Re: angststoornis

Nieuw berichtdoor oscardavila » za 31 maart 2012 00:49

Beste Famke,

Beter leren omgaan met je angsten gaat altijd met ups en downs. Ook al heb je straks misschien voor een langere tijd geen angsten gehad, dan kan het zomaar weer een keer gebeuren dat je een paniekaanval hebt. Het gaat er volgens mij dan ook niet om of dat wel of niet meer gebeurt, maar hoe je hier mee omgaat. De kunst is, wanneer je deze gevoelens hebt, deze gewoon te accepteren en hier niet verder te lang bij stil te staan. Dat klinkt heel gemakkelijk en dat is in theorie ook zo, maar in de praktijk verdomde moeilijk, maar niet onhaalbaar. Ikzelf heb na jaren eindelijk het gevoel dat ik in 99 procent van de situaties, wanneer dan angstgevoelens naar boven komen, dat ze me niet teveel last bezorgen. Het wordt eigenlijk nagenoeg nooit meer een paniekaanval.

oscardavila

Nieuw berichtdoor famke87 » za 31 maart 2012 22:27

het blijft idd moeilijk om het te accepteren. Maar wat is nou echt accepteren? Gewoon denken, oke het hoort bij mijn leven, niks aan te doen of meer je angsten langs je heen laten gaan?
Ik denk soms echt te veel aan angst, kan daar echt te lang stil bij staan, vooral als ik weg moet, of ik weet dat ik weg moet, zit ik van te voren al in mijn angst te graven.. Met allemaal doem scenario's
maar ik weet diep in mijn hart ook wel dat het allemaal onrealistische is waar ik aan denk en waar ik me dan druk om maak.
Maar ik merk ook wel dat als ik daar te lang aan denk, aan die angst of er te lang bij stil sta, dat ik soms bij mij werk dat ik dan ook meer last krijg van angst en sommige symptomen, en vaak probeer ik die te ondrukken, maar hey blijft een moeilijk klusje. Ben nu een paar dagen ziek geweest en nog neit naar buiten geweest, maar heb het gevoel dat ik meer angst heb omdat ik al die dagen binnen ben gebleven.. toch maar eens proberen om naar buiten te gaan morgen

famke87

Nieuw berichtdoor famke87 » zo 01 apr 2012 09:58

en ik heb je blog gelezen en ik moet zeggen ik herken mijzelf er veel in,
zoals ook dat als ik ergens last van heb dat ik het altijd op internet op zoek en dan krijg ik de meest rare dingen te lezen, en dan word ik daar echt bang voor en dat krijg ik dan echt moeilijk uit mijn hoofd.. Ik ben dat nu aan het afleren om zulke dingen niet op internet op te zoeken, ik word daar zelf erg bang voor, maar als ik dat niet had gedaan had ik denk nu ook niet zoveel last van angst...
Ik weet ook wel dat het in mijn hoofd zit door negatief denken, maar ik volg ook therapie maar het duurt echt ontzettend lang..
Maar deze therapie richt zich op alle zaken en elke keer als ik tegen mijn therapeut zegt ik heb nog steeds last van angst dan zegt hij dat ik mijn gedachten moet veranderen en als ik een angstgedachte op voel komen dat ik die moet beschrijven en dan hardop voorlezen, hij gaat er zelf niet echt diep op in. Maar mijn angst zit voornamelijk tussen mijn oren dat weet ik ook wel, maar soms maak ik me ook druk om wat andere mensen van me denken en als ik dan denk laat ze maar lekker denken, dat helpt niet echt, heb vaak al een oordeel klaar wat mensen van me denken, terwijl dat wel niet eens waar is.. maar dan denk ik, ik ben ook maar een mens, het kan mij niks schelen wat ze over me denken..

