Pagina 1 van 1

Angst voor het donker of de duisternis – achluofobie

Nieuw berichtGeplaatst: zo 21 dec 2014 14:00
door Mart
"Verblindende duisternis... het is mijn grootste nachtmerrie. Ik ben namelijk bang voor het donker, omdat ik niks meer kan zien in het donker.. telkens als ik een klein geluidje (of bijvoorbeeld een tak die tegen mijn raam tikt) hoor, dan wordt ik panisch en zet ik meteen het licht aan om te zien dat het inderdaad iets onschuldigs was als de tak van de boom. Ik moet controle over zicht hebben, het is mijn belangrijkste zintuig. Ik ben continu bang tijdens de nacht en de angst is aanhoudend" - Achluofobie

Veel kinderen zijn bang voor het donker, echter... kunnen volwassenen ook angstig worden wanneer het licht uitgaat. Vrij veel mensen zijn wel eens bang in het donker.. dit kan zijn: in een spookuis, bij een griezelshow, halloween evenement, in de duisternis over straat lopen, door een bos wandelen terwijl het donker is, maar ook angst voor het donker in de nacht in je eigen huis. Deze angst kan ook betrekking hebben op een fobie dat er constant iets - een moordenaar, monster, gevaarlijk dier, overvaller, persoon die je iets heeft aangedaan, etc. - in de buurt is in het midden van de nacht of tijdens andere donkere momenten. Gewone angst voor duisternis is verschillend van een fobie voor donker. Zodra de angst het leven gaat beheersen en aanhoudend is, dan is er sprake van Achluofobie, oftewel: angst voor duisternis.

Heb ik achluofobie? test
Als een volwassen persoon aan sommige van de volgende criteria voldoet heeft de persoon mogelijk Achluofobie, deze criteria kunnen per persoon verschillen, het is slechts ter indicatie van de aandoening:
Een achluofobe (de persoon die aan Achluofobie lijdt)....
...is continu bang bij confrontatie met een duister moment of alle duistere momenten wanneer er weinig tot geen zicht is
...heeft steeds weer angst om te slapen (komt nauw samen met hypnofobie) vanwege de donkerheid
...wordt 's nachts meerdere malen wakker vanwege de kennis dat het donker is rond deze tijd
...durft chronisch totaal niet alleen te slapen of heeft grote angst wanneer dat het geval is.
...is vermoeid vanwege het slecht slapen of in slaap kunnen vallen door de angst voor het donker van de nacht
...ervaart de angst zo intens dat hij of zij er niet met anderen over durft te praten
...is bang om zichzelf te helpen met achluofobie overwinnen, omdat daar confrontatie met donkere ruimtes bij komt kijken.

Symptomen die gemeenschappelijk zijn voor vele achluofoben
• Een gevoel van oncontroleerbare angst als je erover nadenkt of wordt blootgesteld aan de duisternis
• Het gevoel dat je al het mogelijke moet doen om duisternis te voorkomen
• Het onvermogen om normaal te functioneren vanwege je angst
• Vaak is er kennis dat de angsten onredelijk of overdreven zijn, maar kunnen alsnog een machteloos gevoel geven om hen te controleren

Achluofobische symptomen kunnen mentale , emotionele en fysieke symptomen zijn. De angst en vrees kan van lichte gevoelens tot een vrees voor een paniekaanval gaan. Kenmerkend is dat wanneer je de dichterbij bent waar je bang voor bent, je angst des te groter zal zijn.

Omdat angst een fysieke reactie op patronen van denken over duisternis is - en niet de werkelijke duisternis - kunnen bijna alle mensen met Achluofobie een zeer sterke reactie creëren, alleen door het gebruik van hun verstand.

Psychische klachten
• Obsessieve Gedachten
• Moeite met denken over iets anders dan de angst
• Echt slechte beelden en / of filmpjes van de duisternis in je hoofd afspelen
• Gevoelens van onwerkelijkheid of van jezelf losgemaakt te worden
• Angst om de controle te verliezen of gek te worden
• Angst voor flauwvallen / bewusteloos te raken

Emotionele Symptomen:
• Woede
• Verdriet
• Angst
• Schuldgevoel
• Anticiperende angst: aanhoudende angst over situaties die duisternis betrekken
• Terror: Een aanhoudende en overweldigende angst van hetzelfde
• Verlangen om te vluchten: Een intens instinct om van de situatie weg te lopen

