Ik hoop dat ik met mijn verhaal anderen kan laten zien dat het leven met angst en paniekstoornissen ,ogelijk is. Ik heb nooit medicijnen gebruikt hiervoor want ik en daar geen voorstander van. Natuurlijk kunnen medicijnen zeker verlichting brengen, maar of je daarna nog zonder kunt durf ik niet te beweren.
Ik kreeg mijn eerste angstaanval rond 2002. Ik was onderweg met een aantal pupillen naar een voetbaltoernooi. Van het één op het andere moment kreeg ik een beklemmend gevoel, begon te transpireren en voelde me doodziek. Ik deed het autoraam een stukje open, maar dat hielp niets. Ik probeerde niets te laten merken, maar ik weet wel dat ik de hele dag als een wezenloze rond heb gelopen op dat toernooi en kreeg van menigeen te horen of het wel goed met me ging. Ik was immers meestal de motor die de sfeer er in hield.
Ik zei dat ik volgens mij een friepaanval had, maar zelf kneep ik hem als een ouwe dieg. Pfff wat was ik beroerd en had het idee dat ik elk moment u bekjaar kon zakken. Je zult je voor kunnen stellen dat ik heel blij was toen ik weer thuis was.
Maar ja, ik wist toen nog niet wat de vooruitzichten waren. Ik heb tot op heden last gehouden van angst en paniek aanvallen. Ik weet nog dat ik een jaar of acht geleden met mijn hond wandelde en het ineens echt zwart voor mijn ogen werd. En ik durfde al niet te ver van huis te gaan.
In al die jaren heb ik via internet van alles opgezocht en gelezen over mijn probleem en steeds meer werd me duidelijk dat mijn onbehaaglijke gevoelens te wijten waren aan angstaanvallen. Ik ben ermee naar de huisarts geweest en die wilde me anti depressivo voorschrijven. Ik heb dat een maand geprobeerd, maar zoals bekend worden de aanvallen dan vaak alleen maar erger in het begin. Ook de bijkomende werkingen spraken mij niet aan. Ik moest er toch niet aan denken last van impotentie te krijgen. Ja sorry ik was en ben nog steeds een echte man dus daar had ik geen trek in. En zo waren er nog wat van die onhebbelijkheden bij.
Ik probeerde wel hulp te zoeken, maar telkens schrok ik van de schandalige bedragen die men durfde te vragen om je van je aanvallen af te helpen. Ik heb nu eenmaal de pest aan mensen die over mijn rug een luxe leven willen leiden. Bovendien was er geen garantie op genezing.
Ik werd mijn eigen dokter.
Na heel veel speuren en relativeren heb ik geleerd mijn angsten de baas te zijn hoewel ze nog geregeld even langskomen maar mij niet echt meer belemmeren.
Ik merkte aan mijzelf dat wanneer ik mij boos maakte ik gevoelig werd voor aanvallen. Zelfs bij geluksmomenten kwamen die aanvallen mijn geluksgevoel verpesten.
Ik ben er toen aan gaan werken om voorgaande momenten te analyseren en heb daarnaar mijn leven aangepast.
Ik heb mijzelf aangeleerd om bij boosheid niet te gaan knetteren, maar de discussie aan te gaan. Dat ging niet 123 maar ik kan er nu heel goed mee overweg.
Ik stel mij altijd de vraag of ik het kan veranderen of beïnvloeden. Zo niet dan denk ik bij mijzelf zoek het lekker zelf uit. Ik maak me alleen druk om de mensen die het me waard zijn en de rest moet maar in hun eigen sop gaar koken. Dat levert echt veel op hoor. En zoals de meeste mensen hebben we een aantal slechte jaren achter de rug in Nederland. Ik zie het zo dat onze hele zorgstaat om zeep is geholpen en we momenteel in een bananenrepubliek leven waar weinig meer te halen valt voor ons. Daar maakte ik mij heel druk om, maar ook dat heb ik maar laten varen want wat je ook stemt, er zijn er weinig die beloften waarmaken.
Bij geluksmomenten heb ik mijzelf aangeleerd mijn spontaniteit wat te bedwingen en ook dat leverde wat winst op.
Ademhaling en Hyperventilatie,
Door een verkeerde ademhaling wekte ik hyperventilatie bij mijzelf op.
Leve het internet waar ik heb geleerd mijn ademhaling op een goede manier te reguleren wat bij angstaanvallen positieve invloed kan hebben. Ik adem in en laat mijn buik het werk doen en niet mijn borst. Een hoge ademhaling zorgde bij mij voor benauwde momenten.
Daarbij vond ik op youtube van die rustgevende stukjes therapie en die deden en doen me ook goed. Zoek maar eens naar de genezende waterval van ik dacht Dick de ruiter. Die man heeft de nodige rust bij me bezorgd.
Respecteer je medemens,
Ik heb door een goede vriend geleerd dat wanneer je zelf positiviteit uitstraalt je dat op de één of andere manier ook heel vaak terugkrijgt en je een voldaan gevoel geeft. Ik strooi echt niet hele dagen met complimenten, maar op zijn tijd zeker wel en als ik dan zie dat dit anderen goed doet dan word ik ook weer een beetje gelukkig.
Als ik weer eens met een instantie moet bellen omdat ik vind dat er iets niet goed is dan bedenk ik me altijd dat degene die ik aan de lijn krijg daar persoonlijk niets aan kan doen. Meestal is een systeem de oorzaak van veel ellende en om dan kwaad te worden op de persoon die de telefoon opneemt werkt zelden.
Geef gewoon aan dat je het ergens totaal niet mee eens bent, maar dat niet aan de persoon wijt die je op dat moment aan de lijn hebt. Maar aangeven dat je het opgelost wilt hebben en dat met de verantwoordelijke te bespreken kan soms wonderen doen.
Zo ga ik in ieder geval met mensen om.
Ik hoop dat ik er iemand mee kan helpen om net als ik weer een normaal leven terug te krijgen ondanks af en toe een aanvalletje. O ja, bijna vergeten. Als ik een aanval krijg zeg ik tegen mezelf nou kom maar op joh, mij maak je het leven niet meer zuur. Werkt goed bij me.
Ik ben absoluut geen arts en heb ook geen enkele opleiding in die richting gehad.
Ben gewoon mens en wil anderen graag helpen. Iedere één is er één.