Re: Hyperventilatie hulpmiddel/zelfhulp bij last

Nieuw berichtdoor desiree » ma 22 feb 2010 16:58

hee, ik herken dat wel, helaas is mijn hyperventilatie ooit overgegaan in angstaanvallen sq een angststoornis,
maar gelukkig gaat dit allemaal beter :P

desiree

Nieuw berichtdoor desiree » ma 12 apr 2010 17:39

Nooit bij de pakken neer gaan zitten hoor, ik weet niet of jullie al bij de huisarts zijn geweest? Er is best wat aan toe doen,
Sommige dingen in het leven lukken niet, zoals sporten, dit heeft niet zo direct met de sport te maken, maar je hersenen hebben angst geprogrammeerd, onbewust, dat is dan ook vaak de oorzaak dat je meer/of weer last krijgt.

Moeheid speelt zeker een grote rol, dit herken ik zelf ook maar al te goed,we willen veel, maar soms heeft ons lichaam even de rust nodig om bij te tanken.neem per dag rust puntje voor jezelf!!Verwen jezelf met bijvoorbeeld gezichts maskertje, zoiets is meteen goede afleiding.

Persoonlijk heb ik veel aan cognitieve therapie gehad.
Erover praten geeft vaak ook al geruststelling, met name mensen die juist ook deze klachten ervaren, voor iemand die niet weet wat het is en hoe het voelt is het vaak moeilijk te omvatten, en krijg je vaak stempel als het niet snel genoeg over is, wat natuurlijk klinkklare onzin is,

Wisten jullie trouwens dat iedereen de hele bevolking er last van kan krijgen, al ben je de minister of putjes schepper op scheveningen, het over komt je, en ik weet als geen ander hoe ingrijpend dit kan zijn, ook op heel je sociale leven,daarom pak het aan, en zoek desnoods hulp, het is echt gen schande,ik weet nog goed toen ik onder behandeling kwam. Toen werd er aan mij gevraagt, of mijn gezin op de hoogte was van mijn angstklachten, .........natuurlijk zei ik, nou zei de psychologe, je moest een weten hoe veel mensen met deze klachten dit verzwijgen uit schaamte, en dat is helemaal niet nodig, wat mij opvalt is dat juist gevoelige mensen eerder gevoelig voor psychische klachten zijn.

Ik ben er al tijdje vanaf, heeft echt lang geduurd, maar ook jullie kunnen dit redden,aan de slag desnoods met hulp, want als je niets doet, wordt het echt van kwader tot erger, ik kan hier over mee spreken uit eigen ervaring.haal jezelf nooit naar beneden, blijf vertrouwen in jezelf behouden, hoe moeilijk ook, als je deze klachten hebt er van af wilt en het lukt niet op eigen krachten.

Toi toi he, bedenk hoe ellendig ook, er is altijd uitzicht in kleine stapjes verbetring

desiree

Nieuw berichtdoor Mart » wo 16 jun 2010 14:02

Ik heb eigenlijk alleen last van zware hyperventilatie wanneer ik bijvoorbeeld in een heel druk concert ben en tussen de mensen massa sta. Bijna altijd word ik wel even ziek als ik zeer lang tussen extreme massa mensen sta. Ik voel me dan eerst benauwd en dat slaat om naar misselijkheid en vooral wazig zien. Ik raak er gelukkig niet van in paniek. Ik snap helemaal hoe hard een hyperventilatie aanval kan voelen, voor degenen die nooit last van hyperventilatie hebben; neem mensen die last hebben van hyperventilatie serieus! Dit kan zeer ernstig aanvoelen met gevolg dat iemand volledig in paniek kan raken als de persoon niet weet dat het om een hyperventilatie aanval gaat.

Hyperventilatie is bij algemene normale gezondheid niet gevaarlijk. Paniek is dus niet nodig probeer er mee om te leren gaan.

Ik heb zelfs een keer tijdens sensation black zo erge last van hyperventilatie gekregen dat ik een beetje gebukt, hoofd voorover naar de zijkant ben gelopen omdat ik anders echt dacht dat ik flauw ging vallen. Het helpt bij mij trouwens om een beetje voorover te bukken als je last hebt van hyperventilatie op een plek waar je even niet kan zitten. Ook werkt leunen tegen een muur of dergelijk bij mij goed en verdwijnen de klachten meestal snel. De meeste keren dat ik hypeventileer heb ik het niet eens door dan sta ik bijvoorbeeld op en dan wordt alles een beetje vaag voor enkele seconden.

Ik las jullie reacties, ik hoop dat jullie door mijn ervaring te lezen wellicht minder of niet in paniek raken als je last van hyperventilatie hebt.

