Re: chronische hyperventilatie

Nieuw berichtdoor aeli » wo 25 maart 2015 20:56

Hallo,

ik heb al jaren last van chronische hyperventilatie, duizelig, druk op de borst,...maar wat ik ook al een aantal jaren heb is last van mij ogen. Ik kan precies niet meer scherp stellen, heel vervelend en ik krijg het met perioden, die steeds langer worden. Ik moet dan echt een bril dragen om beter te kunnen zien en dan zelfs nog is scherp stellen soms moeilijk... Er is niets mis met mijn ogen, want zowel dokter als oogarts hbb dit uitgesloten. Ze wijten het echt aan de hyperventilatie, te weinig zuurstof nr de oogspier waardoor ze zwakker wordt en minder haar werk doet.
Is er iemand die hier ook al last van heeft gehad en wat heb je er dan aan gedaan?

Groetjes, Lies

aeli

Nieuw berichtdoor ptries » do 26 maart 2015 09:53

Hoi Lies,

Dat heb ik dus ook! Ik weet niet of je hetzelfde hebt, maar ik kan bijv. als ik naar een voorwerp kijk niet mijn ogen stilhouden. Die 'schieten' dan heen en weer als het ware. Hierdoor zie ik ook 'slechter', wazig. Mijn ogen zijn verder ook hartstikke goed..zie met beiden meer dan 100% volgens de dokter (wist niet dat het mogelijk was, maar goed). Heb je ook last van zere/vermoeide ogen in de loop van de dag? En 's nachts heb ik vaak ook zere, rode ogen. En wat voor een soort duizeligheid heb je? Alsof de kamer draait, of jijzelf, of meer een licht gevoel?

ptries

Nieuw berichtdoor aeli » do 26 maart 2015 20:29

Hoi Ptries,

Ja ik heb ook dat mij beeld net danst, waardoor ik minder goed kan scherp stellen. Super vervelend, maar met mijn bril helpt het al een beetje. Hierdoor krijgen mijn ogen meer rust.
Dat duizelen is precies of ik niet met m'n twee voeten op de grond sta. Heel de tijd naast m'n voeten loop... en af en toe krijg ik precies zo'n klop tegen men hoofd, alsof ik even omval.
Zo vreemd allemaal en heel vervelend, maar die zaken ken ik en daar kom ik al niet meer van onder de indruk, maar mijn ogen zijn echt super vervelend, daar wil ik echt vanaf!
Ik ben eergisteren nog eens bij mijn neuraaltherapeut geweest en die heeft me weer inspuitingen gegeven, ik heb de indruk dat het toch weer wat helpt...

Groetjes, Lies

aeli

Nieuw berichtdoor ptries » do 26 maart 2015 21:25

Hoi Lies,

Wat voor een inspuitingen heeft ze je gegeven?

Ik ben vandaag toevallig bij een Chiropractor geweest en hij denkt dat het in ieder geval aan een deel van mijn linker evenwichtsorgaan ligt. Beide organen zijn in het ziekenhuis getest door de KNO-arts, maar dat is weer een ander deel ervan; voor draaiduizeligheid. Dit is een functioneel neurologische aandoening, wat weer anders is dan waar de Neuroloog in het ziekenhuis naar kijkt. Daar kijken ze vooral naar tumoren en dergelijke. Doordat mijn ogen zo onrustig zijn en niet kunnen focussen worden er onjuiste signalen gezonden naar mijn hersenen en benen. Benen, hersenen en evenwichtsorganen staan met elkaar in verbinden en de doorstroming van het bloed speelt hier ook een rol in. Daar ligt ook de oorzaak in van het gevoel alsof de vloer en/of omgeving beweegt. Misschien dat dit bij jou ook de oorzaak zou kunnen zijn?

ptries

Nieuw berichtdoor aeli » do 26 maart 2015 21:44

Hoi,

een neuraaltherapeut is geen neuroloog he? Of begrijp ik je misschien fout?
Ik denk niet dat het bij mij van mijn evenwichtsorgaan komt? Het voelt echt nog anders...
Neuraaltherapie zijn inspuitingen die blokkades kunnen opheffen:

Neuraaltherapie is een medische behandeling bedacht door de Duitse artsen (en broers) Ferdinand en Walter Huneke[1] die erop gericht is via het vegetatieve of onwillekeurige zenuwstelsel de regulatie van processen in het lichaam te herstellen en blokkades op te heffen. Dit gebeurt door middel van injecties met procaïne, een verdovend middel dat korte tijd plaatselijk werkt. Procaïne wordt echter niet gebruikt vanwege zijn pijnstillend effect, maar vanwege zijn bloedvatverwijdend effect, zijn curareachtig effect en zijn regulerend effect op het autonoom zenuwstelsel.

