[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 1007: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3493)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4183: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3493)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4185: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3493)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4186: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3493)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4187: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3493)
Hulp bij angst • Toon onderwerp - Psychologisch trauma – symptomen, behandeling, en herstel
Pagina 1 van 1

Psychologisch trauma – symptomen, behandeling, en herstel

Nieuw berichtGeplaatst: ma 26 jan 2015 21:37
door Mart
Emotionele en psychologisch trauma:
Als je door een traumatische ervaring bent gegaan, kan je worstelen met verontrustende emoties, beangstigende herinneringen, of een gevoel van constant gevaar. Of je kan je verdoofd voelen, losgekoppeld, en niet in staat om andere mensen te vertrouwen. Wanneer slechte dingen gebeuren, kan het even duren om over de pijn heen te komen en het gevoel hebben weer veilig te zijn. Maar met de juiste behandeling, zelfhulp strategieën en ondersteuning, kan je je herstel versnellen. Of de traumatische gebeurtenis nu een jaar geleden of gisteren is gebeurd, je kan genezen en verder gaan.

Wat is emotioneel en psychologisch trauma?
Emotionele en psychologische trauma is het resultaat van buitengewoon stressvolle gebeurtenissen die je gevoel van veiligheid verbrijzelen, waardoor je hulpeloos en kwetsbaar voelt in een gevaarlijke wereld.

Traumatische ervaringen zijn vaak een bedreiging voor het leven of de veiligheid, maar elke situatie is overweldigend en kan traumatisch zijn, zelfs als het geen lichamelijk letsel met zich meebrengt. Het zijn niet de objectieve feiten die bepalen of een gebeurtenis traumatisch is, maar je subjectieve emotionele ervaring van de gebeurtenis. Hoe banger en hulpelozer je je voelt, hoe meer kans je hebt om getraumatiseerd te raken.


Een gebeurtenis zal hoogstwaarschijnlijk een emotionele of psychologische trauma hebben veroorzaakt indien:
• Het onverwachts gebeurde.
• Je er niet op voorbereid was.
• Je je machteloos voelde om het te voorkomen.
• Het herhaaldelijk gebeurde.
• Iemand opzettelijk wreed was.
• Het gebeurde in de kindertijd.

Emotionele en psychologische trauma's kunnen worden veroorzaakt door een enkele klap, eenmalige gebeurtenissen, zoals een afschuwelijk ongeluk, een natuurramp of een gewelddadige aanval. Trauma kan ook het gevolg zijn van de gang van zaken, niet aflatende stress, zoals wonen in een misdadige omgeving of worstelen met kanker.

Vaak worden de volgende oorzaken van emotionele en psychologische trauma's over het hoofd gezien:
• Vallen of sportblessures
• Chirurgie (vooral in de eerste 3 jaar van het leven)
• De plotselinge dood van iemand die dichtbij stond
• Een auto ongeluk
• Het verbreken van een relatie
• Een vernederende of diep teleurstellende ervaring
• De ontdekking van een levensbedreigende ziekte of invaliderende aandoening

Risicofactoren die de kwetsbaarheid van trauma verhogen
Niet alle potentieel traumatische gebeurtenissen leiden tot blijvende emotionele en psychische schade. Sommige mensen herstellen snel van zelfs de meest tragische en schokkende ervaringen. Andere worden verwoest door ervaringen die op het eerste gezicht, minder verstorend lijken te zijn.

Er zijn een aantal risicofactoren van mensen voor vatbaarheid voor emotionele en psychologische trauma's. Mensen hebben meer kans om getraumatiseerd te raken door een stressvolle ervaring als ze al onder zware belasting waren of onlangs getroffen door een reeks van verliezen.

Mensen hebben ook meer kans om getraumatiseerd te raken door een nieuwe situatie indien ze eerder getraumatiseerd waren - vooral als de eerdere trauma plaatsnam in de kindertijd.

Jeugdtrauma verhoogt het risico van toekomstige trauma
Ervaren trauma in de kindertijd kan een ernstig en langdurig effect hebben. Kinderen die getraumatiseerd zijn zien de wereld als een angstaanjagende en gevaarlijke plek. Wanneer jeugdtrauma niet is opgelost, blijft dit fundamentele gevoel van angst en hulpeloosheid aanhouden in de volwassenheid, waarin ze gevoelig zijn voor verdere trauma.

