[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 1007: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3493)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4183: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3493)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4185: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3493)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4186: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3493)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4187: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3493)
Hulp bij angst • Toon onderwerp - Zelf Emotional Freedom Techniques (EFT) therapie uitvoeren
Pagina 1 van 1

Zelf Emotional Freedom Techniques (EFT) therapie uitvoeren

Nieuw berichtGeplaatst: do 29 maart 2018 15:33
door Mart
Het verhaal in één oogopslag...
- Chronische angst, zoals stress, is zeer schadelijk voor je mentale en fysieke gezondheid, waardoor je immuunsysteem tijdelijk wordt afgesloten
- Langdurige angst verhoogt je risico op depressie, hypertensie, hormonale disbalans, kanker en veel andere ernstige gezondheidsproblemen
- Een van de meest effectieve tools tegen angst is EFT (in het Nederlands EVT / emotionele vrijheid technieken), dat helpt bij het corrigeren van de kortsluiting in de hersenen die optreedt bij chronische angst

De effecten van stress op je mentale en fysieke gezondheid worden tegenwoordig veel intensiever bestudeerd dan vroeger. Angst kan worden beschouwd als een vorm van stressrespons, meestal met een gevoel van angst of vrees.

Een korte periode van angst is een natuurlijke, adaptieve reactie op een potentiële dreiging, die je lichaam in een verhoogde staat van opwinding brengt om je uit de buurt te houden zodat je kunt overleven in de natuur - je hart klopt sneller en je ademhaling neemt toe en je spieren zijn klaar voor actie, om te vechten of vluchten.

Angst die je bijvoorbeeld misschien voelt tijdens het wandelen in de buurt van een steile afdaling zal je waarschijnlijk alerter en voorzichtiger maken in je bewegingen. Het probleem ontstaat wanneer angst permanent aanwezig is, zonder echte bedreigingen.

Wanneer angst chronisch wordt kan het je risico op een aantal psychische en lichamelijke gezondheidsproblemen vergroten. Als je merkt dat je veel tijd besteedt aan angstgevoelens, is het belangrijk om stappen te ondernemen om die angst te verminderen voordat deze de kans heeft je gezondheid te schaden.

Hoewel je de grootste angst voor je leven niet helemaal kunt elimineren, kunnen hulpmiddelen voor energiepsychologie, zoals Emotional Freedom Techniques (EFT), je helpen om je stress te verminderen door de kortsluiting in de hersenen te corrigeren die kan optreden wanneer angst chronisch wordt.

Angst en stress hebben vergelijkbare effecten op je hersenen:
Hoewel stress en angst niet hetzelfde zijn, overlappen ze elkaar aanzienlijk in termen van hun effecten op je lichaam. Hoewel stress vaak voorkomt als reactie op een externe stimulus (zoals een argument met je partner), is angst eerder een intern iets.

Veel deskundigen zijn van mening dat angststoornissen het gevolg zijn van een combinatie van de natuur (je genetica) en opvoeding (je omgeving).

Met andere woorden, personen die als kind worden gepest, misbruikt of verwaarloosd hebben een hoger risico op het ontwikkelen van een angststoornis, maar of het zich manifesteert hangt gedeeltelijk af van hun aangeboren vermogen om te kunnen omgaan met stressvolle situaties, "interne hulpbronnen", persoonlijkheidskenmerken, en het sociaal ondersteuningssysteem.

Angst roept dezelfde "vecht- vlucht- of vriesreactie" op als stress, wat betekent dat angst een overstroming van stresshormonen zal veroorzaken, zoals adrenaline en cortisol, die je helpen te reageren in geval van nood wanneer het echt nodig is om te vechten (strijd aangaan), vluchten (wegrennen) of bevriezen (voor dood spelen).

Het is normaal om angstgevoelens te voelen vóór en tijdens een stressvolle gebeurtenis, bijvoorbeeld vóór het in het openbaar spreken of in afwachting van een sollicitatiegesprek, maar normaal verdwijnt de angst zodra de gebeurtenis voorbij is.

Zijn je hersens verslaafd aan angst?
Als je lang genoeg angst hebt, kunnen je hersenen er gewent aan raken, waardoor elke mogelijk ongewenste situatie een biologisch alarm in je lichaam laat afgaan. Chronische angst kan ertoe leiden dat je voortdurend uitkijkt naar potentiële bedreigingen wanneer er geen sprake is van hen.