Ben jij bij een neuroloog geweest? Die kunnen toch niet zoveel doen aan hyperventilatie? Toch?

aeli

Nieuw berichtdoor aeli » do 26 maart 2015 21:48

Als ik het goed begrijp is het een deel van het evenwichtsorgaan dat dus niet door de neuroloog nagekeken wordt? Maar wat wel voor een slechte doorbloeding kan zorgen en zo die slechte ogen en... kunnen veroorzaken?

aeli

Nieuw berichtdoor ptries » vr 27 maart 2015 16:16

Ik begrijp dat een neuraaltherapeut geen neuroloog is, maar ik bedoelde er mee aan te geven dat, indien je toevallig al een keer bij een neuroloog bent geweest voor je problemen, deze niet aan een functioneel neurologische aandoening zal denken. Die kijken alleen of dat er een tumor of iets dergelijks zit. En inderdaad, een neuroloog doet niets aan hyperventilatie.

Wat jij zegt zou kunnen kloppen inderdaad. Het is overigens het deel dat niet door een KNO-arts bekeken wordt (die kijkt naar het evenwichtsorgaan). Het evenwichtsorgaan kan zorgen voor neurologische problemen. Zowel de neuroloog als een KNO-arts zullen een functioneel neurologische aandoening dus niet aanmerken. Doordat de communicatie tussen de evenwichtsorganen, hersenen en benen niet meer goed gaat, kun je verschillende symptomen ervaren, zoals het voelen bewegen van de vloer of je omgeving. Ook kan een slecht/niet werkend evenwichtsorgaan ervoor zorgen dat je ogen zo bewegen en zich niet meer kunnen focussen. Door die miscommunicatie weet ook het bloed niet meer goed waar naartoe te stromen, waardoor je bv. tintelingen kunt krijgen in ledematen en het gevoel alsof je flauwvalt. Zo heb ik het ongeveer begrepen, maar het is een erg ingewikkeld verhaal. Volgende week donderdag moet ik er weer naartoe en zal dan eens vragen of hij het duidelijk kan omschrijven.

Merk je het ook als je je ogen dicht hebt dat ze onrustig zijn? En heb je soms het gevoel dat de vloer beweegt?
En die klap op je hoofd waar jij het over hebt, kun je dat ook vergelijken met alsof het lijkt of dat de vloer snel onder je vandaan getrokken wordt en meteen weer terug geplaatst wordt? Of ik omschrijf het ook weleens als het gevoel dat je hebt bij het laatste stukje van de lift, of een luchtzakking in het vliegtuig.
Ik vind het knap dat jij daar zo mee om kunt gaan. Ik vind dat echt enorm lastig! Vooral ook omdat ik er slecht bij zie. Als ik in een onbekende omgeving ben zou ik niet eens de weg terug kunnen vinden denk ik. Het irritante is ook, dat ik verder helemaal niet onrustig ben..anders zou het daar nog van kunnen komen. Dus doordat ik me te druk maak, maar dat doe ik helemaal niet!

ptries

Nieuw berichtdoor linda b » za 28 maart 2015 11:17

Hoi ptries, ik heb echt precies hetzelfde als jou ik moet ook sltijd mijn hoofd ondersteunen anders deint mijn hoofd echt heen en weer! Herken je dit ook mijn wang en naast mijn neus voelt branderig drukkend en trekkerig om mijn arm rechts is vaak stijf eb het brand dan ook op mijn handpalm .
Hoe gaat het nu met jou?
Groetjes Linda

linda b

Nieuw berichtdoor ptries » zo 29 maart 2015 13:33

Hoi Linda!