Lichamelijke symptomen:
• Duizeligheid, trillen , hartkloppingen.
• Kortademigheid of een sensatie van verstikking
• Hartkloppingen, bonzend hart of versnelde hartslag
• Pijn op de borst of ongemak
• Trillen of schudden
• Gevoel van verstikking
• Zweten
• Misselijkheid of maagklachten
• Onvast gevoel in de benen, duizelig, licht in het hoofd
• Oorklachten, oorsuizen, piep in de oren horen
• Gevoelloosheid of tintelingen
• Warm of koud gevoel

Situaties die tot angst kunnen lijden bij personen met achluofobie
• in bed, als het laat is... vooral wanneer het hard stormt, regent, of onweert
• bang tijdens camperen bij een camping, kamp, of vakantie waar het 's nachts heel donker is
• openbare ruimtes in het donker, zoals parken en straten
• openbaar vervoer, zoals in de bus, tram, trein of metro, waarin er buiten niks te zien is door het raam – door de felle verlichting - wanneer het donker is
• bang als er iemand achter je aan loopt... paranoide dat je wordt achtervolgt
• vrees wanneer je langs bomen, struiken, of bosjes loopt
• films of YouTube video's die een angstige donkere situatie weergeven

Alle symptomen kunnen per persoon verschillen. Vaak is er een overlap van de symptomen herkenbaar bij lotgenoten.

Oorzaken van achluofobie
Deze fobie ontstaat meestal tijdens de kinderjaren wanneer er een enge/donkere situatie was, waardoor het kind de angst kreeg. Het verklaren van deze angst is niet gek, kinderen zijn nou eenmaal bang voor monsters en spoken. Dit kan via het onderbewustzijn doorgaan naar de volwassen fase van het leven, en resulteren in achluofobie. Ook kan deze fobie later in het leven ontwikkelen bij volwassenen... bijvoorbeeld na een vervelende ervaring in het donker, een ongeval toen het donker was, of bij een trauma van een situatie die zich in het donker voordeed.

Behandeling voor angst in het donker
Zoals de oplossing voor angst in het donker bij kinderen zo eenvoudig kan zijn als het aanschaffen van een nachtlampje, is de oplossing voor volwassenen wat moeilijker, maar zeker ook mogelijk! Elke volwassene met Achluofobie is een beetje anders. Waarom? Omdat de kern van het probleem - de patronen van het denken, over de afbeeldingen, films, geluiden en dialogen die intern worden geassocieerd met duisternis – verschillend is bij ieder persoon. De meeste behandelingen die voor Achluofobie worden aangeboden zijn die met behulp van ​​medicijnen... deze zullen alleen de symptomen verminderen, niet het denken, en dat is de eigenlijke kern om het probleem aan te pakken. Psychotherapie daarintegen probeert het denken aan te pakken, en dat is ideaal bij een vervelend probleem zoals intense angst. Het resultaat van "het denken" aanpakken kan de oplossing zijn om angst voor donker te overwinnen.

Psychotherapie bij angst in de duisternis
Er zijn verschillende soorten psychotherapeutische behandelingen voor Achluofobie. De meest effectieve behandelingen worden besproken, je kan dit ook als zelfhulpmiddel gebruiken:
1. Cognitieve gedragstherapie – CGT is ervoor om de kern van denken aan te pakken bij een probleem. De bedoeling is jezelf te confronteren met irrationele gedachten, en deze vervolgens omzetten naar meer nuchtere en positievere gedachten.

CGT oefening 1: schrijf op wat je dwarszit, en wat je gedachten erover zijn. Schrijf vervolgens op wat er rationeel (terecht) aan is, maar ook wat er irrationeel (onterecht) aan is. Probeer vervolgens om irrationele verbuigingen om te zetten naar betrouwbare gedachten. Wat ervan overblijft (een rationeel probleem dat je tot zover niet kan verhelpen) is stof om te accepteren, bijvoorbeeld:
- ik ben bang voor donker op straat
- ik denk vaak dat ik wordt achtervolgt, vooral als er iemand net toevallig voor een lange tijd achter me loopt of fietst, en denk dat ik zal worden overvallen.

mijn rationele gedachte is: het is nou eenmaal mogelijk om achtervolgt te worden door overvallers of zakkenrollers

mijn irrationele gedachten is: telkens als ik buiten ben verwacht ik dat het gaat gebeuren, ik vrees elk persoon die me lang volgt, of ik niet goed kan zien in het donker.

