Re: Angst voor buikpijn

Nieuw berichtdoor Collinda » wo 02 nov 2016 14:57

Stop met je zorgen te maken. Ik kan het aantal keren dat ik die twee woorden in mijn leven hoorde niet meer bijhouden. Veel te veel, en geloof me: als ik ermee kon stoppen, dan zou ik dat zeker hebben gedaan. Tijdens het opgroeien was ik voortdurend bezorgd over ziek zijn, ergens vast te zitten, of de mogelijkheid dat er slecht weer kan komen. Iets dat ik niet kon controleren. Ik was er ongerust over. Ik was diegene die alle artsen bij naam kende, omdat ik hen vaak bezocht voor klachten over buikpijn. Bijna altijd kreeg ik alleen maar te horen om te wachten tot het voorbij was. Ik zou dan terug naar mijn dagritme gaan en mijn dag voortzetten met barstende pijn in mijn maag. In die tijd, had ik niet het inzicht om te beseffen dat mijn angst en maagpijn zeer verwant waren.

Het meest frustrerende voor mij was, dat zelfs toen ik wist dat ik ernstige buikpijn had, het leek alsof niemand me wilde geloven. Het was alsof mensen dachten dat ik het verzon. Mijn hele schoolcarrière leed ik veel dagen omdat mijn buik zo opgeblazen was en het moeilijk was om te eten. Ik bezocht artsen om op zoek te gaan naar aanwijzingen en antwoorden over wat er aan de hand was, maar ze wuifde het weg, en vertelden me dat ik de meeste kans had op prikkelbare darm syndroom (PDS) en dat ze niet veel konden doen.

Vanwege mijn aanhoudende angst, werd het behandeld als een geheel apart onderdeel van mijn gezondheid. Het leek alsof ik altijd maar één kant van het verhaal te horen kreeg. Niemand vertelde me dat de problemen met mijn darmen kon bijdragen aan de stemming of dat mijn angst de oorzaak van mijn spijsvertering problemen zou kunnen zijn. Sterker nog, ik had geen idee dat toen mijn darmproblemen waren verdwenen, een aantal van deze problemen natuurlijk ook zouden verdwijnen.

Daarom zou ik graag enig inzicht werpen op dit onderwerp! Ik wil mensen helpen begrijpen dat er een verband is tussen angst / stress en spijsvertering. Nu wil ik niet zeggen dat als eenmaal je problemen met je darmen zijn oplost, je angst eerder zal verdwijnen, maar als je je buikklachten succesvol kan verminderen, kan je een algehele verbeteringen in je lichamelijke en geestelijke gezondheid zien. Zodra ik begon terug te keren naar een minder gezond voedsel dieet, nam ik extra maatregelen om de belangrijke voedingsstoffen aan te vullen, en ik merkte opmerkelijke verschillen in de balans van mijn darmflora. Ik heb periodes nog steeds last van angst. maar ik kan het nu veel gemakkelijker onder controle houden, voor mij is dat een groot iets! Nu ik nauwelijks nog last heb van buikpijn zie ik positieve veranderingen in mijn stemming en lichamelijke activiteit. Maar genoeg over mij, laten we eens verdiepen in angst en een gezonde spijsvertering.

Inzicht in angst en een gezonde spijsvertering
Er zijn vele overlappende manieren waarop onze spijsvertering en stemmingen elkaar beïnvloeden. Vanaf het voedsel dat we eten om de balans van bacteriën in de darmen goed te houden, kunnen deze onderwerpen snel complex worden; vooral omdat onze lichamen uniek zijn en we allemaal zo verschillend zijn. Als het erop aan komt, dan staan de hersenen en het maag-darmstelsel echt in contact met elkaar, en in meer dan een opzicht. Bij psychologische factoren zoals angst of stress, kunnen de basisbeweging en contracties van het spijsverteringskanaal leiden tot buikpijn en een ontsteking beïnvloeden. Omgekeerd, is de darm als een tweede hersenen die zijn eigen set van chemische signalen produceert. Wanneer de spijsvertering wordt verstoord om welke reden dan ook, dan zet hij een alarm in het zenuwstelsel aan, dat de symptomen van angst verergert. Het is belangrijk om je bewust te zijn van deze multidirectionele relatie, omdat het inzicht en mogelijke oplossingen kan bieden voor je algehele gezondheid en welzijn.

Collinda

Nieuw berichtdoor Meisje94 » do 03 nov 2016 23:06

Dank voor dit verhaal!!
Ik ben dus niet de enige, en ja heel frustrerend dat mensen de verbanden niet leggen, en artsen in het bijzonder!
Ik vermijd nu veel dingen zoals koffie chocola veel suiker en koolsoorten.
Maar het blijft vreselijk.
Stress maakt je darm gek.

Meisje94

Nieuw berichtdoor nens » ma 23 okt 2017 18:24

Hoi meisje94,

Ik ben hier net nieuw en heb me gelijk geregistreerd omdat ik aan het googlen was over het onderwerp waar jij ook mee kampt. Angst voor buikpijn en kramp. Jouw verhaal zou het mijne kunnen zijn. Ik zou je er graag mee over vertellen, maar ik weet niet of jij hier nog altijd actief bent, want je bericht is al van 2016 zie ik. Ik hoop een reactie van je terug te krijgen en zou er graag met je over praten hier, want elke dag die angst en die klachten is echt de hel! Ik wacht je reactie met belangstelling af.

Lieve groetjes,

Nens

nens

Keer terug naar Angsten en fobieën