Erger nog, sommige mensen zijn er zo aan gewend dat ze zich niet realiseren dat er een probleem is en dat ze gewoon in stilte lijden. Langdurige angst kan leiden tot sociale isolatie, lichamelijke klachten en gerelateerde psychische problemen, waaronder depressie.

Chronische angst- en angststoornissen kunnen maanden of zelfs jaren aanhouden, ongeacht het komen en gaan van levensgebeurtenissen.

Angst kan leiden tot een aantal lichamelijke aandoeningen:
Als je gestrest bent, onderdrukken de stresshormonen die je lichaam voorbereiden op de waargenomen noodsituatie tijdelijk ook delen van je immuunsysteem, waardoor je immuniteit op ziekteverwekkers en andere buitenlandse indringers afneemt.

Dus als je de hele tijd gestrest bent, zoals bij chronische angst, dan ben je bezig met een crash, in termen van je algehele gezondheid. De lijst met stressgerelateerde gezondheidsproblemen is lang en groeit alsmaar langer. Het volgende is slechts een voorbeeld:
• Verminderd immuunsysteem
• Verhoogde ontstekingsreactie
• Verhoogde bloeddruk en cholesterolwaarden
• Veranderde hersenchemie, bloedsuiker en hormoonhuishouding
• Verhoogd risico op kanker en groeisnelheid van tumoren

Anti-angst medicijnen:
Er wordt geschat dat slechts een derde van de mensen met angststoornissen een behandeling krijgt, en de meerderheid van die "behandeling" is beperkt tot geneesmiddelen op recept. Anti-angst medicijnen zoals benzodiazepines, waaronder Xanax en Valium, zijn een slechte oplossing en worden geleverd met vele potentieel ernstige risico's, waaronder geheugenverlies, heupfracturen en verslaving.

Veel ouderen gebruiken benzodiazepinen voor angst en slapeloosheid, vaak chronisch, hoewel hun langetermijneffectiviteit en -veiligheid onbewezen blijven. Mensen die deze medicijnen nemen, hebben bijna vier keer zoveel kans om vroegtijdig te overlijden als mensen die dat niet doen, en hebben ook een 35 procent groter risico op kanker. Er zijn ook aanwijzingen dat het gebruik van benzodiazepines door oudere volwassenen resulteert in een 50 procent hoger risico op dementie.

Benzodiazepinen hebben een kalmerend effect door de werking van een neurotransmitter genaamd gamma-aminoboterzuur (GABA) te stimuleren, op dezelfde manier als opioïden (heroïne) en cannabinoïden (cannabis). Dit activeert op zijn beurt het hormoon dopamine in je hersenen.

Het nemen van anti-angst medicijnen kan na verloop van tijd leiden tot verslaving of lichamelijke afhankelijkheid, en het stoppen met de medicijnen kan een grote uitdaging zijn - en zeer onaangenaam, aangezien "benzodiazepine-onthoudingssyndroom" wordt gekenmerkt door paniek, slapeloosheid, zweten, braken, toevallen, spierpijn en een overvloed aan andere symptomen die tot twee weken kunnen blijven aanhouden. Ik denk dat er betere manieren zijn om angst te beheersen.


Energiepsychologietechnieken, zoals de Emotional Freedom Techniques (EFT), kunnen zeer effectief zijn om angst te verminderen door de bio-elektrische kortsluiting in de hersenen die de reacties van je lichaam veroorzaakt te corrigeren - zonder nadelige effecten. Je kunt EFT zien als een hulpmiddel om te schakelen en te "herprogrammeren" en het werkt op zowel echte als ingebeelde stressoren.

EFT is een vorm van psychologische acupressuur, gebaseerd op dezelfde technieken die al meer dan 5000 jaar in de traditionele acupunctuur worden gebruikt om fysieke en emotionele aandoeningen te behandelen, maar zonder dat er naalden voor nodig zijn.

Recent onderzoek heeft aangetoond dat EFT de positieve emoties, zoals hoop en plezier, aanzienlijk verhoogt en negatieve emotionele toestanden, waaronder angst, vermindert. EFT is bijzonder krachtig voor de behandeling van stress en angst, omdat het zich specifiek richt op je amygdala en hippocampus, de delen van je hersenen die je helpen bepalen of iets een bedreiging is. Van EFT is ook aangetoond dat het de cortisolspiegel verlaagt.