'Gelukkig' ben ik niet de enige. Maar niet gelukkig voor jou natuurlijk! Wat een mega irritant gevoel hea!
Op dit moment gaat het even heel slecht. Ik ben vrijdag voor het eerst in 5 maanden weer naar een feestje in de buurt geweest. Puur op eigenwijsheid, maar was het zo zat om maar op de bank te zitten! Ik kan normaal niet eens naar een verjaardag of de supermarkt, maar goed, ik ben toch gegaan. De avond op zich ging best prima. Gelukkig stonden er tafels waar ik zo'n 75% van de avond op heb gezeten en dat gevoel in mijn hoofd kwam zo nu en dan ook opzetten, maar ik heb het kunnen volhouden. Heerlijk om er weer een keer uit te zijn, maar nu ben ik flink aan het boeten!

Ik had nog even teruggekeken, maar zag dat jij er al minstens zo lang mee zit als ik, toch? Kun je nog wel wat doen of zit je ook een beetje aan huis gebonden? Ik herken dat trekkerige gevoel ook wel. Het zit zo'n beetje tussen de jukbeenderen en neus in. Heb het af en toe maar, maar wel aan beide kanten dan. En ik heb juist dat mijn linkerarm trekt en soms ook zeer doet (ik ben ook linkshandig..). Mijn rechterarm doet soms ook zeer, een beetje een mix tussen kramp en spierpijn. Heb het soms ook in beide benen.

Heb je toevallig ook dat je ogen zo onrustig zijn en dat je slecht ziet, ondanks dat je ogen wel goed zijn?

ptries

Nieuw berichtdoor Rag88 » di 07 apr 2015 21:45

Hallo allemaal,

Ik ben 26 jaar en loop al heel lang met chv. Ik ben echt soms ten einde raad.
Heb ook een heel zwaar hoofd en pijn achter mijn ogen.
De harde steken op mijn borst en de verkrampen van mijn vingers is nog het ergste ik kan ze dan heel lang niet meer bewegen. Gelukkig gebeurt dat niet iedere dag maar jammer genoeg voor mij te vaak. Niemand snapt mij :cry:
Heb van alles geprobeerd maar niks helpt.
Kon ik maar eens een dag zonder klachten leven dat zou fijn zijn.
Hoe gaan jullie hiermee om?

Groet

Rag88

Nieuw berichtdoor Fitmeid » do 09 apr 2015 18:46

Hey

Ik ben een meisje van 20. Ik sport al 3 jaar vaak, ik doe aan krachttraining en ook soms cardiotraining. Sinds 2 maanden heb ik (hoop ik eigenlijk) klachten van hyperventilatie. Het is begonnen in de les, mijn hart begon heel snel te kloppen ik kreeg het benauwd en ben naar buiten gegaan. Het was toen een weekje beter, en daarna werd ik ziek (veel hoesten met slijm enzo, gewoon luchtwegeninfectie, duurde wel heel lang). Ik had toen ook al de klachten die ik nu heb, maar die zijn na mijn verkoudheid niet overgegaan. Mijn klachten zijn:
-soms niet diep kunnen inademen
-vaak willen geeuwen
-soms snelle hartslag (bij paniek)
-onrustig en zenuwachtig
-drang om te hoesten (zonder kriebel in keel ofzo)
-soms krop in keel
-soms spierpijn in rug
-angstig
-bang dat ik een hartziekte heb
-trillende mond
-snel koud hebben
Ik slaap wel goed en smorgens zijn de klachten veel minder of zelfs niet aanwezig.

Ik heb ook een paar keer een soort 'aanval' gehad denk ik. Dat gebeurde als ik niet meer helemaal diep kon inademen en me steeds drukker maakte, en ik gewoon helemaal begon te flippen. Ik ben nog niet naar de dokter geweest omdat ik bang ben dat hij me een aansteller zou vinden. Zou dit hyperventilatie zijn of met mijn hart te maken hebben? Er zitten geen hartziektes in de familie, ik heb een lage bloeddruk en een lage cholesterol. Ben wel nogal stresskonijn en controlefreak.
Groetjes

Fitmeid

Nieuw berichtdoor ptries » do 09 apr 2015 20:07

Rag88 schreef:Hallo allemaal,

Ik ben 26 jaar en loop al heel lang met chv. Ik ben echt soms ten einde raad.
Heb ook een heel zwaar hoofd en pijn achter mijn ogen.
De harde steken op mijn borst en de verkrampen van mijn vingers is nog het ergste ik kan ze dan heel lang niet meer bewegen. Gelukkig gebeurt dat niet iedere dag maar jammer genoeg voor mij te vaak. Niemand snapt mij :cry:
Heb van alles geprobeerd maar niks helpt.
Kon ik maar eens een dag zonder klachten leven dat zou fijn zijn.
Hoe gaan jullie hiermee om?

