Re: 50 jaar en steeds terugkerende depressie/angst

Nieuw berichtdoor imth » do 28 jul 2016 15:09

Ik herken me heel erg in je verhaal, al heb ik maar een fractie van jouw levenservaring. Ik ben namelijk pas 23. Ik kan weinig advies geven, maar misschien dat wat herkenning je helpt.

Ik ben altijd angstig geweest, al heb ik het niet altijd als zodoende herkend. Bij mij thuis heeft er vroeger affectieve verwaarlozing plaats gevonden. Er was geen ruimte voor echt, openlijk praten over emoties dus ik stopte alles weg. Mijn ouders konden niet met hun emoties dealen, dus ik ook niet. Daar ben ik depressief van geworden. Heel erg leeg. Niets kon me iets schelen. Nu ik therapie krijg en moet gaan voelen, ben ik juist doodsbang geworden. Ik voel heel veel, en juist door therapie ben ik me enorm bewust van mezelf geworden, waardoor ik ook bang ben bij elk pijntje. Ik heb nooit met emoties om leren gaan, en ik kan boven een bepaald 'paniekniveau' niet meer logisch redeneren.

Inmiddels volg ik deeltijd therapie (MBT) in Hoofddorp (ik woon in Haarlem). Dat is in mijn geval drie dagen per week. Het geeft me het ritme dat ik nodig heb. Ik heb nu een week vakantie, en merk dat mijn angsten veel heftiger zijn omdat ik tijd heb om na te denken. Wel merk ik dat ik, nu ik het een beetje kan verklaren, ik makkelijker kan relativeren bij angstige gedachten.

Waar het bij mijn therapie op neer komt, is dat mensen met een emotie regulatiestoornis niet goed kunnen mentaliseren (= afstand nemen van de situatie, relativeren, 'logisch' nadenken, zoiets). Je hebt verschillende niveaus van een emotie, in percentages bijvoorbeeld 5%, 10%, 20% enz. enz. Bij een bepaald percentage (bijvoorbeeld 70%) kunnen veel mensen lastig relativeren. Dan kunnen ze even instorten bijvoorbeeld, na een moeilijke week op het werk. Zo'n periode ebt dan vanzelf weer weg.
Het probleem is dat ik niet herken dat ik al op een hoog percentage zit, en dat ik het gevoel heb dat ik van 1% ineens naar 80% schiet. Dat is niet waar, maar ik zie de signalen niet terwijl ik misschien al maanden op 69% zit. Als ik dat leer herkennen, kan ik op tijd rust nemen waardoor ik minder angstig word op de lange termijn.

Volg je therapie hiervoor? Mijn ervaring is dat het eerst heel heftig wordt, omdat je ineens moet voelen en je nog bewuster wordt, maar dat het uiteindelijk (denk ik) heel veel opheldering en inzicht gaat geven waardoor je je angsten uiteindelijk beter onder controle krijgt.

Sterkte :)

imth

Keer terug naar Mijn verhaal