Hoewel je de basis van EFT op eigen kracht kunt leren (kan je hieronder leren), als jij of je kind een ernstige angststoornis heeft en het lukt niet, raad ik je ten zeerste aan een gekwalificeerde EFT-behandelaar te raadplegen. Voor ernstige of complexe problemen kan je een gekwalificeerde zorgverlener nodig hebben die is opgeleid in EFT om je te helpen bij het proces, omdat het doorgaans jaren van training kost om de vaardigheid te ontwikkelen om diepgewortelde, belangrijke problemen aan te pakken en te verlichten.

Leer jezelf hoe je EFT therapie kunt uitvoeren - en leer dan je hele familie hoe het werkt!
EFT therapie is eenvoudig te leren en kan effectief worden uitgevoerd door zowel volwassenen als kinderen. Des te vaker je het doet, des te bekwamer je zult worden. EFT is een geweldig hulpmiddel om je kinderen te leren hoe ze hun alledaagse stress kunnen verminderen, waardoor ze veel stress kunnen voorkomen en niet evolueren naar chronische angst.

Kinderen met stemmingsproblemen zoals angst ervaren het in een alarmerend tempo. Wat zeker niet helpt om te leren hoe ze hun emoties kunnen reguleren. Als de angst van je kind niet meer onder controle is, is de kans groot dat deze blijft bestaan ​​in de volwassenheid, waardoor hij wordt voorbereid op alle problemen die al zijn besproken. Veel gemoeds- en gedragsproblemen kunnen veilig en effectief worden aangepakt zonder medicijnen. Geschikte benaderingen omvatten voeding, geschikte oefeningen, vermijding van milieutoxines en hulpmiddelen zoals EFT. Het leren reguleren van emoties helpt kinderen hun eigen stemmingen en gedrag beter te beheren, verbetert het gevoel van eigenwaarde en stelt hen in staat zich 'normaler' en minder gestigmatiseerd te voelen.

Uitleg over EFT – Hoe doe ik dat?? … Zo! Met de tikmethode
Je kunt de basisprincipes van Emotional Freedom Techniques zelf leren en vervolgens het proces aan je kind leren, of je kunt de hulp van een professionele EFT-behandelaar inschakelen.

Alle negatieve emoties worden gevoeld door een verstoring van de energie van het lichaam. En fysieke pijn en ziekte zijn nauw verbonden met negatieve emoties. Gezondheidsproblemen creëren fysieke symptomen, veroorzaken emotionele stress, en onopgeloste emotionele problemen manifesteren zich door fysieke symptomen. De gezondheid van het lichaam moet als een geheel worden benaderd bij EFT therapie. Je kunt de symptomen niet behandelen zonder de oorzaak aan te pakken, en omgekeerd.

Het lichaam bestaat, net als alles, uit energie. Herstel het evenwicht in de energie van het lichaam en je herstelt de negatieve emoties en lichamelijke symptomen die het gevolg zijn van de energieverstoring. EFT herstelt de energiebalans van het lichaam en negatieve emoties worden overwonnen.

De basistechniek vereist dat je je concentreert op de negatieve emotie die voor je gelden: een angst of stress, een slecht geheugen, een onopgelost probleem of iets dat je dwars zit. Terwijl je je mentale focus op dit probleem blijft houden, gebruik je je vingertoppen om op elk 5-7 keer op 12 van de meridiaanpunten van het lichaam te tikken. Door op deze meridiaanpunten te tikken - terwijl je je concentreert op het accepteren en oplossen van de negatieve emotie - krijg je toegang tot de energie van je lichaam en herstel je deze naar een evenwichtige staat.

Je zult je misschien afvragen waar deze meridianen (drukpunten) zitten. Simpel gezegd circuleert de energie door je lichaam langs een specifiek netwerk van kanalen. Je kunt op elk punt van het systeem gebruikmaken van deze energie.

Dit concept komt voort uit de doctrines van de traditionele Chinese geneeskunde, die de lichaamsenergie aanduidde als "ch'i." In de oudheid ontdekten de Chinezen 100 meridiaanpunten. Ze ontdekten ook dat ze konden helen door deze meridiaanpunten te stimuleren. Noem het energie, noem het de Bron, noem het levenskracht, noem het ch'i ... Hoe je het ook wilt noemen, het werkt.

In sommige opzichten is tikken vergelijkbaar met acupunctuur maar dan zonder het gebruik van naalden. Net als tikken, bereikt acupunctuur genezing door het stimuleren van de meridianen van het lichaam en de energiestroom. Echter, in tegenstelling tot tikken, heeft acupunctuur te maken met naalden! "Geen naalden" is absoluut een van de voordelen van tikken.

Acupunctuur duurt ook jaren om te beheersen. Acupunctuurbeoefenaars moeten honderden meridiaanpunten langs het lichaam onthouden; de kennis en training vergt jaren om te verwerven.