Ik zit al sinds oktober 2011 zonder werk en misschien speelt dat ook wel mee met mijn angst, 2 keer in de week solliciteren, langs uitendbureaus, 1 keer in de maand naar de gemeente en dan krijg ik weer een preek te horen, wat ik allemaal nog meer kan doen om werk te zoeken en ik zit in de uitkering, en die zou op 1 juni stoppen omdat er een wetswijzing is, dat heeft denk ik ook heel veel stress opgeleverd.. En daar kan ik me soms druk om maken... Maar nu ben ik sinds vorige week ergens aangenomen, en dan dat levert iets minder stress op... Ik ben blij dat ik werk heb, geen sollicitatieplicht meer, geen uitkering, miss levert dat ook wel wat op en aangezien ik nu angst heb en werk, kan ik mooi werken en misschien heb ik dan ook wel veel afleiding zodat ik minder aan mijn angst denk, en doordat ik werk heb, moet ik wel naar mijn werk toe en moet ik mijn angst onder ogen zien te komen, dus misschien wordt het ook allemaal beter endat ik gewoon er aan moet wennen dat ik weer werk heb dat misschien mijn angst daardoor minder wordt, omdat ik gewoon werk heb en dan ook gewoon door mijn angst heen moet

famke87

Nieuw berichtdoor oscardavila » zo 01 apr 2012 11:21

Famke,

Je bent inderdaad een mens en je angst 'accepteren' is geen knop die je aan of uit kan zetten. Het kost heel veel moeite, pijn, angst, doorzettingsvermogen en discipline om de confrontatie elke keer weer aan te gaan en stress van je omgeving, therapie, werk etc., helpt niet.

Helpt het je misschien om een paar dagen in de week te gaan joggen? Of bijvoorbeel naar Yoga te gaan (Is dan wel weer duur als je geen werk hebt). Leef je qua slapen, eten & drinken, wel met een ritme? Wanneer je in ieder geval je lichaam en geest zo stabiel mogelijk probeert te houden, dan heb je misschien enigszins fundament om weer verder te bouwen. Het lijkt misschien niet direct te werken, maar geef het de tijd.
Ik heb een redelijk lange tijd gewerkt, terwijl ik daar last had van de angsten, maar ik ben gewoon iedere dag weer gegaan. Dat was best zwaar, maar ik bleef gewoon maar gaan net zolang dat de er meer dagen kwamen dat ik nagenoeg geen 'last' had. Zoiets kost jaren en wanneer ik nu nogmaals wat zenuwen, of angst sensaties op voel komen heb ik er eigenlijk gewoon 'schijt aan' en ebt het vanzelf weer weg. De enke keer sneller dan de andere keer, maar het ebt wel weg.

Het hoeft in ieder geval niet direct weg te zijn of opgelost te zijn. Accepteren in die zin is dus echt accepteren datje die angsten nou eenmaal hebt en ze zullen morgen niet anders of weg zijn. Hoe ga je met die angsten toch zo 'normaal' mogelijk leven? Kortom, bestrijd niet teveel je angsten, maar leer te focussen op je leven. Stel doelen wat betreft: werk, studie, vrije tijd.
Het is niets mooier dan weer zelf de controle op je leven te hebben, zelfs ondanks je angten.

oscardavila

Nieuw berichtdoor famke87 » zo 01 apr 2012 11:44

voordat ik echt last kreeg van angsten was ik wel aan het joggen nu helemaal niet meer, en toch durf ik het niet, want heb vaak het gevoel dat als ik buiten ben gelijk de angst om me heen slaat.
Maar wat ik wel doe is eerst rustig de sport opbouwen eerst elke dag een half uur op de hometrainer en met de hond wandelen en af en toe toch andere vormen van sport.
Maar ik vind wel dat ik goed leef enz
Bedoel sta nooit laat op, ben een vroege vogel, maar ga ook nooit laat naar bed, en drink daarbij veel water en eet op vaste tijden, alhoewel het wel gezonder van mij mag, daar ben ik ook wel mee bezig.

Maar toch snap ik het niet, eerst ging het goed, ging overal heen, zelfs verder weg en nu opeens heb ik het gevoel dat ik bij het begin ben, ach dat zal er wel bij horen..
toch hoop ik elke keer als ik wakker word dat het zomaar voorbij zal zijn,
maar nu ik werk heb, zal mijn ritme denk ook wel anders zijn, omdat ik dan op vaste tijden werk, en in het weekend af en toe, en dan een vast patroon heb. maar ik zal in ieder geval proberen om weer te gaan joggen, eerst maar opbouwen denk ik, alhoewel ik het moeilijk vind met mijn angst, want vaak denk ik echt tveel aan angst en ja dan heb k het gevoel dat ik dan symptomen krijg die er dan waarschijnlijk niet zullen zijn, maar omdat ik mij dat in beeld..

