Dertien jaar geleden ben ik midden in de nacht in een steegje beroofd door 2 mannen met een mes. Ik heb hier nog steeds veel last van. Gelukkig durf ik alweer een lange tijd naar buiten te gaan. Ook midden in de nacht heb ik langs de plek des onheils gewandeld om mijn angst onder de ogen te zien, en om bevestiging te krijgen dat je niet snel wordt beroofd.
Ik ben nog steeds bang beroofd te worden. Je hoort het regelmatig in het nieuws. Ze beroven zelfs de rollators van vrouwen van over de 70 jaar. Ik weet het, het klinkt niet als een grote kans dat het mij nog een keer zal overkomen, maar de kans is altijd aanwezig. Ik loop regelmatig langs de plek van de beroving
Het komt erop neer dat je je onbewuste geest opnieuw op iets richt. Oppervlakkig gezien, weet ik dat harpaxofobie onlogisch is. Maar het is blijven bestaan omdat mijn onderbewustzijn het idee heeft overgenomen om overvallen te worden door al die negatieve emoties.
Wat mij helpt om de angst te overwinnen
Ik behandel niet echt. Ik bent de enige met de invloed om mijn percepties te veranderen. Ik begeleid mezelf gewoon door het proces dat me in staat stelt om dit te doen.
Risicofactoren en oorzaken
Harpaxofobie wordt meestal veroorzaakt door een intense negatieve ervaring uit het verleden. Maar je geest kan die angst ook schijnbaar creëren zonder basis. De sleutel is naar de bron graven en negatieve associaties vervangen door positieve. De grootste risico's zijn:
- Mensen met een algemene neiging tot angst
- Mensen die als hoog gespannen worden gekenmerkt
- Mensen die lijden aan bijnierinsufficiëntie
Symptomen van harpaxofobie
We zouden kunnen proberen onze geloofwaardigheid te versterken met een ingewikkeld onderzoek, maar het is echt vrij simpel: als deze angst een significant negatief effect op je leven heeft, is het tijd om daar iets aan te doen.
Maakt de gedachte dat je wordt beroofd je misselijk? Veroorzaakt het een droge mond en klamme handen? Voelt je hart alsof het uit je borst gaat bonzen? Sta je te trillen op je benen?
Het gebruik van medicijnen en medicatie wordt niet aangemoedigd, omdat ze als een masker worden gezien. Ze kunnen je helpen om met je harpaxofobie om te gaan, maar ze helpen je niet echt om die te overwinnen.
Er is nooit een medicijn speciaal ontwikkeld voor harpaxofobie en niemand kan ooit de oorzaak genezen, maar de symptomen er alleen mee onderdrukken. En met alle onzekerheid rond mogelijke bijwerkingen is het moeilijk te rechtvaardigen dat een recept wordt uitgeschreven als een gezonde oplossing.
De oplossing is simpel...
… Confronteer jezelf met je angst, ga buiten wandelen. Begin stapje voor stapje en doe er steeds wat extra's bij. Begin bijvoorbeeld met een kort blokje om, en loop de volgende keer een stukje verder.
… Nieuws is ervoor gemaakt om ons bang te maken, als je hier doorheen kunt kijken kun je zien dat bijna alles wordt opgeblazen of zelfs in scene wordt gezet
… Praten met lotgenoten, daarom plaatste ik dit bericht, in de hoop dat er mensen zijn die deze angst ook ervaren.