Pagina 1 van 1

Wat wel en niet te doen bij hyperventilatie

Nieuw berichtGeplaatst: wo 29 apr 2015 19:44
door Johannes
Al een redelijk lange tijd (+- 2 jaar) heb ik last van hyperventilatie. Dit komt bijna altijd in rust voor.
Nu ben ik al enige tijd bezig met ontspanningsoefeningen welke ook redelijk goed helpen. Daarna hè bik ook medicijnen om rustig te worden.

Nu vroeg ik me alleen het volgende af, ik weet als ik oefeningen doe voor hyperventilatie, dat ik vrij rustig adem (3-5 ademhalingen per minuut zonder in ademnood te komen). Alleen wat ik doe is door mijn neus volledig adem halen in mijn buik en bij de uitademing ook mijn longen volledig uit te blazen. Nu is hyperventilatie ook een deel te diep ademhalen, dit diep ademhalen wat ik doe bij ontspanning conflicteert dan ook mijn inziens met het hyperventileren.

Doen meer mensen dit? Zo ja, hoe ervaren jullie dit diep en rustig in en uit ademen?

Re: Wat wel en niet te doen bij hyperventilatie

Nieuw berichtGeplaatst: wo 29 apr 2015 20:35
door ptries
Hoi Johannes,

Je ademt 3 tot 5 keer per minuut als je de ademhalingsoefeningen doet?! Het is mij een aantal maanden geleden gelukt 5 keer per minuut adem te halen, maar 3 keer is wel erg weinig! Ik denk dat je hiermee ook de fout ingaat. 6 keer per minuut in rustige toestand is prima. Dit mag zelfs iets meer zijn. Het gaat om de combinatie frequentie en volume. 6 liter per minuut is ideaal. Het maakt niet uit of dit gebeurt door 6 x 1 liter per minuut of 12 x 0,5 liter per minuut. Te diep inademen is in ieder geval niet goed en het lijkt erop dat jij dit wel doet? Een kleine, rustige ademhaling is een goede ademhaling. Via de neus ademen is overigens wel goed! Adem je wel ook uit via je neus? En welke ontspanningsoefeningen doe je? En welke klachten heb je?

Re: Wat wel en niet te doen bij hyperventilatie

Nieuw berichtGeplaatst: wo 29 apr 2015 22:49
door johannes1
Ik heb vaak het gevoel bij de oefeningen (en zelfs overdag wanneer ik erop let) dat ik volledig in dien te ademen en ook volledig mijn longen te legen. Ik adem altijd wel inderdaad vis mijn neus in en via een getuite mond uit. Mijn uitademing kan vaak ook best 3 á4 keer zo lang zijn als mijn inademing. Ik adem vaak net zo lang in tot mijn buik goed 'bol' staat.

Ik heb dus heel erg het gevoel dat ik vaak te diep in adem, echter als ik minder in probeer te ademen en mijn
longen ook niet volledig 'leeg' uitblaas heb ik snel het gevoel dat ik in ademnood kom. Ook begin ik vaak te hyperventileren wanneer ik in rust ben,ik praat/druk ben of aan het sporten ben. Wanneer ik bijvoorbeeld oxazepam pak verdwijnt dit.

De meeste oefeningen die ik doe zijn luister oefeningen gericht op ademhaling of ontspanningsoefeningen.
De klachten die ik heb zijn duizeligheid en op sommige momenten angstig, enorm moe/zwaar gevoel, zwaar ademen (vaak zuchten), tintelingen en droge mond.

Re: Wat wel en niet te doen bij hyperventilatie

Nieuw berichtGeplaatst: do 30 apr 2015 16:22
door ptries
Zoals ik het geleerd heb, lijkt het erop dat je jezelf helemaal verkeerd aan het leren ademen bent! Je moet zowel in als uitademen via de neus en zeker niet te diep. Een goede ademhaling hoor en zie je bijna niet. Dat je buik dus helemaal bol staat is niet goed. Maar, je ademt dus wel via de buik; dat is wel goed! Een kleine, rustige ademhaling is zoals het hoort. Dat je via de mond uitademt verklaart ook waarom je zo'n lange uitademing hebt en zo weinig per minuut kunt ademen. Via de neus is dit veel lastiger.

