Door de jaren heen had ik periodes dat het goed ging,als het minder goed ging had ik het onder controle om iedergeval zomin mogelijk niet in paniek te slaan.
Wat een strijd altijd....,al zwetend,.... hartkloppingen ,..duizeligheid,......tintelingen.... pijn in de kaak, klamme handen,pijn in de linkerrarm sloeg ik mij er toch weer door.
Tot het moment kwam dat ik mij niet goed voelde in de nachtdienst[werkende in de zorg] denk nu 8 jaar geleden.Ik zat net in een fase dat het redelijk ging,ik had last al tijdje als ik links ging liggen op mijn zij, dat ik mijn hart snel voelde kloppen in mijn oor, als ik mij terug draaide naar rechts ging het beter, ik verweet het aan mijn angsten.tot ik wel erg duizelig werd. Ik zat in de nacht dienst en ging bij mezelf mijn bloeddruk opmeten, ik dacht doe dat maar ter geruststelling.En dat was dus geheel foute boel, ik had een bloeddruk van hier naar tokio, en een hartslag die er niet om loog.Nu kwam de paniek aanval door een aandoening achteraf dus.Ook dit heeft mij jaren gekost,ik slik medicijnen voor mijn te hoge bloeddruk en hartslag, en het gaat goed.maar toch elke 3 maanden moet ik voor controle en zit al hyperventilerende te wachten,in de wachtkamer, terwijl ik mij er heel erg van bewust ben dat het angst voor de angst is, overkomt het mij toch.
Wat een rot ziekte een angststoornis,of eigenlijk psychische aandoening, wat ik nog altijd heel moeilijk vind,want wie wil de stempel hebben in psychische aandoening?in je achterhoofd zit altijd...............zeg maar niets want ze zullen wel niet denken.............vandaar dat ik de moed heb verzameld er eerlijken en open over te zijn.Immers niemand vraagt hier toch om?en we zijn geen zwakkelingen, juist heel sterk.want uiteindelijk krabbelen we steeds weer uit deze strijd,met alle enge lichamelijke klachten die er bij horen.
Een angststoornis, die je jaren hebt, kun je mee leren omgaan,maar eraf komen kom je denk ik nooit.het zal altijd op de loer blijven liggen, en denk zeker als je daadwerkelijk ziek wordt,dan worden de inreeele angsten van jaren bevestigd,en dan is het eigenlijk niet zo gek dat juist de angsten dan weer omhoog komen met alle lichamelijke klachten vandien.Toch heb ik deze strijd ook redelijk weer kunnen overwinnen.