Jeugdtrauma resultaten van iets dat gevoel van veiligheid en beveiliging wegneemt, met inbegrip van een verstoort kind:
• Een instabiele of onveilige omgeving
• Scheiding van een ouder
• Ernstige ziekte
• Indringende medische procedures
• Seksueel, fysiek of verbaal geweld
• Huiselijk geweld
• Verwaarlozing
• Pesten


Na een traumatische gebeurtenis, of herhaalde trauma, reageren mensen op verschillende manieren en ervaren uiteenlopende fysieke en emotionele reacties. Er is geen "goede" of "verkeerde" manier van denken, of reageren op een trauma, dus oordeel niet over je eigen reacties of die van andere mensen. Je reacties zijn normale reacties op abnormale gebeurtenissen.

Emotionele en psychologische symptomen van trauma:
• Shock, ontkenning, of ongeloof
• Woede, prikkelbaarheid, stemmingswisselingen
• Schuld, schaamte, zelfverwijt
• Verdrietig of hopeloos
• Verwarring, moeite met concentreren
• Angst en vrees
• Intrekking van anderen
• Gevoel losgekoppeld of gevoelloos te zijn

Psychische symptomen van trauma
• Slapeloosheid of nachtmerries
• Wordt gemakkelijk opgeschrikt
• Hartslag met razend snel tempo
• Pijnen
• Vermoeidheid
• Moeite met concentreren
• Kort lontje en agitatie
• Spierspanning

Deze symptomen en gevoelens duren meestal van een paar dagen tot een paar maanden, geleidelijk vervagen ze als je het trauma verwerkt, maar zelfs als je je beter voelt, kan je van tijd tot tijd last hebben van pijnlijke herinneringen of emoties, vooral in reactie op een dergelijke triggers als het begin van de gebeurtenis of een beeld, geluid of situatie die je doet denken aan de traumatische ervaring.

Rouwen is normaal na een trauma
Als een traumatische gebeurtenis over de dood gaat, moeten de overlevenden leren omgaan met het verlies, in ieder geval tijdelijk, om hun gevoel van veiligheid en zekerheid terug te kunnen krijgen. De natuurlijke reactie op verlies is verdriet. Net als mensen die een dierbare hebben verloren, gaan trauma overlevenden ook door een rouwproces. Dit proces, terwijl dit intens pijnlijk, is makkelijker als je je tot anderen wend voor ondersteuning, zorg goed voor jezelf, en praat over hoe je je voelt.


Herstellen van een traumatische gebeurtenis kost tijd, en iedereen geneest op zijn of haar eigen tempo. Maar als maanden zijn verstreken en je symptomen niet verminderen al dan niet verdwijnen, kan je professionele hulp nodig hebben van een traumadeskundige.

Zoek hulp voor emotionele of psychische trauma's als je:
• Thuis of op het werk problemen ondervindt bij het functioneren
• Aan ernstige bangheid, angst of depressie lijdt
• Niet in staat bent om dichte, bevredigende relaties te vormen
• Angstaanjagende herinneringen, nachtmerries of flashbacks ervaart
• Steeds meer dingen vermijd die je herinneren aan het trauma
• Emotioneel gevoelloos en losgekoppeld voelt van anderen
• Alcohol of drugs gebruikt om je beter te voelen

Het vinden van een traumatherapeut
Werken via trauma kan eng en pijnlijk zijn, en potentieel leiden tot hertraumatisering. Vanwege het risico van hertraumatisering, wordt dit helende werk het best gedaan met de hulp van een ervaren traumatherapeut.

Het vinden van de juiste therapeut kan enige tijd duren. Het is zeer belangrijk dat de therapeut die je kiest ervaring heeft in het behandelen van trauma. Maar de kwaliteit van de relatie met je therapeut is even belangrijk. Kies een traumatherapeut waarbij je je comfortabel voelt. Vertrouw op je intuïtie. Als je niet veilig, gerespecteerd, of begrepen voelt, zoek een andere therapeut. Er moet een gevoel van vertrouwen en warmte zijn tussen jou en je traumatherapeut.

