Re: Continu nerveus gevoel + hartklachten

Nieuw berichtdoor ptries » do 02 apr 2015 19:26

Hoi Anoniempje,

Dat zou heel goed bij hyperventilatie kunnen horen. Het koolzuurniveau in je bloed is dan lager, waardoor je sneller een nerveus gevoel hebt. Ook al heb je hier helemaal geen reden toe. Achteraf bleek ik hier ook weleens last van te hebben. Hoe hoger dat niveau weer wordt, des te rustiger je zult zijn; ook in meer stressvolle situaties.

ptries

Nieuw berichtdoor anoniempje4 » do 02 apr 2015 22:39

ptries schreef:Hoi Anoniempje,

Dat zou heel goed bij hyperventilatie kunnen horen. Het koolzuurniveau in je bloed is dan lager, waardoor je sneller een nerveus gevoel hebt. Ook al heb je hier helemaal geen reden toe. Achteraf bleek ik hier ook weleens last van te hebben. Hoe hoger dat niveau weer wordt, des te rustiger je zult zijn; ook in meer stressvolle situaties.

Bedankt voor je reactie, ptries :)

Zijn er eenvoudige manieren om dat niveau terug op te krikken? Ik heb bij een kinesist ademhalingsoefeningen aangeleerd (buikademhaling), dit doe ik elke avond. Maar als ik er niet op let, adem ik gewoon onbewust (waarschijnlijk niet correct dus). Zijn er nog andere 'middeltjes'?

anoniempje4

Nieuw berichtdoor ptries » vr 03 apr 2015 12:28

Er bestaan volgens mij niet echt middeltjes voor. Spa rood (water met koolzuur) kan een kleine bijdrage leveren, maar dat is natuurlijk voor korte duur. Ik heb zelf ook bij een ademhalingstherapeut gelopen en oefeningen gekregen, maar dit hielp maar minimaal. Eigenlijk een beetje zoals jij zegt, als ik de oefeningen deed ademde ik goed, maar daarbuiten volgens mij niet. Ik volg nu een Buteyko cursus. Dat is een ademhalingstherapie, waarbij je je bloed en longen laat wennen aan steeds een beetje meer koolzuur (www.buteyko-instituut.nl). Je hebt ook nog het Hyperven programma. Deze is volledig online en een heel stuk goedkoper (€20,- per maand), maar die kwam ik pas later tegen. Een klein trucje om meer door je buik te ademen is door je handen op de rug te leggen als je zit, staat of loopt. Heb jij ook altijd je onderbuik aangespannen? Ik ben erachter gekomen dat ik dat wel heb zodra ik opsta, waardoor het ontzettend lastig is via de buik te ademen. En iets ontspannen wat je altijd gespannen houdt klinkt ook makkelijker dan het is, haha.

ptries

Nieuw berichtdoor anoniempje4 » zo 05 apr 2015 20:59

ptries schreef:Er bestaan volgens mij niet echt middeltjes voor. Spa rood (water met koolzuur) kan een kleine bijdrage leveren, maar dat is natuurlijk voor korte duur. Ik heb zelf ook bij een ademhalingstherapeut gelopen en oefeningen gekregen, maar dit hielp maar minimaal. Eigenlijk een beetje zoals jij zegt, als ik de oefeningen deed ademde ik goed, maar daarbuiten volgens mij niet. Ik volg nu een Buteyko cursus. Dat is een ademhalingstherapie, waarbij je je bloed en longen laat wennen aan steeds een beetje meer koolzuur (http://www.buteyko-instituut.nl-). Je hebt ook nog het Hyperven programma. Deze is volledig online en een heel stuk goedkoper (€20,- per maand), maar die kwam ik pas later tegen. Een klein trucje om meer door je buik te ademen is door je handen op de rug te leggen als je zit, staat of loopt. Heb jij ook altijd je onderbuik aangespannen? Ik ben erachter gekomen dat ik dat wel heb zodra ik opsta, waardoor het ontzettend lastig is via de buik te ademen. En iets ontspannen wat je altijd gespannen houdt klinkt ook makkelijker dan het is, haha.

