Hi allemaal,
Ook ik ben opgelicht via Marktplaats en heb bijna 2 weken digitaal aangifte gedaan en contact gehad met Marktplaats en ING (zowel mijn bank als die van de oplichter).
Marktplaats verwijst naar de politie, waar mijn aangifte nog altijd de status ontvangen heeft. Marktplaats geeft aan dat zij wel gegevens zoals het ip-adres aan de politie geeft als de politie er om vraagt, maar dus niet aan mij.
De conversatie met de ING staat hieronder en hier zakt dus echt mijn broek vanaf.
Ik geloof er niets van dat ik van de politie wel de adresgegevens ga krijgen
Algemene informatie
Chat starttijd May 17, 2016 9:49:33 AM EST
Chat eindtijd May 17, 2016 10:20:52 AM EST
Duur van het gesprek 00:31:18
Adviseur Marjan
Uw gesprek met ING
ING: Welkom bij ING Chat. Wij helpen u graag verder met uw vraag. U wordt verbonden met één van onze adviseurs.
ING: U bent nu met één van onze adviseurs verbonden. Marjan helpt u graag verder.
Marjan: Goedemiddag, fijn dat u met mij wil chatten, mag ik vragen wat uw naam is?
U: Hi, ik heb een vraag over het bemiddelen bij het terugvragen van een overboeking
Marjan: Oke, vertel.
U: Op uw site staat dat dit niet kan in het geval van internetoplichting. Mijn vraag is waarom de oplichter in dat geval door de ING beschermd wordt. De aangifte bij de politie is op 7 mei al gedaan maar heeft nog steeds de status ontvangen
U: Sorry, mijn naam is Sander

Marjan: Hallo Sander, nee de oplichter wordt niet beschermd, alleen gaat bij een oplichting alles via de politie.
Marjan: Dat zijn de afspraken die wettelijk zijn gemaakt.
U: De kans is natuurlijk groot dat de betreffende ING-rekening bij een katvanger hoort, maar hoe langer het duurt voordat de politie het oppakt hoe meer slachtoffers er kunnen zijn
Marjan: Ik denk dat u daarvoor bij de politie moet zijn, het spijt me op die vragen weet ik het antwoordt niet.
U: Maar dan kan ik toch nog steeds aangeven dat het om een foutieve boeking gaat ipv oplichting?
Marjan: Omdat u de betaling heeft geaccodeerd met een tancode, dus toestemming heeft gegeven voor de overboeking kunnen we de betaling niet terugboeken, vandaar dat u aangifte moet doen bij de politie.
Marjan: Ja dat kan, alleen gaan we dan een brief naar diegene sturen met het verzoek tot terug betaling, doet diegene dat niet dan mag u gegevens opvragen.
Marjan: Omdat dit om een oplichter gaat zal hij of zij het geld niet terug boeken.
U: Ik begrijp dat de betaling daarom niet teruggeboekt kan worden. Maar na het verstrijken van de 3 weken kan ik dan van jullie het adres ontvangen en ik beslag laten leggen op de rekeningeigenaar
U: Ja dat kan, alleen gaan we dan een brief naar diegene sturen met het verzoek tot terug betaling, doet diegene dat niet dan mag u gegevens opvragen."
U: Dat is wat mij betreft een prima optie
Marjan: Maar dat geld alleen als u naar een verkeerd rekeningnummer overboekt.
U: Maar dan zeg ik nu toch gewoon dat het naar een verkeerd rekeningnummer is overgeboekt?
Marjan: U geeft net aan dat het om een oplichting gaat, dus kan ik dit niet opstarten.
U: Is dat niet vreemd dan? Dan start ik morgen opnieuw een chat, krijg een collega en zeg dan dat het om een verkeerde overboeking gaat. Waar zit dan het verschil?
Marjan: Dat u zelf dan fraude pleegt, misschien?
U: Dat valt volgens mij niet onder fraude
Marjan: U geeft ons dan verkeerde informatie, niet echt eerlijk dus.
