Re: Weer sterke drang naar alcohol..

Nieuw berichtdoor GraagAnoniem » vr 16 dec 2016 12:03

Vergeef me mijn directheid maar ik vraag me vooral af wat je probeert te onderdrukken met alcohol.
Het gevoel dat er iets mis is met je lichaam of probeer je zo je gedachtegang te vertroebelen?
Drinken is geen oplossing en doet meer kwaad dan goed ik denk dat je beter de oorzaak aan kunt pakken

GraagAnoniem
 
Berichten: 19
Geregistreerd: zo 27 nov 2016 19:26

Re: Weer sterke drang naar alcohol..

Nieuw berichtdoor Blijflieveranoniem010 » vr 16 dec 2016 12:07

het is verdiet.. wat ik weer in me lichaam voelt stromen, gedachtes die ik had toen ik zoveel dronk & het missen van bepaalde dingen in me leven, ik weet het ook gewoon even niet meer, ik heb het gewoon weer niet meer onder controle, ik heb altijd rond de winter/feestdagen deze gevoelens, onderandere depressie achtige gevoelens. :cry:

Blijflieveranoniem010
 
Berichten: 13
Geregistreerd: za 07 nov 2015 00:19

Re: Weer sterke drang naar alcohol..

Nieuw berichtdoor GraagAnoniem » vr 16 dec 2016 13:11

Weet je de oorzaak van het verdriet?
Ik zou je graag helpen wat meer te kunnen ontspannen en loslaten.
Controle houden is altijd lastig, we kunnen ook niet overal de controle op houden, sommige dingen komen en gaan in de gedachten en waar we geen vat op hebben kunnen we wel over gaan piekeren maar het helpt ons geen stap verder.
Ik vind het soms prettig mijn gedachten te observeren zonder ze een waardeoordeel zoals goed of slecht te geven

GraagAnoniem
 
Berichten: 19
Geregistreerd: zo 27 nov 2016 19:26

Re: Weer sterke drang naar alcohol..

Nieuw berichtdoor Blijflieveranoniem010 » zo 18 dec 2016 00:46

oorzaak van me verdriet is dat ik nog best me ex mis van 5 jaar geleden.. we hebben allebij nog gevoelens voor elkaar, dat weet ik, alleen heb ik er moeite mee om haar lostelaten en door tegaan met me leven, ze heeft een vriend, en toch hoop ik dat ze gelukkig met hem is, :D

ik heb vanavond na het eten een biertje op, met me vader..
hij vertelde me dat het niet erg is om eens een biertje te drinken in het weekend ,maardan ook echt alleen het weekend, & ook niet elk weekend, maar me vader zegt ook dat een biertje vrij weinig kwaat kan alleen dat ik moet zorgen dat ik niet in het oude patroon beland en vooral niet moet drinken als er Niet leuk gevoelens door me hoofd spoken, maar juist een biertje moet openen als ik me goed voel.

ben eigenlijk best blij dat ik er toch wel open over kan praten met me ouders zonder dat ik ze teleur stel, want heb ze het ook gevraagt "stel ik jullie teleur als ik een biertje drink" het antwoord was nee, en ze willen juist dat ik drink en het eerlijk zeg, inplaats van stiekem drinken, waardoor juist de problemen beginnen.

maar ik ga nu lekker me bed in slaap lekker.

Blijflieveranoniem010
 
Berichten: 13
Geregistreerd: za 07 nov 2015 00:19

Re: Weer sterke drang naar alcohol..

Nieuw berichtdoor exalcoholist » zo 18 dec 2016 23:44

Hallo. Ook ik heb jarenlang gekampt met hetzelfde probleem. Ik wilde toch even reageren. Als je vind dat je teveel drinkt en minder wilt drinken, dan is het normaal om een drang of verlangen naar alcohol te hebben. De woorden "drang" en "verlangen" verwijzen naar een hele hoop gedachten, lichamelijke sensaties, of emoties die je verleiden om te drinken, ook al heb je op zijn minst enige verlangen om het niet te doen, kan je alsnog een ongemakkelijk gevoel voelen of een gevoel van controleverlies hebben.

Gelukkig is de neiging om te drinken van korte duur, voorspelbaar en te overwinnen. Het advies wat ik op deze pagina zet wordt vaak gebruikt in de cognitieve gedragstherapie, die mensen helpt om nutteloze denkpatronen en reacties te veranderen. Het kan je ook helpen de aard van je drang om te drinken te ontdekken en een plan te maken voor de behandeling daarvan.

