarin je lichaam voedingsstoffen omzet in energie
- De productie van de antioxidant glutathione

Risico's van magnesiumtekort:
Een magnesiumtekort kan zich uiten in de volgende symptomen:
- Hoofdpijn, spanningshoofdpijn of migraine
- Angst en depressie
- Hartkloppingen, onregelmatige hartslag en hartoverslagen
- Rusteloosheid
- Extreme vermoeidheid
- Chronische vermoeidheid
- Hormooninbalans
- Fibromyalgie
- Hartaanval
- Type 2 diabetes
- Osteoporose
- Constipatie

Zoals je kunt zien, is het eten van voedsel met een hoog aantal magnesium essentieel voor je gezondheid.

Bloedonderzoek voor magnesium werkt niet!
Veel dokters hebben geen kennis van vitamines en mineralen. Als mensen – die via internet erachter zijn gekomen dat ze misschien een tekort aan magnesium hebben – naar de dokter gaan en zeggen dat ze denken dat ze te weinig van het mineraal in hun lichaam hebben, dan raden dokters nogal vaak een bloedtest aan. Een bloedtest is niet accuraat voor het onderzoeken van de waardes van magnesium omdat slechts 1 procent in je lichaam in je bloed is opgeslagen, en de meerderheid in je botten. Veel mensen met magnesiumtekort hebben last van angst en depressie, en krijgen dan van hun dokter antidepressiva, terwijl hun lichaam om magnesium schreeuwt. Dit geldt overigens voor meerdere kwalen van het lichaam, je kunt als je gezondheidsklachten hebt beter eerst zelf onderzoek doen via het internet. Medicijnen zijn geen oplossing, vitamines en mineralen, kruiden en voeding zijn meestal de echte behandeling omdat de kwalen worden veroorzaakt door tekorten.

Hoe krijg je genoeg magnesium binnen? Welke voedingsmiddelen bevatten veel magnesium?
Als je denkt dat je te weinig magnesium in je lichaam hebt, dan is het eten van magnesiumrijk voedsel de beste manier om het probleem te behandelen. Voeding van de groenteboer en slager en biologische producten bevatten mogelijk meer magnesium. De grond van akkers is uitgeput van magnesium omdat boeren steeds dezelfde groenten kweken en omdat ze de akkers geen tijd geven om te rusten. Ze voegen daarnaast vaak stikstof, fosfor en kalium toe aan de grond, maar vergeten magnesium toe te voegen. Door de tekorten van mineralen in akkers bevatten groenten en fruit minder mineralen en vitamines en is het moeilijker om aan je nodige behoefte magnesium te komen. Het is daarom ook verstandig om naast magnesiumrijke groenten en fruit een magnesium supplement te nemen. Voedsel hoog in magnesium valt onder groene bladgroenten, welke vol zitten met chlorofyl. Chlorofyl staat bekend als het bloed van planten en kan zonlicht opnemen en omzetten in energie. Een groot verschil tussen menselijk bloed en chlorofyl is dat menselijk bloed ijzer in de cellen heeft zitten, en planten magnesium. Niet alleen groene bladgroenten bevatten magnesium, maar ook fruit en vlees.

De volgende groenten en fruit bevatten vrij veel magnesium:

- Banaan... Een banaan bevat ongeveer 30-60 mg magnesium afhankelijk van grootte, 30 mg per 100 gram.
- Avocado... bevat 30 mg magnesium per 100 gram
- Verse spinazie... bevat 45 mg per 100 gram
- Rozijnen... bevat 40 mg per 100 gram
- Aardappelen... bevat 20 mg per 100 gram

Zuivel:
- Yoghurt, kaas en melk bevatten magnesium maar ook een hoop calcium. Ikzelf eet ongeveer 100-200 gram Goudse kaas per dag en neem vaak 's avonds als snack een schaaltje yoghurt met banaan, rozijnen en een scheutje kaneel.

- Andere voedingsmiddelen die veel magnesium bevatten zijn zalm, koriander, geitenkaas en artisjok.

* Tip: kies biologische groenten en fruit die niet zijn behandeld met pesticiden. Kies alleen 48+ kaas, volle (bij voorkeur rauwe) melk, yoghurt en andere zuivel van grasgevoerde koeien en geiten, zonder toevoegingen, dus geen E-nummers, en vermijd magere producten.

