De reden dat ik mezelf de laatste 1,5 jaar weer erg slecht voel (En ik leef er al 18 jaar mee) is dat ik door angst en spanningen ben vergeten hoe alles werkt bij doemdenken en een verkeerde ademhaling.
Zojuist las ik nog dat onze hartklachten vooral te maken hebben doordat de 'vagus nerve' in het engels ontregeld is door onze kopzorgen/ademhaling. Van hartkloppingen tot een vage oppervlakkige hartslag het kan het allemaal teweeg brengen.
We maken ons zoveel zorgen dat functies in ons lichaam zwaar overwerkt zijn (en dan heb ik het niet over de hartspier) maar het zenuwsysteem etc. Adrenaline overschot etc.
Zelf kan ik zeggen dat ik ALTIJD klachten heb maar er mee heb leren leven. Ik denk dat het belangrijkste is wanneer je uitsluitsel hebt van medici dat je hard aan de slag moet om weer vertrouwen te winnen en mede hiermee ons lichaam weer tot rust brengen. Ik lees vaak dat een wandeling in het bos ontspannend kan zijn en natuurlijk dat is het ook maar...dan moet je in de eerste plaats wel de rust hebben om het überhaupt te durven.
Enfin, mijn tip is Google niet zozeer naar bepaalde hartgerelateerde zaken maar vooral naar hoe overmatig ademen en negatief denken ons ziek doet voelen.
En ook voor mij geldt: Het is makkelijk gezegd allemaal maar binnen de kortste keren twijfel ik weer ergens aan. Ik denk dat de beste hulp een combinatie van emotionele hulp is bij een vertrouwd psycholoog die je serieus neemt en het aanleren van Buteyko ademhaling. Mijn grootste probleem nu is dat ik in een vicieuze cirkel van negatieve gedachtes en klachten zit dat ik amper nog de straat op ga of lekker kan sporten. Tijd om er echt weer wat aan te gaan doen!