nja als ik er teveel bij stil sta bij mijn angst merk ik ook idd wel dat ik er dan meer last van krijg...
maar zoals je al zei het blijft moeilijk, ben nou eenmaal iemand die eigenlijks nooit geduld heb, maar ik denk ook gewoon dat ik die confrontatie aan moet gaan en gewoon door moet zetten..
En dan denk ik waarom nu opeens angst? Ik heb nooit echt angst ghad en hoe komt dat zo ineens? En dan de nk ik ach, het verdwijnt vanzelf maar dat is het tegendeel..

famke87

Nieuw berichtdoor oscardavila » zo 01 apr 2012 23:46

Dat klinkt wel ok, maar als je denkt dat het gezonder kan is dat niet onverstandig. Voor mensen met angsten is gezond en ritmisch leven geen overbodige luxe. Ik begrijp het gevoel dat die angst opeens weer aanwezig is, maar misschien is er toch iets gebeurt, waardoor de angst is teruggekomen? Misschien kun je je dat herinneren als je er goed over nadenkt. Of misschien is er een diepere reden waardoor je angst terugkomt. Een onverwerkt 'iets' uit je verleden.

Dat je bang bent om bijvoorbeeld te gaan joggen, snap ik maar bang zijn en toch gaan doen is een van de beste stappen die je kunt maken. Dat is niet gemakkelijk, maar wanneer het ook maar enigszins positief uitpakt, dan kun je flinke stappen in de goede richting maken.

oscardavila

Nieuw berichtdoor famke87 » ma 02 apr 2012 07:53

Nja.. wat noem je gezond leven, ben er wel mee bezig maar lukt me niet altijd. Maar is het proberen waard.

Er is in mijn verleden idd veel dingen gebeurd en ben daar ook wel mee bezig om te verwerken. Dat zal idd ook een rol kunnen spelen. Het is gewoon vreemd, elke ochtend als ik wakker word, het eerste wat in me opkomt is angst en dan meer van, hoe zal het vandaag gaan en durf ik wel enz.

Ik denk er gewoon echt teveel aan, aan die angst, en dat lukt me niet om dat te onderdrukken. In september ga ik weer naar school en hoop dan echt dat ik minder angst heb
Maar zal best wel een tijd duren voordat ik het heb overwonnen, want als ik dan verhalen lees dat sommige al 30 jaar angst hebben en het dan pas overwonnen hebben, dan denk ik dat duurt me echt te lang. eigenlijks moet ik niet veel bij die angst stil staan, daardoor wordt het alleen maar erger.

Kan het joggen idd eerst beetje bij beetje oppakken hoef ook niet gelijk een uur te joggen, gewoon opbouwen en daarbij ben ik ook van plan om yoga te gaan doen.
Voor mijn gevoel duurt het nu al te lang met mijn angst, heb er echt geen geduld voor. Wat ik me dus afvroeg is dat ik het wel vreemd vindt, dat ik een paar weken geleden gewoon door mijn angst heen ging, gewoon ver fietsen en naar de winkels en dat voelde goed en nu opeens heb ik het gevoel dat ik weer terug ben bij af.. Of dat hoort er gewoon bij.

Maar wat heb jij er allemaal aan gedaan om de angsten te overwinnen?Wat voor stappen? Ik ben echt niet weg van die medicatie dus dat wil ik ook niet sikken

famke87

Nieuw berichtdoor famke87 » di 03 apr 2012 11:07

pff... had vanochtend een afspraak voor mijn nieuwe werk, en van te voren voelde ik me redelijk goed en dacht er kan niks gebeuren. maar toen ik eenmaal op de fiets zat, had ik nog niet ergens last van, maar hoe verder ik van huis was, hoe meer symptomen ik voelde, het voelde net alsof ik mijn benen niet meer voelde, het liefst wou ik naar huis fietsen maar ben toch door gegaan en heb zo hard gefietst... en was ook duizelig, maar toen ik er bijna was, dacht ik, ik ben er bijna en toen verdween het ook.
Op dat moment probeerde ik wel afleiding te zoeken, maar mijn aandacht gaat steeds naar mijn symptomen, en denk vaak oh en nu val ik.. Het lijkt net echt..
Was blij dat ik er ben, maar toen ik weer naar huis moest, kreeg ik bijna hetzelfde het gevoel dat ik nog niet thuis was en dat ik nog lang moest fietsen toen ik bijna thuis was, verdween het
maar ben toch blij dat ik het heb gedaan, gewoon bang om flauw te vallen..
Maar hoe dan ook ik zal en moet gaan werken...

