Re: 19 jaar oud; Sociale en gegeneraliseerde angst, hypochondrie

Nieuw berichtdoor FallenAngel » di 30 jul 2013 13:01

Hallo,

Ik herken me wel in wat je schrijft, vooral dat met hypochondrie, vrienden maken en zorgen maken om dingen. Toen ik mijn eerste hyperventilatie aanval keeg ben ik me ook erg gaan verdiepen in gezond eten. Ik dacht dat ik door gezond eten geen aanvallen meer zou krijgen, maar het bleef gewoon hetzelfde. Ook met het vrienden maken, als mensen iets te dicht bij komen, neem ik afstand. Ik ben bang om mezelf te zijn. Bang dat mensen me gek or raar zullen vinden, want zulke gedachtes heb ik wel over mezelf. Het lijkt alsof mensen om mij heen, zich druk maken om hele andere dingen, of zich helemaal niet druk maken. Waardoor ik onzeker word en me apart voel.

Ik zit al 7 maanden thuis, ik kom de deur niet meer uit. Ik eet slecht, slaap slecht. Alles gaat fout op dit moment. Voel me ook vaak heel erg alleen en eenzaam.
Maak me ook erg veel zorgen om zoveel dingen...

Vind het erg fijn dat ik dit zo lees, ik ben in ieder geval niet de enige dus :).

Ben trouwens 20 jaar.

Groetjes.

FallenAngel

Nieuw berichtdoor positivo » di 30 jul 2013 19:14

Hoi!

Dank voor je berichtje!

Vervelend om te lezen over je angsten. Nee, wees niet bang, je bent zeker niet de enige die dit door moet maken! ;)
Ik herken me heel erg in wat je schrijft over dat het lijkt alsof andere mensen zich druk maken over hele andere dingen!! Het lijkt überhaupt zo dat andere mensen veel zorgelozer in het leven staan (ondanks de dingen die zij meemaken).. Dat geeft een gevoel van eenzaamheid.
En het niet jezelf durven zijn is ook heel herkenbaar. Ik wil wel maar iets in mij houdt me altijd weer tegen. Ben er intussen al achter hoe dit zo is gekomen, maar dat lost nog weinig op. Weet jij al waar je angsten vandaan komen?

Heftig dat je al 7 maanden thuis zit. Op welk punt heb je dit besloten? En hoe zie je momenteel de toekomst? En wat heb je tot nu toe geprobeerd? Ik zelf heb niet veel gehad aan professionele hulp overigens (halfjaar psychotherapie)...

positivo

Nieuw berichtdoor FallenAngel » wo 31 jul 2013 14:05

Geen dank hoor!

Ik heb het eigenlijk niet echt zo besloten, het ging vanzelf nadat ik een hele heftige paniek aanval in de auto kreeg.
Ik ging gewoon vanaf de een op de andere dag niet meer naar buiten, en als ik het wel probeerde kreeg ik als ik ook maar 1 stap buiten de deur zetten gelijk een paniek aanval.
Dus dat hield me tegen om verder de deur uit te gaan. Ik weet het niet, ik zie niet echt een toekomst. Ben best depressief hierdoor (van het alleen maar thuis zitten).
En ik heb nu hulp van een psycholoog, maar de hulp is wat anders omdat ik natuurlijk niet naar de praktijk toe durf dus krijg ik thuis hulp. Gisteren zijn we samen voor het eerst naar buiten gegaan. Na 3 paniek aanvallen was ik toch op de plaats van bestemming, was niet heel ver van mijn huis. Maar toch, ik was wel blij dat ik het gedaan had en nu moet ik elke dag oefenen met naar buiten gaan. Steeds verder weg... Erg spannend dus. Ik weet niet precies waar mijn angsten vandaan komen, heb het ineens gekregen toen ik in de bioscoop zat. Heb wel toen ik jonger was een trauma opgelopen en nog wat andere vervelende dingen mee gemaakt. Het zou dus daarvan kunnen komen, dat ik het nog niet heb verwerkt.

Psycholoog en huisarts hebben ook medicatie voorgeschreven maar zelfs die durf ik niet te slikken, ik ben heel angstig geworden voor van alles waar ik vroeger nooit bang voor was.
Ik durf niet eens een paracetamol meer te slikken, terwijl als ik vroeger hoofdpijn of buikpijn had ik er zo 2 tegelijk nam.

Jammer om te horen dat jij niet veel aan professionele hulp hebt gehad.