Na een ontmoeting met een potentiële traumatherapeut, stel jezelf de volgende vragen:
• Voelde je je comfortabel tijdens het bespreken van je problemen met de therapeut?
• Heb je het gevoel dat de therapeut begreep waar het over ging?
• Werden je zorgen serieus genomen of werden ze geminimaliseerd of vermeden?
• Werd je behandeld met compassie en respect?
• Geloof je dat je zou kunnen groeien door deze therapeut te vertrouwen?


Om te genezen van psychische en emotionele trauma's, moet je je angst onder ogen zien en het oplossen van de ondraaglijke gevoelens en herinneringen die je lang hebt vermeden. Anders zullen ze steeds weer terugkomen, ongevraagd en oncontroleerbaar.

Trauma behandeling en genezing betreft:
• Verwerking van traumagerelateerde herinneringen en gevoelens
• Opgehoopte "vecht of vlucht" energie ontladen
• Leren hoe je sterke emoties kan reguleren
• Het bouwen of herbouwen van de mogelijkheid om andere mensen te vertrouwen

Trauma therapie behandeling benaderingen
Trauma verstoort het natuurlijke evenwicht van het lichaam, het bevriest je in een staat van shock en angst. In wezen loopt je zenuwstelsel vast. Succesvolle trauma behandeling moet deze onbalans aanpakken en je fysieke gevoel van veiligheid herstellen. De volgende behandelingen worden vaak gebruikt bij de behandeling van emotionele en psychologische trauma:
• Lichaamsinteligentie maakt gebruik van lichaamseigen unieke vermogen om zichzelf te genezen. De focus van de therapie is op lichamelijke sensaties, in plaats van gedachten en herinneringen aan de traumatische gebeurtenis. Door zich te concentreren op wat er gebeurt in je lichaam, kan je geleidelijk in contact te komen met traumagerelateerde energie en spanning. Van daaruit, kan je het natuurlijke overlevingsinstinct overnemen, door veilig deze opgehoopte energie vrij te geven door te schudden, huilen, en andere vormen van fysieke uitingen.
• EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) bevat elementen van cognitieve gedragstherapie over terugdenken, de situatie voor de geest halen, of andere vormen van stimulatie. Hiervan word gedacht dat het traumatische herinneringen "ontdooit", zodat je ze op kan lossen.
• Cognitieve gedragstherapie helpt je je gedachten en gevoelens te verwerken en te evalueren. Terwijl cognitieve gedragstherapie niet de fysiologische gevolgen van een trauma behandelen, kan het nuttig zijn wanneer het wordt gebruikt naast een lichaam gebaseerde therapie zoals somatische therapie of EMDR.

Tips om te herstellen van emotioneel en psychologisch trauma
Herstellen van emotionele en psychologische trauma's kost tijd. Geef jezelf de tijd om te genezen en om te rouwen over de verliezen die je hebt meegemaakt. Probeer niet om het genezingsproces te dwingen. Wees geduldig met het tempo van het herstel. Bereid je tenslotte voor op moeilijke en vervelende emoties. Sta jezelf toe om te voelen wat je voelt zonder een oordeel of schuld te hebben.


• Na een trauma, kan je je terug te trekken van anderen, maar isolatie maakt het nog erger. Verbinding maken met anderen zal je helpen te genezen, dus lever inspanning om je relaties te onderhouden en te voorkomen dat je teveel tijd alleen spendeert.
• Vraag om steun. Het is belangrijk om te praten over je gevoelens en vragen voor de hulp die je nodig hebt. Ga naar een vertrouwd familielid, vriend, adviseur, of psycholoog.
• Neem deel aan sociale activiteiten, zelfs als je er geen zin in hebt. Doe "normale" dingen met andere mensen, dingen die niets te maken hebben met de traumatische ervaring. Als je jezelf hebt teruggetrokken uit relaties die ooit belangrijk voor je waren, dan is het de moeite om opnieuw te verbinden.
• Word lid van een steungroep voor trauma overlevenden. Praat met lotgenoten via forums als Hulp bij angst. De tijd doorbrengen met anderen die worden geconfronteerd met dezelfde problemen kan helpen je gevoel van isolement te verminderen, en horen hoe anderen omgaan kan je helpen inspireren.
• Wordt vrijwilliger. Naast het helpen van anderen, kan vrijwilligerswerk een geweldige manier zijn om het gevoel van hulpeloosheid die vaak gepaard gaat met trauma uit te dagen. Herinner jezelf van je sterke punten en het maak je vrij van je gevoel van macht door troost of het helpen van anderen.


