Halloo Lieve Mensen
Net als jullie heb ik ook CHV en AHV al een tijdje!
Ik zie veel mensen, en posts met daar in, ik weet het niet zeker, ik ben bang dat er wat anders is ik word er gek van ik let te veel op mijn ademhaling. Ook dit heb ik allemaal gehad, ik ben 22, en n.a.v mijn burnout was en ben ik ook de sjaak.
Punt 1 op je to do lijst is dan ook
ACCEPTEREN. accepteer dat je een onregelmatige hartslag hebt, dingen niet kan zien(ik zie geen snars), tintelingen hebt, angsten hebt, denkt dat je gek word moet boeren, raar gevoel in je hoofd, onwerkelijkheid e.d e.d e.d e.d
Als je hier van last hebt denk dan niet-onee ik heb een hart/hoofd/ander orgaan kwaal, want dat heb je niet, als jou HA zegt dat je het hebt, dan heb je het, zij weten hoe een hart hoort te klinken en als het goed klinkt, en dan ineens thuis niet meer volgens jou en raar klopt, zul je niet dood neervallen:). een gezond hart is een gezond hart en dat kan heel wat hebben. (heb ik geleerd) Hoe erger jij het vind, hoe meer stress je krijgt hoe ERGER het word. als je dus een van je klachten krijgt, ga je even na, hoe zit ik, zit ik rechtop met mijn borst vooruit zodat ik lucht krijg? is mijn buik gespannen? zijn mijn schouders naar achter? waar zit mijn ademhaling in mijn borst of in mijn buik? Zit ik te piekeren? Waar zit spanning? Je lichaam denkt nml bij spanning PANIEK. dit kan zelfs al betekenen met je benen over elkaar zitten, test maar eens wanneer haal je makkelijker adem door je buik als je ontspannen je benen wat uit elkaar hebt of over elkaar geslagen?
Een chronisch hyperventileerder heeft namelijk niet een uur lang heftige onregelmatige hartslagen, krampen op de borst (die niet voortkomen uit ademhalingsbewegingen) geen lucht krijgen, een lijkwit gezicht, paarsige lippen en pijn aan arm of in maag. Het gevoel of er een olifant bovenop je borst is gaan zitten want dat zou wel ernstig zijn als dit allemaal tegelijk is.
Vaak hebben wij en ik, wel dezelfde klachten, ook wel eens tegelijk,maar in een mindere mate, ook al voelt het wel beanstigend. Laat je checken bij je HA en neem het ook aan als hij je gezond verklaart haha
Daarnaast zie ik ook veel mensen zeggen- als ik klachten krijg denk ik niet dat ik dood ga ofzo ik ben er niet bang voor, maar ik ben er wel ongerust over. Dat is PRECIES hetzelfde hihi, vanuit die ongerustheid ga je namelijk piekeren, ga je spanning opbouwen, die spanning gaat in je lijf zitten, ga je weer ongemerkt verkeerd ademhalen, zit je weer in je cirkel.
Als je stap1 op de een of andere manier hebt bereikt(blijft lastig hihi) is het uitzoeken waar komt jou stress vandaan? Dit kan drukte zijn, te veel dingen doen, dingen die je vroeger hebt meegemaakt waar je nog mee zit, heb je bepaalde angsten (ik), heb je een burnout(ik), en doe hier dan wat aan, je lichaam staat nu in vecht en vlucht stand, constant dag en nacht en moet naar ontspanning toe komen, dit is niet gemakkelijk!
Meditatie, ademhalingsoefeningen, letten op je houding, maar ook afleiding zoeken, werken aan je verleden/heden en veel rusten. Je lichaam denkt dat je in Afghanistan zit, dus feitelijk is het ook logisch dat het zo gek doet! De tijd dat je er mee rond loopt kost vaak ook weer de tijd om er vanaf te komen, en je moet er veel tijd in steken, en echt GOEDE hulp bij krijgen.
Ik heb 6 hulpverleners gehad voor ik de goede vond, die mij ECHT kon helpen en waar ik verschil bij merkte.
TIP: gaat je hart gek doen, heb je acute aanval of andere lichamelijk pittige klachten, doe je polsen 1 a 2 minuutjes onder koude kraan. Dan krijgt je lijf even een RESET knopje, het schrikt even (niet dat je dat merkt) en gaat daarna weer normaal doen.
TIP: ik moet nu 6x per dag, de volgende ademhaling doen
IN:eenentwintig tweentwintig UIT drieentwintig vierentwintig. RUST vijfentwintig. dit 3keer, niet vaker, want dan raakt je lijf ook weer in de stress omdat je lijf in een keer extreem ontspannen raakt, kunnen die zenuwen niet handelen. belangrijk vanuit een ontspannen buik
Want wat erin komt moet er ook weer uit, dit moet gelijk blijven, (zegt mijn therapeute) niet gaan ouwehoeren met uitademing verlengen e.d e.d wel kun je ipv 2 tellen in 3 tellen in maar dan moet uit ook 3 tellen zijn.
Ik hoop dat de dingen die ik van mijn therapeute heb geleerd zo juist heb neergezet hier, niet dat ik betweterig over wil komen

. Ik hoop alleen zo dat anderen er zo ook wat aan hebben want het is vreselijk vervelend.. en je kunt er ECHT wat aan doen het kost alleen moeite en tijd.
Heel veel dikke kussen en groetjes
van mij!