Re: iemand met Climacofobie / Bathmofobie? (traplopen/trappen)

Nieuw berichtdoor Stairway » do 28 mei 2015 16:30

Ik staarde naar de trap die oneindig leek. Het enige wat ik anders waarnam dan de trap was de vertrouwde trapleuning. Langzaam voelde ik de schrik mij vullen en ik begon rond te kijken, op zoek naar verlichting. Alles wat ik kon horen waren de snelle kloppen van mijn hart en mijn zware ademhaling. Duizeligheid nam me vervolgens over en ik viel van de trap! Ik gleed op mijn kont helemaal naar beneden. Onverwacht pakte twee helpende handen me vast om me op te vangen, maar toen ik opkeek, overmeesterde de paniek mij totaal waardoor ik alles wazig zag en paniekerig rond zat te kijken. De staat van verwarring vulde mijn ogen met tranen. Ik voelde mijn geschreeuw fel en helder, maar ze waren ongehoord voor mij. Ik had vrees en zinloze woede. Ik voelde een licht schudderig gevoel en hoorde sommige geluiden zoals piepjes (door de hyperventilatie aanval). Ik moest mezelf dwingen om te concentreren, en toen hoorde ik een rustgevende stem. Ineens werd ik wakker uit een nachtmerrie. Het was niet echt. Ik had alles gedroomd vanwege mijn roltrap / trappenfobie, en het ergste was, de dag moest nog beginnen en ik moest nog met de trein naar mijn werk. Laat mijn station nou net eentje wezen met een super grote roltrap. Uiteraard zit er ook een trap naast maar “no way” dat ik het aandurf om via de trap te lopen, en liever ook niet de roltrap. Ik pak altijd de lift, waar mogelijk, al vind ik dat ook eng, maar niet zo levensgevaarlijk eruit zien als trappen. In situaties waar geen lift aanwezig is dan ben niet lui omdat ik de roltrap pak in plaats van de gewone trap, maar wel enorm bang voor alles met treden en opstapjes. Zelfs lage opstapjes zoals de stoeprand vind ik soms eng, hoe gek dit ook klinkt.

Maar effe terug naar mijn ontwaking uit mijn nachtmerrie... buiten adem en met zweterige handpalmen zat ik in bed en kalmerende mezelf. Het was niet echt, zei ik tegen mezelf en de vertrouwde stem van de vreemdeling echode in mijn gedachten. Al proberend om mezelf af te leiden, keek ik op de klok. De tikken evenaarde mijn ademhaling; de enige twee dingen die ik hoorde in aanvulling op de stilte van het huis. Ik keek naar de spiegel uit nieuwsgierigheid naar mijn uiterlijk om vier uur in de ochtend. Verrassend genoeg, waren de wallen onder mijn ogen verdwenen en leek ik op een of andere manier een beetje jonger. Mijn wangen waren enigszins overspoeld met bloed door de beangstigende droom en mijn ogen waren bruinrood, te wijten aan de lichten in mijn kamer. Ik keek van het ene oog naar de ander. Toen merkte ik mijn neus, lippen, kin en jukbeenderen pas op. Ik was zo erg in de ban van angst, dat de paniek mij overheerste waardoor ik eventjes niet meer logisch kon nadenken.

Aangezien mijn vriend niet thuis was moest ik me in mijn eentje proberen te kalmeren. Het kostte me een tijdje om mijn gedachten stil te leggen en plannen van mijn volgende zet te maken. Ik besloot een ​​koude douche te nemen en me langzamerhand op te maken voor de spiegel. Tegen de tijd dat ik klaar was, was het al zes uur. In plaats van het dragen van een gewone trui, trok ik de marineblauwe trui van mijn vriend aan. Zijn geur vulde mijn omgeving en het gevoel van eenzaamheid was overwonnen. Ik controleerde mijn telefoon op een bericht van hem en daarin vroeg hij me om vanavond naar de voetbalwedstrijd te komen, omdat hij wilde dat ik zijn voetbal in de praktijk mee kon maken. En wil dat net een stadion zijn met hoge tribunes en levensgevaarlijke opstapjes.

Ik heb alles voor de vijfde keer gegeneraliseerd tijdens de lunch op mijn werk. De enige reden daarvoor was dat mijn bathmofobie extreem was na mijn nachtmerrie. De afbeelding van een trap lieten mijn hersenen spinnen. Ik begon langzaam mezelf te overtuigen dat de angst slechts een illusie is geweest, dus ik liep na het nuttigen van de maaltijd naar buiten. Toen ik bij de trap kwam, pakte mijn hart het eerder gemerkte tempo. Er waren geen mensen in de buurt en ik hield mezelf voor om mijn focus erbij te houden. Plotseling hoorde ik zware voetstappen achter me. Het was een jongen die ik nog nooit had gezien. Het kostte me een moment om zijn gezicht te analyseren en voor een moment voelde het alsof alles slow motion ging.

"Is er iets aan de hand?" Hoorde ik hem langzaam zeggen door het slow motion effect.

"Nee, Ja." antwoordde ik op zijn vraag. Zijn wenkbrauwen fronste en hij knikte langzaam. Toen hij op het punt stond om te gaan, besefte ik dat hij mijn enige kans was om aan de slag gaan.

"uhm... wacht even" zei ik.

"Ja?" zei de jongen terwijl omdraaide en terug naar mij liep. Er was een moment van stilte waarover ik zelf nog steeds debatteer. (het was geen liefde op het eerste gezicht lol, ik heb een hele lieve vriend)

"Mag ik je hand vasthouden?" zei ik tegen de jongen. Hij knipperde met zijn ogen naar me en hield een pokerface op.

Ik zei vervolgens gewoon "Ik heb... een angst voor trappen" tegen de vreemdeling, op zoek naar alles, behalve hem. Hij stak zijn arm voor me om zijn hand te nemen. Zijn vingers pakte mijn hand zachtjes vast en hij trok me naar zijn kant. Ik mompelde een bedankje.

Annemieke hopelijk heb je hier iets aan, toen ik zag wat voor informatie je zocht dacht ik dat ik de drie genoemde punten met mijn verhaal wel duidelijk kon maken. Ik heb climacofobie (angst om te vallen) en bathmofobie (angst voor trappen en opstapjes). Hopelijk kan je hiermee een goed punt halen. Ik vind een onderwerp zoals deze wel een 8 of hoger waard. Veel succes met je ontwerp voor een trap. Hij zal erg angstvriendelijk worden, daar ben ik van overtuigd :)

Liefs,
Stairway

Stairway

Nieuw berichtdoor A-mieke » wo 03 jun 2015 08:49

Wauw, wat een verhaal! Het klinkt een beetje gek misschien, maar je kan je angsten heel mooi verwoorden Stairway. Ik kan je angst bijna voelen als ik het lees.

Heel erg bedankt voor je reactie. Hier heb ik absoluut wat aan, ik hoop dat ik hier mensen wat meer bewust van de angsten kan maken.

A-mieke

Nieuw berichtdoor Nancytje » za 26 dec 2015 22:30

Ik weet niet of je nog mensen zoekt maar ik heb ook een angst van trappen .vooral het op en af gaan ervan.
Het beheerst echt mijn leven en wat ik ook probeer mijn angst komt altijd Terug.
Ik slaap al bijna 2 j in de zetel beneden omdat ik gewoon de trap niet op en af durf.
Mijn kindje van anderhalf jaar slaapt ook al heel die tijd beneden in een bedje omdat ik met hem ook de trap niet op durf.
Soms voel ik me echt een slechte moeder , partner erdoor .

Nancytje

Keer terug naar Angsten en fobieën