Re: Ongerust

Nieuw berichtdoor Bonzai » za 02 mei 2015 11:56

He,

Ik heb wel eens hyperventilatie aanvallen gehad, veel van jou 'klachten' herken ik wel, dus het zou bij jou ook hyperventilatie kunnen zijn.
Hoe is het met de rest van de spieren, overdag als je eigenlijk niet zo een last hebt van je 'klachten', zijn die gespannen cq 'trillerig'?
Het is natuurlijk niet zeker te zeggen of het hyperventilatie is in jou geval, ik zou zeker terug gaan naar de dokter, gewoon het hele verhaal uitleggen.

Succes

Bonzai

Nieuw berichtdoor jabrugge » za 02 mei 2015 12:18

Ik heb niet echt trillende spieren, maar wel veel langer en meer spierpijn dan normaal na een training. Spieren zijn ook sneller moe dan normaal. Ik ga dinsdag terug naar de dokter. bedankt voor je reactie! :)

jabrugge

Nieuw berichtdoor ptries » za 02 mei 2015 12:38

jabrugge schreef:Ik heb niet echt trillende spieren, maar wel veel langer en meer spierpijn dan normaal na een training. Spieren zijn ook sneller moe dan normaal. Ik ga dinsdag terug naar de dokter. bedankt voor je reactie! :)

Hee Jabrugge!

Ik ben nu onder begeleiding bij een soort ademtherapeut en dat je spieren sneller en langer moe zijn dan normaal kan door een verkeerde ademhaling komen. Je spieren raken dan verzuurd. Eigenlijk ga je dan dus te lang door.

ptries

Nieuw berichtdoor jabrugge » za 02 mei 2015 13:42

Heel vervelend is het:( ik wil weer gewoon gaan trainen en sporten zonder dat hele tijd diep te moeten inademen en dat m'n spieren trillen. Het zou me al geruster stellen moest ik zeker weten dat het hv en geen hartaandoening is. Daarom dinsdag eens bloed laten trekken, daar kan je toch aan zien of je het hebt he? Door zuurstofgehalte in bloed of zo?

jabrugge

Nieuw berichtdoor Bonzai » za 02 mei 2015 14:09

Dat zouden ze in principe wel kunnen zien volgens mij, bloed afnemen en een handje vol andere testen.
Maar hv heeft volgens mij ook een oorzaak, alleen niet zo zeer een lichamelijke. Onder andere wel het verkeerd ademen.

Bonzai

Nieuw berichtdoor jabrugge » za 02 mei 2015 14:14

Verkeerd ademen heb ik al eens gehad, heel lang geleden toen in 10 was ofzo. Dat ging vanzelf over. Ik heb wel nogal veel stress voor school, het begon ook allemaal op de 1e dag na een weekje vakantie in februari. Ik heb wel de hele dag door dat diep ademen en geeuwen en hartkloppingen, niet echt in aanvallen.

jabrugge

Nieuw berichtdoor ptries » za 02 mei 2015 14:17

Nee, helaas kun je dat niet in het bloed zien. Ten minste, niet door te prikken. De huisarts heeft wel een apparaatje voor op je vinger waarmee hij het zuurstofgehalte in je bloed kan zien. Echter, dat zegt nog niet heel veel. Al is de kans wel vrij groot dat wanneer je zuurstofgehalte 99-100 is dat je hyperventileert, vooral als je ook klachten hebt. Roken kan hierop trouwens weer van invloed zijn. Het kan overigens wel via bloedtesten, maar daarvoor moet je in het ziekenhuis zijn. Ze gaan dan bloed halen uit een slagader, wat niet prettig voelt. De kans dat ze dit voor je willen doen is erg klein gezien de risico's die het met zich meebrengt.
Wat je wel zou kunnen doen is een longfunctietest in het ziekenhuis. Hiermee kunnen ze wel redelijk betrouwbaar aantonen of je last hebt van chv. Een hartfilmpje kun je trouwens wel bij de huisarts laten maken maar de kans dat er iets met je hart is, is vrij klein. Je bent nog erg jong en het zit niet in de familie. Ik snap je ongerustheid wel hoor! Ik heb het zelf ook heel even gedacht, maar mede ook omdat het bij ons wel in de familie zit.
Je zou ook een ademhalingscursus kunnen volgen (ik bedoel hiermee geen ademtherapie). Gegarandeerd dat je je er beter door gaat voelen!

ptries

Nieuw berichtdoor jabrugge » za 02 mei 2015 14:30

Bedankt! Ik hoop dat mijn dokter me serieus neemt en niet denkt dat het tussen mijn oren zit. Een hartfilmpje wil ik sowieso, het zou me al erg geruststellen om te weten dat het daarmee niks te maken heeft. De dokter had 2 weken geluisterd of het niks met mijn longen te maken had, en hoorde voor het eerst een hartruis, waardoor ik wel dacht dat er iets aan mijn hart was. Toen moest ik een aantal keer door de knieen gaan en luisterde hij opnieuw, maar was er geen ruis meer. Daardoor concludeerde hij dat het een fysiologisch ruisje was, wat geen kwaad kan, maar toch vind ik dat nog steeds eng. kan je thuis ademhalingsoefeningen doen die op internet staan ofzo?

