Re: Angst voor overgeven/braken – emetofobie/overgeefangst

Nieuw berichtdoor Lieve » wo 29 jul 2015 10:26

Hallo, ik heb een emotofobie. Ik vind het heel heftig, en wil hier graag vanaf. Het isoleert je van allerlei sociale dingen. Alles wat hierboven benoemd is, herken ik, als kind had ik ook slikproblemen. Het controleren van voedingsproducten, tot het vermijden van zieke mensen. Het daarom niet durven reizen met OV enz. enz. Ik heb hier al met mijn behandelaar over gehad.Ik heb een haat-liefde verhouding met eten. Ik schommel heel erg in mijn gewicht, nu ben ik te zwaar, en als mijn angst ineens weer toeslaat, dan kan ik zo 10 kilo afvallen omdat ik amper kan eten. Ik denk dan dat ik controle heb als ik niet eet. Ook mis ik veiligheid in mijn leven, in mijn jeugd moest ik overleven en was ik nooit veilig. Nu snak ik naar veiligheid en geruststelling, maar ik krijg het niet. Dat maakt mij ook verdrietig en dat ik mij alleen voel. Ik heb het altijd gerelateerd aan het feit dat mijn moeder ons vanalles liet eten. Als we moesten kokhalzen, dat mocht niet, als we iets niet lusten. Het eten thuis ging gepaard met veel angst. Ik denk als ik het zo lees dat onder druk van alles moeten eten( mijn moeder hield er rare dingen op na, ook bedorven pap bijv, spijker in appel ivm ijzer enz. ) , gebrek aan veiligheid en veel angst, zorgen ervoor dat ik niet wil eten bij andere mensen. Er zijn een paar uitzonderingen waar het veilig voelt om wel te eten. En soms heb ik totaal geen last van deze angst. En dan word ik ook weer zwaarder. Door mijn therapie, als het heel zwaar is word mijn fobie getriggerd?( ik weet alleen niet wat de trigger is) Enfin, ik ga in oktober, sinds jaren een paar dagen naar Engeland. Ik lig er nu al wakker van. We gaan bij mensen eten, en hoe moet ik dat doen met eten enz. Daar pieker ik nu al over. Ik vind het zo erg wat ik heb, geen vertrouwen, en angst om te moeten overgeven, waar anderen dan ook nog getuigen van kunnen zijn. Tja....

Lieve

Keer terug naar Angsten en fobieën