door Michael » za 03 okt 2015 23:12
De juiste ademhaling is een belangrijke techniek voor hardlopers, en ik heb zelfs anderen geholpen met hoe je het beste kunt ademen. Wanneer ik werd geconfronteerd met geen duidelijke redenen van hyperventilatie na mijn laatste marathon, ben ik begonnen met het onderzoeken van mogelijke oorzaken en struikelde ik over een aantal problemen die de mogelijke oorzaak zouden kunnen zijn, problemen waarvan ik nog nooit van gehoord had: Chronische Hyperventilatie Syndroom (CHVS of ook wel HVS). Deze diagnose is vooral een van de ergste nachtmerrie voor sporters. Als een marathonloper, ben ik behandeld met de "gebruikelijke" hardloopblessures - stressfracturen, spieren verstuikingen, en zelfs de gevreesde zwartgeblakerde teennagels. Ik heb getraind om in natte sneeuw, regen, wind, warmte en mooie weersomstandigheden lange afstanden hard te lopen, evenals over open paden en eindeloze heuvels. Ik ben niet geen bijzonder getalenteerde loper, noch bezit ik over de ideale biomechanica of lichaamsbouw. Maar, ik heb de kracht en het uithoudingsvermogen van een langeafstandsloper. Nadat ik begonnen ben met ballet, hatha yoga en tai chi oefeningen, wist ik weer hoe om het beste te ademen.
Echter, de afgelopen maanden ben ik weer geplaagd door problemen met ademhalen, zozeer zelfs dat mijn laatste marathon onmiddellijk werd gevolgd door een plotselinge aanval van hyperventilatie. Ik had alles wat nodig was gedaan, hydrateren, hydrateren en hydrateren, met mineraalwater en de bijgeleverde energy drinks, regelmatig drinken, enz. Vanwege de hitte, overgoot ik mijn hoofd en nek met water op elk moment dat er water in de buurt was. Het lopen ging makkelijk op de heuvels, ik probeerde te ontspannen en gewoon blijven genieten van het landschap. Mijn hyperventilatie werd al snel minder, en het ging weer goed met me, gezien de heuvels en hittegolf van die dag.
Wat is CHVS? Het is een respiratoire aandoening veroorzaakt door teveel zuurstof in het bloed. De symptomen kunnen onder meer zijn: een tintelend gevoel in de vingers, duizeligheid en desoriëntatie, en een snelle oppervlakkige ademhaling. Sommige klagen over chronische duizeligheid, constant gapen / geeuwen en andere lage-energie klachten.
Omdat CHVS ook bij symptomen van uitputting door hitte kan ontstaan, en ik heb gevochten tegen de hitte de afgelopen zomer, is dat wat ik dacht dat ik ervoer. Ik was zo gedesoriënteerd dat ik achter mijn teamgenoot aan moest lopen, ik herkende zelfs de medici niet in eerste instantie.
CHVS kan fysiologisch of psychologisch gebaseerd zijn. Bijvoorbeeld, ik had geen paniekaanval of angst, dus het moest fysiologisch zijn. Ik heb onlangs een hoop onderzoeken laten doen om de oorzaak van mijn hartkloppingen, een ander symptoom van HVS te bepalen. De diagnose kan moeilijk zijn, maar een onderzoek van je bloed kan helpen bij het bepalen van HVS. Behandeling kan medicamenteuze of niet zijn, afhankelijk van de patiënt. Ademhalingsoefeningen tijdens de normale dagelijkse activiteiten kunnen ook helpen je lichaam "omscholen".
Ik denk dat mijn hyperventilatie steeds zo snel over is omdat ik niet in paniek raak. Ik weet dat het zo weer overgaat en ik denk alvast aan iets anders zoals: wat ga ik vanavond koken, of wat zal ik binnenkort eens gaan doen, enz. Het is de bedoeling dat je jezelf bezig houdt tijdens een aanval.