Met het oog op normaal te kunnen blijven na een trauma, helpt het om een ​​gestructureerd schema te volgen:
• Vasthouden aan een dagelijkse routine, met vaste tijden voor wakker worden, slapen, eten, werken, en lichaamsbeweging. Zorg ervoor dat je ook tijd maakt voor ontspanning en sociale activiteiten:
• Breek grote taken op in kleinere, hanteerbare taken. Neem genoegen van de vervulling van het bereiken van iets, zelfs als het een klein ding is.
• Zoek activiteiten waardoor je je beter gaat voelen en houd je geest bezig (lezen, het volgen van een opleiding of cursus, koken, spelen met je kinderen of huisdieren), zodat je niet al je energie en aandacht op de traumatische ervaring richt.
• Sta jezelf toe om te voelen wat je voelt als je het voelt. Erken je gevoelens over het trauma dat ze zich voordoen en accepteer ze. Het accepteren van je gevoelens is een onderdeel van het rouwproces en is noodzakelijk voor de genezing.

Een trauma zelfhulp oefening
Als je gedesoriënteerd, verward, of boos bent, kan je de volgende oefening doen:
• Ga zitten op een stoel. Voel je voeten op de grond. Druk op je dijen. Voel je op de stoel zitten met je rug tegen de stoel.
• Kijk om je heen en kies zes objecten die rood of blauw zijn. Deze moet je toestaan ​​om te voelen in in je lichaam. Merk op hoe je ademhaling dieper en rustiger wordt.
• Misschien wil je naar buiten te gaan en een rustige plek zoeken om op het gras te zitten. Als je dat doet, voel hoe je lichaam ondersteund wordt door de grond.


Een gezond lichaam verhoogt je vermogen om te gaan met stress van een trauma:
• Zorg voor voldoende slaap. Na een traumatische ervaring, kunnen zorgen of angst je slaappatroon verstoren. Een gebrek aan slaap kan je trauma symptomen verergeren en het moeilijker maken om je emotionele evenwicht te behouden. Probeer op hetzelfde tijdstip van de dag te gaan slapen en ​​opstaan en het streef naar 7 tot 9 uur slaap per nacht.
• Vermijd alcohol en drugs als hun gebruik je trauma symptomen en gevoelens van depressie, angst en isolement kunnen verergeren.
• Sport regelmatig. Regelmatige lichaamsbeweging verhoogt serotonine, endorfine en andere chemicaliën in de hersenen die een fijn gevoel geven. Het verhoogt ook het gevoel van eigenwaarde en helpt om de slaap te verbeteren. Voor maximale resultaten, streef naar 30 tot 60 minuten per dag aan de activiteit op de meeste dagen.
• Eet een goed uitgebalanceerd dieet. Het eten van kleine, goed uitgebalanceerde maaltijden gedurende de dag zal je helpen je energie te houden en zoveel mogelijk stemmingswisselingen te beperken. Terwijl je je kan vestigen op suikerhoudende voedingsmiddelen voor de snelle boost die zij leveren, zijn complexe koolhydraten een betere keuze. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan bepaalde omega-3 vetten, zoals boter, zalm, walnoten, sojabonen en lijnzaad – kunnen je humeur een boost geven.

Probeer stress te verminderen. Het maken van tijd voor rust en ontspanning zal je helpen je leven weer in balans te brengen. Probeer ontspanningstechnieken zoals meditatie, yoga, of diepe ademhalingsoefeningen. Maak tijd voor activiteiten die je vreugde brengen – bijvoorbeeld favoriete hobby's of activiteiten met vrienden.


