[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 1007: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3493)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4183: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3493)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4185: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3493)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4186: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3493)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4187: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3493)
Hulp bij angst • Toon onderwerp - Stoppen met piekeren – tips om minder te overdenken
Pagina 1 van 1

Stoppen met piekeren – tips om minder te overdenken

Nieuw berichtGeplaatst: vr 17 apr 2015 17:27
door Mart
Piekeren, ofwel overdenken, tobben, en overmatig zorgen maken, betekent chronisch nadenken over problemen in het alledaagse leven. Als je iemand bent die veel tijd doorbrengt "in je eigen hoofd" met piekeren over dingen tot vervelens aan toe, dan kan je denken dat je alleen bent. Je bent niet alleen... laaaang niet alleen!

Overmatig piekeren is een natuurlijk onderdeel van het leven voor velen van ons, zelfs als we er niet van bewust van zijn dat we het doen. Onderzoek heeft aangetoond dat overmatig denken wijd verspreid is onder jongeren en volwassenen van middelbare leeftijd. Vrouwen piekeren een stuk vaker dan mannen. Het schijnt zo te zijn dat de meerderheid van de vrouwen regelmatig piekeren.

Ik ben geen vrouw, maar ook ik ben soms een piekeraar. Dus ik denk dat ik in de minderheid ben... een luidruchtige minderheid. Als je merkt dat je een onredelijke hoeveelheid tijd uitbesteed aan denken aan zorgen, gedachten die door je hoofd dwalen tot je het vanuit elke hoek en mogelijkheid hebt gezien, dan is de kans groot dat je ook piekert.

Er zijn zeer weinig voordelen aan piekeren, maar er is een verschil tussen denken aan iets wat net genoeg is - en denken over iets. op het punt van verlamming door analyse. Kort gezegd, wil je geen piekeraar zijn!

Piekeren staat ook wel bekend als overdenken en kan optreden als gevolg van een beslissing die gemaakt moet worden, groot of klein, of uit onmacht wanneer er een situatie voordoet waarbij geen keuze gemaakt kan worden of geen invloed erop uitgeoefend kan worden, en wordt meestal verergerd in stressvolle situaties. Het is echter niet beperkt tot besluitvorming, het kan ook de kop opsteken als er iets is dat angst of bezorgdheid kan veroorzaken. Het is het spreekwoordelijke ding dat "je 's nachts wakker houdt" en komt voort uit een werkelijk of vermeend gebrek aan controle over een bepaald aspect van het leven. Met gebrek aan controle komt een gevoel van hulpeloosheid, en van hulpeloosheid kan een gevoel van depressie komen, waardoor iemand door piekeren dus depressief kan worden. Overdenken is vaak het directe resultaat van gebrek aan controle. De ergste overdenkers brengen eigenlijk tijd door schijnbaar over zinloze dingen te piekeren, tot het punt dat ze meer tijd hebben doorgebracht aan nadenken over het ding dan de tijd die het zou vergen om het te laten gebeuren . Wat een verspilling van tijd en energie!

Er zijn in de afgelopen 20 jaar een aantal studies geweest die suggereren dat overmatig nadenken neerkomt op betere beslissingen en dus betere geluk en succes zouden brengen. Deze studies hebben wel specifiek aangetoond dat overmatige piekeraars meer vatbaar voor aanhoudend verdriet en negatief denken zijn. En hoewel het misschien lijkt dat doordenken de problemen tot het uiterste zouden brengen bij betere beslissingen, is er ook aangetoond dat piekeren het oplossen van problemen en het rationele denken aantasten, en interfereren met het initiatief en motivatie.

Wat erger is, is dat mensen vaak niet op de hoogte zijn van de gevaren van overdenken. De meeste mensen hebben het gevoel dat ze vooruitgang boeken terwijl ze eindeloos dingen heroverwegen, maar in feite dringen ze de negatieve gedachten door en bevorderen ze een pessimistische kijk op de situatie. Zoals we weten, "we zijn wat we denken", en voor degenen die vastzitten in de vicieuze cyclus van piekeren, ze versterken dit nadelige denkproces en ze laten het doorsijpelen naar andere gebieden van het denken.

Als je al zo ver bent gekomen, dan is de kans groot dat je jezelf hebt geïdentificeerd als een piekeraar. Wat betekent dat nou, en wat kan je er in godsnaam aan doen? Als je nu zou stoppen met lezen, zou je waarschijnlijk denken dat je een probleem hebt - en dan de rest van de week uitbesteden aan jezelf af te vragen hoe dit van invloed op je denken zou zijn, wat je zou kunnen doen om "gegeneraliseerd denken te stoppen". En nogmaals, zou je het de moeite waard vinden om het nog honderd keer te herhalen, om er zeker van te zijn dat je niks hebt gemist!