Groet

Hoi Ragg,

Wat bedoel je met een zwaar hoofd? Moet je hem continu ondersteunen of valt er op zich wel mee te functioneren? En doen je ogen zeer als je ze beweegt of continu? Dat mensen je niet begrijpen is inderdaad erg vervelend, maar ook niet geheel onbegrijpelijk. Je ziet de symptomen vaak niet aan mensen en zolang ze het zelf nooit ervaren hebben weten ze ook niet wat het is.
Ikzelf ben een Buteyko-cursus gaan volgen (www.buteyko-instituut.nl) om mijn ademhaling te resetten. Je hebt ook het Hyperven - programma. Deze kwam ik later pas tegen. Buteyko zorgt voor snellere resultaten, maar Hyperven is wel ietsiepietsie goedkoper (20,- per maand en online). Helaas ben ik er 3 weken geleden achtergekomen dat het bij mij niet alleen CHV is, maar ook een functioneel neurologische aandoening. Ik heb de avond voor ik thuis kwam te zitten mijn hoofd gestoten, waardoor ik een vestabulaire hersenschudding heb opgelopen. Kort gezegd ligt mijn zenuwstelsel overhoop en werkt een deel van mijn linker evenwichtsorgaan niet goed meer. Dit heeft ook invloed op het ademhalingscentrum, waardoor ik dus die CHV symptomen kreeg (heb er nu zo'n 30). Dat verklaart ook waarom die ademhalingscursus wel iets hielp, maar niet zoveel als verwacht, terwijl mijn scores wel hoger werden/worden. Hopelijk gaat hier nu verandering in komen, nu ik (hopelijk) weet wat de echte oorzaak is.

Wat heb jij allemaal al geprobeerd?

ptries

Nieuw berichtdoor ptries » do 09 apr 2015 20:11

Ow en Fitmeid, jouw verhaal lijkt wel heel erg op chronische hyperventilatie! Je kunt dit testen door een longtest te laten doen, maar bv. ook door je CP te meten (www.buteyko-instituut.nl). Dit houdt in dat je rustig gaat zitten en na een uitademing je neus dichtknijpt. Vervolgens houd je bij hoeveel seconden het duurt, voordat je weer de eerste drang hebt om adem te halen. Zodra je je neus weer loslaat adem je dus weer gewoon op hetzelfde tempo door als ervoor, niet sneller. Als dit onder de 40 sec. is, heb je waarschijnlijk chronische hyperventilatie en zal je iets aan je ademhaling moeten doen. Ten minste, als je van de klachten af wilt, haha.

ptries

Nieuw berichtdoor mark1990 » di 21 apr 2015 20:11

Ik heb zoals het nu lijkt ook chv. Vorige week onderzoeken gehad in ziekenhuis en krijg donderdag de uitslagen. Merk dat mijn ademhaling veel te hoog ligt vaak rond 20 keer per minuut in rust. Heb zo'n beetje alle klachten al gehad van licht in hoofd tot duizeligheid. Heb de laatste tijd alleen hele enge gedachten over het leven dood heelal en wat er komt als we dood gaan. Is het normaal dat je zulke angstige gedachten kan krijgen door chv? Heb sinds ook vorige ook dat het onwerkelijk gevoel veel erger. Ik snap de wereld niet meer en het lijkt of alles nep is. Ook heb ik het gevoel me zelf niet meer te zijn alsof ik naar mezelf kijk. Enorm angstig allemaal. Is dit allemaal het gevolg van chronische hyperventilatie? Hoor graag reacties

mark1990

Nieuw berichtdoor cilly12775 » wo 17 jun 2015 08:45

Hallo Allemaal,

Wat vervelend, dit heb ik nu ook, al zo'n 6 jaar, Met periodes heel heftig, dan zakt het weer af en krijg je weer moed en vervolgens komt het dubbel zo hard weer terug. Alleen als ik fiets en lig heb ik er geen last van. Wat houd jouw op de benen.