Het kan moeilijk zijn om te weten hoe je een geliefde die is getroffen door een traumatische of beangstigende ervaring kan helpen, maar je steun kan een cruciale factor zijn in hun herstel.
• Wees geduldig en toon begrip. Genezing van emotionele of psychische trauma's kost tijd. Wees geduldig met het tempo van het herstel en vergeet niet dat ieders reactie op trauma anders is. Laat je geliefde's reactie niet oordelen door je eigen reactie of die van iemand anders.
• Bied praktische ondersteuning om te helpen je geliefde weer in een normale routine te brengen, die bijvoorbeeld kan helpen met het verzamelen van boodschappen of huishoudelijk werk, of gewoon beschikbaar zijn om te praten of te luisteren.
• Oefen geen druk op je geliefde uit om te praten, maar wees beschikbaar wanneer ze willen praten. Sommige trauma overlevenden vinden het moeilijk om te praten over wat er gebeurd is. Forceer je geliefde niet om zich te openen, maar laat hen weten dat je er om te luisteren wanneer hij of zij er klaar voor is.
• Help je geliefde te socialiseren en te ontspannen. Moedig hen aan om deel te nemen aan lichamelijke oefeningen, en op zoek gaan naar vrienden en hobby's en andere activiteiten die hen plezier brengen. Ga samen fitnessen, of ga op een regelmatige lunch date met vrienden.
• Vat trauma symptomen niet persoonlijk op. Je geliefde kan boos, prikkelbaar, ingetrokken, of emotioneel afstandelijk worden. Vergeet niet dat dit een gevolg is van het trauma, en dat het niets te maken heeft met jou of je relatie.

Het helpen van een kind te herstellen van trauma
Het is belangrijk om open te communiceren met kinderen na een trauma. Laat hen weten dat het normaal is om bang of boos te zijn. Het kind kan ook kijken naar jou voor aanwijzingen over hoe ze moeten reageren op traumatische gebeurtenissen, waardoor je kan helpen de symptomen van trauma op een positieve manier te verwerken.

Hoe kinderen reageren op de emotionele en psychologische trauma's
Enkele veel voorkomende reacties op trauma's en manieren om je kind te helpen omgaan met hen:
• Regressie. Veel kinderen kunnen proberen om terug te keren naar een eerder stadium wanneer ze zich veiliger en verzorgd voelden. Jongere kinderen kunnen in bed plassen of een fles willen, en oudere kinderen kunnen bang zijn om alleen te zijn. Het is belangrijk om geduldig te zijn en troost te geven als je kind op deze manier reageert.
• Ze kunnen denken dat de gebeurtenis hun schuld is. Kinderen jonger dan zeven of acht jaar hebben de neiging om te denken dat als er iets mis gaat, het het hun schuld moet zijn – ongeacht hoe irrationeel dit klinkt voor een volwassene. Zorg ervoor dat je kind begrijpt dat hij de gebeurtenis niet heeft veroorzaakt.
• Slaapstoornissen. Sommige kinderen hebben moeite om in slaap te vallen; anderen worden vaak wakker of hebben verontrustende dromen. Als je kunt, geef je kind een knuffel, zachte deken of zaklamp om mee naar bed te nemen. Probeer in de avond samen extra tijd te besteden aan rustige activiteiten of lezen. Wees geduldig. Het kan even duren voordat je kind weer door de nacht heen kan slapen.
• Gevoelens van hulpeloosheid. Wees actief in het proces om een evenement als deze te voorkomen dat dit opnieuw gebeurt. Schrijf brieven met bedankjes aan mensen die hebben geholpen, en de zorg van anderen kan een gevoel van hoop en controle brengen aan iedereen in de familie.

Re: Psychologisch trauma – symptomen, behandeling, en herstel

Nieuw berichtGeplaatst: zo 25 dec 2016 15:39
door Kees
Dit is een reactie op een tekst van Mart over traumaherkenning en -verwerking.

Een hele goede, informatieve en nuttige tekst! Bent u psycholoog of een ander soort hulpverlener, of wetenschapper, of ...? Wie of welke instelling is volgens u de beste of een hele goede hulpverlener bij het verwerken van een trauma? Ik ben daar heel erg naar op zoek!

Kleine opmerkingen:
@ in de paragraaf ''symptomen van emotionele en psychische trauma's" worden twee soorten reacties op abnormale gebeurtenissen genoemd: emotioneel/psychologische symptomen en psychische symptomen. Die tweede categorie betreft geen psychische symptomen, maar fysieke of lichamelijke. (geen idee of dat aangepast kan worden)
@ een enkele d-t vergissing

Hartelijke groet, kees