Re: chronische hyperventilatie

Nieuw berichtdoor angelique » vr 21 maart 2014 16:27

Bedoel je die relaxatie van Geert? Ik heb net zijn programma gekocht.

angelique

Nieuw berichtdoor sadi » vr 21 maart 2014 16:48

angelique schreef:Bedoel je die relaxatie van Geert? Ik heb net zijn programma gekocht.

Ooh das heel goed. Jaa idd zijn relaxtatie zeker gebruiken

sadi

Nieuw berichtdoor angelique » vr 21 maart 2014 20:36

Ben benieuwd, geen decaf koffir, geen chocolade aaaaaarrrgggghhh :shock:
Ik ga morgen beginnen........

angelique

Nieuw berichtdoor sadi » za 22 maart 2014 00:37

angelique schreef:Ben benieuwd, geen decaf koffir, geen chocolade aaaaaarrrgggghhh :shock:
Ik ga morgen beginnen........

Geen cola :) ja het is wel zwaar echt maar de moeite waard!

sadi

Nieuw berichtdoor angelique » zo 23 maart 2014 07:45

Ik vind alleen die 6 stappen lastig, zoals adem rustig, want dat is dus juist t een probleem. En doe iets zoals wandelen. Dat is nu juist mijn angst. :-(. Hoe heb jij dat gedaan dan?

angelique

Nieuw berichtdoor sadi » zo 23 maart 2014 09:23

angelique schreef:Ik vind alleen die 6 stappen lastig, zoals adem rustig, want dat is dus juist t een probleem. En doe iets zoals wandelen. Dat is nu juist mijn angst. :-(. Hoe heb jij dat gedaan dan?

Goh bij mij ging da echt goed want elke keer als ik het voelde opkomen dacht ik aan geert . Ik zei van ah ik ben bang maar van wat.. aah van dat en ik ging vanuit mijjn buikademen en het ging al beter. Ja die bedoeld nie buiten. Ik heb die wandelen noooit gedaan want bijmij ging het na de 3de stap af weg dus

sadi

Nieuw berichtdoor angelique » zo 23 maart 2014 10:28

Ik ben dan juist bang van dat ik dan ga wandelen. Mijn eerste aanval een jaar geleden was dus tijdens lopen. Is dat dan de externe factor? T gaan wandelen. Zo van goh ik ben bang omdat ik ga wandelen en dan ga je steeds hven, dus ja logisch dat je bang bent.

angelique

Nieuw berichtdoor sadi » zo 23 maart 2014 11:50

angelique schreef:Ik ben dan juist bang van dat ik dan ga wandelen. Mijn eerste aanval een jaar geleden was dus tijdens lopen. Is dat dan de externe factor? T gaan wandelen. Zo van goh ik ben bang omdat ik ga wandelen en dan ga je steeds hven, dus ja logisch dat je bang bent.

Ja dat is een externe factor... het beste is dus da je die confrontatie aan gaat en dus gaat wandelen en dan als je een paniekaanval voeld die leren beheersen. Want als je het wandelen of de dingen waar je bang van bent gaat ontlopen dan ga je altijd bang blijven want je bent zo gecondisioneerd.en als je echt echt niet wil wandelen doe dan iets thuis een heel stom voorbeeeld touwtje springen in de tuin bv ale ik zeg maar iets he

sadi

Nieuw berichtdoor angelique » zo 23 maart 2014 15:19

Bedankt voor je raad :-)

angelique

Nieuw berichtdoor sadi » zo 23 maart 2014 15:30

angelique schreef:Bedankt voor je raad :-)

