Re: Angst voor achtbanen (durf jij het aan, in Baron 1898???)

Nieuw berichtdoor Bret » ma 27 jul 2015 20:30

Ondanks het slechte weer waarom hij vandaag weer dicht is, en gister middag ook. Ik heb er gisteravond ingezeten. Gelukkig stormde, regende en/of onweerde het toen niet en was het droog op het moment dat ik er in zat. Wat een achtbaan! Met de volle wind van voren! De val (dive) doet me erg denken aan het gevoel wat je krijgt van bungeejumping. Geen baantje voor de beginnende achtbaanfobe dus. Baron 1898 krijgt van mij een 10+! Wat mij betreft de mooiste achtbaan van de wereld. Heel mooi aangepakt, veel thematisering en oogt dus niet kaal. Als je je hoogtevrees wil overwinnen raad ik je aan om te beginnen met de Vogelrok, vervolgens Joris en de Draak, dan de Python (minder heftig dan Joris en de Draak) en dan rechtstreeks door te lopen naar Baron 1898. Let maar op. Je kan het! Er is niets leuker dan deze angst te overwinnen door middel van een dagje Efteling. Het scheelt dat ik er in de buurt woon, mocht je verder weg wonen kan je in andere pretparken met achtbanen ook wel je ding doen als je dat wenst. Mocht je in Baron 1898 gaan, het is een extreme soepele achtbaan en de val is eigenlijk het ergste moment van de attractie. Na de takel blijf je even stil hangen voordat je naar beneden duikt. Na de val kan je je eigenlijk direct ontspannen want de rest van de rit is niet zo intens qua gevoel als de drop na de lifthill. Je gaat echt zo goed als kaarsrecht de grond in en omdat je de grond in gaat wordt het gevoel nog intenser denk ik. Het misteffect draagt ook wel bij aan de thrill want je ziet niks. Na de intense duik ga je door de tunnel direct de immelmann in, dat is een halve looping met een kurkentrekker. Vervolgens beland je na het fotopunt in de Zero-G roll, dat is een kurkentrekker die binnenstebuiten staat. Dan gaat de trein in een spiraal en ga je nog een paar bunnyhills over alvorens weer in het station aan te komen. Er is niks om volledig in paniek voor te raken. Ongeveer 130 seconden later sta je alweer in het station. Voordat het treintje vertrekt: let op je ademhaling, blijf rustig in en uitademen zodat je niet onnodig gaat hyperventileren. Als je deze achtbaan aandurft, dan is dat zeker een goede methode om achtbaanfobie en/of hoogtevrees in de ogen te kijken en van je angst af te komen of tenminste iets te verminderen.

Ik was totaal verbaasd over de eerste rit, het was totaal niet wat ik ervan verwachte. Het was een stuk intenser dan ik dacht dat er ging gebeuren. Als je iets aan je fobie wil doen dan wil ik je zeker aanraden om hier in te gaan want zodra je deze adrenalinerush ervaart dan zal je zekers te weten anders uit het karretje stappen dan voorheen in positieve zin! Als je toch liever niet in een achtbaan stapt vanwege je fobie en het vormt geen belemmering voor je dagelijks leven, dan kan je altijd nee zeggen en je niet laten verplichten door je vrienden, partner, ouder etc. Soms is er meer sprake van lef wanneer iemand nee zegt. Alleen als je zelf graag je fobie wil overwinnen omdat je dat graag wil of omdat je leven door de fobie wordt belemmerd dan is een achtbaanrit een geschikte keuze om wat aan je angst te doen. Neem een vertrouwd persoon mee op de dag dat van het dagje uit, een vriend, vriendin, partner, of ouder meenemen kan ervoor zorgen dat je je veiliger voelt en het uiteindelijk toch doet. Vraag voordat je de deur uitgaat of hij of zij er alles aan zal doen om je te blijven overtuigen toch in te stappen op het moment dat je dichterbij de attractie aan komt lopen.

