Re: mogelijke tips

Nieuw berichtdoor desiree » zo 03 jan 2010 15:04

Psychotherapie of terwijl cognitieve therapie
deze therapie, kun je zowel individueel doen als in een groep,het fijne van een groep is om te zien dat je echt niet de enige bent, zo kun je het gezamelijk ook nog eens bespreken.Mij heeft deze vorm van therapie geholpen[ ik koos voor individuele therapie], om met alles beter om te gaan.Uit onderzoeken is ook gebleken dat deze vorm van therapie vaak goed helpt,vraag er gerust eens naar.

Fysiotherapie
als je gespaneen en nerveus bent, dat je ook hyperventileert.

Rustgevende middelen (tranquillizers, diazepam of valium, oxazepam of seresta)worden nog weleens voor geschreven door artsen, het helpt goed,alleen het is zeerverslavend!!!!en als je ermee stopt komen de klachten in alle hevigheid terug!!!!dus in principe lost het niets op,wordt het probleem vooruit gechoven, en...........heb je er verslaving bij gekregen.zeker als je het wat langer gaat slikken, gevaar is ook dat je er steeds meer van nodig hebt!!

Antidepressiva
Dit zijn middelen, die de stemming verbeteren, zonder verslaving. Ze helpen vaak,ik heb deze toen in combinatie gekregen met therapie.

Caffeïne in koffie is een sterk werkende stof, die vaak al bij twee tot drie koppen aanleiding geeft tot een gejaagd gevoel, hartkloppingen en nog veel meer van de eerder genoemde verschijnselen. probeer dit zo veel mogelijk te vermijden

je hebt heel mooie boeken over dit onderwerp , het kan geuststellen, in herkenning, je moet trouwens eens weten hoeveel mensen last hebben van deze klachten

niet iedereen hoeft te weten waar je last van hebt, maar probeer er wel over te praten met mensen die dicht bij je staan.[/b]ik hoop dat jullie aan beide tips wat hebben,en meer tips zijn welkom :!:

desiree

Nieuw berichtdoor SusanBos » za 03 apr 2010 09:50

Beste Mensen,

Ik heb momenteel erg last van hyperventilatie.
Vroeger gebruikte ik daar anti-depressiva voor.
Maar mijn lichaam trekt na 10 jaar anti-depressiva gebruik deze medicijnen niet meer.
Dus slik ik nu 10 mg Amitrippeline en 1 slaaptablet voor de nacht.
En voor de nood alprozelam.
Ik ben ziek geworden en ik kan hier slecht mee omgaan.
Ik heb blaaskrampen gekregen na een blaasontsteking.
Het gaat de hele dag door en op een gegeven moment raak ik in paniek waardoor de pijn nog erger word.
momenteel ga ik elke avond met pijn naar bed.
Mede doordat ik sávonds vaak paniek aanvallen heb door de pijn.
Ik heb gemerkt dat zwaardere medicijnen tegen de paniek niet helpen want dan lig ik weer de hele dag op bed.
Hebben jullie tips ik zie het eigelijk niet meer zitten.
Er zijn tot nu nog geen medicijnen gevonden tegen deze blaaskrampen.
Ik vind het echt een rotsituatie.
Ik hoop dat er iemand reageert.
Vr. groeten van Susan Bos

SusanBos

Nieuw berichtdoor desiree » ma 12 apr 2010 17:59

Hee Susanna,
Als weinig helpt is het inderdaad een rot situatie, je doet je best en niets lukt om van die klachten af te komen,ik heb zelf jaren last gehad van hyperventilatie wat zich uitmonde in een angststoornis, ik ben denk 6 jaar geleden terecht gekomen bij het ggz, en heb daar cognitieve therapie gevolgt [ dit is een milde therapie] het koste mij toen al aanvallen om er heen te gaan [ straatvrees door aanvallen op straat] in die tijd werd ook ik ziek, kreeg last van te hoge bloeddruk, en werd er heel erg angstig van, waardoor al mijn aanvallen weer aanwezig waren, daarbij brak ik ook nog een een ruggewervel.Ziek worden kan een schok betekenen, en vooral om dat je dan gevoelig bent voor angst klachten, zit je dus weer helaas in die cirkel.
mischien is het zinvol eens naar de huisarts te gaan , en een therapie te bespreken, wat je dan het beste kan doen , is je laten intaken bij een instantie,er zijn diverse psychologen die een aparte studie hebben gevolgt in b.v juist angstklachten, je moet altijd vragen welke therapieen er bestaan, en zelf bekijken wat het meeste bij je past.

hoop dat je er wat aan hebt,

O ja tip, blaas nooit in een zakje, dit wordt vaak gezegt,maar neem van mij aan, dat je angst klachten er juist door aan worden gewakkerd

IETS OVER BLAASKRAMPEN

(BLAASPIJNSYNDROOM)
Cystitis interstitialis begint vaak als een blaasontsteking met pijn onder in de buik of in het kruis,
frequente aandrang en vaak plassen. Soms komt de ’blaasontsteking’ zo maar uit de lucht vallen,
soms begint het na een operatie, vooral operaties aan de baarmoeder worden nog al eens
genoemd.