Mart

Nieuw berichtdoor gertje1983 » wo 13 okt 2010 22:29

hey allemaal,

ik heb sinds kort best veel last van hyperventilatie.
en die aanvallen zijn best wel erg..

zodra mijn hart sneller begint te slaan dan ga ik al op me ademhaling letten,
en krijg ook t gevoel dat er wat in mijn keel vast zit, waardoor ik ook misselijk word.
en dan ga ik me druk maken dat ik het weer krijg.
In het begin leek het net of ik steeds flauw viel. maar zover is het gelukkig niet meer gekomen.

Ik herken ook wel in reacties over dat weg gaan dat dat moeilijker wordt.
Meestal voordat ik weg ga, zit ik al te denken van hoop dat ik het niet krijg..

groetjes

ger

gertje1983

Nieuw berichtdoor grietha » vr 29 okt 2010 10:53

hallo lieve mensen,

ik lees zo veel over hyperventilatie maar ik heb nog nergens gelezen dat mensen hetzelfde verschijnsel ERBIJ hebben als ik,, ik vraag daarom ook DESPERATE naar reacties.

als ik hyperventilatie heb wordt ik namelijk zo beroerd dat ik echt om de 15 minuten moet overgeven en dit kan wel een week tot 2 weken duren, en ik overdrijf echt niet, ik kan de klok er op gelijk zetten, als er nou wel wat in mn maag zit of niet, dus meestal val ik dan wel 10 kilo af, ik weet echt niet meer wat ik eraan moet doen, iedereen zegt: je moet je rustig houden, maar dat kan ik gewoon niet, hoe hard ik ook probeer..
ik doe mediteren, yoga, ademhalingsoefeningen, echt van alles!
het moet bij mij waarschijnlijk vanzelf overgaan ofzo.
ik ben zo uitgeput na en tijdens deze ziekte dat ik er helemaal gek van word, praten met een psycholoog helpt ook niet, het helpt alleen bij het verzachten van de paniek, het is fijn dat je met iemand kan praten maar de hyperventilatie blijft!

wat moet ik in vredesnaam doen als ik zo vaak moet overgeven?
soms kan ik het een uurtje onderdrukken maar dan moet ik alsnog..
ik ben echt radeloos.... ook omdat ik nog niemand heb gehoord over deze klacht bij hyperventilatie..
en het is altijd weer balen als ik dan na die tijd in de spiegel kijk lijk ik wel een skelet, terwijl ik er normaal zo gezond uitzie.

ik ga meestal bij mn vader logeren aks ik het heb want ik kan niet meer voor mezelf zorgen op die momenten, een bakje thee zetten is al te veel.
het enigste wat een beetje helpt, (maar dat is ook van korte duur ong. half uur, uurtje) is als ik en een warm bad ga liggen. wat een VERLOSSING,
dan voel ik me zodra ik onder water ben NIET meer misselijk en gespannen, nou dan moet ik ook nog eens uitkijken dat ik niet flauwval of in slaap val in bad.
maar dan blijf ik even in bad zitten, een half uur ofzo en dan ga ik meteen naar bed, want dan heb ik kans dat ik een klein poosje kan slapen, maar dat duurt dus nooit langer als een uur en ik word weer hetzelfde wakker als VOOR het bad, in paniek en zo,

echt HELP ik weet het echt niet meer..
ik hoop dat ik dit allemaal een beetje begrijpend heb geschreven want ik merk dat ik heel snel aan het typen ben omdat ik alles tegelijk wil vertellen nu.. excuses daarvoor.

vriendelijke groeten grietha van't hof

grietha

Nieuw berichtdoor Manon1985 » ma 02 jul 2012 15:23

Hoi allemaal.
Ik ben blij dat ik niet de enige ben die last heeft van hyperventilatie .
Ik zou graag willen weten wat er bij jullie heel erg heeft geholpen.
Ik ben al naar een haptonoom geweest en ik slik nu citolopram maar t is wel beter
Maar nog niet over.
Ik durf ook niet met t vliegtuig want, als ik zon aanval krijg kom ik er moeilijk van af.
Ik heb ook heel erg moeite met eten door slikken , het lijkt wel of er dan een blokkade in
Mijn keel zit, heeft iemand daar ook last van.
Zijn er nog goede tips zoals minderen met koffie?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want, word er een beetje moedeloos van.
Gr. Manon

Manon1985

Nieuw berichtdoor kippetje » za 19 jan 2013 19:10

vraagje
ik had nooit last van hyperventilatie
en opeens heb ik er een week last van benouwdheid
int ziekenhuis zijden ze dat het hyperventilatie was

wat kun je hier tegen doen
of hoe kun je je ademhaling weer goed krijgen
zodat je bij bepaalde inspaning enz niet meer moeite krijgd met ademhalen?