Tikken is eenvoudig en pijnloos. Het kan door iedereen worden geleerd. En je kunt het op jezelf toepassen, wanneer je maar wilt, waar je ook bent. Het is minder duur en minder tijdrovend. Het kan worden gebruikt met specifieke emotionele intenties ten opzichte van je eigen unieke levensuitdagingen en -ervaringen. Het belangrijkste is dat het je de kracht geeft om jezelf te genezen, waardoor je het heft van de controle over je lot in eigen hand kunt nemen.

En niet minder belangrijk zijn de belangrijkste bijdragers aan angst die velen niet overwegen:
Als je last hebt van angst, zorg er dan voor dat je je richt op basisfactoren die vaak over het hoofd worden gezien met psychische problemen. Let vooral op het volgende:
• Te veel suiker. Veel onderzoeken hebben het verband aangetoond tussen een suikerarm dieet en een slechte geestelijke gezondheid. Hoge suiker- en zetmeelrijke koolhydraten leiden tot overmatige afgifte van insuline, wat kan resulteren in dalende bloedsuikerspiegels of hypoglycemie. Op zijn beurt zorgt hypoglycemie ervoor dat je hersenen glutamaat afscheiden in hoeveelheden die opwinding, depressie, woede, angst en paniekaanvallen kunnen veroorzaken. Bovendien, is suiker vaak de oorzaak van ontstekingen in je lichaam.
• Lekkende darm en slecht functionerende tweede hersenen. Toxiciteit in je darmen kan door je lichaam naar je hersenen stromen, waar het een verscheidenheid aan psychiatrische symptomen kan veroorzaken, waaronder angst en depressie. Het verminderen van darmontstekingen is noodzakelijk bij het aanpakken van psychische problemen, dus het optimaliseren van je darmflora is een cruciaal onderdeel. Je onderbuik stuurt meer signalen naar je hersenen dan de hersenen terugsturen. Het heeft ook meer neuronen en produceert meer neurotransmitters dan de hersenen. Dus optimaliseer je darmgezondheid door suiker te verwijderen en nuttige bacteriën te laten groeien. Zorg ervoor dat je voldoende natuurlijk gefermenteerde groenten in je dieet opneemt om je darmflora in evenwicht te brengen, en als dat geen optie voor je is, overweeg dan een probiotisch supplement van hoge kwaliteit, hoewel gefermenteerde groenten zoals eigen gemaakte rauwe zuurkool vele malen beter werkt om een beschadigde darmflora te herstellen.
• Inactiviteit. Door te bewegen worden er nieuwe GABA-producerende neuronen gecreëerd die helpen bij het opwekken van een natuurlijke staat van rust. Bewegen verhoogt ook je niveaus van serotonine, dopamine en noradrenaline, die helpen bij het bufferen van de effecten van stress. Sta zoveel mogelijk op omdat onderzoek ons nu vertelt dat langdurig zitten een uiterst schadelijk effect heeft op je gezondheid, zelfs als je af en toe beweegt. Langdurige beweging kan zelfs belangrijker zijn dan regelmatige lichaamsbeweging, dus maak er een doel van dagelijks 7000 tot 10.000 voetstappen te lopen.
• Omega-3- tekort. Je dieet moet een hoogwaardige bron van op dieren gebaseerde omega-3 vetten bevatten, zoals levertraan of krillolie. De omega-3 vetten EPA en DHA spelen een belangrijke rol bij de emotionele gezondheid en tekortkomingen worden in verband gebracht met stemmingsstoornissen. Onderzoek heeft aangetoond dat de angst bij mensen die omega-3's nemen dramatisch lager is met maar liefst 20 procent.
• Voedingsingrediënten en GMO- ingrediënten. Men denkt dat een aantal voedingsingrediënten en kleurstoffen een negatieve invloed hebben op de geestelijke gezondheid, en veel daarvan zijn gelukkig in Europa verboden, maar helaas nog lang niet allemaal.
• EMF. Beperk je blootstelling aan radiofrequente microgolfstraling, mobiele en draagbare telefoons en elektrovervuiling. Dit geldt met name voor je slaapomgeving waar rust en herstel plaatsvinden.
• Andere toxische blootstellingen. Vermijd alle bekende toxinen zoveel mogelijk, zoals MSG en kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam, kwik uit "zilver" amalgaamvullingen, BPA uit composietvullingen, en fluoride in tandpasta, om er maar een paar op te noemen.