Liefs Sylvia.

cilly12775

Nieuw berichtdoor Jolanda1973 » zo 05 jul 2015 21:31

Hallo allemaal

Sinds 2011 heb ik een herseninfarct gehad met de desbetreffende schade , nou kan ik met die beperking redelijk omgaan alleen leef ik in angst , eigenlijk alles wat beschreven wordt duid op hyperventilatie helaas slaat de paniek mij steeds toe als ik maar iets voel , heb wel een aantal keren therapie gehad en ook groeps therapie waar ik veel aan heb gehad . Het vervelende is dat het mijn leven beheerst, ben net een weekje op vakantie geweest .... Je zou zeggen heerlijk, de eerste drie dagen gingen ook best aardig maar daarna was er weer totale paniek, heel veel geeuwen, opgeblazen gevoel, huilen, tintelingen, blijven zuchten, diarree, braken .
Ik wil zo graag mijn leven terug , vrolijk zijn en omgaan met de hyperventilatie en er niet meer bang van zijn .
Heeft iemand ervaring met EMDR bij hyperventilatie en angsten ?

Groeten

Jolanda

Jolanda1973

Nieuw berichtdoor linda b » di 21 jul 2015 12:44

ptries schreef:Hoi Linda!

'Gelukkig' ben ik niet de enige. Maar niet gelukkig voor jou natuurlijk! Wat een mega irritant gevoel hea!
Op dit moment gaat het even heel slecht. Ik ben vrijdag voor het eerst in 5 maanden weer naar een feestje in de buurt geweest. Puur op eigenwijsheid, maar was het zo zat om maar op de bank te zitten! Ik kan normaal niet eens naar een verjaardag of de supermarkt, maar goed, ik ben toch gegaan. De avond op zich ging best prima. Gelukkig stonden er tafels waar ik zo'n 75% van de avond op heb gezeten en dat gevoel in mijn hoofd kwam zo nu en dan ook opzetten, maar ik heb het kunnen volhouden. Heerlijk om er weer een keer uit te zijn, maar nu ben ik flink aan het boeten!

Ik had nog even teruggekeken, maar zag dat jij er al minstens zo lang mee zit als ik, toch? Kun je nog wel wat doen of zit je ook een beetje aan huis gebonden? Ik herken dat trekkerige gevoel ook wel. Het zit zo'n beetje tussen de jukbeenderen en neus in. Heb het af en toe maar, maar wel aan beide kanten dan. En ik heb juist dat mijn linkerarm trekt en soms ook zeer doet (ik ben ook linkshandig..). Mijn rechterarm doet soms ook zeer, een beetje een mix tussen kramp en spierpijn. Heb het soms ook in beide benen.

Heb je toevallig ook dat je ogen zo onrustig zijn en dat je slecht ziet, ondanks dat je ogen wel goed zijn?
hoi ptries, het is bijna eng alles wat je schrijft heb ik ook! Ook met de ogen ect.
Ik heb een tijdje niet gereageerd omdat ik niet zag dat er gereageerd was mijn excuses hiervoor. Misschien kunnen we als je zou willen wat gegevens wisselen omdat dat makkelijker praten is.. Maar laat me dat maar even weten niks verplicht hoor ;) wat goed dat je hebt doorgezet met het feestje ik ben ook zo dan ga ik puur op wilskracht maar dat valt niet mee! Dat van de armen heb ik ook en op dit moment weer zo'n last van mijn gezicht dat trekt pff. Liefs Linda

linda b

Nieuw berichtdoor ptries » vr 24 jul 2015 12:13

Linda, ik heb je een PB gestuurd! :)

ptries

Nieuw berichtdoor linda b » ma 27 jul 2015 20:41

ptries schreef:Linda, ik heb je een PB gestuurd! :)

Ik heb je een email gestuurd ptries :)

