Re: jong en paniek

Nieuw berichtdoor Ilse22 » zo 26 mei 2013 20:17

Hey romana

Ik heb je verhaal gelezen en ik heb er sinds 3 maanden ook last van.
Ik ben 22 jaar en heb het zomaar uit het niets gekregen.
Het is begonnen met zomaar uit het niets een paniek aanval ik had dit nog nooit gehad en was doodsbang.
Toen is het een week goed gegaan en kreeg ik het weer en ben ik naar de huisartsenpost geweest.
De arts gaf aan te denken dat het hyperfentielaty was en kreeg rustgevende pillen mee.
Ik ben hier nog mee naar de huisarts geweest en hij wou voor de zekerheid kijken of het niks met me hart te maken had.
Zo heb ik dus met verschillende holters gelopen en werd steeds angstiger en kreeg regelmatig een angstaanval.
Hoevaak ik het ook krijg ik blijf doodsbang en dat is de heledag door. Wat mij ook helpt zijn ademshaaloefeningen zodat he sneller weg gaat. Ik doe ook regelmatig ontspannings oefeningen (omgaan met stress) en dit helpt mij ook. Maar het helpt altijd maar voor korte duur. Wat je vooral moet doen is toch bezig blijven afleiding zoeke ik weet hoe moeilijk het is ! Maar ik wil er graag met iemand over praten die dit ook doormaakt ik hoor het wel

Liefs ilse

Ilse22

Nieuw berichtdoor xKaylee93 » za 29 jun 2013 09:25

Hoi,

Ik ben zelf 20 jaar en heb al sinds m'n 15e last van paniekaanvallen en hyperventilatie. Ook bij mij is het uit het niets gekomen, en het heeft ook lang geduurd tot ik erachter kwam wat ik mankeerde.
Artsen die je niet kunnen helpen en zeggen dat er niks aan de hand is terwijl je het zelf wel voelt. Ik weet dus ook heel goed hoe het is.
Het gaat bij mij met ups en downs, de ene keer durf ik te shoppen in een drukke winkel en de andere keer durf ik amper het huis uit.
Als je iemand nodig hebt om mee te praten die hetzelfde mee maakt als jij, dan kan je contact via dit forum met mij opnemen. Ik zoek zelf namelijk ook iemand van mijn leeftijd om mee te praten.

Liefs Kaylee

xKaylee93

Nieuw berichtdoor Isaa » wo 10 jul 2013 21:01

Ik ben zelfs 15 en heb het al een jaar, het doet me best wel veel verdriet omdat ik kan alles kan doen wat ik wil, heeft iemand misschien tips dat het iets makkelijker maakt?
Groetjes Isa

Isaa

Nieuw berichtdoor Patjuhzz » wo 14 aug 2013 01:05

Hallo,

Wat opvallend veel jonge mensen kom ik tegen met het zelfde probleem.
Ook ik heb helaas ervaring(13 jaar) met de bovenstaande verhalen, en ook ik ben niet oud; te weten 25.

Bijkomende is, dat ik helaas ook vele betekenissen uit me hoofd ken wat betreft medische termen( ik studeer niet voor arts ); wat de trigger kan zijn voor een complete paniekaanval; als bijvoorbeeld 'Totaal EO's' aangekruist staat op mijn bloedonderzoek.
Naast dit heb ik ( al dan niet tijdelijk ) een doorlopend 'abonnement' bij mijn huisarts, want soms dan staan de alarm bellen dusdanig op rood dat er geen houden meer aan is.

Ik heb 2 doosjes oxazepam liggen, die helpen wel tijdelijk. Echter, omdat ik een automatisch 'wakker wordt moment' ( 7:28 ) heb; kan ik deze door de weeks niet gebruiken, omdat ik dan doorslaap tot een uur 11 en dat is i.v.m werk niet zo handig, dus de aanvallen/paniek momenten onderdruk ik zelf; echter indien mogelijk.
Buiten dit alles heb ik de volgende medicatie gehad: Proxetine, venlafaxine, dus SSR's. Van de eerste werd ik heel erg agressief en de laatste gebruik ik niet meer, omdat ik het ook zonder medicatie moet kunnen.

Ondanks dit alles ben ik wel instaat om andere mensen hun leed al dan niet tijdelijk te verlichten.
Ik ben geen arts of werk als 'pyscho' medewerker, maar ik kan andere wel een beetje geruststellen[ behalve mezelf :S ]( het zal denk ik de ervaring zijn... ) Echter, omdat niet iedereen hetzelfde is hoeft het niet persee te lukken natuurlijk. Maar goed; mocht iemand zijn verhaal kwijt kunnen of in een nood situatie zit dan kun je eventueel best contact opnemen via dit forum ofzo.

Owja:
Indien het er Hypochondrie(ziekenvrees) in het spel is: Het is op zijn zachts gezegd niet handig om alles op te zoeken op internet indien je wat voelt.( dit is een van de fouten die ik heb gemaakt ). Het wordt er allemaal niet lichter op.

Pat.

