Re: Hyperventilatie herkennen - hoe weet je of je het hebt?

Nieuw berichtdoor Debby » za 21 maart 2015 20:38

Hallo, ik heb gisteren de diagnose chronische hyperventilatie gekregen, waarbij ik totaal geen last heb van angst of paniek en ook nagenoeg geen van de andere symptomen ervaar. Wat ik wel heb is een te laag koolzuurgehalte in mijn bloed. Is chronische hyperventilatie ook mogelijk zónder deze symptomen maar bv als gevolg van enorme vermoeidheid (waar ik dus wél behoorlijk last van heb)? Mijn ademtempo is volgens mij redelijk normaal maar ik adem door het uitgeput zijn te diep in, veel zuchten. Heeft iemand hier ooit van gehoord? Een "aanval" kan bij mij dagen aanhouden en is nauwelijks te controleren door buikademhaling, iets wat ik normaal gesproken wel kan. Herkenbaar voor iemand?

Debby

Nieuw berichtdoor Gerard » za 21 maart 2015 21:16

Hallo Debby,

Ik denk dat vermoeidheid wel een rol speelt bij hyperventilatie. Heb je hier al met je arts over gesproken? Ik kan je geven wat ik denk, maar uiteindelijk kan alleen een arts uitsluiten dat er iets ernstigs aan de hand is. Eerlijk gezegd zou ik er niet bang van worden, het klinkt niet als iets serieus, zeker als het pas na extreme inspanning gebeurt. Maar als je de hele dag niks hebt gedaan en op de bank hebt gezeten, en dan nog moe bent.. is het een alarmbel voor verder onderzoek als je voor deze klacht nog niet bij je huisarts bent geweest. Hyperventilatie kan vele andere oorzaken hebben dan angst of stress. Ik zou het gewoon even aan je huisarts of een hyperventilatiedeskundige vragen zodat deze eventueel ernstige onderliggende aandoeningen kan uitsluiten.

Waardoor ben je zo uitgeput als ik mag vragen?

Gerard

Nieuw berichtdoor Debby » za 21 maart 2015 21:53

Hallo Gerard,
De oorzaak van mijn extreme vermoeidheid is uitputtend onderzocht, helaas niets kunnen vinden wat deze vermoeidheid en tevens kortademigheid en slecht lopen/spierzwakte kan verklaren. Over een maand ben ik 6 maanden thuis en dan mag de diagnose chronisch vermoeidheids syndroom gesteld worden. De chronische hyperventilatie is geen verklaring voor mijn klachten maar blijkt wel uit het bloedonderzoek. Vond het een beetje vreemd, ik herken/erken mijn soms rare manier van ademen wel als hyperventilatie maar toen ik aan het zoeken ging herkende ik mij totaal niet in de klachten die normaal gesproken gepaard gaan met chronische hyperventilatie. Mij is fysio aangeraden om weer tot een normaal adempatroon te komen, dat wil ik best doen maar vraag me af of het zal helpen omdat het geen typisch hyperventilatiepatroon is. Als ik minder moe ben, adem ik normaal, mijn kortademigheid wordt getriggerd door (kleine) inspanning. Het lukt me dan ook niet om een buikademhaling doen, wat mij normaal gesproken wel lukt.

Debby

Nieuw berichtdoor stan1981 » zo 22 maart 2015 16:33

hoi iedereen,
een jaar en half geleden begon ik plots te sukkelen met mijn gezondheid
hoofdpijn aller hande klachten koud warm grieperig gevoel plots doe ik in rust thuis overdag een aan val me pijn op de borst die uitstraalde naar bijdoe armen dacht aan een hartkramp
later vertelde men mij dat het waarschijnlijk hyperventilatie was ben dan acupunctuur gaan doen en na lange tijd beterde het pressies en ben ik een half jaar klachten vrij geweest nu heb ik sinds dec 2014 weer contant pijn op de borst en pijn in de linker arm dacht omidelijk weer aan mijn hart maar cardiologen vinden nieks en vinden het ook niet verstandig om vaatspasme uit te lokken