Antibioticakuren blijken weinig of niet te helpen, de klachten gaan niet over, integendeel ze worden
langzaam maar zeker erger. Meestal is het een stekende pijn onder in de buik, vaak ook stekend in
de schede. Dit kan ook het vrijen heel pijnlijk, zo niet onmogelijk maken. Soms trekt de pijn naar de
liezen of rug. Dan begint ook op te vallen dat plassen de pijn verlicht, een opgelucht gevoel geeft.
Er is een duidelijke relatie tussen pijn en vaak plassen. Als ook ’s nachts het plassen met steeds
kortere tussenpozen moet gebeuren ontstaat oververmoeidheid, wanhoop en vloeien er tranen. Reizen
en bezoekjes zijn nauwelijks meer mogelijk, winkelen wordt beheerst door de vraag ’waar is het
volgende toilet’? Soms doet de patiënte in wanhoop een luier om, ’dan loopt het maar weg’. Of er
staat een emmertje in de auto, zodat niet telkens gestopt hoeft te worden.

Van pijn kun je zo niet gek, dan zeker wel wanhopig worden. Zeker als de diagnose niet gesteld
wordt. Sommigen patiënten komen zelfs bij een psychiater terecht. Daarom is een juiste diagnose
zo belangrijk, dan weet u en uw omgeving dat de hoofdoorzaak van alle klachten ’beneden’ in de
blaas zit, en niet ’boven’ tussen de oren.
EN DAN NOG WAT, BESPREEK EENS MET JE ARTS

WAT KAN ER AAN GEDAAN WORDEN ?
Er is een schier eindeloze lijst van medicijnen geprobeerd. Soms werkt zo’n medicijn wel, maar vaak
is onduidelijk of de werking van het medicijn niet toevallig samen valt met een spontane verbetering
van de klachten.

Naast medicijnen die als tablet of capsule doorgeslikt moeten worden, wordt soms ook gebruik
gemaakt van medicijnen die in de blaas zelf gebracht worden, d.m.v. een catheter, een zogenaamde
blaasspoeling. Een bekende blaasspoeling is de D.M.S.O. blaasspoeling, deze wordt eens in de 4 a
6 weken in de blaas gebracht. In het Academisch Ziekenhuis Groningen wordt momenteel onderzoek
gedaan naar het effect van blaasspoelingen met Pentosan-polysulfaat. Het voordeel van blaasspoelingen
is dat het medicijn in hoge concentratie op de plaats van de klachten gebracht wordt.
Daarnaast is belangrijk dat het geur- en kleurloze Pentosan geen bijwerkingen heeft. Maar
ongetwijfeld zal ook Pentosan niet het gehoopte ’wondermiddel’ zijn.

desiree

NOG EEN STUKJE VOOR SUSANNE

Nieuw berichtdoor desiree » ma 12 apr 2010 18:47

WAT KUNT JE ZELF DOEN ?
Veel kunt u zelf doen ! Leer uw eigen lichaam kennen, probeer uit te vinden wat de klachten
verergert, en waarmee het juist beter gaat. En bedenk, dat er altijd spontane verbeteringen, maar
helaas ook spontane verslechteringen zijn. Vaak raakt de aandoening na een aantal (3 tot 10 jaar)
als het ware "uitgeblust", de pijn verminderd, wordt ’draagbaar’ en de frequentie van plassen wordt
’acceptabel’.
DIEET
Het dieet kan een rol spelen, maar hoeft niet. Sommige patiënten vinden verlichting door citrusvruchten
te vermijden. Ook van koffie, alcohol, chocola en gekruid eten wordt gezegd dat dezen de
klachten kunnen doen verergeren. Het beste kunt u dit voor u zelf vaststellen door een periode van
3 weken iets niet te gebruiken. Noteer hoe vaak u in 24 uur naar de WC bent geweest en hoeveel
pijnstillers u heeft geslikt. Laat vervolgens b v de koffie een aantal weken staan, noteer nogmaals
en vergelijk.
Uit onderzoek in het Academisch Ziekenhuis Groningen naar het dieet van cystitis interstitialis
patiënten is geen positieve of negatieve invloed van bepaalde voedingsstoffen vastgesteld. Veel of
weinig drinken moet ieder voor zich bepalen. Er is geen reden om veel te drinken.
WARMTE
Kou (winter) heeft vaak een slechte invloed op de klachten, warmte daarentegen vaak een goede.
Probeer daarom warme kleding te dragen, en warm ondergoed. Een elektrisch deken of een warme
kruik kunnen ’s nachts aangenaam zijn. Een warm, heel warm zitbad gedurende 20 tot 30 minuten
geeft vaak verlichting van de pijn. Als er geen ligbad is, kan een babybadje gebruikt worden.