Wat is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van magnesium?
De ADH van magnesium is voor volwassen mannen (van 19 tot 50 jaar) vastgesteld op 300-350 mg per dag en voor volwassen vrouwen op 250-350 mg per dag.

Onderzoeken naar de voordelen van magnesium:
Er is veel onderzoek gedaan naar de voordelen voor de gezondheid van magnesium, maar liefst meer dan 10.000 onderzoeken. Hier zijn vijf belangrijke voordelen waar magnesium bewezen effectief werkt.

1. Hart- en vaatziekten – Een onderzoek gepubliceerd in de American Journal of Clinical Nutrition, welke is uitgevoerd op 241.378 deelnemers, concludeerde dat een dieet hoog in magnesium de kans op een beroerte 8% kon verminderen. Een ander onderzoek concludeerde dat het verhogen van magnesium in het dieet de kans op een hartaanval maar liefst met 38% kon verminderen.

2. Fibromyalgie – Een onderzoek gepubliceerd in Magnesium Research onderzocht hoe magnesium voordelen kan bieden tegen fibromyalgie. Het onderzoek concludeerde dat het verhogen van de consumptie van magnesium de pijn en spanningen kon verminderen en goed was voor het bloed.

3. Type 2 diabetes – Diëten hoog in magnesium kunnen de kans op type 2 diabetes aanzienlijk verlagen omdat magnesium een rol speelt in het glucosemetabolisme. Een verhoging van 100 milligram magnesium per dag verminderde de kans op diabetes met 15% in een meta-analyse van de data.

4. Osteoporose – Magnesium is een essentieel mineraal voor de formatie van botten en het verwerken van calcium. In feite, is meer dan de helft van al het magnesium in het menselijke lichaam opgeslagen in de botten. Een onderzoek gepubliceerd in Biology Trace Element Research concludeerde dat verhoging van magnesium de vooruitgang van osteoporose kon vertragen.

5. Migraine hoofdpijn – Magnesium voedseltekort is gelinkt aan migraine hoofdpijn omdat het belangrijk is voor de neurotransmitters in het lichaam. Een onderzoek gepubliceerd in Expert Review of Neurotherapeutics concludeerde dat het twee maal per dag innemen van 300 milligram van magnesium de frequentie van migraine kon verminderen.

Hoe ik het doe:
Ik probeer dagelijks rekening te houden dat ik voeding eet die rijk is aan magnesium en andere vitamines en mineralen. Om me eigen voorraad magnesium in me lichaam aan te vullen eet ik bananen, rozijnen, aardappelen, kaas en yoghurt en daarnaast neem ik magnesiumcitraat wanneer ik denk dat ik meer nodig heb. Waar kun je magnesiumcitraat kopen? Je kan het kopen bij biologische en homeopathische winkels zoals de Tuinen en Ekoplaza. Het is het beste om voor voedingsmiddelen te kiezen maar daarbij ook magnesiumcitraat in te nemen wanneer je tekenen en symptomen van een tekort ervaart, omdat de gronden zijn uitgeput van mineralen.

Hoe kan ik magnesiumcitraat gebruiken?
In poedervorm, voeg de aanbevolen dosis op de verpakking toe aan een glas water, roer dit met een theelepeltje en drink het vervolgens op. Let op dat je niet teveel van het supplement neemt omdat dit diarree, hartkloppingen, hartoverslagen en andere symptomen kan veroorzaken.

Wanneer moet ik magnesium supplementen gebruiken en welke zijn de beste?
Als je denkt dat je ernstig magnesiumtekort hebt en je waarden omhoog wilt brengen, dan kan je overwegen om een magnesium supplement te nemen.

Voor gebruik van supplementen, adviseer ik magnesiumcitraat, magnesium chelaat, magnesium glycinaat, en magnesium threonate. Je kunt ook magnesiumolie gebruiken om op een natuurlijke wijze je magnesium te verhogen. De olie topicaal op je huid smeren zorgt voor een snelle absorptie in je lichaam. Je kunt magnesiumolie op je voeten smeren voordat je naar bed gaat en het is een ideale remedie tegen slapeloosheid, spiertrekkingen en rusteloze benen syndroom.

Ik raad het gebruik van magnesium oxide af omdat het in het lichaam kan omzetten naar magnesium hydroxide, welke de darmwand kan beschadigen en ook slecht door het lichaam wordt opgenomen.