Re: Mijn* verhaal van het leven*

Nieuw berichtdoor Havermout » ma 12 sep 2016 22:33

Heftig verhaal. Je hebt inderdaad nogal wat meegemaakt. Het heeft tijd nodig om weer te herstellen maar met je positieve instelling komt het zeker wel goed! Heb je nader onderzoek gedaan om erachter te komen waarom je bijv. niet lang kan wandelen etc.?

Havermout

Nieuw berichtdoor SingingLiz » di 13 sep 2016 17:24

Hey, Ik zit inmiddels in Groningen voor een second opinion en daar hebben ze tot nu toe nog niets gevonden.
Momenteel zit ik er zo erg mee dat ik ga opperen om een opname te regelen en dingen uit te sluiten.
Hopelijk willen ze hier in meewerken.

SingingLiz

Nieuw berichtdoor Misslisa » di 13 sep 2016 20:54

Hey, ook ik heb je verhaal gelezen. Ik heb ook jarenlang met sociale angststoornis gekampt. Wat mij heel erg heeft geholpen is het volgende: Sociale angststoornis, ook wel sociale fobie genoemd is een angststoornis waarbij een persoon een buitensporige en onredelijke angst heeft voor sociale situaties. Angst (intense nervositeit) en zelfbewustzijn ontstaan ​​uit een angst om nauwlettend in de gaten te worden gehouden, veroordeeld en bekritiseerd te worden door anderen.

Een persoon met een sociale angststoornis is bang dat hij of zij fouten zal maken, ziet er slecht uit, en schaamt zich of voelt zich vernederd in het bijzijn van anderen. De angst kan erger worden door een gebrek aan sociale vaardigheden of ervaring in sociale situaties. De angst kan opbouwen en leiden tot een paniekaanval. Door de angst, zijn bepaalde sociale situaties extreem vervelend voor de persoon of deze kan ze helemaal vermijden. Bovendien, lijden mensen met een sociale angststoornis vaak aan "anticiperende" angst - de angst voor een situatie waarin er iets ergs gebeurd voordat het zelfs gebeurt (wat als vragen) - dagen of weken voor de situatie. In veel gevallen is deze angst onredelijk, maar niet te overwinnen.

Mensen met een sociale angststoornis hebben last van vervormd denken, met inbegrip van valse overtuigingen over sociale situaties en de negatieve meningen van anderen. Zonder een goede behandeling, kan sociale angststoornis negatief interfereren met de normale dagelijkse routine van de persoon, met inbegrip van school, werk, sociale activiteiten en relaties.

Mensen met een sociale angststoornis kunnen bang zijn voor een specifieke situatie, zoals spreken in het openbaar. Echter, vrezen de meeste mensen met een sociale angststoornis meer voor een sociale situatie. Andere situaties die vaak angst veroorzaken zijn onder andere:

- Eten of drinken in het bijzijn van anderen
- Schrijven of werken in het bijzijn van anderen
- In het middelpunt van de belangstelling
- Interactie met mensen, met inbegrip van daten of naar feestjes
- Vragen stellen aan of je verslag aan groepen geven
- Het gebruik van openbare toiletten
- Praten over de telefoon

Sociale fobie kan verbonden zijn met andere psychische aandoeningen, zoals paniekstoornis, obsessieve compulsieve stoornis en depressie. In feite gaan veel mensen met een sociale angststoornis in eerste instantie naar de dokter met klachten in verband met deze aandoeningen, niet omwille van sociale angstklachte.

Wat zijn de symptomen van sociale angststoornis?
Veel mensen met een sociale angststoornis hebben het gevoel dat er 'iets mis' is, maar kunnen hun gevoel als een teken van ziekte niet erkennen. Symptomen van sociale angststoornis kunnen onder meer:
- Intense angst in sociale situaties
- Het vermijden van sociale situaties
- Fysieke symptomen van angst, zoals verwardheid, bonzend hart, zweten ,trillen, blozen, spierspanning, maagklachten en diarree

Kinderen met deze aandoening kunnen hun angst uiten door te huilen, zich vast te klampen aan een ouder, of een woedeaanval.

Wat zijn de oorzaken sociale angststoornis?
Er is geen enkele bekende oorzaak van sociale angststoornis, maar onderzoek suggereert dat de biologische, psychologische en omgevingsfactoren een rol in de ontwikkeling kan spelen.
- Biologische : sociale angststoornis gaat vermoedelijk over een abnormale werking van een gebied in de hersenen die emotie reguleert en de "vecht of vlucht" reactie in de hersenen. Genetische factoren kunnen bijdragen, omdat sociale angst erfelijk kan zijn waardoor een eerstegraads familielid (in het gezin, een ouder, broer of kind) er ook gevoelig voor kan zijn.
- Psychologische : De ontwikkeling van sociale angststoornis kan voortvloeien uit pijnlijke of vernederende ervaringen van situaties in het verleden, zoals gepest worden of genegeerd door collega's worden.
- Milieu : Mensen met een sociale angststoornis kunnen hun angst ontwikkelen door het observeren van het gedrag van anderen of door het zien van wat er met iemand anders gebeurde als gevolg van hun gedrag (zoals uitgelachen worden of belachelijk worden gemaakt). Verder kunnen kinderen die overbeschermd worden door hun ouders geen goede sociale vaardigheden leren als onderdeel van hun normale ontwikkeling.