Ik drink al heel mijn leven bruiswater ;) En nu jij die cursus volgt, merk je zichtbaar verschil? Ik ben wel afkomstig uit België, dus ik weet niet of dat wel handig is als die cursus in Nederland loopt. Dat online programma is dan beter haalbaar, misschien check ik dat eens. Ja inderdaad, eigenlijk zijn al mijn spieren meestal gespannen (via EMG-testen werd een verhoogde spierspanning bij me vastgesteld, verder toenement in de hyperventilatiefase). Als ik bijvoorbeeld bij de kinesist kom en ze raakt mijn buik aan, dan schrik ik me rot, gewoon omdat die spieren ook altijd gespannen staan, die zijn zo gevoelig. Misschien moet ik dat eens proberen om wat meer op de buikademhaling te letten. Mag ik vragen welke symptomen jij naast het nerveus gevoel nog ervaart?

anoniempje4

Nieuw berichtdoor ptries » ma 06 apr 2015 13:20

Als je in België woont kun je inderdaad beter de Hyerven cursus gaan doen. Kijk maar eens op de website: www.hyperventilatie.info/. Ze hebben ook een forum waarop gebruikers hun ervaringen uitwisselen. Ik denk wel dat je er iets aan zult hebben en al vrij snel verbetering zult merken!

Dat met die buikspieren heb ik precies zo. Ik moest laatst naar de Internist en die wilde ook mijn buik voelen. Zowel de Co-assistent als de Internist zelf zei 'ontspan je buikspieren eens', terwijl ik lag en bij mijn weten niets aanspande. Het lukte me ook niet om verder te ontspannen, haha. Door die cursus is mijn lichaam wel veel meer ontspannen geworden hoor. Dit gaf de ademhalingstherapeut ook aan. In 3 weken tijd was er echt een wereld van verschil.

Nou, mijn hele waslijst aan klachten volgt hieronder:

Wazig zicht (alsof ik in een droom zit); Licht gevoel in mijn hoofd (soort luchtzakking);
Soort duizeligheid (geen draaiduizeligheid); Moe;
Spasmes/trillingen in armen, benen en vingers; Zere en branderige ogen 's nachts;
Regelmatig zere, vermoeide ogen overdag; Moeite met lezen (is nu beter geworden);
Vermoeide en zere armen en benen; Soms een mix van spierpijn en kramp in benen
en armen, van boven tot beneden;
Last van nek, schouderbladen en rug; Slechts slapen, vooral vanaf uur of 05.00;
Veel dromen, vaak ook hele rare; Soms hoofdpijn en steken achterop mijn hoofd;
Soms hartkloppingen; Regelmatig een soort van spontane luchthap;
Boeren na het eten; Sinds kort ook regelmatig de hik na het eten;
Niet langer dan 1 tot 2 minuten op de benen kunnen staan zonder vast te houden;
Zere knieën en soms ook vingers; Tintelingen in armen, vingers en benen (vnl. links);
Regelmatig geen gevoel in benen, alsof ik er ieder moment doorheen kan zakken als ik loop;
Gevoel alsof de vloer beweegt of de omgeving; Soms een band om mijn hoofd;
Ogen niet kunnen focussen en erg onrustig; Erg licht -en geluidgevoelig;
Rechteroog samenknijpen; Niet altijd goed uit mijn woorden kunnen komen. Vooral als
ik mijn hoofd niet ondersteun of sta zijn het vaak
onsamenhangende verhalen.

Nou, volgens mij was het dit wel zo'n beetje :p

Maar vooral die duizeligheid/zweverigheid, het wazige zien (waarschijnlijk doordat mijn ogen niet kunnen focussen) en mijn evenwicht niet kunnen houden zijn de dingen die me echt belemmeren.

ptries

Keer terug naar Hyperventilatie