Re: Angst of zoiets..

Nieuw berichtdoor ArendB » wo 24 feb 2016 10:16

Beste Maarten88,

Ik ben 27 jaar en heb soortgelijke angsten. Iets voor jezelf willen hebben en het dan krijgen geeft mij ook een gevoel van angst het weer te verliezen. Ik probeer dan naar de zekerheden te kijken die ik in mijn leven heb en daar dankbaar voor te zijn. Zoals eten, drinken, kleding en onderdak. Die dingen probeer ik dan te optimaliseren, door goed voedsel te kopen en de tijd te nemen om het te bereiden. Ook zorg ik ervoor dat ik er altijd netjes bijloop, dat helpt sowieso al bij het lekkerder en zelfverzekerder in je vel zitten. Daarnaast zorg ik dat het in huis altijd gezellig en netjes uitziet door stapje voor stapje het huis mooier/zakelijker eruit te laten zien. Ook dat je een baan hebt die misschien onder je niveau ligt; je hebt in elk geval een baan en je verdient een inkomen. Mogelijk is je werk nu niet 1 van de factoren die je angst geeft omdat je het makkelijk aankunt.
Ik herken wat je zegt over woede en dat je dan tegen je wil in anderen - vooral degenen van wie je houdt - pijn doet. Probeer jezelf wat terug te trekken als je het op voelt komen en wees duidelijk naar je omgeving dat je even wat tijd nodig hebt om tot jezelf te komen. Misschien kunnen ze (je vriendin bijvoorbeeld) daar zelfs bij helpen. Er liggen namelijk andere dingen aan je woede ten grondslag en je bedoelt het niet om kwaad te worden. Als je stuit op onbegrip, laat het dan varen - je weet voor jezelf wat er aan de hand is en trek je dan even terug. Counter de woede door juist iets goeds te doen voor de ander, koop een bosje bloemen voor je vriendin - zomaar, omdat je van haar houd.
Teveel nadenken hoeft geen slechte eigenschap te zijn, probeer je gedachten te sturen naar constructieve oplossingen door op zoek te gaan naar wat waar en waarheid is. De bibliotheek ligt vol met boeken over levensbeschouwing en als je daar geen zin in hebt - schrijf je eigen levensfilosofie op papier. Na een boel rommel te hebben gefilterd kom je op waarheden die er voor jezelf toe doen en je een duidelijk beeld geven van wat nu wijsheid is.

Succes en sterkte!

Gr.

Arend

ArendB

Keer terug naar Angststoornissen