Overdenken is geen aandoening waarmee je wordt geboren, het is gewoon een aangeleerde gewoonte geworden na verloop van tijd, waarschijnlijk als afweermechanisme om de mogelijkheid van mislukking te elimineren. Dus voordat je verder gaat, laten we eerst maar eens kijken wat we eraan kunnen doen.


Als je merkt dat je constant piekert, dan kan je de volgende thuisbehandeling hulpmiddeltjes gebruiken om piekeren te behandelen en te stoppen met zorgen maken:
1. Vermijd situaties en mensen die tot piekeren kunnen leiden. Je kunt dit doen op basis van de geschiedenis – je kunt waarschijnlijk wel bepalen welke situaties 's nachts onnodig bij je blijven. Of je kunt dit doen op basis van hoe iets voelt voorafgaand aan deelname. Dit vereist enige zelfbewustzijn, maar het is niet anders dan wat een alcoholist moet doen om nuchter te blijven. Ze vermijden de mensen, plaatsen en dingen die hen in die mentale toestand brengen. Je doel is uiteindelijk langzaam opbouwend confronteren.
2. Praat als jezelf. Blijf je bewust van je denkproces... laat de zorgen niet de controle over je gedachten krijgen. Je vindt het misschien verrassend hoe vaak dit onderwerp opduikt. Je kan ook worden verrast als je nog niet weet dat piekeren vaak negatieve gedachten zijn, wat betekent dat je je op de verkeerde dingen fixeert om je te helpen de situatie te overwinnen. Elke keer als je merkt dat je iets overdenkt, vooral als het negatief is, denk dan, "Dit helpt niet, dus waarom zou ik eraan blijven denken?". Wat wellicht zou helpen is... "de negatieve gedachten te vervangen door een positieve bevestiging. Doe dit elke keer. Het werkt een beetje zoals CGT (cognitieve gedragstherapie) waarbij de negatieve irrationele gedachten ook worden vervangen door bevestigende positieve gedachten.
3. Je inzetten voor een project dat is toegewezen aan je doelen. Zoek een gelukkig persoon en de kans is groot dat je minstens één actieve interesse hebt die aansluit bij hun kernwaarden. Als je in staat bent om je energie te richten op iets dat belangrijk voor je is, in plaats van op de repetitieve monotonie van twijfels, dan kan je jezelf aanleren om steeds minder na te denken over het ding dat je wilt vermijden.
4. Jezelf afleiden. Ga erop uit, ga iets doen, en dwaal je gedachten af van het ding waar je niet over kan stoppen met denken. Het is mogelijk om dit te doen... je moet gewoon bereid zijn om een poging te doen – want niet geschoten is altijd mis – wat overigens wel waarschijnlijk het lastigste onderdeel zal zijn (jezelf overtuigen om het te doen). De beste manier die ik heb gevonden om mezelf af te leiden is lichamelijke beweging - het is moeilijk voor mij om te piekeren als ik aan het zweten ben. Maar tijd doorbrengen met je familie, met je gezin op reis gaan, of gewoon stilzitten en ademhalen werkt net zo goed. De beste afleiding die je jezelf kan geven is die waarin je de kracht kan vinden. Zoek je favoriete afleiding en voor het uit!
5. Dwing een tijdslimiet aan je denken en het documenteren van je gedachten. Als je merkt dat je wil piekeren, jezelf gewoon verplichten om het maar een korte tijd te mogen doen, of maak dagelijks een piekerperiode van een kwartier waarin je mag piekeren. De rest van de dag mag je vervolgens niet piekeren, en als je de neiging krijgt om te gaan piekeren, dan schuif je je zorgen door naar je piekerperiode. Tijdens je piekerperiode, echter, dan mag je niks anders doen dan piekeren. Maak jezelf in die korte periode maar gek, denk aan het ergste wat er kan gebeuren. Zelfs als je merkt dat die 15 minuten te lang zijn, gebruik ze alsnog en blijf altijd piekeren: dit is een soort zelftherapie voor het afleren van piekeren. Geef jezelf toestemming om te piekeren, maar alleen voor een kwartiertje tijdens je vaste pieker-tijdstip. Zet een wekker, pak een pen en papier, en noteer voor de volle 15 minuten alles wat er in je hoofd opkomt. Stop niet om jezelf te corrigeren (doe alsof er geen gum of backspace-toets is), het maakt het niet uit wat je aan het schrijven bent. Je bent gewoon jezelf aan het helpen om het er allemaal even uit te schrijven. Wanneer de 15 minuten voorbij zijn, verfrommel het papier en gooi het in de prullenbak (of verbrand het veilig) en gooi je zorgen symbolisch ook weg. Denk vervolgens aan iets anders. Iets leuks.
6. Draai bezorgdheid om naar een volgende actie in een projectplan. Geloof het of niet, maar mensen zijn multi miljardair geworden omdat ze een goede oplossing voor een probleem hebben opgelost tijdens het moment dat ze constant aan het piekeren waren. Een grote reden voor overdenken is het niet weten wat te doen om voorwaarts te gaan en vooruitgang te boeken. Als je bedenkt dat overdenken meestal eindeloos en ongestructureerd denken aan iets is, de sleutel is om die energie om te zetten in gestructureerd denken. Het bepalen wat de volgende mogelijke actie is hetgene dat je zou kunnen doen om het rotsblok de berg op te duwen die je kan bevrijden van het denken aan irrationele dingen. Kristalliseer je gedachten in een lijst van de volgende acties en neem de eerste stap. Voeg de volgende stap in je agenda of to-do lijst uit, en weet dat je vooruitgang boekt.
7. Realiseer je dat volmaakt zijn niet mogelijk is. Lekker cliché: “niemand is perfect”, en perfectionisme wordt zeer overschat. Streven naar perfectie is een recept voor een ramp, en hoe eerder je die neigingen tot perfectionistische kan opgeven, des te eerder je over het ding dat je gedachten overheerst heen kan komen.
8. De belangrijkste stap voor mensen die teveel denken is het ergste wat kan gebeuren projecteren. Vraag jezelf af wat het absolute ergste ding is dat zou kunnen gebeuren – en probeer vervolgens OKE te zijn met deze resultaten, door het bedenken van passende antwoorden indien nodig. Pieker je bijvoorbeeld over een sollicitatiegesprek waar je volgende week een afspraak voor hebt? Dan zou in dit geval het ergste wat kan gebeuren “afwijzing” zijn. Stel dat het gebeurd, ach... dan zoek je toch gewoon weer verder?? Je hebt dan in ieder geval je best gedaan! Je bent niet nalatig geweest (iemand die zich totaal niet voorbereid) omdat je door het piekeren al enige voorbereiding hebt getroffen. Wetende dat je dan gewoon weer verder kan zoeken en dat je in ieder geval alles hebt gedaan wat je kon, helpt je om de angst te verminderen, de natuurlijke emotionele reactie van het lichaam op overleven. Dit is een ongelooflijk bevrijdende stap en werkt zelfs bijna onmiddellijk. Als de worst case scenario eigenlijk niet zo slecht blijkt te zijn, en als je weet hoe je ermee zou omgaan als het zou gebeuren, dan kan de angst voor het ding volledig verdwijnen.