Ik hoop dat het je helpt :)

sadi

Nieuw berichtdoor Dylan » ma 28 apr 2014 10:47

Hoi Wendy,

ik zie dat je veel post in deze topic en ik weet hoe vervelend je je moet voelen. Ik wilde alleen even zeggen dat alles wat je doormaakt direct aan hyperventilatie af te leiden is, alleen iedereen heeft weer andere klachten. Dat maakt het zo moeilijk een exacte lotgenoot te vinden. Wat ook een teken van hyper is, is hypchondrie. Ik stap ook over van de ene op de andere angst. Ene moment vrees ik voor mn hart, en lijk ik ook echt hart pijn op de borst en tussen de schouderbladen te voelen (dat is je gespannen middenrif die gewoon helemaal vast komt te zitten), dan gaat dat weer voorbij maar ben ik opeens bang voor kanker. Dan gaat dat weer over en nu ben ik bij de angst voor een herseninfarct beland (gaat gepaard met tintelingen in mn gezicht en op mn hoofduid.) Ergens moet ik erg lachen om mezelf, maar de angst is er gewoon wel altijd, en dat is zo vermoeiend. Ik heb gelukkig niet zulke heftige fysieke klachten als sommige mensen hier, maar ik heb me al een jaar niet echt goed of gelukkig en lekker in mn vel gevoeld. (ben 31 by the way)

Wat ik jou wil aanraden is om gewoon nog weer een keer met je huisarts af te spreken en je hart na te laten kijken, door middel van bijvoorbeeld een hartfilmpje. Je zal zien dat je hart prima in orde is en dat zal je hopenlijk wat rust geven. Houd er wel rekening mee dat de angst voor je hart weer ingevuld gaat worden voor iets anders, maar eigenlijk zegt dit al genoeg, dat je de angst gewoon met een korrel zout moet nemen!

Nogmaals, je gaat waarschijnlijk niet iemand vinden die in de afgelopen 4 maanden precies dezelfde klachten als jij hebt gehad, maar dit is geen reden tot extra angst. Iedereen is verschillend!

Veel sterkte!

Dylan

Nieuw berichtdoor Michaelvdheuvel » zo 12 okt 2014 16:11

Wat mensen moeilijk vinden is op de beademing letten omdat je al heel je leven of een lange periode zo automatisch ademt . Dit kan door prikkelingen komen met o.a. stress . Zodra je met iets anders bezig bent bestaat de kans groot dat je weer terugvalt in je slechte ademhaling. Je moet hier heel veel aandacht besteden en zelfs dan zal het niet altijd lukken. Het is mij redelijk gelukt om erop te letten en ben de fouten gaan zien met hoe ik adem. Soms zelfs onregelmatig en helemaal niet rustig en vol adem. Nu ben ik dat veel gaan doen en het helpt me wel goed. Meditatie hoe stom het ook klinkt heeft veel invloed op je ademhaling en vooral je bloedcirculatie dat beinvloed word door je ademhaling , liggen op bed is ook een vorm van meditatie omdat je dan tot rust komt , kijk een film , lees een boek , zing of waar je zeker van weet dat je geest 100% afgeleid is.