Ik ga op de volgende manier mijn irrationele verbuigingen omzetten naar positievere gedachten: de kans dat het gebeurt is klein, voorzichtigheid is gezond, maar de intense angst niet, dus heeft de angst geen enkele nut om nog tijd aan te verspillen.

CGT oefening 2: leer te leven waarbij je beseft dat de angst die je hebt (in dit geval angst voor het donker) geen zin heeft om te overleven. Angst in het donker zou goed van pas kunnen komen in de wildernis, angst bestaat om ervoor te zorgen dat we overleven. Het is dus niet iets wat verkeerd is, het helpt mensen en dieren om gevaarlijke situaties te vermijden. In de moderne samenleving kan deze angst echter ook toeslaan... terwijl we niet meer in hutten van stro en stenen hoeven leven, blijft de angst nog altijd bestaan. Het is natuurlijk slim om buiten de deur voorzichtig te zijn, maar het hoeft geen panische angst te worden - we leven niet in een land waar we in het donker hoeven te vrezen: er is hier geen oorlog, en er worden ook niet zo vaak overvallen gepleegd – voorzichtigheid bieden is genoeg.

CGT oefening 3: intense angst tijdens duisternis is thuis in een veilige situatie irrationeel. Het levert niks op... je weet dat er een kleine kans is dat er iemand kan inbreken, de angst helpt je om dit te vermijden... maar de angst wil je in feite wegjagen, terwijl je uiteraard in je huis wil blijven. Gedachten als "hoe lang is er al niks gebeurd terwijl ik in het donker thuis was" kunnen helpen om de angst te verminderen.

CGT oefening 4: onderzoek de oorzaak van je angst voor het donker... vaak is deze in de kindertijd begonnen... zoals ik eerder in dit artikel heb uitgelegd... Om angst beter te kunnen overwinnen dien je de oorsprong ervan te weten.

Exposure therapie
Achluofobie is een irrationele angst, er is immers niets te vrezen. Maar wat maakt dat het geloof van het vinden van enge dingen op donkere plaatsen intact blijft is? En hoe komt het dat de persoon zijn geloof zelden toetst? De persoon die aan Achluofobie lijdt ontsnapt van zijn angsten en dat is waarom ze blijven waar ze zijn. Om leren omgaan met die irrationele gedachten kan je exposure therapie gebruiken (waarbij je wordt blootgesteld aan de duisternis – zoals in het donker wandelen, zonder licht door je huis lopen met gebruik van het licht van de maan, of jezelf met een blinddoek door iemand laten leiden - totdat je ontdekt dat er niets is om bang voor te zijn). Als je te bang bent om je direct bloot te stellen aan de gevreesde situatie, dan kan systematische desensibilisatie gebruikt kon worden.

Systematische desensitisatie
Systematische desensitisatie is een methode van therapie die nuttig is bij de behandeling van angsten en fobieën zonder dat de persoon directe blootstelling krijgt, anders dan bij exposure therapie. In systematische desensibilisatie moet de gevreesde situatie worden onderverdeeld in verschillende niveaus. Bijvoorbeeld in het geval van angst voor donker: het niveau kon milder worden met een vriend in een donkere kamer, deze zou level twee worden wanneer alleen in dezelfde donkere kamer... enzovoorts. Nadat je je angsten hebt verdeelt in levels, dan moet je proberen om elk van deze niveaus te ervaren, terwijl je je emoties beheerst. Als je erin geslaagd bent om een bepaald niveau te beheersen - terwijl je je ontspannen voelt - dan moet je door naar het volgende level totdat het je lukt om door ze allemaal te gaan.

7 Tips om duisternis wat prettiger te maken
Hoe zou je het vinden als het overal 24 uur per dag 7 dagen per week zo licht was alsof je met je ogen dicht in de zon kijkt? Duisterheid kan angstaanjagend zijn, maar probeert eigenlijk alleen maar te helpen met rusten. Gebruik algemene hulpmiddellen voor het reduceren van angst. 7 Zelfhulpmiddelen om angst te verminderen omvatten:

1. Zorg voor voldoende beweging. Onderzoek heeft aangetoond dat wanneer je sport je angsten kunnen verminderen. Dit geldt voor alle activiteiten waarbij je flink bezig moet zijn: voetballen, zwemmen, en hardlopen, maar ook wandelen, tuinieren, schoonmaken, of andere bezige activiteiten.