Na verloop van tijd, en door enige oefening, zul je merken dat je drang om te drinken sterk zal verminderen of zelfs verdwijnen, en je zult meer vertrouwen krijgen in het omgaan met de drang die zich nog steeds een keer kan voordoen. Als je een zeer moeilijke tijd hebt met de neiging, of na een paar weken geen vooruitgang maakt met de strategieën die in dit advies worden gegeven, neem dan contact op met een huisarts of therapeut voor ondersteuning. Bovendien kunnen sommige nieuwe, niet verslavende medicijnen het verlangen om te drinken laten verdwijnen of vermindering geven in het belonende effect van het drinken, waardoor makkelijker is om te stoppen. Het is wel verstandig om even naar de medicijnen te Googelen op Google, mocht je het willen proberen, want ik weet niet hoe schadelijk ze zijn en welke bijwerkingen ze hebben, want ik ben niet zo'n voorstander van medicijnen.

Twee soorten "triggers" herkennen
Een drang om te drinken kan worden verholpen door het vermijden van externe triggers in de omgeving en intern in jezelf.
• Externe triggers zijn mensen, plaatsen, dingen, of tijden van de dag waarop je in contact komt met het drinken van alcohol en herinneringen aan het drinken kan krijgen. Deze hoge-risico situaties zijn meer voor de hand liggend, voorspelbaarder, en makkelijker vermijdbaar dan interne triggers.
• Interne triggers kunnen verwarrend zijn omdat de drang om te drinken alleen maar lijkt te komen. Maar als je eens pauzeert om na te denken over het wanneer het gebeurt, zal je merken dat de drang door een vluchtige gedachte kan ontstaan, bijvoorbeeld een positieve emotie, zoals opwinding, een negatieve emotie, zoals frustratie, of een fysieke sensatie, zoals hoofdpijn, spanning, stress of nervositeit.

Je kan je drang om te drinken eens voor een paar weken analyseren. Dit zal je helpen je meer bewust te worden van wanneer en hoe je de drang ervaart, wat hun triggers zijn en manieren om ze te voorkomen of beheersen.

Vermijd risicovolle situaties
In veel gevallen zal de beste strategie het volgende zijn: het voorkomen van de kans dat je een drang zult hebben, in plaats van uit te glijden en weer beginnen te drinken. Bewaar thuis weinig of geen alcohol. Vermijd activiteiten waarbij drinken van te pas komt. Als je je schuldig voelt over het afslaan van een uitnodiging, herinner jezelf eraan dat je de uitnodiging niet per se voor altijd hoeft af te slaan. Het is om je te helpen, de persoon heeft waarschijnlijk liever dat je de uitnodiging zou afslaan als je jezelf er zo goed mee kunt helpen. Wanneer de drang is verdwenen of beter beheersbaar wordt, kan je besluiten om je geleidelijk te mengen in sommige situaties die je nu kiest om te vermijden. In de tussentijd kan je verbonden blijven met vrienden door alternatieve activiteiten te suggereren waar geen alcohol in het spel is.

Omgaan met triggers die je niet kunt voorkomen
Het is niet mogelijk om alle risicovolle situaties te voorkomen of om de interne triggers helemaal te blokkeren. Het kan nodig zijn om te zoeken naar meer strategieën om de drang om te drinken te behandelen. Hier zijn een aantal opties:
• Herinner jezelf van je redenen voor het maken van een verandering. Draag je belangrijkste redenen op een kaartje of in een elektronische boodschap die je makkelijk kunt openen, zoals een notitie op je mobiele telefoon of een opgeslagen e-mail.
• Praat erover met iemand die je vertrouwt. Heb je een vertrouwde vriend voor je klaarstaan voor een telefoontje, of neem er een mee naar risicovolle situaties.
• Leid jezelf af met een gezonde, alternatieve activiteiten. In verschillende situaties, kan je korte en langere opties kiezen, zoals iemand sms'en of opbellen, korte online video's bekijken, het gewichtheffen op muziek, douchen, mediteren, een wandeling of het doen van een hobby.
• Daag de gedachte van de drang uit. Stop ermee, analyseer de fout, en vervangen het. Voorbeeld: "Het kan geen kwaad om een klein drankje te drinken. Wacht even – waar denk ik aan? Een drankje zou mij kunnen schaden, want ik heb gezien dat slechts een biertje / wijntje / whiskey of welke alcoholische drank dan ook leidt tot nog meer drinken. Ik houdt me aan mijn keuze om niet te drinken.'
• Blijf doorgaan met stoppen met drinken zonder toe te geven aan het verlangen. In plaats van tegen een drang te vechten, accepteer het als normaal en tijdelijk.
• Verlaat risicovolle situaties snel. Het helpt je op voorhand om te ontsnappen aan terugval wat veroorzaakt kan worden door te denken “dat ene keertje maakt niet zoveel uit”.

exalcoholist
 
Berichten: 1
Geregistreerd: zo 18 dec 2016 22:30


Keer terug naar Mijn verhaal

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast