Pagina 1 van 1

Angst voor nachtmerries – oorzaken, symptomen en voorkomen

Nieuw berichtGeplaatst: wo 18 maart 2015 23:04
door Mart
Een nachtmerrie is een verontrustende droom geassocieerd met negatieve gevoelens, zoals angst of vrees. Nachtmerries komen vaak voor, en af ​​en toe nachtmerries hebben is meestal geen reden tot bezorgdheid. Ze kunnen echter wel een probleem worden als je er vaak last van hebt en ze je slaap verstoren, of omdat je te bang bent om te gaan slapen. Een diagnose van nachtmerrie stoornis wordt alleen gemaakt als nachtmerries aanhoudende angst veroorzaken of problemen met het functioneren overdag.

Nachtmerries kunnen beginnen bij kinderen tussen de 3 en 6 jaar oud en hebben de neiging om minder te worden na ongeveer de leeftijd van 10 tot 13 jaar. Jongens en meisjes lijken in gelijke aantallen nachtmerries te hebben. Vanaf 13 jaar lijken nachtmerries vaker voor te komen bij meisjes dan bij jongens. Sommige mensen hebben ze als tieners of volwassenen, of hebben er zelfs iedere nacht last van – altijd herhalende nachtmerries, iedere nacht, hun hele leven lang.

Oorzaken van nachtmerries
Nachtmerries wordt slechts beschouwd als een stoornis als verontrustende dromen leiden tot angst of je weerhouden van het krijgen van voldoende slaap. Nachtmerries kunnen worden veroorzaakt door veel factoren, waaronder:
•Stress. Soms is de gewone stress van het dagelijks leven, zoals een probleem thuis of op school, genoeg om nachtmerries te triggeren. Een grote verandering, zoals een verhuizing of het overlijden van een dierbare, kan hetzelfde effect hebben.
•Trauma. Nachtmerries komen vaak voor na een ongeval, verwonding of andere traumatische gebeurtenis. Nachtmerries zijn prominent aanwezig in de post-traumatische stress-stoornis (PTSS).
•Slaaptekort. Veranderingen in je schema die leiden tot onregelmatige slaaptijden, of die interrupties veroorzaken, of de hoeveelheid slaap, kan het risico van het hebben van nachtmerries verhogen.
•Medicijnen. Sommige geneesmiddelen - met inbegrip van bepaalde antidepressiva, bloeddruk medicijnen, bètablokkers en medicatie dat wordt gebruikt om de ziekte van Parkinson te behandelen of om je te helpen stoppen met roken - kunnen leiden tot ernstige nachtmerries.
•Middelenmisbruik. Alcohol en illegaal drugsgebruik of intrekking van een verslaving kan leiden tot nachtmerries.
•Enge boeken en films. Het lezen van enge boeken of kijken naar enge films, in het bijzonder voor het slapen gaan, kan worden geassocieerd met nachtmerries.
•Andere aandoeningen. Sommige medische condities en psychische stoornissen en andere slaapstoornissen worden geassocieerd met nachtmerries. Zo wordt angst geassocieerd met een hogere kans op terugkerende nachtmerries.

Symptomen en tekenen van een nachtmerrie stoornis
Een stoornis waardoor er vaak enge dromen optreden wordt door artsen als een soort slaapstoornis genoemd. Het kan ook samengaan met parasomnia, waarbij er ongewenste bewegingen optreden tijdens het in slaap vallen, tijdens de slaap, of op het moment dat je weer wakker wordt. Nachtmerries treden meestal op tijdens de REM fase van de slaap, bekend als rapid eye movement. Tijdens je slaap breng je normaal 4 cyclussen door. Je REM-fase verlengt bij elke cyclus van de slaap, van enkele minuten in de eerste cyclus tot een uur in de laatste. Je hebt meer kans om een ​​nachtmerrie te krijgen in de tweede helft dan het derde en laatste deel van je slaap.

Een nachtmerrie kan deze functies omvatten:
•Je droom lijkt levendig en echt, en is vaak steeds meer verontrustend zoals de droom zich ontvouwt
•De verhaallijn van je droom is meestal gerelateerd aan bedreigingen voor je veiligheid of overleving
•Je droom maakt je wakker
•Je voelt je bang, angstig, boos, verdrietig of walgt als gevolg van je droom
•Je voelt je bezweet of hebt een beukende hartslag
•Je kunt de details van je droom duidelijk herinneren bij het ontwaken
•Je droom komt voor tegen het einde van je slaaptijd, je wordt ergens diep in de nacht wakker
•Je droom weerhoud je ervan om makkelijk terug in slaap te vallen

Misschien is er sprake van een nachtmerrie aandoening als de slaapstoornis veroorzaakt dat de persoon in ernstige mate lijd of problemen heeft met het functioneren overdag

Nachtmerries bij een kind varieert met de leeftijd, en wordt meestal steeds complexer. Terwijl een jong kind zou kunnen dromen over monsters, zou een ouder kind nachtmerries over school of problemen thuis kunnen hebben.

Complicaties van nachtmerrie slaapstoornissen
Een nachtmerrie slaapstoornis kan leiden tot:
•Overmatige slaperigheid overdag, wat kan leiden tot problemen op school of op het werk, of problemen met dagelijkse taken, zoals autorijden en het concentreren
•Problemen met de stemming, als de angst uit de droom je blijft storen
•Weerstand tegen het naar bed gaan of om te slapen uit angst om weer een slechte droom te krijgen.

Wanneer is het verstandig om een arts te raadplegen?
Incidentele nachtmerries zijn meestal geen reden tot bezorgdheid. Als je kind last van nachtmerries heeft, kan je ze gewoon vermelden bij een routine controle.

Praat eerder met je arts als nachtmerries:
•Frequent voorkomen en blijven in de tijd
•Routinematig de slaap verstoren
•Angst voor het slapen gaan veroorzaakt
•Overdag gedragsproblemen veroorzaakt

Voorbereiding op je afspraak bij je huisarts voor je nachtmerries
Bij kinderen hebben nachtmerries de neiging om af te nemen tegen de tijd dat ze tieners worden. Echter, als je je zorgen maakt over de veiligheid of een onderliggende aandoening, dan kan je uiteraard je arts raadplegen. Je arts kan je doorverwijzen naar een specialist in slapen.

Het is een goed idee om je voor te bereiden op je afspraak. Hier is wat informatie om je te helpen.

Wat je kunt doen
•Houd voor twee weken een slaapdagboek bij voor je afspraak om je arts te helpen begrijpen wat het slaappatroon van jou of je kind is. In de ochtend, schrijf zo veel mogelijk als je weet over de droom op, alsmede de kwaliteit van de slaap en ga zo maar door. Aan het eind van de dag, vermijd gedragingen die slaap negatief kunnen beïnvloeden, zoals cafeïne consumptie of het nemen van medicijnen.
•Een lijst van alle medicijnen, vitaminen of andere supplementen je neemt en de doseringen.
•Een lijst van alle symptomen die je ondervindt, ook wanneer het lijkt alsof deze eventueel niets met de reden van de afspraak te maken hebben.
•Opmerking en belangrijke persoonlijke informatie, met inbegrip van belangrijke spanningen of recente grote levensveranderingen of gebeurtenissen.
•Breng een familielid of vriend mee, indien mogelijk, hij of zij kan je helpen herinneren wat de dokter heeft zegt.
•Maak ook een lijst met vragen om aan je arts te stellen zodat je niks vergeet te vragen en meer tijd overhoud voor andere informatie over je nachtmerries.

Een aantal fundamentele vragen om aan je arts te stellen zijn onder andere:
•Wat veroorzaakt waarschijnlijk mijn klachten of aandoening?
•Wat zijn andere mogelijke oorzaken?
•Wat voor soort onderzoeken heb ik nodig?
•Is mijn aandoening tijdelijk of chronisch?
•Wat is de beste manier van handelen?
•Wat zijn de alternatieven voor de primaire aanpak jij suggereert?
•Zijn er beperkingen die ik moet volgen?
•Moet ik een slaapspecialist bezoeken?
•Zijn er brochures of ander gedrukt informatief materiaal dat ik kan hebben? Welke websites raden jullie aan?

Aarzel niet om ook nog andere vragen te stellen die zich voordoen tijdens je afspraak.

Wat je van je arts kunt verwachten:
Je arts zal waarschijnlijk een aantal vragen stellen, waaronder:
•Wanneer ben je begonnen met het ervaren van de enge dromen?
•Hoe vaak komen de nachtmerries voor, en waar gaan ze over?
•Wat doe je meestal voor het slapen gaan?
•Heb je in het verleden slaapproblemen gehad?
•Heeft iemand anders in je familie slaapproblemen?

Tests en diagnose van een nachtmerrie stoornis
Er zijn geen tests die routinematig kunnen worden gedaan om nachtmerrie stoornis te diagnosticeren. Terugkerende nachtmerries kan soms onderliggende angst aanwijzen. Als dat het geval is, kan de arts het kind verwijzen naar een psycholoog voor beoordeling en het beheer ervan.

Nachtmerrie stoornis moet worden onderscheiden van:
•Slaap verschrikkingen, een andere parasomnie waarin je tijdens je slaap mogelijk gaat zitten, schreeuwen, praten, schoppen en vernielen
•REM-slaap gedragsstoornis, wat inhoudt het fysiek uiten van dromen, schreeuwen, slaan of schoppen

Af en toe, als je slaap ernstig verstoord is, kan je arts een overnachting voor een slaaponderzoek aanraden om te bepalen of de nachtmerries zijn verbonden met een andere slaapstoornis.

Slaaponderzoek
Een slaaponderzoek (polysomnografie) is een test die wordt gebruikt om slaapstoornissen te diagnosticeren en vereist meestal dat je een nacht doorbrengt in een slaaplaboratorium. Tijdens de test worden er sensoren op je hoofd en lichaam geplaatst om je hersengolven, het zuurstofgehalte in je bloed, hartslag en ademhaling, maar ook oog en beenbewegingen op te nemen. Tijdens sommige onderzoeken, zal een videocamera je opnemen op het moment dat je slaapt.

Nachtmerries behandelen
Behandeling voor nachtmerries is meestal niet nodig. Als de nachtmerries nood veroorzaken en interfereren met je dagelijks functioneren, overleg dan met je arts. De oorzaak van de nachtmerrie stoornis helpt bij het bepalen van de behandeling:
•Aandoening behandeling. Wanneer de nachtmerries zijn verbonden aan een onderliggende medische of psychische aandoening, is de behandeling gericht op het onderliggende probleem.
•Angst of stress behandeling. Als angst of stress lijkt bij te dragen aan de nachtmerries, kan je arts stress-reductie technieken, counseling of therapie voorstellen.
•Medicatie. Medicatie wordt zelden gebruikt om nachtmerries te behandelen. Echter, kunnen medicijnen die de REM-slaap verminderen worden aanbevolen als je een ernstige verstoring hebt van de slaap. Behandelingen met medicijnen zijn alleen een laatste redmiddel, en dienen indien mogelijk te worden vermeden wegens risico's op bijwerkingen en andere complicaties.
•Repetitieve visuele therapie. Repetitieve visuele therapie wordt vaak gebruikt bij mensen die nachtmerries hebben als gevolg van PTSS. Deze benadering omvat het veranderen van je herinnering aan je nachtmerrie terwijl je wakker wordt, zodat het niet meer bedreigend is. Deze benadering kan de frequentie van nachtmerries verminderen.

Nachtmerries kunnen zeer onaangenaam zijn, waardoor angst en bezorgdheid van invloed is op de kwaliteit van je slaap. Dit kan leiden tot lichamelijke vermoeidheid en mentale stress. Echter, het is belangrijk om de oorzaak van je nachtmerries te begrijpen voordat je kunt beginnen om ze te behandelen. Begin met stap 1 hieronder om de bron van je nachtmerries te begrijpen en maatregelen nemen om te voorkomen dat ze terugkerend.