Hoe wordt sociale angststoornis gediagnosticeerd?
Als de symptomen van sociale angststoornis aanwezig zijn, zal de arts of psycholoog beginnen met een evaluatie door vragen te stellen over je medische geschiedenis en het uitvoeren van een lichamelijk onderzoek. Hoewel er geen laboratoriumtests zijn om specifiek sociale angststoornis te diagnostiseren, kan de arts verschillende onderzoeken uitvoeren om ervoor te zorgen dat een lichamelijke ziekte niet de oorzaak van de symptomen is.

Als er geen lichamelijke ziekte wordt gevonden, kan je worden doorverwezen naar een psychiater, psycholoog of een andere geestelijke gezondheidszorg professional die speciaal ervoor is opgeleid om diagnose en behandeling van psychische aandoeningen te doen. Psychiaters en psychologen gebruiken speciaal ontworpen interviews en evaluatie-instrumenten om een persoon te evalueren voor een angststoornis. De huisarts baseert diens diagnose van sociale angststoornis op de verslagen van de intensiteit en duur van de symptomen, waaronder problemen met functioneren veroorzaakt door de symptomen. De huisarts bepaalt vervolgens of de symptomen en de mate van disfunctioneren een sociale angststoornis aangeven.

Hoe wordt sociale angststoornis behandeld?
Bij sociale angststoornis is de meest effectieve behandeling beschikbare cognitieve gedragstherapie (CGT). Medicijnen kunnen ook worden gebruikt ter verlichting van de symptomen van sociale angststoornis zodat CGT effectiever werkt. Medicijnen kunnen ook alleen worden gebruikt, maar ook leiden tot vervelende bijwerkingen of verslaving.
- Cognitieve gedragstherapie: Het doel van CGT is om de gedachten van de persoon te begeleiden in een meer rationele richting en de persoon helpen te stoppen met het vermijden van situaties die ooit angst veroorzaakte. Het leert mensen anders reageren op de situaties die hun symptomen van angst veroorzaken. Therapie kan systematische desensibilisatie of exposure aan de gevreesde situatie bevatten. Met systematische desensitisatie, verbeeld de persoon de beangstigende situatie en is tijdens de confrontatie met zijn of haar angsten in een veilige en ontspannen omgeving, zoals de praktijk van de therapeut. Echte geleidelijke blootstelling in het leven onthult voor de persoon om de situatie vanuit een ander perspectief te zien, met de steun van de therapeut.
- Medicatie: Er zijn verschillende soorten geneesmiddelen voor de behandeling van sociale angststoornis, waaronder selectieve serotonineheropnameremmer (SSRI) antidepressiva, zoals Prozac en Zoloft ; anti- angst medicijnen waaronder benzodiazepines, zoals Xanax en Valium. Bètablokkers die vaak voor de behandeling van hartaandoeningen worden gebruikt kunnen ook worden gebruikt om bepaalde fysieke symptomen van angst, zoals een bonkende en snelle hartslag te minimaliseren.

Werken aan het gevoel van eigenwaarde en sociale vaardigheden, maar ook technieken om te ontspannen, zoals diepe ademhaling, kunnen een persoon ook helpen omgaan met sociale angststoornis. Sociale vaardigheden kunnen worden aangeleerd met een groep(je) mensen.

Wat is de prognose voor mensen met een sociale angststoornis?
De vooruitzichten voor mensen met een sociale angststoornis is over het algemeen goed door de behandeling. Veel mensen verbeteren en genieten van een productiever leven.

Kan sociale angststoornis worden voorkomen?
Helaas kan sociale angststoornis niet worden voorkomen, maar hulp zoeken zodra de symptomen komen opdagen kan helpen om de behandeling nog effectiever te maken.

Misslisa

Nieuw berichtdoor SingingLiz » wo 14 sep 2016 15:00

Hey Misslisa,

Bedankt voor je bericht. Ja ik herken me ook wel daar in.
Ik kon kiezen bij de psycholoog tussen EMDR en CGT, dit bevestigd weer dat ik voor CGT moet gaan.
Sociale vaardigheden heeft bij mij helaas niet geholpen, maar voor even.
Ik zie door jouw bericht dat ik het goede pad bewandel.
Ik denk dat ik goed bezig ben. Of het nou lichamelijk of psychisch is.
Als het maar aangepakt kan worden of dat ik er tenminste mee kan leren omgaan.
Nadeel vind ik altijd dat ze al gauw met een pilletje klaarstaan. Zelfs in het kennismakinggesprek.
Hopelijk doet deze psycholoog dat niet en gaan we aan de slag met CGT!

SingingLiz

Keer terug naar Mijn verhaal