Altijd piekeren is een echte bedreiging en moet worden uitgeroeid. Het vormen van positieve gewoonten en ze na verloop van tijd versterken zal een groot verschil maken in je neiging om te piekeren.

Re: Stoppen met piekeren – tips om minder te overdenken

Nieuw berichtGeplaatst: ma 09 jan 2017 00:07
door Itsme
Vwb dat laatste... ergste situatie ok vinden.. wat als je ergste angst is dat je het niet zal redden? Dat je een eind aan je leven zal maken? Dat je kinderen en vrouw waar je zielsveel van houdt alleen achterblijven? Daar kan ik niet OKE mee zijn :cry:

Re: Stoppen met piekeren – tips om minder te overdenken

Nieuw berichtGeplaatst: di 31 jan 2017 16:26
door Pbroken
Goede punten. Echter ben ik het niet eens met punt 1. Om tegen je angsten te kunnen vechten, zul je jezelf JUIST moeten confronteren met plekken en mensen die angst kunnen veroorzaken. Probeer de gedachten die je hebt over die situaties om te zetten in iets positiefs. Je voorbeeld over alcoholisme bijvoorbeeld. Met bepaalde mensen ga ik altijd drinken. IK. Wat ik ook kan zeggen is: ik ga om met mensen die veel drinken, maar zelf kies ik ervoor om niet te drinken, ook al vinden ze dat niet tof, dat is hun probleem.

Een ander voorbeeld. Stel je voor, je bent bang voor een aanslag op een station. Zal ik die plek dan maar altijd gaan vermijden? Waarom zou ik mezelf continu voeden met de angst dat er altijd een link kan worden gelegd tussen het station en een aanslag. Ik kan ook zeggen: Er gebeuren overal aanslagen. Ik kan altijd thuis blijven, maar ik kan ook doorgaan met leven en die plekken wel bezoeken. Hoe groot is de kans dat er een aanslag plaats vindt?

Door plekken en mensen te vermijden blijf je je angst alleen maar voeden.