desiree

Nieuw berichtdoor SusanBos » do 29 apr 2010 15:45

Hoi Allemaal bedankt voor jullie reacties,

Ik zie nu pas dat jullie gereageerd hebben.
Behalve dat ik minder paniekaanvallen heb,
is de situatie hetzellfde elke dag pijn door de krampen.
Slaap er slecht van en mijn humeur lijd er eronder eind juni naar de urolooog.
Ben gestopt met koffie maar merk er nog niets van.Drink nog wel thee wellicht alleen nog maar kruidenthee gaan drinken? Oef.....
Ik slik wel alprozelam voor de paniek daar kan ik nog niet zonder.
hartstikke bedankt voor jullie berichten!!
Liefs van Susan Bos ;)

SusanBos

Nieuw berichtdoor SusanBos » do 29 apr 2010 16:44

Ik bedoel Desiree hartstikke bedankt voor jou berichten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D

SusanBos

Nieuw berichtdoor desiree » di 04 mei 2010 17:05

hey meid ben benieuwd in juni,
en wens je alvast veel sterkte :!:
fijn dat je wat aan de berichtjes hebt gehad
groetjes desiree

desiree

Nieuw berichtdoor _Linda_ » wo 14 sep 2011 21:32

als ik last krijg van zenuwen of angsten, dan ga ik snel wandelen met de hond of fietsen....daardoor kan ik weer ademhalen en tot rust komen.

_Linda_

Nieuw berichtdoor soekeloekie » di 12 jun 2012 01:24

hoi, mijn naam is andrea en kamp nu al een flinke tijd met paniekaanvallen. o'n 3 jaarterug heb ik mijn eerste paniekaanval gehad,nadat ik 5 dagen niet gegeten had en ging blowen, te snel opstond ( sterretjes zag) en alles begon te tintelen. Ik zakte door mn benen. Vanaf toen ben ik gestopt. Maar merkte dat in sommige situaties, vooral als ik een avondje te stappen was geweest, de dag erna, ik flink last had. Ik kreeg dan hatkloppingen, enmetene een angstig gevoel in mn buik , van oh jeeeh ik hga dood....telkens weer dacht ik, ik ga dood. Nu gebruikte ik toen ook cocaine, dus is het ook vrij logisch dat ik hartkloppingen kreeg. Om die aanvallen zo veel mogelijk te onderdrukken, slikte ik na zo'n avondje, om de 3 uur ongeveer een oxazepam, om ruti te blijven. Nu is het inmiddels 5 maanden terug dta ik nog coke heb gebruikt omdat ik die angstgevoelens er niet meer voor over heb, het zo eng.

Maar nu heb ik nog steeds paniekaanvallen, het ging een stuk beter, tot voor kort. Ik ben aldoor heel erg duizelig, en zit telkens verkeerd adem t ehalen merk ik, en als ik er dna op ga letten, wordt het erger, ik zit niet zoals je wel eens op tv ziet TE HYPERVENTILEREN met een zakkie aan mn mond, maar ik raak er wel een beetje van in paniek. Nu ben ik ook grieperig en heb ik hele zere longen en ben k ook benauwd, dus ik hoop dat het daar mee te maken heb, maar ik merk wel doordat ik hyperventileer, ik ook were meer angst/paniek in mn lijf heb.
Ook heb ik al 8 jaar ene eetstoornis, du sik spuug elke dag een aantal keer, daar word je nu ook niet echt sterker van, du smisschien heeft het allemaal wel wat met elkaar t emaken.
Maar wat ik wel al eerder las, ik probeer mn eigen ok rustig te houden door te zeggen, je heb dit al eerder gehad, er gebeurd nix. Ik kan bijvoorbeeld moeilijk autorijden met iemand naast me, dan voel ik me beklemd, maar alleen autorijden is weer geen probleem.
Wat een verhaal heh....pfff....naja ik denk ik deel het eens met mensen di eer misschien ook last van hebben,.
Ik heb ook gehoord dat het i de zomer altijd wat erger is, die angst en paniekaanvallen, is dta zo??

groetjes ANdrea

soekeloekie

Nieuw berichtdoor Arianne » di 12 aug 2014 21:15

Hartelijk bedankt voor de tips!!!

Arianne

Keer terug naar Angstaanvallen en paniekaanvallen