Re: Hyperventilatie met depersonalisatie

Nieuw berichtdoor Maliss4 » ma 23 mei 2011 14:01

Hallo Nathalie,

Ik herken je onderstaand verhaal precies. Ik ben 21 jaar jong. Ik voel me de laatste tijd bijna elke dag slecht en ik hyperventileer lichtelijk waardoor ik constant klachten heb. Hierdoor heb ik een ziektevrees opgebouwd. Bij elk steekje prikkeltje duizeling of wat dan ook, denk ik dat ik een enge ziekte heb of doodga. Het is echt niet prettig. Ik heb nu therapie genaamd psychosomatische therapie. Zij masseert mij en leert mij mijn lichaam te laten voelen. Hier merk ik vrij weinig van. Het gaat op en af en voel me er depressief door en ben erg prikkelbaar. Ook ik zoek hier hulp in, want heb het gevoel dat ik ga doordraaien. Heb jij al iets gevonden om hulp te krijgen?

Groetjes,
Malissa

Maliss4

Nieuw berichtdoor Roompje » di 23 aug 2011 02:10

Hoi Nathalie,

Bij mij is er enkele jaren geleden de diagnose gesteld : Paniekstoornis.
Hierbij komt de paniek ( dus ook hypventilatie ) opzetten op de meest gekke momenten. Dus ook wanneer je geheel ontspannen lijkt te zijn.

Wanneer ik zo'n aanval heb ervaar ik net als jij dat ik mezelf niet meer ben, of althans, dat voelt zo. Mijn grootste angst op zo'n moment is dan ook om echt gek te worden en opgenomen te worden in , zoals jij het mooi zegt, een gesticht.

De lichamelijke sensaties vind ik nog niet eens zo boeiend, de geestelijke sensaties des te meer.

Het is bij ons paniekers / hyperventileerders of bang om gek te worden of bang om dood te gaan in zo'n aanval.

De enige troost die we hieruit kunnen putten is dat we nog nooit volledig gek zijn geworden en zeker nog niet zijn overleden :P We komen er altijd weer heelhuids uit.

Wat mij enigszins helpt is om mezelf te benaderen met wat zelfspot. Mezelf niet al te serieus te nemen. ( Ookal is het natuurlijk wel een serieuze kwestie ) en om je te realiseren dat je niet alleen maar die angstige persoon bent maar dat je ook weldegelijk positieve capaciteiten in huis hebt. Je bent tenslotte niet de angst het is een onderdeel maar zeker niet je volledige wezen.

Groetjes,

Roompje

Roompje

Nieuw berichtdoor Bloemetje21 » di 30 aug 2011 22:13

Hoi Allemaal!

Ik ben nieuw hier, en wilde ook wat dingen lezen en weten en delen met jullie!
Ik ben gediagnosticeerd met een gegeneraliseerde angststoornis, ben overigens 21 jaar. Verder veel gezeur in de thuissituatie, altijd negatief, op een gegeven moment had ik een hijsje van een joint genomen (om alles kort en bondig te houden) en dat was de trigger voor al mijn stress en problemen. ik kwam in een angstaanval terecht die leidde tot de-realisatie van 5 weken. Dokter dacht eerst hyperventilatie maar ik trok het niet, dacht dood te gaan, niks was meer normaal, ik voelde niks meer, ik herkende mezelf niet meer.. toen kwam de oxazepam.. 2 weken geslikt, was te bang voor verslaving, maar wat een heerlijk spul om goed te slapen ... ik wil hem soms nog stiekem nemen maar doe het maar niet.. Verder slik ik sinds 6 weken 20 mg citalopram en sinds paar dagen 30 mg, wat naar 40 mg gaat.. (wat de beste dosering is blijkbaar, wat optimaal werkt dan). Nougoed.. met de nodige bijwerkingen.. zweethanden, moe zijn, trekken in mijn benen, niet onstpannen, stresserig in mijn hoofd.. wazig zicht, nergens zin in .. maar geen angstaanvallen, die blijven weg, en als ze komen zijn ze niet zo heftig meer als toen, toen ik wegviel, en mezelf hoorde praten maar er niet bewust was (HEEL ANGSTIG!!!!). ik krijg een aanval en krijg het heet en dan komt dat gevoel, en dat zet niet door.. ook ben ik druk bezig met mijn eigen gedachtes onder controle te krijgen. ik krijg vanaf september cognitieve gedragstherapie, allemaal erg druk en veel in combinatie met een hbo studie (kom van mbo af). dus hopelijk trek ik het allemaal!

Herkennen mensen zich in mijn verhaal? ik zou graag met mensen in contact komen om hierover te mailen of dergelijke!

Liefs Bloemetje

Bloemetje21

Nieuw berichtdoor yasmine » wo 08 mei 2013 00:30

Beste

Ik herinner mij zeer sterk in jullie beide verhalen. Wanneer zo een aanval opkomt, ben ik ervan overtuigd dat ik elk moment gek ga worden of een epileptische aanval ga krijgen. Ik begin dat te schudden en te beven dat het niet normaal is. Maar inderdaad, de fysieke klachten die hierbij gepaard gaan, zijn niets in vergeleken met wat er geestelijk door mij heen gaat. De angst, ik weet gewoon niet hoe ik dat in woorden moet uitleggen.

Ik voel me dan niet meer mezelf, weet niet meer wie ik ben. Ik begrijp niet meer waar 'mens' eigenlijk voor staat. Zoals je het al beschreven hebt, ik kijk naar mijn arm maar zie de betekenis/waarde er niet meer van in. De gedachte om dood te vallen en mijn familie achter te laten, is dan zo groot. Mijn triggers zijn slaap tekort, teveel stress en alcohol. Maar soms heb ik het ook op onverwachte momenten. Momenteel overheerst dit zo mijn leven, dat ik soms niet goed weet waaraan te beginnen om dit probleem aan te pakken. Voel me zo verdrietig en ongelukkig hierover. Ook al heb ik het nu wekelijks, telkens als ik het ervaar heb ik nog altijd het gevoel te sterven.

Herkennen jullie zich hier ook in?

yasmine

Keer terug naar Angstaanvallen en paniekaanvallen