Re: nieuw en angstig

Nieuw berichtdoor Romy » vr 29 aug 2014 16:29

Hoi Annemarie,

Ik kamp sinds twee maanden met dezelfde klachten. Ik dacht eerst dat het puur een burn-out was maar ik ben er nu achter dat het ook angst is. Van de ene op de andere dag ervaar ik een nerveus gevoel. Heb steeds een hoge hartslag. De huisarts heeft bevestigt dat dit inderdaad zo is maar dat ik dit vooral 'zelf' veroorzaak, dus door steeds angstig en gestresst te zijn. Ze heeft me een betablokker voorgeschreven maar die durf ik dus weer niet in te nemen. Binnenkort start ik met therapie en ik hoop echt dat dit zal helpen. Ik heb een gezinnetje met twee kleine kinderen en haat het dat dit nu is wie ik ben! Er spelen bij mij veel dingen uit het verleden, ook mijn kindertijd. Waarschijnlijk wordt het een heel proces waar ik doorheen moet. Ik wil ook niet alleen zijn, als mijn man thuis is dan gaat het allemaal prima, heel bizar eigenlijk. Ik wou dat ik die angst weer kon vergeten en terug kon naar mijn oude gevoel. Wat een gek idee dat je zelf ook in de zorg werkt en het lastig is om dit op jezelf toe te passen. Zo hebben psychologen vast ook wel een psychische klachten! Veel sterkte ermee in ieder geval. Het is een heel naar gevoel, omdat ik er middenin zit kan ik je misschien niet helpen maar misschien helpt het te weten dat er meer mensen zijn met dit probleem. Ik geloof dat het weer goed zal komen!

Romy

Nieuw berichtdoor annemarie+ » za 30 aug 2014 12:09

Hoi romy,

Bedankt voor je reactie. Ik dacht eerder ook dat het een burn out was maar de somberheid kwam steeds vaker.
Paniek en angstaanvallen zijn vaak de eerste symptomen maar zit er een achterliggende oorzaak. Wellicht bij jou wel een depressie als achterliggende oorzaak. Voor mezelf is dit wel het geval. Als je eerder een depressie hebt gehad blijf je gevoeliger daarvoor. Ik zou als ik jou was die betablokker wel gaan innemen, die verlaagt je hartslag waardoor je je minder gejaagd voelt. Betekend niet dat je verdere therapieen moet volgen want je angst is een symptoom van iets met onderliggende oorzaken. Wellicht onverwerkt verdriet van vroeger. Bij mijn eerdere depressie was dit aan de orde. In je onderbewust spelen vaak dingen die je bewust waarschijnlijk niet kan achterhalen. Je brein is een heel ingewikkeld orgaan.
als niet alles in balans is krijg je klachten.
Bij spelen nu ook de overgangsklachten mee. Ik ben 47.
Momenteel voel ik me klote. De seroquel dempt mijn angst wel maar door het starten met citalopram heb ik vreselijke bijwerkingen. Voel me grieperig.
ik zit steeds op sites te kijken hoelang deze bijwerkingen duren.
Ik las op een site dat deze bijwerkingen de eerste 2 a 3 dagen het heftigst zijn en dan steeds wat minder worden.
Verder vind ik het vreemd dat op allerlei forums geen recente verhalen staan.

groetjes annemarie

annemarie+

Nieuw berichtdoor Romy » zo 31 aug 2014 21:36

Hoi Annemarie,

Het is vaak lastig om specifieke verhalen te vinden bij dit soort complexe problemen. Iedereen heeft weer andere klachten en oorzaken. De overgang kan enorme klachten geven, hormonen doen ontzettend veel met je, zeker als je er gevoelig voor bent en al een verleden hebt met bv. depressie. Heel veel sterkte in ieder geval.
Bij mij speelt er wel somberheid, geen depressie. Dingen waarvan ik weet dat ze dwars zitten en uit het verleden, heb ik goed besef van en daar moet ik dan ook aan werken met een therapeut. Verder beter naar mezelf en mijn lichaam luisteren. Ik geef mezelf nog even om te kijken of het zonder medicijnen kan. Anders moet het toch maar.

Good luck Annemarie, dat je maar snel weer een lichtpuntje ziet!

Romy

Keer terug naar Angstaanvallen en paniekaanvallen