Re: Lang levensverhaal, hyperventilatie.

Nieuw berichtdoor ptries » wo 29 apr 2015 21:09

Hoi Lucien!

Wat vervelend dat het hele ratteplan weer is teruggekomen! Ik heb ook gedacht dat ik Chronische Hyperventilatie had, sinds 9 november vorig jaar. Uiteindelijk blijkt dit deels waar te zijn, maar de echte oorzaak ligt wat gecompliceerder. Maar...dit weet ik pas sinds een maand. Daarvoor heb ik me sinds halverwege december vooral gericht op de CHV. Dit houdt in dat ik, net als jij, ook ademhalingstherapie heb gevolgd. Dit helpt inderdaad wel een beetje, maar naar mijn idee niet voor de langere termijn. Het is meer iets wat je zou moeten doen om hyperventilatie te voorkomen, niet om het te genezen. Tenzij je er heel lang de tijd voor wilt nemen.

Wat ik vervolgens ben gaan doen is het volgen van een Buteyko-cursus om mijn ademhalingscentrum te 'resetten'. Door het doen van een aantal oefeningen (hele andere dan ontspanningsoefeningen) die zeer gemakkelijk zijn laat je je lichaam steeds een beetje meer wennen aan meer koolzuurgas in bloed en longen. Hyperventilatie is namelijk het gevolg van te weinig koolzuurgas in je bloed, waardoor het overschot aan zuurstof niet door je lichaam overgenomen kan worden. Vandaar dat je symptomen krijgt als tintelingen, duizeligheid, het gevoel afwezig te zijn enz. Zoals gezegd ligt de oorzaak bij mij ergens anders, waardoor ik nu nog steeds vrij ' ziek' ben, maar een aantal kleinere, vooral irritante symptomen ben ik wel vanaf. Zo word ik 's nachts niet meer wakker omdat ik mijn linkerarm niet meer voel, ik slaap beter, veel minder last van tintelingen in ledematen en gezicht, vrijwel nooit meer het gevoel alsof ik een korset om mijn middel heb of een band om mijn hoofd, ik adem veel beter door en een stuk rustiger en ik heb bijna geen last meer van mijn spastische darm (ook dit blijkt het gevolg te zijn van te veel ademen). Van dit laatste had ik al minstens 7 jaar last, bijna 20 kilo door afgevallen en na het doen van die cursus ben ik er dus zo goed als vanaf.

Er is ook nog het Hyperven Programma. Dit is in een online programma en vele malen goedkoper dan Buteyko. Dit programma kwam ik pas later tegen. Het lijkt me ook nog wel een goede methode, al duurt het wel wat langer voordat je resultaat hebt.

Waar je in ieder geval direct mee kunt beginnen is het stoppen met koffie te drinken en andere cafeïne houdende dranken. Ook vele theesoorten vallen hieronder! Kruidentheeën kunnen geen kwaad en werken zelf rustgevend. Over roken verschillen de meningen. De een zegt dat het rustig maakt, door de rustigere ademhaling. De ander zegt dat het juist hyperventilatie opwekkend is, omdat je via de mond inademt. Ademen doe je altijd via de neus! Het eten van dierlijke eiwitten verzwaart ook je ademhaling, evenals het drinken van alcohol. Dit wilt niet zeggen dat je dit helemaal nooit meer mag, maar met mate. Sporten is goed, maar teveel juist weer niet. Belangrijk is wel dat je er voor zorgt dat je na het sporten niet in de diepe, snelle ademhaling blijft hangen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

ptries

Keer terug naar Hyperventilatie