Ik ben er zelf achter gekomen dat ik sinds 1 jaar er last van heb . Het begon met zwaarder ademen , niet zo zeer benauwd. Het is meer een gevoel dat ik nooit voldoening heb met ademen dat gepaard gaat met een volle maag dat eindigt tot het begin van mijn keel precies boven het borstbeen . Zweethanden heb ik snel , het verliezen van concentratie kan optreden maar niet altijd . Mijn hoofdhuid gaat irriteren wat bijna lijkt op tintelingen of druk. Dit noem ik level 1 . Level 2 hebben dezelfde symptomen alleen het ademen word zwaarder waardoor ik automatisch door mijn mond ga ademen . Ook treden er tintelingen op mijn gezicht. Vooral mijn wang krijgt veel tintelingen en mijn concentratie kan aanzienlijk wegvallen waardoor er voor paar sec ff geen informatie meer binnenkomt. Level 3 is het vervelendste maar komt weinig voor , is gelukkig paar maanden geleden waardoor ik alleen maar op bed wil liggen en heel zwaar adem maar niet dat ik het gevoel krijg dat ik stik ofso. Het liefst val ik in slaap waardoor het bij mij hersteld. De tintelingen komen in mijn handen en in het gezicht is het 4 keer erger dan normaal. Ook kan ik heel licht druk voelen op mijn borst maar dat vind ik niet zo erg . Het ergste vind ik de volle maag en nooit voldoening krijg met ademen Ik dacht dat dit het ergste was maar helaas is er bij mij een level 4 die ik twee keer gehad heb . De eerste keer dacht ik dat ik een hartaanval kreeg omdat mijn hart tekeer ging zonder dat ik enige inspanning uitvoerde. Het leek alsof ik op mijn hardst had gerent terwijl ik rustig op mijn stoel zat . De tweede keer zou ik bijna level 5 noemen omdat deze zo heftig was dat het echt leek of ik dood ging . Ik was op vakantie in turkije en ik heb vliegangst waardoor het erger word natuurlijk maar op zich geen paniekaanval gehad . Ik heb wel het gevoel gehad elke dag dat ik daar zat , dan weer wat minder dan weer meer . Ik drink alcohol en dat versterkt het heel erg als je redelijk veel drinkt op het moment dat je het nuttigt en de volgende dag opstaat. Halverwege de vakantie voelde ik dat ik afwezig werd en het was behoorlijk druk in het hotel. Mijn aandacht erbij houden was moeilijk en een gesprek voeren kostte me veel energie. We gingen eten maar ik voelde me echt niet goed en paniek begon in te slaan toen de tintelingen in mijn handen en gezicht zo erg werden dat ik het gevoel niet kon negeren. Ik ben naar mijn kamer gegaan en mijn maag werd steeds voller , ik heb mezelf laten kotsen in de hoop dat het weg zou gaan maarja bij hyperventilatie is dat niet echt behulpzaam. De tintelingen werden erger en ik ben gaan ijsberen in mijn hotelkamer . Opgegeve moment kreeg ik zelfs tintelingen in mijn buik en toen dacht ik van dat dit niet normaal kon zijn en toen werd de paniek heel erg bij mij en ging mijn hart heel erg tekeer. Ik ging op de grond liggen met mijn kussen en op de een of andere manier hielp het om te gaan liggen en zakte het langzaam weg .

Michaelvdheuvel

Nieuw berichtdoor kimtom20 » do 16 okt 2014 05:37

Hallo allemaal, het is al weer een tijdje geleden dat ik heb geschreven op dit forum. Het gaat nog steeds niet lekker. Ik blijf nog steeds die continue druk op mijn hoofd houden. Wordt er helemaal maf van. Weet me daar nog steeds geen raad mee. Soms trekt het ook door naar mijn oog echt heel vervelend. Ik sta er nog steeds mee op en ga er mee naar bed. Heb ook zo'n raar bewegend gevoel bij mijn beide slapen. Kan mij iemand nog wat tips geven en hebben meer mensen hier last van? Alvast bedankt. Groetjes Wendy

kimtom20

Nieuw berichtdoor Michaelvdheuvel » do 16 okt 2014 18:28

Nou ik had al wat voorbeelden gegeven maar weet niet of je het gelezen hebt en geef je jezelf wel rust ? en ga is na hoe je je voelt buiten dit om . Heb je veel stress in het leven en problemen waar je tegen aanloopt . Er zijn veel mogelijkheden maar je moet het ook wel echt doen . Ik kan zelfs last krijgen als ik veel koffie drink of veel rook achter elkaar. Sinds ik een jaar gestopt ben met roken heeft het wel een beetje geholpen

Michaelvdheuvel

Nieuw berichtdoor antonio » di 28 okt 2014 09:46

Goededag, Ik ben een vrouw van 56 en heb veel chronische hyperventilatieklachten maar die kunnen ook veroorzaakt worden door de overgang.
Nu vermoed ik dat het ook veel hyperventilatie is. Ook heb ik een angststoornis en word getest op ADHD.
Ik heb ook al veel langer hyperventilatie,maar heb nu een vreemde klacht erbij.
Ik word vaak s'nachts wakker en nu tegenwoordig na een heftige droom schrik ik wakker en zie dan heldere streepjes of sterretjes en is alles een beetje blurrieachtig. Ook als ik mijn ogen sluit.
Herkent iemand dit. Heb ook lichtgevoeligheid gekregen en als ik in de felle lucht kijk zie ik ook vaak heldere flikkeringetjes. Heb nu ook last van tintelingen in armen en benen en soms gezicht.

