Beste lezers - Mijn angst voor ontvoering van mijn kind is zo groot, het is overweldigend. Vandaag stond er in het nieuws een Amber Alert om een ontvoerde baby (Hannah) van zes jaar oud uit het Brabantse Eersel, die bij een verzorger werd ondergebracht maar werd meegenomen door haar biologische ouders. Volgens de politie verkeert het meisje van een half jaar oud in levensgevaar. Zou dit echt zo zijn?? De politie en rechercheurs zijn druk op zoek naar de vader en moeder van de baby. De politie heeft zelfs hun namen gepubliceerd in de hoop dat ze sneller opgespoord kunnen worden. De jeugdzorg had Hannah onttrokken aan het ouderlijk toezicht. Hier krijg ik gewoon de rillingen van over mijn hele lijf als ik dit lees. Omdat de politie zich "ernstige zorgen" maakt over de veiligheid van het kind is er een Amber Alert uitgestuurd. Het is niet bekend waarom het kind eerder bij haar ouders is weggehaald. Via Burgernet worden omwonenden gevraagd of ze meer informatie hebben over de situatie. Hoe kan ik dit mogelijk in perspectief plaatsen?
Ik wil graag weten hoe ik kan omgaan met de zorgen dat er iets gebeurt op weg naar en terug van activiteiten. Ik vind het eerlijk gezegd een geweldig idee (ik heb een 2-jarige dus ik ben nog ver weg van deze leeftijd maar lees altijd over elke leeftijdsgroep) maar ik durf mijn (hypothetische) 12-jarige niet alleen de deur uit te laten gaan vanwege angst voor ontvoerders etc. die hem grijpen. Ook ben ik bang dat als ik zonder mijn man met mijn baby op pad ga dat iemand de Maxi-Cosi met mijn kind uit me auto trekt en ermee wegrent. Herkennen mensen zich hierheen? Voor mij is deze angst vrij ernstig, het belemmert me dagelijkse activiteiten. Het zou kunnen gebeuren, toch? Hoe gaat u daar persoonlijk mee om?
Hier is wat mijn psycholoog me heeft verteld en wat me vrij goed hielp –
Ik zou eerlijk zeggen dat je te maken hebt met de angst dat je zoon midden op de dag in het openbaar wordt ontvoert, net zoals je bang bent dat hij in de badkuip valt of door de bliksem wordt getroffen: je geeft toe dat het mogelijk is dat dit kan gebeuren, maar het is niet waarschijnlijk, en je zult niet veel aan je leven hebben als je je hele leven lang probeert om elke situatie te voorkomen waar zoiets zou kunnen gebeuren.
Dat is gewoon geweldig. Het maakt de angst onrealistisch, het plaatst het in hetzelfde verband als andere angsten. Bekijk het hele plaatje. Ik ga dat vanaf nu doen. Altijd. Zoooo behulpzaam.