Patjuhzz

Nieuw berichtdoor MD1991 » do 22 aug 2013 13:11

Hallo,

ik ben 22jaar en hen sinds een half jaar paniekaanvallen in de winkels, ineens was het daar. Maakt niet uit welke winkel: apotheek, bakker, slager, supermarkt,... Ik ben naar de huisarts geweest en die gaf me kalmerende medicatie mee. En idd wanneer ik deze neem lukt het me wel om normaal te winkelen. Toch wil ik echter niet afhankelijk zijn van die medicatie... Ben sinds kort gestart bij een psychologe omdat ik vroeger ook wat heb doorgemaakt en vooral voor de paniekaanvallen.Zij geeft me tips en raad maar voor mij lijkt het alsof ik hier nooit meer vanaf geraak. Het beheerst zowat mijn leven... Ik werk in de thuiszorg en dus is 1 van mijn taken om boodschappen te doen voor de zorgvragers.. Een echte hel! Ik ben nu een tijdje thuis op aanraden van psychologe maar heb nu al bang om terug te gaan werken. Voor die aanvallen deed ik mijn werk nochtans doodgraag. Van job veranderen zie ik niet als optie omdat ik dan wegloop van het probleem... Ik wil die angsten uit mijn leven!!! En wanneer ik naar de winkel ga in mijn vrije tijd neem ik altijd iemand mee, mijn zus of mijn vriend en dan lukt het beter omdat ik dan niet alleen ben en weg kan als het niet gaat. Ik had al gedacht of er misschien een soort puffer bestaat die meteen een kalmerend effect heeft... Een soort geruststelling als het even niet gaat. Ik denk dat ik dan zelfzekerder deze angsten zou kunnen aangaan... Mijn verantwoordelijke op het werk is op de hoogte van mijn probleem en toont begrip maar kan aan mijn taken op het werk niets veranderen...

MD1991

Nieuw berichtdoor Maddy » za 19 okt 2013 20:28

Hallo,

Ik ben ook 22 en heb zelf sinds 3 maanden ook last van paniekaanvallen, de ene keer erger dan de andere keer. De eerste keer dat ik een angstaanval kreeg was ik op werk en ik wist niet wat mij overkwam. Ben naar de toiletten gevlucht en dacht dat ik gek werd. Sinds die keer heb ik ze bijna dagelijks. Na een maand alleen maar thuis gezeten te hebben ben ik naar de huisarts gegaan en die heeft mij oxazepam meegegeven. Deze helpen wel maar vlakken me erg af, ook wil ik niet afhankelijk zijn van medicijnen. Zeker omdat deze medicijnen tijdelijk zijn en het geen oplossing is. Heb op aanraden van de huisarts afspraken met een psychiater en psycholoog ingepland want dit kan zo niet langer. Er zijn dagen dat ik mijn huis niet uit durf in angst voor een aanval waar andere mensen bij zijn, en dan zijn er weer dagen dat ik wel weer mijn boodschappen durf te doen. Doordat ik door me door de aanvallen soms erg afzonder van de buitenwereld had ik het idee dat ik er alleen voor stond, maar nu ik dit forum heb gevonden weet ik dat er dus meerdere leeftijdsgenoten zijn met hetzelfde probleem!
Als iemand een keer tips en ervaringen wil delen zou dat heel fijn zijn, misschien kunnen we elkaar er een beetje doorheen slepen?
Ik hoor het graag!

Liefs,
Maddy

Maddy

Nieuw berichtdoor Piepje » zo 17 nov 2013 13:29

Hallo Maddy,

Je staat er zeker niet alleen voor al voelt het wel vaak zo.
Ik zit nu zelf via de GGZ op een dagdeel behandeling en dat voelt wel fijn omdat je een hele dag bezig bent en kan praten met anderen die hetzelfde hebben.
Klinkt heel heftig maar dat is het niet hoor!
Heb een cursus "Angst de Baas" gedaan maar dat was voor mij niet voldoende.
En idd, medicatie zoals Oxazepam is niet de oplossing (Ben r zelf al een stuk of 5 verschillende Pammen doorgelopen).
Mocht je vragen hebben of willen praten, please do! ;)

Piepje

Nieuw berichtdoor mike » di 19 nov 2013 21:49

Hallo

Ik ben ook 22 jaar en heb al zo'n 3 jaar om de zoveel tijd wel eens een angstaanval.. Soms kan ik daardoor een paar dagen angstig lopen of zelfs in een lichte depressie terecht komen,
vooral tijdens de herfst en winter. Ik ben vorig jaar bij de huisarts geweest om er over te praten (wat voor mij al een hoge drempel was) en werd ik aangeraden om ademhalingsoefeningen te gaan doen..
En dus kan ik deze aanvallen nu negativeren met behulp van de juiste ademhaling, maar ik ben nog altijd bang om een aanval te krijgen op een openbare plaats..
ook al heb ik ze dan min of meer snel onder controle, het blijft een hele opdracht en brengt ook veel spanning met zich mee. Ik heb de keuze gemaakt
om me er geheel onafhankelijk door te sleuren zodat ik mezelf sterker zou voelen als het lukt ervan af te geraken.. maar ik ben bijna ten einde raad
en nu ben ik hier dus op het forum terecht gekomen en het doet wel goed om er eens over te praten met mensen die hetzelfde ervaren,
stuur gerust een berichtje!

groetjes michael

mike

Keer terug naar Angstaanvallen en paniekaanvallen