Deel 1 van 3: Inzicht in nachtmerries
Het vrij normaal om nachtmerries te krijgen als een volwassene. Veel mensen associëren nachtmerries met kinderen, en denken dat het iets is waar we uit groeien. Het is echter niet ongebruikelijk voor volwassenen en tieners om nachtmerries te ervaren.
•In feite zal 1 op 2 volwassenen en toe nachtmerries ervaren, terwijl 2% tot 8% van de volwassen bevolking aan chronische of terugkerende nachtmerries lijdt.
•Nachtmerries worden gekenmerkt door levendige realistische beelden, gedachten en emoties die ervoor zorgen dat je hart sneller gaat kloppen en dwingen je soms zelfs om wakker te worden uit je slaap, of erger nog, bang in je bed wakker te liggen en niet durven slapen. Soms worden de details van de nachtmerrie herinnerd en kunnen de angstaanjagende of storende beelden moeilijk af te schudden zijn.
•Hierdoor zijn nachtmerries van invloed op de kwaliteit van de slaap, wat leidt tot fysieke uitputting en mentale angst en stress. Als je slaap wordt onderbroken door nachtmerries, kan het leiden tot problemen in je leven, en zelfs leiden tot de gezondheidsproblemen op lange termijn. Daarom is het belangrijk dat de bron van nachtmerries wordt begrepen en dat er stappen worden genomen om de lelijke dromen waarvan je rechtop in je bed wakker schrikt te voorkomen.

Begrijp het verschil tussen nachtmerries en nachtelijke angsten. Nachtmerries en nachtelijke angsten zijn twee verschillende types van slaapstoornissen die soms in de war worden gebracht:
• Nachtmerries hebben de neiging voor te komen tijdens de REM-slaap, dus je zal ze meestal in de vroege uren van de ochtend ervaren. Zij worden ervaren als beangstigend of storende dromen die levendig echt zoals ze zich voordoen lijken. De inhoud van de dromen zal van persoon tot persoon variëren, hoewel volwassenen vaak nachtmerries melden dat ze worden achtervolgd of van een grote hoogte vallen. Mensen die een traumatische gebeurtenis hebben meegemaakt hebben de neiging om die gebeurtenis in hun nachtmerrie te herbeleven.
• Nachtelijke paniekaanvallen in de nacht treden op tijdens de diepere stadia van slaap en hebben de neiging om zich in de eerste uren van naar bed gaan voor te doen. Ze worden ervaren als een intens gevoel van angst, die niet gepaard gaat met dromen of beelden. Het gaat vaak gepaard met beweging wat kan leiden tot de persoon om wakker te worden. Meestal kan de persoon zich niet herinneren waarom hij of zij zo bang was bij het ontwaken.

Nachtmerries kunnen het symptoom van een groter probleem zijn. Hoewel nachtmerries bij volwassenen vaak spontaan gebeuren zonder ernstige onderliggende oorzaak, zijn nachtmerries soms het resultaat van psychische aandoeningen zoals angst, depressie of posttraumatische stress-stoornis (PTSS).
•Dit is vooral te verwachten wanneer de lijder onlangs een traumatische of levensveranderende gebeurtenis heeft ervaren, zoals het verlies van een geliefde, het veranderen of het verliezen van een baan, het bevallen van een baby, het ondergaan van een operatie of betrokken raken bij een ongeval.
•Soms zijn nachtmerries een symptoom van een andere slaapstoornis, zoals slaapapneu en rusteloze benen. In andere gevallen, heeft een persoon gewoon een genetische aanleg in de richting van nachtmerries, zoals onderzoek heeft aangetoond dat de kans op het hebben van nachtmerries kan verhogen als het erfelijk in de familie voorkomt.

Deel 2 van 3: Het voorkomen van kwade dromen
Behandel eventuele onderliggende aandoeningen. Als je nachtmerries het resultaat van een onderliggende aandoening, zoals slaapapneu en rusteloze benen zijn, dan zou een behandeling voor deze omstandigheden moeten helpen om nachtmerries te verminderen.
•Pas je voeding aan. Eet niet net voordat je gaat slapen. Probeer biologische producten, eet genoeg fruit en groente, drink genoeg water om enge dromen in een zwembad of de zee te vermijden, en vermijd teveel kleurstoffen. Dit is niet alleen goed voor je gezondheid, maar helpt mogelijk ook nachtmerries te verminderen.
•Als je nachtmerries gerelateerd zijn aan angst, depressie of PTSS, kunnen bepaalde vormen van therapie of medicijnen helpen om deze complicaties te verlichten en voor het verminderen van nachtmerries.
•In het bijzonder wordt een geneesmiddel bekend als Prazosin vaak voorgeschreven om patiënten met PTSS, angst- en paniekstoornis te behandelen, en kan deze ook nachtmerries verlichten.
•Het is belangrijk dat je overlegt met je arts om uit te vinden welke behandeling het beste bij jou past.