FallenAngel

Nieuw berichtdoor maar » di 06 aug 2013 20:45

Hoi,

Ik ben een 21 jarige student en ik herken me ook wel in je verhaal. Ik maak mij altijd zeer veel zorgen over bepaalde dingen waar anderen geen moment bij stil zullen staan. Als ik iets nieuws ga doen krijg ik sinds een paar jaar een paar dagen van tevoren paniekaanvallen en ben ik een paar dagen van te voren de hele dag aan het huilen (bijvoorbeeld toen ik op kamers ging en toen ik voor het eerst zonder ouders op vakantie ging). Door deze angst begin ik het steeds moeilijker te vinden om iets nieuws te ondernemen omdat ik dat gevoel wat ik de dagen van tevoren heb niet wil hebben. Hiervoor ben ik ook bij een psycholoog geweest en ik heb cognitieve gedragstherapie gehad maar ik heb niet het gevoel dat het veel geholpen heeft (als ik de oefeningen die ik daar geleerd heb in de praktijk breng maak ik me alleen maar meer zorgen, een soort witte beren-effect).

Ook heb ik veel moeite met het krijgen en behouden van sociale contacten en ik ben vaak angstig wanneer ik in een situatie zit met mensen die ik niet goed ken, hierdoor denken mensen dat ik alleen maar dat stille meisje ben terwijl ik heel leuk en gezellig kan zijn als je me wat betere kent. Ik ben ook vaak bang dat mensen mij vreemd vinden waardoor ik altijd liever op de achtergrond blijf, ik denk wat te veel na over wat andere mensen van mij zouden kunnen denken. Hierdoor durf ik ook vooral in het begin niet mezelf te zijn. Vooral nu in aan het studeren ben en op kamers woon krijg steeds meer moeite met mijn sociale problemen. Ik heb wel een paar vriendinnen maar het zijn er niet zo veel, hierdoor gebeurt het vaak dat ik alleen in mijn kamer zit. Verder merk ik dat veel vriendinnen en andere mensen om me heen een relatie krijgen. Ik zou hier ook wel behoefte aan hebben maar ik door mijn angst lukt dat niet.

Ik heb zelf geen flauw idee waar mijn angsten vandaan komen. Ik ben niet gepest en heb verder een goede jeugd gehad. Ik ben wel mijn hele leven erg verlegen geweest en ik heb als kind ook veel vreemde angsten gehad. Ik denk dat het angstig zijn dus in mijn aard zit. Verder herken ik me ook wel in dat stuk van die intelligentie.

Ook ik vind het fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met dit soort problemen.

Groetjes

maar

Nieuw berichtdoor Harm » do 24 maart 2016 01:11

Ik ben een man van 23 en bij mij is een gegeneraliseerde angststoornis vast gesteld met hypochondrie en een matige depressie. Ik slik nu bijna een maand paroxetine en oxazepam. Ik neem er ook nog 0,4 mg melatonine bij. Ik heb geen last van aanvallen snachts maar heb wel moeite met het omgaan van deze diagnose ik heb namelijk een obsessie voor het thema de dood. Hoe zijn jullie er mee om gegaan en er weer bovenop gekomen? Grt Harm. De ene dag voel ik mezelf wel ok en de andere dag voel ik mezelf erg gedesoriënteerd en lijkt alles zo onwerkelijk. Ik heb heel veel moeite met het relativeren van dagelijkse dingen. Ik durf momenteel ook niet te werken en loop nu vanaf januari bij een psycholoog. Ik wil graag tips en positieve reacties waar ik mee aan de slag kan!

Harm

Nieuw berichtdoor Willem81 » ma 04 jul 2016 10:30

Hey Harm, ik kan me volledig bij je aansluiten mbt het thema 'de dood' . Ik heb zelf ook last van deze nare gedachten en slik al 15 jaar paroxetine. Omdat ik vorig jaar heb proberen af te bouwen ben ik weer in een gat gevallen en nu weer aan het opbouwen. Ook ik ervaar het gedesoriënteerde gevoel en machteloosheid. Heb geen werk op het moment omdat ik buiten de deur ook erg veel last heb van mezelf, want dat is het eigenlijk. Het leven kan zo mooi zijn alleen moet je daar ook zelf aan werken helaas. Medicatie is een hele goeie steun in de rug om je te helpen. Het word echt weer beter met je en met mij ook, maar geef jezelf de tijd om beter te worden met het pmgaan van je klachten. Groet, Willem

Willem81

Keer terug naar Angststoornissen