linda b

Nieuw berichtdoor HVAM » di 11 aug 2015 13:07

Beste

Ik heb jullie verhalen gelezen en kan me erin terug vinden. Ik zelf ben 21 jaar, studeer en heb enkele fobieën (grote pleinen, hoogtes, steden, ver op reis gaan en nieuwe totaal onbekende dingen) ik probeer de meeste regelmatig te oefenen zodat ze niet erger worden.
Deze grote vakantie (juli-aug) voelde ik me sinds enkele weken heel slecht: Ik moest overgeven, had veel stress, hyperventileerde vaak en voelde mij hierdoor duizelig en slap. Ik had het gevoel alsof alles een droom leek en niet echt was. Ik voelde me opgesloten in mijn lichaam. Ik heb hier over gesproken met mijn ouders en heb een afspraak gemaakt met een psychologe. Zij legde me uit dat het waarschijnlijk een terugslag (weerbots) was van de stress onder het academiejaar samen met de stress van de examens en de laatste examenkans voor het autorijbewijs, net voor mijn voorlopig rijbewijs verviel. Dit alles was goed afgelopen, maar ik heb achteraf de prijs ervoor betaald en me héél slecht gevoeld. Toch voel ik me nu al stilletjes aan veel beter. Ik begin me terug meer en meer in het leven te integreren. Dit heb ik bekomen door het toestaan van steun en raad van anderen. Je verhaal doen aan iemand die je 100% vertrouwt en je probeert te begrijpen doet deugd. Ook moet je zelf hieraan werken: je moet niet beginnen panikeren want dit is voor niks nodig en dit is een normale reactie van het lichaam! Stel jezelf gerust en laat negatieve gedachten komen, maar geef er steeds een realistisch POSITIEF antwoord op. Ook helpt het contact te zoeken met mensen en vrienden. Tegen hen kan je, als je ze 100% vertrouwt, misschien even over vertellen. Ga vervolgens dingen doen die je leuk vindt en denk er niet meer aan. Probeer overdag wanneer je hoofdpijn hebt, nekpijn, of je duizelig voelt, je even te ontspannen en zelf je hoofd te masseren en je spieren op te spannen en vervolgens lossen. Dit is zeer relaxerend. Door sociale contacten te onderhouden, regelmatig ontspannen, jezelf gerust te stellen, leuke dingen te doen, positief te denken, met andere dingen dan met jezelf bezig zijn en stil te staan bij mooie dingen, kan je terug weer Leven.

Grtz

HVAM

Nieuw berichtdoor Michael » za 03 okt 2015 22:12

De juiste ademhaling is een belangrijke techniek voor hardlopers, en ik heb zelfs anderen geholpen met hoe je het beste kunt ademen. Wanneer ik werd geconfronteerd met geen duidelijke redenen van hyperventilatie na mijn laatste marathon, ben ik begonnen met het onderzoeken van mogelijke oorzaken en struikelde ik over een aantal problemen die de mogelijke oorzaak zouden kunnen zijn, problemen waarvan ik nog nooit van gehoord had: Chronische Hyperventilatie Syndroom (CHVS of ook wel HVS). Deze diagnose is vooral een van de ergste nachtmerrie voor sporters. Als een marathonloper, ben ik behandeld met de "gebruikelijke" hardloopblessures - stressfracturen, spieren verstuikingen, en zelfs de gevreesde zwartgeblakerde teennagels. Ik heb getraind om in natte sneeuw, regen, wind, warmte en mooie weersomstandigheden lange afstanden hard te lopen, evenals over open paden en eindeloze heuvels. Ik ben niet geen bijzonder getalenteerde loper, noch bezit ik over de ideale biomechanica of lichaamsbouw. Maar, ik heb de kracht en het uithoudingsvermogen van een langeafstandsloper. Nadat ik begonnen ben met ballet, hatha yoga en tai chi oefeningen, wist ik weer hoe om het beste te ademen.

Echter, de afgelopen maanden ben ik weer geplaagd door problemen met ademhalen, zozeer zelfs dat mijn laatste marathon onmiddellijk werd gevolgd door een plotselinge aanval van hyperventilatie. Ik had alles wat nodig was gedaan, hydrateren, hydrateren en hydrateren, met mineraalwater en de bijgeleverde energy drinks, regelmatig drinken, enz. Vanwege de hitte, overgoot ik mijn hoofd en nek met water op elk moment dat er water in de buurt was. Het lopen ging makkelijk op de heuvels, ik probeerde te ontspannen en gewoon blijven genieten van het landschap. Mijn hyperventilatie werd al snel minder, en het ging weer goed met me, gezien de heuvels en hittegolf van die dag.

Wat is CHVS? Het is een respiratoire aandoening veroorzaakt door teveel zuurstof in het bloed. De symptomen kunnen onder meer zijn: een tintelend gevoel in de vingers, duizeligheid en desoriëntatie, en een snelle oppervlakkige ademhaling. Sommige klagen over chronische duizeligheid, constant gapen / geeuwen en andere lage-energie klachten.

