Re: minder diep ademen verergert klachten - is dit normaal ?

Nieuw berichtdoor Gerard » do 23 apr 2015 22:33

Hey Gats,

Als je ademt, doe je dit dan wel traag? Want bijvoorbeeld 3 tellen hard in en 6 tellen hard uit dat kan inderdaad voor luchthappen zorgen. Misschien helpt het om iets langzamer (of ja, zachter) te ademen misschien? De oefening in ieder geval bedoeld om langzaam, vrij diep en zacht (ik noem het altijd in een slaapstatus) heel ontspannen net zo hard in als uit te ademen. Dus niet ondiep inademen en vervolgens diep uitademen, maar een geleidelijke vrij diepe (maar niet abnormale) ademhaling aanhouden.

Misschien heeft iemand anders nog tips? Succes!

Groet,
Gerard

Gerard

Nieuw berichtdoor ptries » vr 24 apr 2015 09:40

Hee Gatz!

Het kan zijn dat je lichaam moet wennen aan je minder diepe ademhaling. Je ademhalingscentrum houdt doorgaans niet van bemoeienis, waardoor het een beetje kan gaan tegensputteren. Misschien dat je ineens te ondiep ademhaalt. Als je je ademhaling geleidelijk aan minder diep maakt zul je minder weerstand hebben, maar duurt het ook langer voordat je je doel hebt bereikt. Daarbij, ik lees bij verschillende methoden om van chv klachten af te komen, dat de symptomen in eerste instantie tijdelijk in meer of mindere mate kunnen terugkomen en soms ook gepaard met klachten die je voorheen niet had.

is de luchthap die je hebt een spontane, korte maar vrij heftige luchthap die zo snel ontstaat dat je hem bijna niet kunt tegenhouden? Dus anders dan een diepe zucht.

ptries

Nieuw berichtdoor gatz » vr 24 apr 2015 15:59

Gerard schreef:Hey Gats,

Als je ademt, doe je dit dan wel traag? Want bijvoorbeeld 3 tellen hard in en 6 tellen hard uit dat kan inderdaad voor luchthappen zorgen. Misschien helpt het om iets langzamer (of ja, zachter) te ademen misschien? De oefening in ieder geval bedoeld om langzaam, vrij diep en zacht (ik noem het altijd in een slaapstatus) heel ontspannen net zo hard in als uit te ademen. Dus niet ondiep inademen en vervolgens diep uitademen, maar een geleidelijke vrij diepe (maar niet abnormale) ademhaling aanhouden.

Misschien heeft iemand anders nog tips? Succes!

Groet,
Gerard

Gerard, naar mijn gevoel doe ik dit wel traag ja

gatz

Nieuw berichtdoor gatz » vr 24 apr 2015 16:00

ptries schreef:Hee Gatz!

Het kan zijn dat je lichaam moet wennen aan je minder diepe ademhaling. Je ademhalingscentrum houdt doorgaans niet van bemoeienis, waardoor het een beetje kan gaan tegensputteren. Misschien dat je ineens te ondiep ademhaalt. Als je je ademhaling geleidelijk aan minder diep maakt zul je minder weerstand hebben, maar duurt het ook langer voordat je je doel hebt bereikt. Daarbij, ik lees bij verschillende methoden om van chv klachten af te komen, dat de symptomen in eerste instantie tijdelijk in meer of mindere mate kunnen terugkomen en soms ook gepaard met klachten die je voorheen niet had.

is de luchthap die je hebt een spontane, korte maar vrij heftige luchthap die zo snel ontstaat dat je hem bijna niet kunt tegenhouden? Dus anders dan een diepe zucht.

ja klopt, het is niet echt een zucht was misschien verkeerd uitgedrukt maar idd een spontane luchthap die nodig lijkt en die automatisch komt. Het is niet ik die denk dat ik zo diep moet gaan het gebeurt gewoon

gatz

Nieuw berichtdoor gatz » do 30 apr 2015 21:15

ben vandaag naar de kinesist geweest en ze heeft een aanval uitgelokt om daarna deze te kunnen verminderen. Ik moest 3 maal diep in en uit ademen en dan hevig beginnen blazen alsof ik een ballon moest opblazen.

Ik kreeg wel een beetje ongemak ( beetje licht in mijn hoofd) maar dit ging direct over en kreeg eigenlijk helemaal geen aanval.

Dit vind ik wel heel raar. Daarna deden we relaxatie en dan kreeg ik weer last van de luchthappen. Ik zei het tegen haar en ze zei me dat 40% van de hyperventilanten een omgekeerde feedback krijgen en juist sneller gaan ademen in ontspanning en dat ik wel één van die mensen kon zijn. ik weet het nu niet meer. Ze lokken een aanval uit en ik krijg er geen. Heb ik dan wel HV ?? Waar komt dat luchthappen 10 min later dan vandaan.

is dit dan idd te snel ademen in rust of is dit gewoon door te veel stress of ik weet het niet meer.

gatz

Nieuw berichtdoor ptries » vr 01 mei 2015 09:34

Hee Gatz,

Ik lees je vorige bericht nu pas. Ik heb die spontane luchthappen ook pas sinds ik bezig ben met mijn ademhaling te resetten. Volgens mijn therapeut komt dit doordat je ademhalingscentrum eigenlijk niet van bemoeienis houdt en daarom dus een beetje tegensputterd. Ik heb er nu ook steeds minder last van. Heb het vooral al ik ' s ochtends in bed lig.

Ik denk wel dat het nog steeds chv is waar je last van hebt. Je kinesist heeft gelijk; in veel gevallen beginnen mensen te hyperventileren als ze tot rust komen, dus na een stressvolle periode of situatie. Zo beginnnen sommige mensen ook te schokken als ze in bed liggen na een dag intensieve, fysieke arbeid. CHV kom je ook niet in 1 dag vanaf, maar is een langdurig proces, waarbij je lichaam steeds een beetje meer went aan een ontspannen houding. Vergeet niet dat jouw lichaam het waarschijnlijk al jaren gewend is om in gespannen toestand te zijn en teveel of verkeerd te ademen!

ptries

Keer terug naar Hyperventilatie