Re: Lotgenotencontact gezocht sociale fobie & afbouwen SSRI

Nieuw berichtdoor Marieke_ » ma 13 jun 2016 10:23

Hallo Jazz,

wat betreft het afbouwen van de antidepressiva, de onttrekkingsverschijnselen kunnen best heftig zijn. En ik denk, en mijn ervaring is, dat het maanden kan duren vooraleer je je terug goed voelt. Het is een periode van ups en downs, vooral van volhouden en geloven in jezelf.

Je bespreekt dit alles uiteraard het best met je arts, ik kan alleen vertellen vanuit wat ik weet en mijn eigen ervaringen, ik ben tenslotte geen arts.

Je kan voedingssupplementen nemen die je stemming zouden kunnen verbeteren, zoals omega 3 bijvoorbeeld.
Het is een beetje zoeken maar zeker de moeite waard. Een uitgebreid bloedonderzoek kan ook tekorten aan het licht brengen die een oorzaak kunnen zijn van je klachten, bvb vit D tekort.

Sterkte en succes!

Marieke_

Nieuw berichtdoor Jazz+ » di 14 jun 2016 01:30

Hi Marieke,

Dank je wel voor je reactie.

Ik heb inderdaad veel gelezen over hoe waar het afbouwproces kan zijn. Tot nu toe kan ik geloof ik nog van geluk spreken dat ik geen last heb van 'brainzaps', doodziek zijn of duizeligheid... Toch baal ik flink van andere verschijnselen: slaapzucht, wollig gevoel in hoofd, af en toe flinke depressie en wanhoop en totaal geen seksuele aantrekkingskracht meer voelen. Van bijna al die dingen had ik trouwens al last terwijl ik nog een hoge dosis nam en van sommige zelfs daarvoor al. Een paar maanden voor dag ik me weer 'mezelf' voel is nog wel te overzien, maar ik hoop inderdaad niet dat het nog jaren zal duren. Op welke medicatie zat jij zelf? Helaas heb ik op dit moment zo'n psychiater die op de meeste symptomen/onttrekkingsverschijnselen die ik hem vertel verbaasd reageert en doet alsof ik een uitzondering ben wat dat betreft.

Je advies over de voedingssupplementen is ook een goede inderdaad. Ik slik visolie, vitamins D en magnesium. Vooral magnesium lijkt me goed te doen. Uit bloedonderzoeken blijkt keer op keer dat alles ok is.

Dank je voor je steun en het delen van je eigen ervaring! Ik ga mijn best doen om positief te blijven over dit alles :)

Liefs

Jazz+

Nieuw berichtdoor Marieke_ » di 14 jun 2016 14:06

Hallo Jazz,

Wat fijn dat je bloedwaarden goed zijn. Dat is al heel wat. Het is soms lang zoeken vooraleer je erachter kan komen wat de gemoedstoestanden veroorzaakt.

Ik heb al verschillende anti-depressiva genomen, al van toen ik tiener was, ik ben van de één op de andere dag gestopt toen ik mijn kinderwens wou realiseren. Geen last gehad van enig verschijnsel.

Zo'n 14 jaar geleden (ik ga ondertussen al naar de 50) heb ik een ervaring meegemaakt die de grond vanonder mijn voeten heeft doen wegzakken. Daarop volgde helaas de ene na de andere pijnlijke ervaring. Het toppunt vorig jaar en toen ben ik finaal onderuit gegaan. Al die tijd had ik geen anti-depressiva willen nemen. Maar goed het kon nu niet meer verder. Ik heb dus meer dan 20 jaar geen ad gebruikt.

Ik ben nu enkele weken aan het stoppen met Cymbalta en het lukt vrij aardig. Het is een sterk medicijn denk ik, want ik heb veel klachten: misselijkheid, hoofdpijn, enorme vermoeidheid, slecht zien, duizeligheid...maar ik wil er vanaf. Dus doorzetten is de boodschap. Over twee weken stop ik definitief. Dat is het plan, we zien wel of het haalbaar is.

Er zijn echt goede betrokken psychiaters en jammer genoeg minder begripvolle, trek het je niet aan als hij verbaasd reageert. Jij voelt wat je voelt en dat is belangrijk, dus gewoon blijven vertellen welke klachten je hebt. Als je het een dag niet trekt, neem dat extra tijd voor jezelf en geef jezelf de ruimte om bij te komen.
Schrap dan "ik moet nog" even uit je agenda ;)

Ken je het supplement 5 HTP? Ik heb het nog niet geprobeerd, maar het staat op mijn lijstje. :)

We zijn er om elkaar te steunen toch.

lieve groet

Marieke_

Keer terug naar Mijn verhaal