Maar doe ik er wel goed aan doen om gewoon doorgaan door mijn angst heen? Of kan ik hier wat aan doen? Ik kan niet thuis blijven, en mijn werk ook niet afzeggen, want dan isoleer ik mezelf!
En als ik mijn gedachten afleid, komen ze steeds terug bij nagatieve gedachten..

famke87

Nieuw berichtdoor oscardavila » vr 06 apr 2012 19:22

Ik ben ongeveer 20 jaar bezig met mijn angst. Het is niet iets wat je kunt 'overwinnen' en zeker moet je het niet 'onderdrukken'. Dat kan inderdaad met medicatie, maar als je dat niet wil, dan moet je het zeker proberen nog te laten. Ik heb nog nooit medicatie gebruikt.

Ik heb zelf van alles geprobeerd, toen ik jonger was wist ik absoluut niet goed, hoe ik hier mee om moest gaan en pas sinds 2004 ben ik echt meer te weten gekomen over angsten en angststoornissen. Daarvoor kon ik vele 'spanningen' niet verklaren en zocht toch eigenlijk steeds meer in fysieke verklaringen dan geestelijke. Uiteindelijk heb ik voor een groot deel bereikt, dat wanneer ik de angst voel, of voel opkomen, dat ik er eigenlijk zo goed als niks meer aan doe. In plaats van me er tegen te verzetten of heel graag te willen dat het er niet is, laat ik het gewoon voor wat het is. Ik aanschouw het min of meer als een derde persoon. Dat klinkt misschien vreemd, maar soms is het dan ook binnen een paar seconden weer weg.

Wanneer ik iets onderneem, of zou ondernemen wat veel van mij vraagt, dan wordt het wel anders. Al zou ik in een achtbaan stappen of vastzitten in die rij, hoog, voor de achtbaan, dan nemen de angsten en spanningen erger toe. Toch is het wel de uitdaging om steeds een stapper verder te gaan in mezelf te confronteren. Alles begint in ieder geval met hoe je tegen de angsten, spanningen aankijkt. Op dit moment geef je aan er geen geduld ervoor te hebben en het klinkt alsof je op zoek bent naar een snelle oplossingen om die angsten te laten verdwijnen. Ik kan je vertellen, dat dit niet zal lukken. Er bestaat geen snelle oplossing, behalve misschien met medicijnen, maar daar heb ik geen kennis van, en alles wat je snel zou oplossen, komt mogelijk net zo hard weer terug. Aanvaard gewoon dat je een weg zal moeten bewandelen en dat je misschien een paar maanden even heel intensief bezig bent met je angsten, maar dat hoeft echt niet al dit tijd.

Ik heb in de afgelopen 20 jaar ook tussenpozen gehad waarin geen of nauwelijks angsten had (in de normale situaties). Als je het goed aan wil pakken zou ik zeggen: zoek een therapie/therapeut die bij je past. Voorkom zoveel mogelijk stress, naast de angststress die er al is. Daarmee bedoel ik ook dingen als (teveel) koffie drinken tot aan je bevinden in bijvoorbeeld een stressvolle relatie. Dat kan je er gewoon niet bij hebben. Je moet zorgen dat je de regie in je leven hebt. Alles wat je nu 'remt' in je ontwikkeling kan je beter loslaten. Leer zo snel mogelijk je denkpatronen te veranderen. Je stelt jezelf veel vragen, je wilt jezelf aleiden van de negatieve gedachten, maar ze zijn er toch wel. Je hebt therapie nodig om te leren hoe je zonder die gedachten weg proberen te drukken toch meer aandacht kan geven aan andere gedachten. Dat kost even tijd om te leren en hiermee ervaring op te doen. Werk daar hard aan, maar doe het met geduld. Gun jezelf een aantal maanden om verbetering te zien. Blijf gewoon onder de mensen komen, ook al voel je je niet happy. Geloof er gewoon in dat het weer beter wordt. Dat is misschien wel het allerbelangrijkste. Geloven in jezelf in je eigen kracht. Dat betekent niet dat je morgen anders opstaat, maar dat betekent wel dat vanaf dat moment dat je je echt inzet om wat te doen met deze angsten, dat je een stap vooruit zet.