jabrugge

Nieuw berichtdoor ptries » za 02 mei 2015 15:11

Ja je kunt ademhalingsoefeningen op internet opzoeken, maar dan kun je beter voor ontspanningsoefeningen kijken. Het duurt overigens wel vrij lang voordat deze nut hebben, als je er al iets aan hebt. Ikzelf volg nu een Buteyko-cursus, maar dat is vrij prijzig. Al werkt het wel sneller. Voor mij speelde dit een belangrijke rol. Je hebt ook nog het Hyperven programma. Dit is een online programma met volgens mij 1 oefening die je 2x per dag moet uitvoeren. Het kost 20 euro per maand en dat is wel echt een koopje te noemen! Ik kwam hier zelf helaas pas later achter.

Als het voor jou niet echt haast heeft of niet mega belemmerend is zou ik het eerst proberen met wat ontspanningsoefeningen. Ook omdat je aangeeft er vooral last van te hebben als je stress hebt. Denk er in ieder geval wel aan dat je altijd via je neus moet in -en uitademen, je uitademing langer moet zijn dat je inademing, niet te diep inademen en altijd via de buik. Een trucje voor dit laatste is je armen op de onderrug leggen. De perfecte ademhaling is bijna onhoorbaar en onzichtbaar.

Hopelijk heb je er wat aan!

ptries

Nieuw berichtdoor jabrugge » za 02 mei 2015 15:47

Bedankt ik ga het zeker proberen :)

jabrugge

Nieuw berichtdoor giorgiooo » do 21 mei 2015 22:54

bij mij zijn mijn spieren echt vreselijk diep ingespannen. moet je maar is voelen tijdens zo'n aanval ga over je lijf heen. als je hetzelfde als mij ervaart is alles kei en keihard. net of dat je alles volledig aanspant, maar dan automatisch. it's a hell. anyway sterkte ik weet wat je voelt

giorgiooo

Nieuw berichtdoor ptries » za 23 mei 2015 14:30

Hee Giorgiooo

Frustrerend hea die klachten! Zoals je hierboven en verder op het forum kunt lezen zou ik wel adviseren iets aan je ademhaling te doen. Het kan zijn dat de klachten vanzelf overgaan, maar dat ze dan later weer terugkomen. Toch zou ik ook proberen er niet continu mee bezig te zijn; proberen om te accepteren dat de klachten er zijn, maar dat ze niet schadelijk zijn en er in feite niets ergs kan gebeuren. Dit maakt je vaak al iets rustiger.

Ikzelf had ook heel vaak dat mijn spieren zich aanspanden. Vooral in bv. de supermarkt gingen mijn (onder)benen helemaal strak staan. Inmiddels weet ik dat de oorzaak van mijn klachten ergens anders vandaan komen, wat er weer voor zorgt dat ik ga hyperventileren, waardoor de 'trucjes' die ik probeerden maar een heel klein beetje hielpen. Maar je zou eens kunnen proberen om, als je spieren zich aanspannen, die lichaamsdelen los te schudden. Als je buikspieren zich aanspannen kun je deze ontspannen door met je handen van je voeten, via je benen, langs je lichaam naar boven te gaan, een keer of drie. Je kunt dit ook doen door op je rug te gaan liggen met opgetrokken knieën (dus voetzolen op de grond/bed) en dan je heupen naar boven te drukken (dus in een soort bruggetje) en vervolgens weer los te laten en je rug op de grond/bed leggen.
Wat je zou kunnen doen als je, je in een openbare gelegenheid bevindt is, bv. zachtjes op je bovenbenen of onderarmen tikken met je vingers. Hierdoor gaat de aandacht van je hersenen naar die plek, waardoor de overige spieren (zouden kunnen) ontspannen.

Wat je vast ook al elders op internet heb gelezen is, dat je cafeïne (en chocolade) het beste kunt laten staan. Dit wekt hyperventilatieklachten op. Ik weet niet of je überhaupt veel cafeïne drinkt? Je geeft aan dat je vaak een onrustig gevoel hebt. Dit zou heel goed door cafeïne kunnen komen. Tot slot is bewegen goed tegen hyperventilatie. Vooral wandelen werkt rustgevend en stress verminderend. Te intensief bewegen werkt vaak weer averechts. Probeer na het sporten je ademhaling klein te houden, in plaats van diep te blijven ademen.

Hopelijk heb je er iets aan!

ptries

Keer terug naar Hyperventilatie