EFT Drukpunten waar je de tikmethode op kunt uitvoeren:
Gebruik de basisprincipes die eerder werden omschreven in combinatie met onderstaande drukpunten:

KC: Het Karate Chop-punt (afgekort KC) bevindt zich in het midden van het vlezige deel van de buitenkant van je hand (op beide handen) tussen de bovenkant van de pols en de basis van de pink of .... anders vermeld ... het deel van je hand dat je zou gebruiken om een karate slag te bezorgen.

TOH: op de bovenkant van het hoofd. Als je een lijn tekent van het ene oor, over het hoofd, naar het andere oor en een andere lijn van je neus naar de achterkant van je nek, is het TOH-punt waar die twee lijnen elkaar kruisen.

EB: Aan het begin van de wenkbrauw, net boven en aan één kant van de neus. Dit punt is afgekort EB voor het begin van de wenkbrauw (EyeBrow in het engels).

SE: op het bot dat aan de buitenhoek van het oog grenst. Dit punt is afgekort SE voor zijkant van het oog (Side of the Eye).

UE: op het bot onder een oog ongeveer 2 centimeter onder uw pupil. Dit punt is afgekort tot UE voor onder het oog (Under the Eye).

VN: op het kleine gebied tussen de onderkant van uw neus en de bovenkant van uw bovenlip. Dit punt is afgekort als UN voor onder de neus (Under the Nose).

Ch: Halverwege tussen het punt van je kin en de onderkant van je onderlip. Hoewel het niet direct op de punt van de kin ligt, noemen we het het kinpunt omdat het beschrijvend genoeg is om gemakkelijk te begrijpen. Dit punt wordt afgekort als Ch voor kin (Chin).

CB: de kruising waar het borstbeen, het sleutelbeen en de eerste rib samenkomen. Om het te lokaliseren, plaats je eerst je wijsvinger op de U-vormige inkeping bovenaan het borstbeen (ongeveer waar een man zijn das knoopt). Verplaats je wijsvinger vanaf de onderkant van de U 2.5 cm naar de navel en ga dan 2.5 cm naar links (of rechts). Dit punt is afgekort als CB voor sleutelbeen (CollarBone), hoewel de drukpunt niet per se op het sleutelbeen (of sleutelbeen) zit. Het zit aan het begin van het sleutelbeen en we noemen het het sleutelbeenpunt omdat dat een stuk makkelijker te zeggen is dan "de kruising waar het borstbeen (borstbeen), sleutelbeen en de eerste rib samenkomen."

UA: Aan de zijkant van het lichaam, op gelijke hoogte van de tepel (voor mannen) of in het midden van de BH (voor vrouwen). Het zit ongeveer 4 centimeter onder de oksel. Dit punt is afgekort als UA voor onder de arm (Under the Arm).

Tips voor hulp bij EFT tikken:
Deze tips beantwoorden de meest voorkomende vragen.
• Sommige van de tikpunten hebben dubbele punten aan elke kant van het lichaam. Het "wenkbrauw" -punt aan de rechterkant van het lichaam heeft bijvoorbeeld een tweelingpunt aan de linkerkant van het lichaam. EFT therapeuten met jarenlange ervaring weten dat je alleen op een van deze tweelingpunten hoeft te tikken. Heb je echter beide handen vrij, dan is het nooit verkeerd om ze allebei te gebruiken.
• Je kunt ook van kant wisselen wanneer je op deze punten tikt. Je kunt bijvoorbeeld tijdens dezelfde ronde op het "karate chop" punt op je linkerhand en het wenkbrauwpunt aan de rechterkant van je lichaam tikken. Dit maakt het tikken ook makkelijker om uit te voeren naarmate je er ervaring mee krijgt.
• Het tikken gebeurt met twee of meerdere vingertoppen tegelijk. Dit is zodat je een groter gebied kunt bestrijken en ervoor kunt zorgen dat je op het juiste punt tikt.
• Terwijl je met de vingertoppen van elke hand kunt tikken, gebruiken de meeste mensen hun dominante hand. Rechtshandige mensen tikken bijvoorbeeld met de vingertoppen van hun rechterhand terwijl linkshandige mensen tikken met de vingertoppen van hun linkerhand.
• Je tikt ongeveer 5 keer op elk punt. Je hoeft de tikken niet te tellen, omdat ergens tussen 3 en 7 tikken op elk punt voldoende is. De enige uitzondering is tijdens de karate slag waarbij er continu wordt getikt terwijl je een aantal standaard tikken herhaalt.