2. Zorg voor voldoende slaap en nachtrust. Onderzoek heeft aangetoond dat slapen van levensbelang is. Het is de manier van het lichaam om zich op te laden. Dit is tevens een zeer effectief middel tegen angst, stress, en zelfs depressie. Probeer elke nacht 7-9 uur te slapen voor een goede nachtrust, en probeer dit constant te doen. Maak wel gebruik van langere uitslaap mogelijkheden in het weekend als je hier behoefte aan heb.

3. Eet gezond en gevarieerd. Onderzoek heeft aangetoond dat het eten van gezonde en verschillende soorten voedingsstoffen een goede werking heeft op het lichaam. Probeer kunstmatige stoffen, caffeine, teveel suiker/snoep enzo, te vermijden.

4. Doe dat licht nou eens uit! In de nacht steeds maar weer het licht aanlaten als je gaat slapen... voegt alleen maar toe aan je angst. Doe het licht uit zodra je je ogen sluit... deze vorm van confrontatie kan je wellicht verder helpen als je altijd maar het licht aan hebt staan 's nachts.

5. Als er in het verleden eens iets vervelends in een donkere situatie is gebeurt.... of het nou eigenlijk helemaal niks voorstelde... of juist iets zwaar ingrijpends waar de meesten van ons voor terug zouden deinsen... onthoud gewoon goed dat het gebeurt is, er niks aan te veranderen is, en de keuze bij jezelf ligt of je met de gedachten door wil gaan of deze te accepteren zoals ze zijn en verder te gaan met je leven.

6. Praat met je dierbaren over je vrees. Misschien is je angst een geheim, het is dan raadzaam om het toch aan minstens je partner, ouders, of vrienden te vertellen. Vertel niet alleen dat je bang bent in het donker... maar vertel duidelijk wat er precies dwarszit en waardoor je de angst krijgt. Je kan goede adviezen van hen verwachten.

7. Praat met lotgenoten over je fobie. Het is niet alleen "veiliger" omdat je anoniem je verhaal kan doen, maar het is ook nuttig omdat lotgenoten precies hetzelfde meemaken als jij en je klachten maar al te goed herkenen. Dit is een hele goede vorm van zelftherapie/behandeling.

Re: Angst voor het donker of de duisternis – achluofobie

Nieuw berichtGeplaatst: vr 29 jul 2016 11:34
door spook
bedankt voor deze post, dit is het meest helpende dat ik op het internet al gevonden heb :)

Re: Angst voor het donker of de duisternis – achluofobie

Nieuw berichtGeplaatst: di 27 sep 2016 03:11
door Iemandvan19
Ik blijf het advies: goed slapen. Erg leuk vinden. Ik ben bang in het donker hoe moet ik in godsnaam goed gaan slapen. Ik lig nachten wakker tot het licht is of de rest thuis zijn bed uit is. Pas dan durf ik mijn ogen dicht te doen. Lampje heb ik al aan staan maar ook dat helpt niet. Ik kan alleen slapen als ik niet alleen in bed lig of als ik zeker weet dat de rest in huis wakker is en het licht in de woonkamer (die ik vanuit mijn kamer kan zien) aan staat. En nee dat licht kan niet aan blijven als de rest slaapt want mijn moeder slaapt daar. Ik weet vrijwel zeker dat mijn probleem nog veel groter is dan hier omschreven staat

Re: Angst voor het donker of de duisternis – achluofobie

Nieuw berichtGeplaatst: di 13 dec 2016 20:24
door Diamanti
Iemandvan19 schreef:Ik blijf het advies: goed slapen. Erg leuk vinden. Ik ben bang in het donker hoe moet ik in godsnaam goed gaan slapen. Ik lig nachten wakker tot het licht is of de rest thuis zijn bed uit is. Pas dan durf ik mijn ogen dicht te doen. Lampje heb ik al aan staan maar ook dat helpt niet. Ik kan alleen slapen als ik niet alleen in bed lig of als ik zeker weet dat de rest in huis wakker is en het licht in de woonkamer (die ik vanuit mijn kamer kan zien) aan staat. En nee dat licht kan niet aan blijven als de rest slaapt want mijn moeder slaapt daar. Ik weet vrijwel zeker dat mijn probleem nog veel groter is dan hier omschreven staat


Ik heb precies hetzelfde als jou. Ik probeer ook altijd te gaan slapen wanneer er nog iemand wakker is... als dat niet lukt lig Ik de hele nacht wakker en als het wel lukt shrik Ik midden in de nacht als nog wakker waarna Ik niet meer slaap. Heb je misschien in inmiddels al een oplossing gevonden?