kippetje

Nieuw berichtdoor YinYang » wo 23 okt 2013 20:38

Beste lotgenoten,

Ik heb ook al een tijdje hyperventilatie, het begon toen ik eigenlijk heel normale overslagen van mijn hart begon op te merken. Hierdoor raakte ik naar een tijdje met angst rond gelopen te hebben vreselijk in paniek, en dit resulteerde in opname op de eerste hulp omdat mijn hart elke 2 seconde 'zwaar' sloeg, dit voelt als een overslag(veroorzaakt door adrenaline overschot). Hiernaar ben ik een periode erg angstig geweest om het weer te krijgen, en kreeg ik het dus weer. Ik had op dat moment beschikking over bètablokkers en daarmee ging het dan wel weer langzaam over. Toen ben ik begonnen met blowen omdat ik hier wel verrassend lekker ontspannen van werd en nauwelijks hyperventilatie meer had, dit resulteerde uiteraard in een verslaving. Na een jaar werkte het blowen ook niet meer en begon mijn lichaam het als het ware af te stootten leek het wel. Ik was weer terug bij af en moest geestelijk afkicken van wiet in combinatie met terugkerende hyperventilatie. Dit was erg zwaar en frustrerend omdat je als 21 jarige niet alles kunt doen wat je wilt en ik vanaf mijn 18de niet volledig geleefd heb. Maar na alle ellende kwam er toch een beetje zonneschijn, en dat was in de vorm van Extra sterke valeriaan pilletjes. Deze hielpen mij door angstige periodes, en ben toen ook begonnen met ontspanningsmassages bij de fysiotherapie in combinatie met een geweldige programma van Geert Verschaven. Deze man heeft een geweldig goed zelfhulpprogramma van minimaal 10 weken, gewoon alleen audiofiles. Maar hij legt zo geweldig goed uit wat er precies met je aan de hand is, en je komt er achter dat hyperventilatie te maken heeft met, liefde, stress, kwaadheid, verdriet, eigenlijk alle emoties en vooral ook caffiene, alcohol, zoetstoffen en andere opwekkende middelen zijn grote boosdoeners. Deze man leert je emoties onder controle te houden en sommige emoties niet toe te laten. hiernaar voelde ik mij herboren en vol energie is was weer 16! Nu een paar maanden later merk ik toch dat het langzaam weer terug komt omdat ik eigenlijk weer te veel doe en te weinig denk aan een moment voor mezelf elke dag. Ik besef nu dat je elke dag minimaal een half uur niks moet doen, gewoon puur ontspannen zonder telefoon,tv of computer. Mensen met hyperventilatie zijn toch vaak gevoelige mensen, leer hiermee omgaan en je zult een geweldig leven hebben en meer kunnen genieten van mooie momenten dan iemand die minder gevoelig is. Het heeft ook zo zijn voordelen:)

YinYang

Nieuw berichtdoor jarnotk » za 03 mei 2014 19:37

@yinyang.

Ik heb idd gehoord over Geeft. Ik vind het in mijn situatie een beetje te veel Geld. Is er miss horn een mogelijkheid dat Ik de audiofilea van je over kan nemen of kan kopieren. Ik Zou er enorm mee geholpen zijn want ik kan niet eens meer normaal met mijn kinderen wat leuks doen zonder dat Ik een paniekaanval onderga.

jarnotk

Nieuw berichtdoor RDB88 » wo 09 jul 2014 08:15

Hoi,

Ik heb een vraagje.
Heb ook last van hyperventilatie maar bij mij heb ik niet het idee dat mijn hart sneller doet kloppen.
Wordt misselijk en krijg bijna geen lucht.
Heeft iemand dit ook?

RDB88

Nieuw berichtdoor HyperVentilati » za 11 apr 2015 10:37

Ik heb ook last van huperventilatie ik krijg on de 30 seconde het gevoel dat ik geen lucht meer krijg en ik had gister nog het gevoel dat ik ging flauwvallen ik was ook heel duizelig en mijn hart gaat wel snel ik weet niet wat ik moet doen ik ga maandag wel naar de huisarts om zeker te weten of het hyperventiltie is geef aub ook wat tips Dankjewel :|

HyperVentilati

Nieuw berichtdoor ptries » za 11 apr 2015 12:47

Je moet vooral niet in paniek raken..ten minste..proberen dat niet te doen;). Probeer eens om op zo'n moment je neus dicht te knijpen en 2 tellen dicht te houden. Doe dit een paar keer en probeer dan steeds een tel langer, tot 10 en dan weer terug. En probeer vooral niet om diep in te ademen, dat stimuleert de hyperventilatie juist!

ptries

Nieuw berichtdoor Mro » di 31 okt 2017 10:32

Graag geweten of Grietha van thof beter is , mijn mam heeft EXACT dezelfde sypmtomen

Mro

Keer terug naar Hyperventilatie