Re: Overgevoeligheid en angst voor (harde) geluiden

Nieuw berichtdoor Max » do 11 dec 2014 23:27

ik en mijn hond hebben rond oud en nieuw altijd angst voor het vuurwerk, me hond met name voor het geluid ervan, maar ik voor beide. Wat als er een vuurpijl me kamer binnen schiet en deze vervolgens in mijn woonkamer knalt of erger nog tegen ons aan knalt? Dan ben ik mooi de sigaar. Gelukkig (maar tegelijkertijd ook weer niet) is mijn grotere angst het geluid ervan.. het is zo onvoorspelbaar en ineens hoor je soms van die harde/doffe knallen. Ik wordt er panisch van en mijn hondje ook.. hij begint te blaffen en ik begin te trillen en dwalen. Vorig jaar heb ik niet van 0:00 uur kunnen genieten, na één uur was het genoeg.. en ik zette mijn muziekinstallatie aan met regenwoud geluiden.. dit heeft mij erg geholpen, wil dit ook zeker aanraden aan iedereen die met geluidsoverlast kampt. Omdat het geluid uit mijn boxen het geknetter van buiten overheerst had ik er een stuk minder last van.. dit jaar wordt het eerste jaar dat ik heel de avond muziek ga draaien, en om vijf voor twaalf zet ik hem wat harder. Wat doen jullie tegen deze herrie? Alvast een gelukkig nieuwjaar!

Max

Nieuw berichtdoor Tamarlp » ma 15 jan 2018 16:01

ik weet niet of ik dit heb maar oke,
elke keer als ik een hard geluid hoor schrik ik ervan zoals honden geblaf,vuurwerk,ballon die knapt, en een drumstel. sommige mensen schrikken heel ff als er een hond blaft ik schrik elke keer weer. waardoor ik met me vinger in me oren de hele tijd moet zitten wat ik niet leuk vind want ik hou van honden alleen hun geblaf niet. het is ook vervelend omdat niemand me snapt en het raar vind maar het is geen fijn gevoel om elke keer opnieuw te schrikken.(ik heb geen trauma's enz) :|

Tamarlp

Nieuw berichtdoor Johanna » ma 05 maart 2018 17:06

Herkenbaar! Ik krijg kippenvel over mijn hele lichaam van luchtsirenes. Vandaag was het weer zover, de eerste maandag van de maand om 12 uur 's middags, en het luchtalarm begon te loeien. Wat blijkt nou, las ik net in het nieuws, dat er een deel van de luchtalarmsirenes in Nederland niet af zijn gegaan omdat ze een storing hadden. Ik woon in Zuid-Holland, en in Zuid-Holland deden niet alle luchtalarmsirenes het, maar natuurlijk werkte de luchtalarmsirene in de straat wel. Ik schrok me weer wezenloos. Ergens ben ik blij dat ze er zijn, want als er een giftige damp door een ramp of oorlog uitbreekt dan worden we wel gewaarschuwd en kunnen ze ons leven redden. Maar toch blijf ik ze angstaanjagend vinden. In Nederland staan ongeveer 3800 sirenes die draadloos en onafhankelijk van elkaar aangezet kunnen worden vanuit de alarmcentrale van de regionale brandweer

Ik heb een keer een theorie gehoord dat dit onze 'gevarenzin' triggert omdat het op het geluid van wolvengehuil lijkt, een geluid waar we instinctief bang van zijn, maar ik kan er geen bewijs van vinden door op onderzoek uit te gaan. Het lijkt wel intuïtief mogelijk, maar alles wat ik heb gelezen suggereert dat de gebruikte frequenties een functie zijn van de mechanica die betrokken zijn bij het efficiënt ontwerpen van een ieder-weertype-betrouwbaar signaalapparaat, waarbij een audiosignaal wordt gegenereerd dat binnen het audio valt spectrum dat het meest detecteerbaar is door mensen; die ook luid genoeg is om een ​​herkenbaar uniek audiosignaal te produceren, over een efficiënte afstand, maar wel zonder gehoorschade te veroorzaken bij degenen die zich het dichtst bij de signaalbron bevinden. Verder moeten de geluiden ook makkelijk te veranderden zijn, zoals kort en lang klinkende sirenes, afhankelijk van de bedoelde boodschap.

Het lijkt erop dat de reactie is aangeleerd. Het is een geconditioneerde emotionele reactie.

Een beroemd voorbeeld van sirene-geluidsconditionering is het beroemde gebruik van sirenes bij de Stuka duikbommenwerpers in de tweede wereldoorlog. In eerste instantie klonk het geluid om doodsbang van te worden voor de aanvallers, maar na herhaalde blootstelling van troepen op de grond die aan de sirenes begonnen te wennen zijn ze verwijderd.

Johanna

Keer terug naar Angsten en fobieën