oscardavila

Nieuw berichtdoor witpluisje » zo 08 apr 2012 09:18

Heey Famke,

Sinds ik mij kan herinneren heb ik last van angst.
De laatste jaren begin ik met moeite te begrijpen, dat het bij mijn leven hoort.
Ik voel mij niet ziek, maar soms wel gefrustreerd als mensen mij niet begrijpen.
Zo doende ben ik op dit forum terecht gekomen.
Maar het gaat met ups en downs.
Zoals de afgelopen maand was het weer erg extreem.
Veel nachtmerries, heel erg schrikken (dat je hart harder gaat kloppen) van kleine dingetjes zoals de bel, de deur, een raam wat klapt.
Vermoeid en het idee dat ik wordt achter volgt.
Ik heb ontdekt, wanneer ik veel lichamelijke inspanning lever, er minder last van heb.
Ik slik nu sinds een jaar valeriaan, dat ebt een beetje de hoogste kantjes er af, zo dat ik er over durf te gaan praten.
Verder ben ik serieus, op zoek gegaan, waar komt de angst vandaan. Wat en hoe kan ik het verbeteren?
Wat ook kan helpen is bijvoorbeeld: 8 baan is eng, er in gaan met iemand die het niet eng vind, net zo vaak tot de angst weg is.
Zo ook in het normale leven, je angst niet uit de weg gaan, maar er door heen.
(dit is ontzettend moeilijk !!!)
Zoveel mogelijk stress ontwijken en regelmatig ontspannen.
Ik ben er zelf nog lang niet van af, maar heb al een aantal kleine dingetjes overwonnen:
Ik praat er over.
Ik kan nu zonder angst shag, alcohol halen voor mijn vriend.. (ben als de dood dat iemand, mij daar op aan spreekt, kom uit een streng gelovige gezin)
Ik durf alleen in een achtbaan.

Heel veel sterkte!

witpluisje

Nieuw berichtdoor famke87 » ma 09 jul 2012 16:55

het duurt echt verschrikkelijk lang, voordat ik er af ben,
soms heb ik periodes dat ik het gevoel heb dat mijn angsten echt extreem zijn, en dan durf ik bijna niks, niet echt naar buiten, dat doe ik wel met moeite,
maar soms heb ik ook periodes dat ik alles net iets makkelijk aan kan en mij daar dan niet zo druk om maak...

maar waar ik voornamelijk bang voor ben, is waarschijnlijk dat er iets gebeurd zoals onwel worden of flauwvallen als ik maar iets te ver van huis ga, en op sommige momenten trek ik mij daar niks van aan, dan kan ik met gemak naar het centrum toe enz, en dan heb ik soms het gevoel dat ik echt wordt bevangen door angst...

en ik zit ook in een burn out, mij definitief ziek gemeld, alleen mijn baas reageerde erg bot en niet begripvol, dus daar zit ik mij weer druk om te maken, en dat zou ook betekenen, dat ik dan weinig rust heb, en daar steeds over zit te piekeren, dat zal ook wel van grote invloed hebben op mijn angst, afgelopen weekend, ging het redelijk goed, voornamelijk zaterdag, voelde me goed en had veel energie, maar zoals vorige week had ik echt een raar gevoel in mijn handen, een soort onwerkelijk geveol..

waarom duurt het toch zo lang? en bij mijn vorige therapeut ben ik weg gegaan en op 20 juli heb ik een afspraak met een nieuwe pscyholoog, maar dat duurt nog maar even..
Ik hoop echt dat ik er van af kom, heeft iemand nog tips om hier mee om te gaan? ik weet gewoon doen, wat je altijd zou willen doen, alleen gaat het niet zo gemakkelijk.......

famke87

Nieuw berichtdoor Tim22 » di 10 jul 2012 12:16

Wat rot om dit allemaal te lezen, met name omdat we allemaal weten hoe vervelend het daadwerkelijk is.
Gelukkig zijn er Forums zoals deze zodat er samen over gesproken kan worden.