Groeten Michele uit Almere.

antonio

Nieuw berichtdoor lookie » di 28 okt 2014 18:10

Hoi Michelle,

Die heldere flikkeringetjes zie ik ook, ik ben ook regelmatig onbewust aan het hyperventileren. Ik lag een keer met een vriend te zonnen aan het water, en toen vroeg ik aan hem of hij die flikkeringetjes/sterretjes ook zag en hij zag ze ook, dus ik weet niet of dit door hyperventilatie komt of door de felheid van het licht, maar je hoeft je er in ieder geval geen zorgen over te maken, het is geen symptoom van iets ernstigs. Zodra je last hebt van tintelingen in je armen en/of benen dan krijg je wellicht teveel lucht binnen. Wat helpt is ervoor te zorgen dat je telkens langer uitademt dan inademt. Bij mij helpt het ook om even te gaan zitten. Probeer zodra je de symptomen hebt ergens anders aan te denken, dat zorgt ervoor dat je ontspant en dan wordt de ademhaling vaak ook beter.

Dat wat je zei over het wakker worden lijkt wel of je in je slaap hyperventileert. Dit kan meerdere oorzaken hebben, vaak is dit te wijten aan een drukke dag of stressvolle perioden. Zodra iemand dagelijks veel stress ervaart, komt dit tijdens de slaap terug in onrustige dromen. De hersenen kunnen de gebeurtenissen van overdag ’s nachts niet goed verwerken. Hyperventilatie in slaap kan ontstaan wanneer stress langdurig plaatsvindt. De onverwerkte emoties stapelen van de dag of afgelopen tijd stapelen zich op. Dit kan leiden tot hyperventilatie tijdens slaap.

Goed van je dat je een bericht hebt geplaatst, anders had ik ook niet kunnen antwoorden, Ik hoop dat je hier iets aan hebt, je bent lang niet de enige.

lookie

Nieuw berichtdoor linda b » ma 03 nov 2014 00:29

Hallo allemaal, het is een behoorlijke tijd terug dat ik gereageerd heb op dit forum.
Kimtom 20 ik zie nu pas dat jij in het verleden hebt gereageerd op mijn bericht en dat je het akelige gevoel in het hoofd herkende klopt dat? Dat bewegende gevoel in het hoofd alsof je van een boot afkomt vreselijk!!
Herkennen nog meer mensen dit gevoel?
Ik heb een lange tijd niet gereageerd omdat het zo slecht ging dat ik er niet toe in staat was, zoals jullie misschien gelezen hadden was ik na 14 jaar effexor met 2 jaar afbouwen gestopt voor 4 maanden dat was de vreselijkste keuze ooit!! Ik ben over de grond gekropen van ellende mijn lichaam sloeg compleet op tilt ik heb daar geen woorden voor hoe erg dat was. Ik heb daardoor een burnout gekregen doordat mijn lichaam zo onder spanning stond. Ik kreeg overal angst voor ik moest terug aan de effexor want dit was geen leven meer ik was binnen no time 14 kilo afgevallen en ik ben 178 en woog normaal gesproken 75 kilo en daar ging nog eens 14 kilo af vreselijk! Inmiddels weer 5 maanden aan effexor het is wel verbetert maar nog bij lange na niet goed het wisselt ook enorm hoe ik me voel en ik snap er helemaal niks van er is geen touw aan vast te knopen waarom ik me de ene dag goed voelt en de andere dag zo beroerd! Ik heb al zoveel onderzoeken gehad en er komt niks uit!
Ik hoop dat er iemand zich herkent in mijn klachten.