U: Maar opgelicht worden door iemand met een ING-rekening is wel eerlijk?
Marjan: Nee, dat zeg ik niet.
U: De naam die de oplichter gegeven heeft hoort waarschijnlijk niet bij het betreffende rekeningnummer. Bij de postbank zat hier vroeger nog een check op. Ik weet dat dit bij de ombudsman ook al een item was wat helaas nog steeds niet opgepakt is
Marjan: Bij oplichting moet u aangifte doen bij de politie, als u dit gedaan heeft gaat de politie zijnn werk doen, hoelang dit duurt weet ik niet daarvoor zult u toch contact op moeten nemen met de politie. Wilt u ons verkeerde informatie geven is dat aan U.
Marjan: Er zit een check op naam nummer, maar of diegene een oplichter is die nog niet gepakt is of bekend is bij ons, dan kunnen we niet zomaar de rekening blokkeren.
U: Maar die check wordt niet teruggekoppeld naar degene die overboekt, want dan zou ik toch een melding hebben gekregen dat de persoon die ik ingevoerd heb niet bij het betreffende rekeningnummer hoort?
U: Ik snap dat je niet zomaar een rekeningnummer kunt blokkeren. Dat initiatief zal door de politie genomen moeten worden. Maar als ik door bemiddeling na 3 weken het adres van de rekeningeigenaar krijg, dan is dat sneller dan de 13 maanden die de politie nodig heeft
Marjan: Ja als het naar een INg rekeningnummer is overgeboekt.
U: Ik heb het via de App overgemaakt van een ING rekening naar een ING rekening
U: Van ING38INGB*****8 naar NL12INGB*****1 o.v.v. B. Verberk
U: Ik heb daar geen waarschuwing gehad dat het laatst genoemde rekeningnummer niet toebehoord aan B. Verberk
U: Is dan de conclusie dat dit rekeningnummer daadwerkelijk aan een B. Verberk toegehoord?
Marjan: Nou, ik hoor net dat er inderdaad geen naamnummer controle meer wordt gedaan, mijn excuus daarvoor.
U: Als ik dan zeg dat ik bij het overschrijven naar dit rekeningnummer dacht het geld naar B. Verberk over te maken, dan lieg ik niet en zou inderdaad een foutieve boeking zijn
Marjan: Ik zou als ik u was nog een keer contact opnemen met de politie, omdat het om een strafbaar feit gaat kan ik helaas niet bemiddelen.
U: Maar er is nog niet vastgesteld dat het om een strafbaar feit gaat, dus op dit moment gaat het nog om een foutieve overboeking waarbij ik de andere partij al gevraagd heb het geld terug te boeken
Marjan: Klopt helemaa, ik geeft u ook gelijk als ik er wat aan had kunnen doen zou ik het ook gedaan hebben.
U: Dus morgen nog een keer proberen en dan alleen maar aangeven dat het om een foute overboeking gaat?
Marjan: U kunt het proberen, alleen vind ik dat wel jammer.
U: Ik vind het ook heel jammer dat ik het dan op die manier zou moeten doen. Ik ben veel liever eerlijk. Maar eerlijkheid duurt inderdaad het langst.....ruim één jaar volgens de politie zelf
Marjan: Ja jammer, dat ze er niet eerder bij zijn, ik hoop dat u uw geld terug krijgt.
U: De afspraken die wettelijk zo blijkbaar geregeld zijn, dienen niet het slachtoffer maar alleen de dader. Dat het slachtoffer daardoor genoodzaakt wordt om zelf te moeten liegen is best om treurig van te worden
U: Helaas is het dus niet anders ;-(
Marjan: Ja, de wet is niet altijd eenvoudig, ik wens u veel succes.
Marjan: Ik hoop echt dat het goed voor u afloopt.
U: Bedankt voor de informatie.
U: Morgen nieuwe ronde, nieuwe kansen
Marjan: graag gedaan , ik wens u een fijne avond.