Vermijd eten voor het slapen gaan. Eten voor het slapen kan leiden tot nachtmerries, omdat voedsel je stofwisseling versnelt en signalen naar je hersenen stuurt om actiever te worden. Daarom is het een goed idee om bedtijd snacks maar af te schaffen, met name degenen die hoog in suiker zijn.

Verminder je stress. Stress kan bijdragen aan nachtmerries, dus neem wat tijd te ontspannen gedurende de dag en streef naar bed te gaan met een kalme, heldere geest.
• Yoga en meditatie zijn beide goede activiteiten voor het verlichten van stress en het opruimen van de geest. Overweeg om een cursus te doen, of oefen gewoon met een YouTube filmpje voor een paar minuten per dag in het comfort van je eigen huis.
•Andere activiteiten, zoals lezen, breien, hardlopen of gewoon meer tijd doorbrengen met je familie en geliefde kan ook helpen om je stress te verlichten.
•Het nemen van een warm bad voor het slapen kan je helpen om te ontspannen na de stress van de dag, en het laat je rustiger en meer ontspannen voelen.

Praat met je arts over alle medicijnen die je neemt. Bepaalde geneesmiddelen kunnen de kans op nachtmerries verhogen, dus neem contact op met je arts als je denkt dat dit het probleem is.
•Anti-depressiva en bepaalde bloeddruk medicijnen zijn vaak verantwoordelijk voor het veroorzaken van nachtmerries, dus praat met je arts over het omschakelen naar een ander medicijn of overweeg om ermee te stoppen.
•Soms kan een aanpassing van de dosering of een bepaald geneesmiddel leiden tot nachtmerries

Verbeter je slaap. Hoewel nachtmerries tot slaaptekort kan leiden, kan slaapgebrek ook nachtmerries veroorzaken. Daarom is het nemen van maatregelen om de kwaliteit van je slaap te verbeteren een verstandige beslissing, het kan helpen om nachtmerries te voorkomen.
•Maak van je slaapkamer een ontspannen omgeving. Houd je slaapkamer netjes en opgeruimd, zorg ervoor dat het donker genoeg is en dat je temperaturen die te warm of koud zijn vermijd. Zorg ervoor dat je bed comfortabel is. Gebruik een witte ruis machine om ongewenste geluiden te blokkeren. Reserveer je kamer om te slapen - werken in je slaapkamer kan ertoe leiden dat je de kamer associeert met stress.
•Doe meer lichaamsbeweging. Jezelf vermoeien met lichamelijke oefeningen is een geweldige manier om je slaap te verbeteren. Zoek een activiteit die je leuk vind - of het nu hardlopen, krachttraining, dansen, roeien of rotsklimmen is - en doe dit 3 tot 5 keer per week. Plan het voor de ochtend als je kunt. Ga overigens niet net voor het slapen gaan sporten – want dan lichamelijke beweging je weerhouden van de slaap.
•Bezuinig op je cafeïne, alcohol en nicotine inname. Deze stoffen kunnen interfereren met je slaap, dus het is een goed idee om ze van je lijstje te schrappen, of op zijn minst op hen te bezuinigen. Probeer ook drinken, roken of het consumeren van cafeïne minder dan 3 tot 4 uur voor het slapen gaan te vermijden.

Deel 3 van 3: Aangename dromen stimuleren
Zoek een “happy place”. Stel je een gelukkig, rustige plek voor - zoals een tropisch strand of een afgelegen bergtop. Je kunt er een verzinnen, of het baseren op een echte plaats ergens. Het maakt niet uit wat of waar het is, maar zorg ervoor dat het rustig en ontspannend is. Naast te letten op het landschap, probeer om de geluiden, de geuren en de algehele sfeer voor te stellen.

Denk aan gelukkige gedachten. Als je in slaap valt, probeer om aan gelukkig gedachten te denken. Ze kunnen alles zijn wat je wilt - probeer jezelf als een superheld te verbeelden die de wereld kan redden, als een beroemde acteur of actrice, of een reis op weg naar je droomvakantie. Het kan ook helpen om je te concentreren op je doelen en het bereiken van hen - het krijgen van die droombaan, het halen van je ideale gewicht of het vinden van je ware liefde.