Ook je symptomen horen bij het chronische hyperventilatie syndroom, evenals dat je het gevoel hebt in ademnood te komen als je niet volledig inademt. Je zou eens kunnen kijken naar een Buteyko-cursus. Hierbij leer je kleiner en minder diep te ademen door een aantal simpele oefeningen. Ik heb deze cursus zelf ook gevolg (en ben nog steeds bezig met de laatste loodjes). Het kost echter wel redelijk wat. Je hebt ook nog het Hyperven programma. Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar het forum op de website klinkt veelbelovend. Daarbij kost het maar 20 euro per maand. Uiteindelijk moet je doen wat voor jou het beste voelt. Buteyko geeft sneller resultaat en kan zo'n 150 aandoeningen aanpakken, die allemaal te maken hebben met een verkeerde ademhaling. Maar, als je in je dagelijks leven niet sterk belemmerd wordt door je klachten zou je ook voor het Hyperven programma kunnen kiezen.

Ik heb zelf ook ontspanningsoefeningen gedaan die ik van een ademhalingstherapeut heb gekregen (Cesar). Ik ben van mening dat dit meer iets is om hyperventilatie te voorkomen, in plaats van om er vanaf te komen. Tenzij je er heeel lang over wilt doen. Met de Buteyko oefeningen was mijn lichaam in 2-3 weken vele meer ontspannen dan de ademhalingstherapeut in 2 maanden voor elkaar had gekregen. Zelfs mijn ademhalingstherapeute beaamde dit.

Nog wat tips waar je wel al direct mee kunt beginnen: drink geen cafeïnehoudende dranken. Denk hierbij ook aan vele theesoorten! Alleen kruidenthee bevat geen cafeïne. Cafeïne wekt hyperventilatie en angstgevoelens op. Ditzelfde geldt voor chocolade en alcohol (en drugs). Ook dierlijke eiwitten zorgen ervoor dat je ademhaling zwaarder wordt. Dit wil niet zeggen dat dit allemaal helemaal nooit meer mag, maar met mate. Roken zijn de meningen verschillend over. Sommigen worden daar natuurlijk rustig van, maar je ademt dan wel via de mond en dat is juist hyperventilatie opwekkend. Daarnaast is bewegen en vooral wandelen erg goed. Intensief sporten juist weer niet. Belangrijk is wel om na het sporten niet te blijven hangen in de zware, snelle ademhaling.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Re: Wat wel en niet te doen bij hyperventilatie

Nieuw berichtGeplaatst: ma 04 mei 2015 09:12
door johannes1
Dank je ptries.

Wat ik me zelf nog wel afvraag in verband met de ademhaling is dat de ene persoon zegt dat je wel diep in dient te ademen (om rust te creëren) terwijl de andere zegt dit juist niet te doen. Ik heb zelf dat eerste altijd gedaan. Maar hyperventilatie is inderdaad het diep en/of snel ademhalen.

Wat is dan een drijfveer om toch rustig diep in en uit te ademen (zowel als oefening alsmede het voorkomen van een aanval)?

Re: Wat wel en niet te doen bij hyperventilatie

Nieuw berichtGeplaatst: ma 04 mei 2015 13:15
door ptries
De drijfveer is het voorkomen van een hyperventilatie aanval, toch? Of begrijp ik je vraag verkeerd?
Wanneer je een longfunctietest moet doen om te kijken of je last hebt van chv moet je drie minuten heel snel diep in en uitademen via de mond. Als er dan symptomen optreden wilt dit zeggen dat er sprake is van chv. Eigenlijk zegt dit al genoeg toch? Eigenljjk is het dus raar dat er mensen zijn die zeggen dat je rustig wordt van een diepe ademhaling. Persoonlijk denk ik dat dit komt doordat dit voor veel mensen juist vertrouwd en fijn voelt en dat ze er daarom rustig van worden. Dit wil overigrns nog niet zeggen dat het ook goed voor ze is op de lange termijn.