Re: Weer het maximale uit het leven halen

Nieuw berichtdoor imth » do 28 jul 2016 14:58

Hai,

Als ik het goed begrijp kalmeer je jezelf, door af te spreken dat je iets niet meer mag nadat de paniek over is? Dat is inderdaad best absurd. Je kalmeert jezelf dus door jezelf af te straffen. Dat is een vreemde vorm van kalmeren.

Het lijkt me eng om die dwanggedachten te hebben dat als je zoiets wel doet, er iets ergs gebeurt. Ik heb (gelukkig) weinig last van dwanggedachten, maar ik ben wel constant bang dat er iets ergs gebeurt (dat ik bijvoorbeeld ziek ben).

Zou je kunnen proberen het positief te benaderen?
Stel dat je een bepaalde film niet meer van jezelf mag kijken. Kun je dan, als iets wel heel goed gaat wat je eng vindt, jezelf weer belonen door hem weer te mogen kijken? Anders wordt je verboden-lijstje zo lang. Het feit dat je namelijk zo'n aanval doorstaat is al een enorme prestatie waar je trots op mag zijn. Anders fok je jezelf alleen maar verder op.

Wat mij helpt zijn mantra's. Ik probeer mijn emotie te erkennen: ja, ik heb een paniekaanval. Ja, dat is doodeng. Maar ik ben er eerder doorheen gekomen. Ik voel me angstig. En dat is oké. Vervolgens probeer ik bepaalde zinnen te herhalen in mijn hoofd. Als ik eens zo'n dwanggedachte heb, zeg ik vaak tegen mezelf dat het een menselijke gedachte is. Dieren zouden niet eens bij die gedachte stil staan, en die gaan echt niet op hun 27e dood (dat is dan weer mijn nare gedachte). Dat klinkt heel stom, maar het maakt me wel rustig. Al moet ik zeggen dat ik met elke verjaardag (ik word overmorgen 23) ik zenuwachtiger word. Dat wel. Maar dat zal wel minder worden met heel veel therapie.

Sterkte :)

imth

Re: Weer het maximale uit het leven halen

Nieuw berichtdoor Rifje » di 09 aug 2016 00:03

Exposure, dat is het toverwoord voor dwangklachten. In therapie kun je onder begeleiding alle dingen doen op je lijstje en dan zal je merken dat er niks gebeurd, waardoor je brein niet meer geloofd dat er wat ergs gaat gebeuren.

Rifje

Keer terug naar Mijn verhaal