Ikzelf heb nu bijna zo'n 2 jaar last van angstaanvallen, zoals al vaker vertelt doet zich dit meestal voor wanneer je in/op een niet "vertrouwde" plek bent.
Wanneer ik bijvoorbeeld weer thuis ben voel ik het gevoel ook echt weer wegzakken, mijn symptonen zijn: Misselijkheid, onregelmatige ademhaling, licht in het hoofd, transpireren en tintelingen.

Ook kan ik jullie vertellen dat ik het laatste half jaar bijna tot geen last meer heb gehad, maar helaas het komt weer terug!
Waarom komt het weer terug? heel grappig daar kan ik gewoon zelf antwoord op geven ( dit herkennen jullie ) >> ik blijf weer vaker thuis, vermijd bepaalde plekken en verval weer langzaam terug in het oude ritme.
Je probeert zoveel mogelijk thuis te blijven en gaat ook liever helemaal niet meer weg.

Waarom heb ik het weer? heel simpel, een duidelijk ritme is naar mijn mening essentieel als je van je angstaanvallen wil afkomen, zoals eerder aangegeven speelt je gezondheid ook een grote rol, als je geen energie hebt is het ook lastig om het tegen je angstaanval op te nemen. Probeer dus op tijd naar bed te gaan en voldoende te eten en drinken. Wanneer je weer wat meer energie hebt probeer je dan is te focussen op je probleem en denk nou is heel serieus na, Waar heb ik last van en waarom? Een van de dingen die ik doe als ik aanval krijg: Focus je zoveel mogelijk op een bepaald (leuk) onderwerp, ik ging meestal voor de auto (kies zelf iets naar smaak) wat een ideaal voorbeeld is je kunt hier heel diep op in gaan: wat voor velgen? wat voor kleur? etc. als je je echt alleen maar focust op in dit geval de auto zul je merken dat je angsten langzaam weg zakken (dit is een techniek die ik toepas als ik bijvoorbeeld niet in slaap kan vallen door een angstaanval).
Een andere goede techniek is het maken van een circle, het is uiteindelijk een psychics spelletje Wanneer trigger je jezelf tot de angstaanval wanneer begint het dus? als je erin slaagt die circle te onderbreken en jezelf dus niet eens de kans geeft er over na te gaan denken zul je merken dat je minder last krijgt van aanvallen. Het is echt een kwestie van "doen" afleiding werkt bij mij het best. Helaas moet ik hier zelf ook weer mee aan de slag, feit is dat je te maken krijgt met terugvallen zorg er voor dat je deze niet te serieus neemt en gewoon verder blijft gaan. uit ervaring is het meestal 3 stappen voorruit en 1 terug, kijk uit dat juist de laaste (de stap terug) je jezelf niet te veel aantrekt (vergeet niet dat je daarvoor 3 grote stappen vooruit hebt gemaakt ;) ).

Ik hoop dat ik mensen kan helpen met mijn ervaringen, een ding is zeker je kunt er "echt" vanaf komen! (je bent geneigd te gaan denken dat je er niet meer vanaf komt i know)

Tim22

Nieuw berichtdoor famke87 » di 10 jul 2012 16:11

je verhaal klinkt mij heel herkenbaar, ik heb dat ook dat soms periodes heb dat ik weer van alles vermijd en vaker thuis ben en dan soms periodes dat ik weer meer durf en vaker weg ga

Vaak als ik angst voel opkomen, probeer ik wel eens ergens anders op te concentreren, maar ik let te veel op hoe ik me voel, als ik bijvoorbeeld iets voel of licht wordt in mijn hoofd ofzo, dan kan ik in paniek raken, dan probeer ik afleiding te zoeken, maar mijn aandacht is zo sterk op mijn lichaam gericht dat ik dat moeilijk vindt om te doen. Maar denk gewoon dat ik daar niet teveel bij stil moet staan, en gewoon als ik het weer voel opkomen, er niet aan denken, en iets in me opnemen, afleiding zoeken en daar steeds mijn aandacht naar toe brengen.

maar ik zal het gewoon vaker proberen, tenslotte oefening baart kunst

famke87

Keer terug naar Angstaanvallen en paniekaanvallen