dus ik modder de dag maar door doe nu wel ademhalingen oefeningen maar toch word ik snachts wakker en voel kina een tijd weer men schouderbladen samen trekken en pijn in de linker arm of een verschrikelijke pijn op de borst met misselijkheid althans merk ik op dat moment geen snele of diepe ademhaling
pijn op de bort komt ook overdag voor met pijn in de linker arm als ook het opboeren misselijk maar voor de rest kan ik geen andere syndromen meer waarnemen

is dit nu hyperventilatie of toch vaatspasme bij het hart ookal was de coronaire scan goed

herkent iemand deze ervaring ?
groeten stan

stan1981

Nieuw berichtdoor Rag88 » wo 08 apr 2015 22:50

Hoi,

Ik herken jou klachten heel goed. Ik ben 26 jaar en loop al meer als een jaar hiermee.
Tegen mij blijven ze ook zeggen hyperventilatie maar merk niet dat verkeerd adem of snelle hartslag heb.
Heb flinke steken op de borst bijna de hele dag en pijn aan mijn linkerarm.
Ga hier nu echt verder mee want wil hier vanaf.

Groet

Rag88

Nieuw berichtdoor pmolikuj » do 13 aug 2015 11:26

Hey allemaal,

Ik ben Lisa, een meisje van 19. Ik heb sinds een goede maand last van constante klachten,
die heel hard aansluiten bij chronische hyperventilatie.

Ik heb mijn eerste aanval gekregen terwijl ik aan het eten was. Ik at niet te snel, had geen stress en zat met niets in mijn hoofd. Toch was deze aanval er plots. Ik kreeg het warm, benauwd, grote druk op borst enz...

Ik ben toen onmiddellijk naar de huisarts gegaan, en die constateerde dat het een hyperventilatieaanval geweest is. Het nare is, dat ik sindsdien constant last heb van deze symptomen.

Ik heb twee weken geleden een nieuwe aanval gekregen, toen ik op reis was in Andorra. Daar hebben ze mij afgevoerd naar het ziekenhuis en een longfoto genomen en mijn hart gecontroleerd. Was natuurlijk niets mis mee.

Vorige week dan opnieuw naar huisarts geweest, bloed getrokken, en ook niets te zien.

Gisterenavond had ik mijn tweede sessie bij de kinesist, waar ik tijdens de sessie ben flauwgevallen. Nu heb ik nog altijd een heel sterke druk op mijn hoofd en achter mijn ogen en kan ik niet geconcentreerd naar iets kijken. Is het niet raar dat deze klachten niet weggaan en ook nooit minderen? De druk in mijn hoofd is er constant. De kinesist zei dat het heel raar was dat ik tijdens ademhalingsoefeningen flauw ben gevallen.

Ik weet dat het een lange tekst is, maar zou iemand hem toch kunnen lezen en mij advies geven?
Ik ben ten einde raad :(
Je mag me ook altijd een mail sturen: lisa.niet zichtbaar, gebruik privéberichten

Groetjes Lisa

pmolikuj

Nieuw berichtdoor ptries » vr 14 aug 2015 21:05

Hoi Lisa,

Wat bedoel je precies met dat je niet geconcentreerd naar iets kunt kijken?

ptries

Nieuw berichtdoor pmolikuj » zo 16 aug 2015 23:37

Hey ptries

Ik kan me gewoon in het algemeen niet concentreren...
Ik heb heel veel schrik dat ik een hersentumor of hersenbloeding heb...

Die druk in m'n hoofd gaat maar niet weg en ik voel me elke dag steeds slapper worden... Mijn linkerarm wilt soms totaal niet mee, en ik krijg amoer zuurstof binnen :(

pmolikuj

Nieuw berichtdoor ptries » ma 17 aug 2015 20:37

pmolikuj schreef:Ik kan me gewoon in het algemeen niet concentreren...

Oke, dus als je naar bv. een stip kijkt heb je niet dat je ogen een soort van heen en weer schieten?

Wat bedoel je precies met je linkerarm? Alsof hij een soort van verlamd is af en toe, dat je er geen gevoel in hebt of dat hij wat later reageert dan je rechterarm?

En hoe weet je dat je amper zuurstof binnenkrijgt? Heb je het zuurstofgehalte in je bloed laten met bij de huisarts? Mensen met hyperventilatie krijgen juist te veel zuurstof binnen, maar de weinig CO2, zodat de zuurstof niet voldoende opgenomen wordt door je lichaam.