Bret

Nieuw berichtdoor Ladybird » za 08 aug 2015 23:18

Ik ben vandaag in Baron 1898 geweest. Wat was het vandaag druk in de Efteling! Na twee en een half uur wachten was het eindelijk zo ver: ik liep het kledinglokaal binnen voor de kledingshow met de witte wieven, om vervolgens door te lopen naar het loon lokaal met de beruchte baron pop. Ik kreeg niet zoveel van de show mee want alles waar ik op dat moment aan kon denken was de angstaanjagende achtbaanrit die ik verwachte: "waar ben ik in godsnaam aan begonnen" dacht ik nog bij mezelf. Toen gingen de deuren naar het station open en ik zag de achtbaantrein direct klaarstaan voor ons. Het is heel mooi gedaan, je loopt door de deur en komt op je eigen rij (afhankelijk van die je in de wachtrij hebt gekozen) meteen uit op de eerste, tweede of derde rij. Ik was samen met twee andere beste vriendinnen, die waren ook doodsbang voor de komende rit. We hadden het nog met elkaar erover: “wat maakt ons zo bang? En al snel kwamen we tot de conclusie dat het vooral de angst voor het onbekende was. Angst voor hoogte en de vrije val speelden ook een grote rol erbij. Maar goed.. de trein begint te rijden en we krijgen nog een klein voorshowtje te zien wat onze zenuwen nogmaals verergert. Dan worden we omhoog getakeld “wat spannend! En dat met mijn hoogtevrees” zei ik nog tegen me vriendinnen. Ik was doodsbang, maar had al andere achtbanen gedaan waardoor ik deze stap wel durfde te nemen. Bij het dichtdoen van de beugels heb ik even getwijfeld of ik wel of niet zou gaan, maar ik besefte dat ik enorm zou balen als ik nu nog zou afhaken en besloot daarom om toch maar te gaan. Toen we omhoog werden getakeld was er geen ontkomen meer aan. Er is no-way-out! Op zo'n moment zal je wel moeten. Eenmaal boven gekomen rijd het karretje nog een stukje vooruit, op dat moment begint mijn hoogtevrees te komen. Wat hoog. Dan begint dan aan de bijna verticale afdaling. Op het moment dat het karretje begint te vallen dan wordt het afgeremd en hang je als het ware in de lucht terwijl je naar beneden kijkt. Sjeetje mina, wat was dit eng zeg! Je zit niet meer, maar hangt als het ware terwijl je naar beneden aan het kijken bent. Dat was zeer eng, maar nog lang niet zo eng als wat er toen volgde: die vrije val! Oh mijn god. Ik heb nog nooit van me leven zoiets als dat gevoeld tijdens een achtbaanrit, en trouwens ook niet tijdens andere momenten in me leven :p. De rit was heftig, kort maar krachtig. Ik heb totaal geen spijt over mijn beslissing. Ik ben erg blij dat ik me angst heb verslagen door toch maar er in te gaan. Ik kan het iedereen die iets aan zijn/haar hoogtevrees wil doen aanraden! Begin gewoon met lage en langzame achtbanen en voer dit stapsgewijs op. Zo ben ik uiteindelijk in Baron 1898 terecht gekomen en ik moet zeggen: de kick van die val heeft mijn hoogtevrees flink goed gedaan.

Liefs Ladybird

Ladybird

Nieuw berichtdoor Bret » do 24 maart 2016 00:00

Lost Gravity (LG) is een leipe achtbaan in Walibi Holland in Nederland. Sjeetje! Nondeju, wat is ie eng zeg. Maar hij is ook wel heel erg vet. Dit is een achtbaan voor echte adrenaline junkies, de naam van het type achtbaan is Wingcoaster. Eerst was ik benieuwd of ik de achtbaan wel aankon, ik heb de mental check op de Walibi website gedaan, maar toch heb ik mijn angst overwonnen om erin te gaan. Het zijn treintjes van 2 rijen van 4 stoeltjes breed (4 treinen, 8 personen per trein). Je hebt alleen maar een heupbeugel, dus geen beugel die je omlaag moet trekken maar een simpele beugel tegen je buik die je in je stoeltje houdt zodat je er niet uit kan vallen. Dat maakt de rit ook een stuk intenser. De buitenste twee stoelen zijn floorless, en de binnenste twee stoelen hebben een vloer. De ride gaat in totaal twee keer over de kop! Eerst wordt je 32 meter omhooggetakeld, vervolgens val je met een maximumsnelheid van 87 km/u diep schuin in een bocht naar beneden wat heel erg steil is. En dan wordt je gewichtloos en knal je in volle vaart door twee inversies. Er staan auto's die bovenop elkaar zijn gestapeld. Er zijn ook satellieten, een straat die voor een deel op zijn kop is gebouwd, een gecrashte helikopter, bomen die de verkeerde kant op groeien, een grote bus en oliereservoirs te zien. Je komt een hoop tegen terwijl de zwaartekracht verloren is gegaan. Er staan ook nog zeecontainers maar die kleden het decor ook best wel goed aan. En er zijn ook plastic stoelen die tegen het plafond hangen. De baan is afwisselend van kleur: om en om geel en zwart. Er zitten een paar hele gave unieke elementen in deze baan. Een echte "thrill-ride!" met een leuk thema. Maargoed, Baron 1898 in de Efteling vind ik enger (en leiper), denk ik.

Bret

Keer terug naar Angsten en fobieën