Mijn klachten zijn het ene moment goed voelen en ineens totaal uitgeput moe draaierig duizelig brandende ogen griep aanvallen wat geen echt griep blijkt te zijn.

Ineens begint mijn lichaam te trillen van binnen met hartklopingen

Brandend tintelend trekkend beursachtig gevoel in mijn rechter wang

Tintelend stijf gevoel pink rechterhand branderig gevoel die hand

Stijve pijnlijke nek spieren

Soms het gevoel alsof je in een aquarium kijkt

Spiertrekkingen

Trillend hoofd als ik me moet concentreren op iets

Geregelt hoofdpijn vanuit de nek ( er helpt dan geen ene aspirine)

Doffe ogen met rode adertjes

Soms het gevoel of het rechterbeen raar doet ( geen krachtverlies op iets)

Elke dag me wel beroerd voelen ziek lamlendig futloos

Een druk in het hoofd

Een raar opkomend eng gevoel in het hoofd

Deinend gevoel in het hoofd ( alsof je op een boot staat)

Verzuurd gevoel in spieren over heel mijn lijf met name rug nek hoofd
Wat een beklemmend gevoel geeft op de longen.

Extreem moe

Ik vergeet er vast nog een hele hoop maar dit is het.
Vooral dat rare grvoel in mijn rechterwang vind ik eng en raar al mijn klachten zijn meestal aanwezig maar soms ook weg
Ik zou heel graag van jullie horen.

Groetjes Linda

linda b

Nieuw berichtdoor gerbengrolle » do 27 nov 2014 15:51

Goedemiddag,

Ook ik heb last van CHV, gepaard met paniek en angst.
Autorijden gaat niet meer en tegen heel veel dingen zie ik op.

Het gaat gelukkig wel de goede kant op, de duizeligheid, trillen, zweethanden, gek worden is wel zo een beetje weg.
Bij mij hebben de volgende dingen geholpen:

- Magnesium (iedere dag een voetenbadje, dit heeft me een heel stuk rustiger gemaakt)
- Bewegen ( dit is goed voor je tevens een goede afleiding)
- Het " uitlachen" !! ( gewoon doorgaan met wat je aan het doen was en het nare gevoel uitlachen)
- Proberen er geen aandacht aan te schenken (dit is ZOOOO moeilijk maar ik probeer het wel)

Zoals gezegd gaat het al beter.

Nu heb ik nog wel constant een onzeker gevoel en druk op mijn hoofd (langs mijn slapen).
Heeft iemand een idee hoe dit aan te pakken? Wat is het verloop als je de goede kant op gaat? Hoe lang moet je dit volhouden? In welk tijdsbestek gaat het helemaal over?

Gerben

gerbengrolle

Nieuw berichtdoor marlvis » zo 14 dec 2014 20:22

ik had vanalles geprobeerd zoals buteyko (werd paniek erger van) en magnesium (hielp even een beetje zo leek het maar daarna niet meer heb ik het idee) en meditatie (kan helpen om soms te relaxen, maar ik ging het als controle techniek gebruiken als ik me paniekerig voelde, dat werkte uiteindelijk averechts). Acceptatie en committent therapie bij de psycholoog hielp wel enigszins. En ik heb de indruk dat ik 2 tot 1.5 wk voor mijn menstruatie kwetsbaarder begin te worden met de meeste kwetsbaarheid vlak voor de menstruatie. Wie weet helpt de pil (ga ik nu proberen) dat is mijn laatste hoop en anders toch maar medicijnen proberen op de momenten dat ik me heel slecht voel (niet zozeer paniek, dat gaat nu redelijk door ACT, maar eerder depressieve gevoelens die in zo'n periode opkomen)

Laatst bijgewerkt door marlvis op do 23 jun 2016 15:11, in totaal 1 keer bewerkt
marlvis

Nieuw berichtdoor marlvis » zo 14 dec 2014 20:35

En ik wens jullie allemaal veel succes en hoop dat jullie er je weg in vinden / ervanaf komen!