De druk in je hoofd herken ik ook heel goed. Als je je adem zo lang mogelijk inhoudt, verdwijnt dit gevoel dan even of wordt het in ieder geval minder?

ptries

Nieuw berichtdoor Malak » vr 03 jun 2016 19:42

Als je denkt dat je iets ergs hebt , geloof me het is niet zo.
Ik zal je gerust stellen
Ik heb zelf ook hyperventilatie ik dacht onee ik ga dood!
Maar , wat je hebt is Chronische hyperventilatie + paniekaanvallen.
Neem een bezoekje bij je dokter , en laat je na chekken als ze zegt we kunnen niks vinden
heb je meestal niks ergs dan denk ik aan hyperventilatie.
Je kunt het ook herkennen als je je slap voelt dan heb je ook vitamine D nodig!
Het is een eng gevoel maar pak dan een zakje en adem diep in en adem diep uit!
Ik ben zelfs ook wel eenkeer flauwgevallen!
Pak je telefoon en kijk een filmpje...
Ik voel me bij warm weer bijvoorbeeld ook slap.
Neem rust en stress niet te veel!
Ik dacht ook aan een hersenbloeding ik voelde daar iets en had hartpijn.
Maar denk er niet aan.
Dan voel je niks :)
Ik ben zelf nog maar 11 , ja 11 en ik ik heb al heelveel gegoogled en kwam hier op uit.
Dus maak je geen zorgen het is een hyperventilatie / paniekaanval. dus van deze gezicht :oops: naar deze :D :lol:

Malak

Nieuw berichtdoor doorzetter40 » ma 10 okt 2016 17:55

Hoi,

Ik ben hier nieuw op het forum. Zou graag mijn verhaal willen delen en ervaringen willen uitwisselen.
Sinds een paar jaar heb ik al last van hyperventilatie. Dit is allemaal begonnen bij mijn ex werkgever. Door de hoge werkdruk en niet aan functieprofiel kunnen voldoen.
Inmiddels ben ik daar al meer dan een jaar weg. Volg al twee jaar therapie via een psycholoog wat de goede kant op gaat. En leer beter voor mezelf op te komen en zelfverzekerder te worden. Maar stapje voor stapje ga ik vooruit.Heb ook een ademtherapeut bezocht tijdje. Toch steekt die vervelende hyperventilatie weer de kop op. Heb onlangs iets uitgepraat over mijn incestverleden (alleen betast) met degene die het aangaat. Dit ging goed. Maar toch geeft het nu zijn weerslag. En tuurlijk is ook niet niks. Maar het is er uit en wil het een plekje geven. Maar nu dus heel duizelig. onwerkelijk gevoel, lichaam niet voelen soms,gevoel van gek worden, down, gespannen schouders/nek. Ben hard aan het werk met mezelf en er gebeurd veel met me. Ben nu weer aan het opbouwen met uren bij werkervaringsplek met 10 uurtjes per week ongeveer. Ook fijn weer onder de mensen. En daar word ik goed opgevangen en kan daar ook van me af praten.
Maar wat kan zoiets lang duren om vanaf te komen. Het heeft toch allemaal tijd nodig denk ik. Er gebeurd weer iets ( wat spanning geeft) en mijn lichaam reageert erop. En doe wel ademhalingsoefeningen en dergelijke.Tis een lang verhaal maar heeft iemand een beetje herkenning in dit verhaal of zo iets meegemaakt en die mss er goed doorheen is gekomen of vanaf is gekomen uiteindelijk.

doorzetter40

Nieuw berichtdoor Siniclady » di 30 mei 2017 16:38

Hallo Allemaal.

Ik ben nieuw hier en zoek mensen die ook
Chv hebben.
Ik werd 8 jaar geleden wakker en voelde me zwaar dronken alles draaide en deed.
Naar de ha en die zei je hebt meniere.
Kreeg betahistine heb het altijd zo gelaten
Tot vorige maand. Toen ging ik naar de kno arts
En die zei je hebt bppv en chv
Zonder onderzoek nu heb ik zitten lezen
Maar snap niks van die chv
Dus mensen aub wat zijn jullie ervaringen met chv en bppv of andere evenwichtsproblemen!
Ik hoor het graag

Siniclady

Keer terug naar Hyperventilatie