Praat met iemand over je dromen. Zoek iemand die je vertrouwt, en vertel over je dromen. Leg ook uit waarom ze je zo laten schrikken. Gewoon je gevoelens uiten kan dingen al beter maken. Je kunt ook je dromen bijhouden in een droom dagboek , maar wees ervan bewust dat het soms effectiever werkt om een echte persoon te hebben waarvan je weet dat hij of zij naar je luistert. Je kan ook via internet op forums met lotgenoten praten die er ook last van hebben, het voordeel hiervan is dat deze mensen in precies dezelfde schoenen staan en dat ze mogelijk goede tips voor je hebben, of jij voor hen.

Doe een poging om je nachtmerrie te manipuleren. Kijk of je je nachtmerrie kunt manipuleren door het bepaalde dingen te laten gebeuren en een wijziging van de uitkomst te maken wat minder beangstigend of verontrustend is. Dit vermogen komt bij sommige mensen sneller dan anderen, dus wees niet gefrustreerd als je het niet kunt beheren op het eerste gezicht. Dingen die hierbij kunnen helpen zijn:
•Tijdens een enge situatie in een droom, kijk in je droom naar je handen
•Probeer angstaanjagende momenten in je droom op pauze te zetten, letterlijk door in je droom op de startknop van de controller te drukken.
•Hoe moeilijk het voor sommige mensen ook is, probeer op het moment dat je slaapt te realiseren dat je droomt, dat alles nep en beïnvloedbaar is.

Lifestyle en huismiddeltjes om nachtmerries te verhelpen
Als je nachtmerries ervaart, probeer een aantal ontspanningstechnieken voor het slapen gaan. Neem een ​​warm bad, mediteer of oefenen diepe ademhaling. Een consistente bedtijd routine is belangrijk. Als je kind worstelt met nachtmerries, wees geduldig, kalm en geruststellend. Soms helpt een beetje creativiteit ook.
•Laat 's nachts het licht in de hal aan, of zorg voor een nachtlampje in de slaapkamer
•Laat de deur op een kiertje staan. Laat de deur van je kind 's nachts open, zodat hij of zij zich niet alleen zal voelen. Laat ook jou deur geopend, in het geval dat je kind tijdens de nacht hulp nodig heeft.
•Biedt comfort. Nadat je kind ontwaakt uit een nachtmerrie, reageer snel en kalmeer je kind aan het bed. Dit kan nachtmerries in de toekomst voorkomen.
•Praat over de droom. Vraag je kind om de nachtmerrie te beschrijven. Wat is er gebeurd? Wie was er in de droom? Wat maakte het eng? Herinner dan je kind dat nachtmerries niet echt zijn en dat ze je geen pijn kunnen doen.
•Wordt niet boos. Als je kind angstig of gestresst lijkt, vraag wat hem of haar dwars zit. Oefen een aantal eenvoudige stress relief activiteiten uit, zoals een diepe zucht.
•Herschrijf het einde. Net zoals bij repetitieve visuele therapie maar dan thuis, help je kind een gelukkig einde voor de nachtmerrie te verzinnen. Stimuleer je kind om een tekening van de nachtmerrie te maken, te praten over de personages in de nachtmerrie, of over de nachtmerrie te schrijven in een dagboek.
•Zorg voor veiligheid. Je kind zou zich veiliger kunnen voelen als hij of zij met een favoriet knuffeldier, deken of ander troost object slaapt.

Re: Angst voor nachtmerries – oorzaken, symptomen en voorkomen

Nieuw berichtGeplaatst: zo 11 feb 2018 19:43
door Frituurkoning
Mensen met ervaring bij aanpak deze klachten? Ik ben bij het ziekenhuis geweest, gesprek van 30 minuten. Ik krijg en slaaponderzoek met plakkers op mijn lichaam, nachtje ziekenhuis dus.
Ik slaap al jaren onrustig maar tegenwoordig heel erg. Altijd onrustig, nachtmerries, schreeuwen, schoppen, zweten en nooit uitgerust. Soms hele dagen van streek in lichaam en geest. Heel vaak vermoeid en daarnaast angstig. Mogelijke oorzaak venlafaxine 300mg... afbouwen ooit gedaan en ging helemaal fout.