Laatst bijgewerkt door marlvis op do 23 jun 2016 15:13, in totaal 2 keer bewerkt
marlvis

Nieuw berichtdoor linda b » wo 17 dec 2014 18:24

Beste allemaal daar ben ik weer,
Het is nog steeds niet veel verbetert al wisselt het zich erg af.
Ik heb zo'n last van beweging in het hoofd het lijkt wel een boot die over de woeste golven gaat op en neer het is echt vreselijk en ben me soms ten einde raad ik hoop daarbij ook dat iemand zich hierin herkent want ik hoor vaak mensen over licht in het hoofd zijn maar dat is denk wat anders dan wat ik voel.
Ik voel letterlijk mijn hersenen heen en weer gaan.
Ook heb ik al maanden last van een wisselend gevoel in mijn rechterwang tintelen spiertrekkingen branderig soms buurs ook dit vind ik erg eng herkent iemand zich hier ook in?
Ik zou heel graag van iemand horen.

Liefs Linda

linda b

Nieuw berichtdoor joyce1982 » ma 22 dec 2014 19:30

Ik heb last van chronische hyperventilatie. Nu heb ik sinds twee weken een erg opgeblazen gevoel (vooral s avonds na het eten). Herkennen jullie dat?

joyce1982

Nieuw berichtdoor Daantje » vr 23 jan 2015 15:42

sara83 schreef:hallo allemaal , ik zelf heb zo,n 3maanden hyperventilatie ik heb het elke dag benauwd drukkend gevoel op mijn borst mijn keel die dicht geknepen wordt. Angst er bij van alles eigelijk moeite met praten om dat dat ook energie kost. Wie heeft dit ook allemaal en hoe gaan jullie er mee om. Gr sara

Ik voel me hetzelfde , ik heb er al een paar jaar last van, ik ben nu in handen van een therapeut die mijn de buteyko methode gaat leren , dat is een soort manier van ademhalen en dat zorg voor een juiste balans van co2

zoek maar op op internet ik denk dat het iedereen met chronische en gewonen hyperventilatie kan helpen.

Tot horens,

Groetjes,

Diana

Daantje

Nieuw berichtdoor ptries » do 05 maart 2015 17:10

Hallo Allemaal,

Ik zie dat het eerste bericht op dit forum alweer een behoorlijke tijd geleden is geplaatst, maar hoop er toch weer een beetje leven in te kunnen blazen.
Sinds 9 nov 2014 heb ik last van CHV. Waarschijnlijk al veel langer, maar sinds die datum ben ik dikke vriendjes met de bank. Ik heb een hele waslijst aan symptomen, maar duizelig/zweverig (alsof ik in een droom zit), gevoelloos in benen en een soort van luchtzakkingen (ik vergelijk het ook weleens met het laatste stukje van de lift) in mijn hoofd zijn de symptomen die mij dus zwaar belemmeren in mijn dagelijks leven. Ik kan buiten de deur niets meer zelfstandig en feestjes en partijen kan ik ook niet aan. Zolang mijn hoofd ondersteund is gaat het prima, maar zodra ik opsta of zit zonder ondersteuning ontstaan de hiervoor genoemde klachten.
Ik ben erg benieuwd hoe het nu met jullie gaat? Of jullie er vanaf zijn gekomen en zo ja, hoe? Ook ervaringen m.b.t. de Buteyko-methode ben ik erg benieuwd naar. Ik ben hier 7 februari zelf mee begonnen. Na 2/3 weken zou ik duidelijk progressie moeten merken, maar dit valt dus vies tegen. Kanttekening hierbij is dat ieder mens natuurlijk verschillend is en ik wel een extreme vorm schijn te hebben.

Ik hoop nog iets van iemand te horen!

ptries

VorigeVolgende

Keer terug naar Hyperventilatie