Omdat CHVS ook bij symptomen van uitputting door hitte kan ontstaan, en ik heb gevochten tegen de hitte de afgelopen zomer, is dat wat ik dacht dat ik ervoer. Ik was zo gedesoriënteerd dat ik achter mijn teamgenoot aan moest lopen, ik herkende zelfs de medici niet in eerste instantie.

CHVS kan fysiologisch of psychologisch gebaseerd zijn. Bijvoorbeeld, ik had geen paniekaanval of angst, dus het moest fysiologisch zijn. Ik heb onlangs een hoop onderzoeken laten doen om de oorzaak van mijn hartkloppingen, een ander symptoom van HVS te bepalen. De diagnose kan moeilijk zijn, maar een onderzoek van je bloed kan helpen bij het bepalen van HVS. Behandeling kan medicamenteuze of niet zijn, afhankelijk van de patiënt. Ademhalingsoefeningen tijdens de normale dagelijkse activiteiten kunnen ook helpen je lichaam "omscholen".

Ik denk dat mijn hyperventilatie steeds zo snel over is omdat ik niet in paniek raak. Ik weet dat het zo weer overgaat en ik denk alvast aan iets anders zoals: wat ga ik vanavond koken, of wat zal ik binnenkort eens gaan doen, enz. Het is de bedoeling dat je jezelf bezig houdt tijdens een aanval.

Michael

Nieuw berichtdoor Lindadoomen » ma 09 nov 2015 19:34

Goedeavond allemaal,

Sinds een week ben ik erg kortademig en benauwd. Het lijkt van m'n maag te komen.. Een drukkend gevoel is dat.. Ook kan ik niet altijd doorademen.. Dit is heel naar en rot!!! Kan dit ook te maken hebben met chv?
Afgelopen vrijdag naar dokter geweest, en maagzuurremmer gekregen.. Zelf dacht ze (ook) hyperventilatie.. Stress.. Spanning..
Nu ben ik al enige tijd bekend met depressie (ik gebruik venlafaxine 37,5 mg) en hyperventilatie, maar dit gevoel die benauwdheid en kortademigheid vanuit m'n maag blijft nu voortdurend! En beheers m'n dag... zooo naar!!!!!!!

Heeft iemand dit ook??
(hopelijk kan iemand mij geruststellen, want ben bang voor iets ergs)

Groetjes Linda

Lindadoomen

Nieuw berichtdoor Rag88 » za 21 nov 2015 20:16

Goedenavond Linda,

Ik herken het gevoel helemaal. Bij mij blijft et drukkend gevoel ook de hele dag en op sommige momenten wordt ik heel erg misselijk :(
Ademhalen wordt steeds moeilijker voor mij.
Volgens de huisarts zit in een fase waar ikzelf niet meer uitkom.
Ga nu kijken voor hulp voordat ik en wordt.
Hoop dat het met jou nu beter gaat.

Fijne avond

Gr

Rag88

Nieuw berichtdoor nicole1 » di 29 dec 2015 14:06

Schooljuf schreef:Hallo, ik heb veel last van symptomen van chronische hyperventilatie en probeer er achter te komen of dit ook is waar ik last van heb. En zijn daarentegen ook kenmerken die ik niet herken in hyperventilatie. Ik heb namelijk geen echte aanvallen, het is meer het constant last hebben (in ieder geval sinds een periode). Het is begonnen met duizeligheid, maar inmiddels heb ik vooral last van hele snelle hartkloppingen, af en toe harde steken onder de borst, benauwd gevoel op de borst, licht gevoel in het hoofd, stijve kaken sinds een maand vooral bij het wakker worden, handen en armen die snel gaan slapen en sinds vorige week een slapend linker been dat dus niet meer ophoudt met slapen.
Ik heb geen aanvallen waarbij ik zwaarder ga ademen (naar mijn idee) en ik transpireer ook niet heftig. Op het moment sta ik er mee op en ga ik er mee naar bed. Wat denken jullie... Kan dit hyperventilatie zijn??
Ik zou er heel graag achter komen. En zo ja, dan zou ik ook graag tips willen voor een juiste aanpak van de klachten.
Groetjesss

Al bij de dokter geweest? hevige stress de afgelopen tijd?

nicole1

VorigeVolgende

Keer terug naar Hyperventilatie