Re: Angst voor het verleden loslaten – in het nu leven!

Nieuw berichtdoor Lieve » wo 29 jul 2015 10:42

Wat mooi geschreven. Als je het zo beschrijft is het zoooo simpel. Maar in de praktijk werkt dat niet zo jammer genoeg. Ik ben heel erg bezig met dit onderwerp. Ik wil graag het verleden loslaten, afschuwelijke verleden waarin ik als kind zo heb geleden. Ik word behandeld voor mijn cptts, en moet met emdr allemaal opnieuw beleven. En daarin loop ik vast. Is het namelijk zo simpel als je het beschrijft? Laat ik het bij mij zelf houden. Ik heb mechanismen opgebouwd. Wanneer er een hele spannende situatie zich voordoet, ga ik dissociëren. Dat is gelukkig al stukken minder dan voorheen, omdat ik hiervoor behandeling heb gehad. Moet je niet eerst het verleden verwerken, en kun je het daarna niet pas loslaten? Ik heb jaren, jaren niets gevoeld. Nu word ik in therapie afgepeld als een ui. Met dat afpellen komen angsten, emoties om de hoek kijken die ik jaren heb onderdrukt. Ik ervaar ze, en ik vind het vreselijk moeilijk om zoveel pijn en verdriet en boosheid te voelen. Het ergste is toch mijn angsten. Die laatste hebben tot nu toe mijn hele leven beheerst. Die beperken mij, en dat vind ik erg. Ik kan niet ten volle genieten van mijn leven, dingen doen die ik graag wil doen. Ik verkramp idd. Ik heb idd het gevoel, wat jij ook beschrijft, dat mijn ego het allemaal vasthoud. Maar waarom, omdat het oud en vertrouwd is? Alles wat nieuw is, is natuurlijk heel spannend, onzeker en eng. Dat ervaar ik zeker zo. En wat doe ik dan, piekeren, nadenken, herkauwen van mijn angsten. Echt niet leuk. Ik denk dat ik TE veel in mijn hoofd blijf zitten. Ik wil graag meer in mijn hart gaan zitten, want af en toe merk ik dat. Als je dat doet, dan wordt het makkelijker. Maar ik kan daar niet altijd bij, dat vergt nog veel oefenen. Net als dat ik mijn angsten onder ogen moet zien, er naar kijken, wat moet ik ermee....ik kan er nu niets mee. Want ik leef NU, en niet meer toen. Maar probeer dat maar eens je brein aan het verstand te brengen. Daar ben ik heel hard mee bezig, maar soms lijk ik daar totaal geen grip op te hebben....Ik zal deze oefening gaan oefenen.

Lieve

Re: Angst voor het verleden loslaten – in het nu leven!

Nieuw berichtdoor Cherry76 » zo 16 aug 2015 21:08

Inderdaad goed geschreven. Alleen als ik op het moment zelf wordt geconfronteerd wordt met een spin, vlieg ik uit mijn lichaam en blijf ik hoog ademhalen en in mijn hoofd zitten. Het dissociatieve komt uit mijn jeugd toen er dingen gedaan werden die ik niet prettig vond. Dat is zo sterk geworden in de loop der jaren dat ik nu erg veel moeite moet doen om in mijn lichaam te blijven als ik geconfronteerd wordt met een spin. Die spin staat nu voor de angsten die ik als kind nooit heb kunnen verwerken, die heb ik op de spin geprojecteerd.

Mijn zusje gaf mij een tip toen ik weer een paniekaanval had: waar in jouw lichaam voel jij je prettig. Hoe moeilijk het ook is, je gaat vanuit je hoofd naar jouw lichaam en op dat moment had ik een prettig gevoel ik mijn benen. Het misselijkmakend gevoel had ik bij mijn hart. Door te voelen en te benoemen ga je automatisch in jouw lichaam zitten. Pas wel op dat je niet weer terugschiet in je hoofd, want dat is jouw superego die probeert om jou weer terug te krijgen in de neerwaartse spiraal.

Neemt niet weg dat ik nu met een misselijk gevoel en tranen dit opschrijf. Het kost zoveel energie en ik slaap zo slecht. Maar ik geef niet op.

Cherry76

Keer terug naar Angsten en fobieën